Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk som byter fram och tillbaka mellan Android och iOS måste ju vara någon typ av digitala masochister, alternativt inte har någon data att föra över till ett helt annat ekosystem?

Nu kommer jag inte köpa någon av de 17-modeller som erbjuds förvisso, eftersom det inte är rimligt att betala över 10k för en telefon, men att ge upp iOS idag vore som att gå tillbaka till 2013 och starta om smartphone-världen från noll igen d.v.s. ingenting som sker med mindre än att iOS slutar göra migration av data mellan två enheter omöjligt och/eller upphör att existera på marknaden.

Nästa telefon blir en 16e om den finns när jag får lust att köpa ny. Det är bara sorgligt att vi hamnat i en era när allting blivit phablets och alternativ saknas.

folk som byter fram o tillbaka (och byter varje år eller oftare) är bara dopaminberoende för något nytt hela tiden..
Gräset är alltid grönare för dessa människor.

men sen kanske dom bara har ett appar som alla ligger på "internet" så inget att flytta eller så har dom inte samma separationsångest över suddiga foton på kvitton och allt annat digitalt skräp folk samlar på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickyTricky:

Det var mer en reflektion på prisskillnad mellan 1 och TB. Nä jag behöver inte 2TB Men jag villl inte heller lägga 17K eller mer för en pro max modell.

Behöver du ju inte heller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Japp, jag lyckades skjuta fram mitt eget till den 4 dec samt hjälpte sonen att flytta fram hans oxå till den 4 jan

Vilken kontaktväg använde du?

Jag har ringt deras vanliga nummer och provat chatten, båda vägrar skjuta på datumet.
Fick ett annat telefonnummer tlll någon orderavdelning nu som jag ska prova.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Administrativ avgift

Förstår såklart att iphone dealsen är en bra deal men är det inte lite samma pris man får om man tecknar med abonnemang? Vilket dom flesta ändå behöver

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Tar det lång tid att få igång abonnemanget? Har väntat ett tag nu, valt e-sim, fått bekräftelse-mail där det även står ett nummer, syns dock inte under mitt3. När jag försöker genomgå köpprocessen så står det också bara "Numret finns inte hos Tre" när jag fyller i det.

Tog cirka 30 minuter för mig, fick mitt aktiverat 8:57.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Förklara för mig som är lite lätt efterbliven vad dealen är på Tre. En 17 pro kostar 11k nånting medans jag får en för 9k på telia om jag förlänger abonnemang. Eller har jag missat något totalt?

Du blir bunden till att betala det sannolikt dyrare abonnemanget hos Telia under hela dess bindningstid. Detta innebär (förutsatt att abonnemanget hos Telia är dyrare än andra alternativ) att din lägsta totalkostnad för mobiltelefon + abonnemang ändå (sannolikt) blir dyrare i slutänden. Har inte järnkoll på vad Telia erbjuder dock, men med ett dyrare abonnemang kan dom ge mer rabatt på telefonen och fortfarande tjäna pengar.

Snabbkoll på Telias hemsida visar att det kostar 399kr månad för ungefär samma som jag signade för 209kr med tele2. Det blir 4560kr i skillnad på två år, men jag betalade 2500kr mer för telefonen. Dvs, blir cirka 2000kr billigare på två år med tele2 än med Telia trots lägre kostnad på telefonen.

Köper du loss den via 3 dealen kan du dock välja vilket abonnemang du vill och byta när bra erbjudanden kommer under tiden om du väljer att teckna abonnemang utan bidningstid - så då kan man kanske få ner totalkostnaden över tid ännu mer

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av StorMatte:

Du blir bunden till att betala det sannolikt dyrare abonnemanget hos Telia under hela dess bindningstid. Detta innebär (förutsatt att abonnemanget hos Telia är dyrare än andra alternativ) att din lägsta totalkostnad för mobiltelefon + abonnemang ändå (sannolikt) blir dyrare i slutänden. Har inte järnkoll på vad Telia erbjuder dock, men med ett dyrare abonnemang kan dom ge mer rabatt på telefonen och fortfarande tjäna pengar.

Snabbkoll på Telias hemsida visar att det kostar 399kr månad för ungefär samma som jag signade för 209kr med tele2. Det blir 4560kr i skillnad på två år, men jag betalade 2500kr mer för telefonen. Dvs, blir cirka 2000kr billigare på två år med tele2 än med Telia trots lägre kostnad på telefonen.

