Permalänk

Hej, jag tänkte kolla om ni har möjlighet att ge lite feedback gällande bildkvalitén som headsetet ger både i stand alone och PCVR.

Jag har haft mitt Meta Quest 3 i ett par månader och har inte varit alltför aktiv med det. Tanken var att jag främst skulle ha det till DCS World och jag fick tag i det till extrapris innan jag köpte en ny dator.

Min gamla dator är en Taurus-burk med RTX 3070 och en intel-processor (det finns bara en om man söker på Inet).

I min nya dator har jag OC Astra-versionen av 5090 och en AMD 98003XD. Resten av delarna är också bra, men jag gissar på att det inte är relevant att nämna dem i det här fallet.

När jag började testa headsetet lite med gamla datorn visade det sig givetvis att den inte alls pallade trycket med DCS, dock tyckte jag att kvalitén på skrivbordet var bättre än den jag nu har med min nya, mycket bättre dator.

Jag kopplar in datorn med en Iniu-kabel och ställer in upplösning osv. via Oculus Debug Tool, men det verkar endast påverka kvalitén i DCS och inte skrivordet.

Även när jag får upp grafiken i DCS så ser den alltid ut som att man kollar på tyg, om ni förstår vad jag menar. Det är som att man ser de små pixlarna. Jag hade trott att kvalitén skulle vara mycket bättre, speciellt med en så pass dyr dator som jag plockade ihop.

När jag kollat på youtubevideor har jag alltid fått intrycket att det ser mycket bättre ut än för mig. Hur mycket jag än ställer in och har mig i spelet och med Oculus Debug Tool får jag det aldrig att se riktigt nice ut.

En sak jag kan tillägga är att headsetet låste sig en gång när jag körde pcvr med gamla datorn. Jag testade fabriksåterställa den och efter det är det som att menyerna alltid ligger lite vinklade. Det känns som att högersidan av menyer (även stand alone) ligger något närare på höger sida än på vänster sida.

Efter det vill jag tro att grafiken även i stand alone blev något sämre. Jag kunde få den att bli bättre med SideQuest, men det känns ändå skumt att menyerna inte ligger helt i linje som tidigare.

En sak jag även läste var att vissa headset tydligen har en intern klocka på 500 mhz, men att de skall ha 599 mhz.

Det blev mycket text här, men jag är verkligen nyfiken att höra om det kanske kan vara så att jag ställt in headsetet eller datorsidan dåligt, om det kanske krävs att man kör VD, eller om headsetet kanske till och med är defekt.

Mvh, Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl_Kassler:

Hej, jag tänkte kolla om ni har möjlighet att ge lite feedback gällande bildkvalitén som headsetet ger både i stand alone och PCVR.

Jag har haft mitt Meta Quest 3 i ett par månader och har inte varit alltför aktiv med det. Tanken var att jag främst skulle ha det till DCS World och jag fick tag i det till extrapris innan jag köpte en ny dator.

Min gamla dator är en Taurus-burk med RTX 3070 och en intel-processor (det finns bara en om man söker på Inet).

I min nya dator har jag OC Astra-versionen av 5090 och en AMD 98003XD. Resten av delarna är också bra, men jag gissar på att det inte är relevant att nämna dem i det här fallet.

När jag började testa headsetet lite med gamla datorn visade det sig givetvis att den inte alls pallade trycket med DCS, dock tyckte jag att kvalitén på skrivbordet var bättre än den jag nu har med min nya, mycket bättre dator.

Jag kopplar in datorn med en Iniu-kabel och ställer in upplösning osv. via Oculus Debug Tool, men det verkar endast påverka kvalitén i DCS och inte skrivordet.

Även när jag får upp grafiken i DCS så ser den alltid ut som att man kollar på tyg, om ni förstår vad jag menar. Det är som att man ser de små pixlarna. Jag hade trott att kvalitén skulle vara mycket bättre, speciellt med en så pass dyr dator som jag plockade ihop.

När jag kollat på youtubevideor har jag alltid fått intrycket att det ser mycket bättre ut än för mig. Hur mycket jag än ställer in och har mig i spelet och med Oculus Debug Tool får jag det aldrig att se riktigt nice ut.

En sak jag kan tillägga är att headsetet låste sig en gång när jag körde pcvr med gamla datorn. Jag testade fabriksåterställa den och efter det är det som att menyerna alltid ligger lite vinklade. Det känns som att högersidan av menyer (även stand alone) ligger något närare på höger sida än på vänster sida.

Efter det vill jag tro att grafiken även i stand alone blev något sämre. Jag kunde få den att bli bättre med SideQuest, men det känns ändå skumt att menyerna inte ligger helt i linje som tidigare.

En sak jag även läste var att vissa headset tydligen har en intern klocka på 500 mhz, men att de skall ha 599 mhz.

Det blev mycket text här, men jag är verkligen nyfiken att höra om det kanske kan vara så att jag ställt in headsetet eller datorsidan dåligt, om det kanske krävs att man kör VD, eller om headsetet kanske till och med är defekt.

Mvh, Fredrik

Låter väldigt skumt, som att nått är galet om bildförhållandet mellan ögonen ändrats.
Själv använder jag bara virtual desktop för att köra trådlöst.
Du kan jubprova steam link om det är samma som med link det är gratis.
Men när det enså är galet standalone utan oc inblandat så låter det som ett annat allvarligare fel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Låter väldigt skumt, som att nått är galet om bildförhållandet mellan ögonen ändrats.
Själv använder jag bara virtual desktop för att köra trådlöst.
Du kan jubprova steam link om det är samma som med link det är gratis.
Men när det enså är galet standalone utan oc inblandat så låter det som ett annat allvarligare fel.

Tack för svaret.

Ja, det känns nästan som att någonting är "off" så att säga.

En annan sak jag lärde mig i går är att "pass through" egentligen skall vara klar. För mig såg det redan från början ut som att jag kollar igenom någon gammal övervakningskamera från 90-talet. Det är extremt "luddigt".

Frågan är om headsetet var defekt redan från början eller om det möjligtvis är något tok med programvaran. Vissa på youtube säger att de fått bättre "pass through" efter att de fabrikåterställt deras headset ett par gånger.

Jag skall testa det och se om det kanske blir någon skillnad om jag prövar att fabriksåterställa ett par gånger på rad.

Hur ser pass through ut för dig? Jag kan alltså se runtomkring mig, men det är omöjligt att läsa någonting och se detaljer.

Permalänk
Medlem

Läsa liten text genom passthrough går inte för min del.
Att kalla bilden "klar" beror på vad man kommer ifrån. Har du precis innan kört Quest 2, så ja då är bilden i 3'an jätteklar och skarp.

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Läsa liten text genom passthrough går inte för min del.
Att kalla bilden "klar" beror på vad man kommer ifrån. Har du precis innan kört Quest 2, så ja då är bilden i 3'an jätteklar och skarp.

Ok, det verkar som det här varierar rejält från headset till headset.

Hur är bilden i övrigt för dig? Som jag skrev i mitt första inlägg känns det nästan som att jag kollar riktigt nära på "tyg". Det är så redan på loggan som kommer fram när jag sätter igång headsetet.

Det är som att jag ser varje liten "bit" som alla olika grejer består av. Menyerna i standalone ser bättre ut, men jag vill som sagt minnas att det inte var så här från början. Det känns som att AA slutade fungera även i stand alone efter första gången headsetet låste sig.

Jag skall som sagt prova att fabriksåterställa headsetet ett par gånger i rad och sedan testa att öka prestandainställningarna i Sidequest igen. Frågan är dock om det ens skulle ha någon effekt på hur bra pcvr ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl_Kassler:

Tack för svaret.

Ja, det känns nästan som att någonting är "off" så att säga.

En annan sak jag lärde mig i går är att "pass through" egentligen skall vara klar. För mig såg det redan från början ut som att jag kollar igenom någon gammal övervakningskamera från 90-talet. Det är extremt "luddigt".

Frågan är om headsetet var defekt redan från början eller om det möjligtvis är något tok med programvaran. Vissa på youtube säger att de fått bättre "pass through" efter att de fabrikåterställt deras headset ett par gånger.

Jag skall testa det och se om det kanske blir någon skillnad om jag prövar att fabriksåterställa ett par gånger på rad.

Hur ser pass through ut för dig? Jag kan alltså se runtomkring mig, men det är omöjligt att läsa någonting och se detaljer.

Om passthrough är helt klart.
Nej det vill jag inte påstå men jag kan iaf ha på mig headsetet och kolla på telefonen eller mi datorskärm samtidigt.
Läsa text på ett papper det har jag inte testat.
Ljuset och skärpan anpassar ju sig lite utifrån hur ljussättningen i rummet är.

Ditt headset har inte åkt i golvet eller nått så en kamera på framsidan pajjat eller nått? Repa över lins eller smutsigt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Om passthrough är helt klart.
Nej det vill jag inte påstå men jag kan iaf ha på mig headsetet och kolla på telefonen eller mi datorskärm samtidigt.
Läsa text på ett papper det har jag inte testat.
Ljuset och skärpan anpassar ju sig lite utifrån hur ljussättningen i rummet är.

Ditt headset har