Köper du loss den via 3 dealen kan du dock välja vilket abonnemang du vill och byta när bra erbjudanden kommer under tiden om du väljer att teckna abonnemang utan bidningstid - så då kan man kanske få ner totalkostnaden över tid ännu mer

Yes funderade själv till min syster men då hon bor mitt ute i ingenstans så är det bara Telia som gäller och då är totalkostnaden lite +-0 för henne tyvärr

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Yes funderade själv till min syster men då hon bor mitt ute i ingenstans så är det bara Telia som gäller och då är totalkostnaden lite +-0 för henne tyvärr

Fello går ju också bra i Telias nät som är en bra operatör. Med kampanjen hos Tre + ett sådant abonnemang så är det guld värt för att slippa vara bunden ett bra tag.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Förstår såklart att iphone dealsen är en bra deal men är det inte lite samma pris man får om man tecknar med abonnemang? Vilket dom flesta ändå behöver

Om man inte vill ha abonnemang hos Tre så är det ett sätt att få telefonen mycket billigare. Jag behåller hellre mitt abonnemang hos Fello med 30GB för 140kr/mån i Telias nät än att betala 249kr/mån för att få 25GB i Tres nät.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nucky:

Fello går ju också bra i Telias nät som är en bra operatör. Med kampanjen hos Tre + ett sådant abonnemang så är det guld värt för att slippa vara bunden ett bra tag.

Hon behöver obegränsat då det är hennes ända internetabonnemang Special edition i know

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar om de automatiskt binder ens obundna abonnemang när man köper telefonen. Som en tidigare talare sa så står det i deras terms att det krävs ett bundet abonnemang för att avbetala telefonen. Alternativt att man får betala fullpris för telefonen när inget abonnemang är aktivt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Undrar om de automatiskt binder ens obundna abonnemang när man köper telefonen. Som en tidigare talare sa så står det i deras terms att det krävs ett bundet abonnemang för att avbetala telefonen. Alternativt att man får betala fullpris för telefonen när inget abonnemang är aktivt.

Nej. Man kryssar i rutan för att inte ändra sitt nuvarande abonnemang.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tips på skärmskydd till 17 pro max?
Belkin körde vi alltid förr då de faktiskt hade livstidsgaranti även vid dropp osv. Men de har inte längre och är rena skiten med ersättning nu så vill inte betala 500kr för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Antar att det förutsätter att man redan är bunden hos dem. Systemet är ju designat för det helt klart.
Blir intressant att följa utvecklingen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

AppleCare+

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Belkin körde vi alltid förr då de faktiskt hade livstidsgaranti även vid dropp osv. Men de har inte längre och är rena skiten med ersättning nu så vill inte betala 500kr för det.

Jag är nöjd med Spigen, säljs på Amazon i tvåpack för ~250 kr och det följer med en applikator som minimerar/eliminerar risken för felaktig montering. Brukar byta efter ett halvår för att det ska kännas fräschare. Tycker det håller bra emot både repor och tapp i backen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Spigen och Ringke har ag varit nöjd med tidigare, kör med Spigen nu på min iPhone 15 och som ovanstående säger det håller bra. Ringke håller också väldigt bra Beställde Ringke till min iPhone 17 Pro, den beställningen dyker upp imorgon men telefonen är ca 2 veckor bort så en tråkig väntan..

https://www.phonelife.se/mobilskydd/apple/iphone-17-pro-max/i...

https://www.phonelife.se/mobilskydd/apple/iphone-17-pro-max/e...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Tre har ju gjort något fel, men vi får se hur det går. Jag tycker själv att 7000 kan vara rimligt pris för en iphone 17, och kan inte förväntas veta att de egentligen skulle kostar mycket mer. (Jag köpte dock ingen då jag inte vill ha iphone)

Det här är annars en superdeal. Jämfört med andra lösningar där man binder sig och får telefonen "billigt" så sitter man ofta med svindyra abonnemang sedan.
Så, vad blir totalkostnaden över typ 3 år?

Men ibland måste man ju ha dyrt abb för fri data exempelvis, alla får räkna efter egna behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Har en 12 idag, känns modern fortfarande och har ju samma iOS som de nyaste vad jag förstår, antar att man byter pga gaming primärt (jag har noll spel i mobilen)? Såg att dotterns gamla SE också har iOS 18 hehe.

Till frågan: Fungerar nyare mobiler obehindrat med polariserande solglasögon? 12an får jag hålla liggande för att se displayen bra med mina polaroid? Samma med polarens nya Huwavei men där är det stående som syns. Skulle tänka mig byta om det funkar..

Det där är lite svårt att svara på tror jag, för att det skiljer sig från solbrillor till solbrillor.
Jag har ett par Ray Ban brillor, som jag har satt i Zeiss glas i, med polariserade glas.
Och jag har en iPhone 12 pro, och har inga problem att se displayen på den med mina solbrillor på.
Däremot så har jag lite problem med en liten display i bilen som visar info från klimatanläggningen.
Men ändå inte så jag behöver vrida hela huvudet liksom, utan det är lite svårt att se, eller lite fläckigt.

Som optikern förklara för mig, (för jag oroa mig innan jag beställde att jag skulle få problem) så skiljer det mycket mellan olika tillverkare, och bra polariserade glas har inte alls lika stora problem som andra.

Föslagsvis, passa på nu när alla mobilerna dyker upp i affärerna om några dagar och gå in och prova.
Har du fortsatt problem, så går det att lösa om du är villig att byta glas. (Nu har jag ju själv inte provat, så kanske också kommer få problem, men jag har iaf inte haft några problem med min iPhone 12pro)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

14 Pro till 17 Pro, går ner 200kr/mån från nuvarande faktura.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har fått avtal med aktiveringskod men jag hittar inte SM-DP adress. Kommer det i ett annat mail för att aktivera abbonemanget?

Nu kom det

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jag har fått avtal med aktiveringskod men jag hittar inte SM-DP adress. Kommer det i ett annat mail för att aktivera abbonemanget?

Jag vet inte, jag har inte aktiverat abonnemanget än, det verkar inte behövas för att kunna beställa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har extremt svårt att tänka mig att Tre kommer släppa igenom och gå back på 7000kr+ på hundratals mobiler.
Det är ju ganska solklart att något blivit fel här med allt.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Är inte mobilerna operatörslåsta så de kan bara användas med 3-abonnemang oavsett?

Permalänk
Skrivet av MickeP123:

Har en 12 idag, känns modern fortfarande och har ju samma iOS som de nyaste vad jag förstår, antar att man byter pga gaming primärt (jag har noll spel i mobilen)? Såg att dotterns gamla SE också har iOS 18 hehe.

Till frågan: Fungerar nyare mobiler obehindrat med polariserande solglasögon? 12an får jag hålla liggande för att se displayen bra med mina polaroid? Samma med polarens nya Huwavei men där är det stående som syns. Skulle tänka mig byta om det funkar..

Alla sorters form utav skärm kommer du få svårt med om du har polariserat glas

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har extremt svårt att tänka mig att Tre kommer släppa igenom och gå back på 7000kr+ på hundratals mobiler.

Varför inte? Det står ju till och med ”Premiärdeal!” på sidan, så det känns rimligt.

Skrivet av Bot - Medium:

Är inte mobilerna operatörslåsta så de kan bara användas med 3-abonnemang oavsett?

Det var nog kanske 15 år sedan man slutade med sånt i Sverige.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Operatörlåsta mobiler har inte funnits på flera år.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l ASUS Prime Radeon RX 9070 XT l Kingston Fury Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB l Corsair RM1000X Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Samsung sålde ju för 3500kr S25 Edge.
Detta är lite överpris i jämförelse. Förvånad om de inte skickar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Samsung sålde ju för 3500kr S25 Edge.
Detta är lite överpris i jämförelse. Förvånad om de inte skickar !

Skillnad att sälja av sina egna produkter och att sälja vidare helt nya telefoner som tre gissningsvis betalat betydligt mycket mer än 7k för. Vad tror du en S25 edge kostar samsung?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Varför inte? Det står ju till och med ”Premiärdeal!” på sidan, så det känns rimligt.

Det står även att det kräver att man tecknar avtal med 24 månaders bindningstid dock, så det verkar väl orimligt att man kan få samma deal utan att teckna ett sådant avtal?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS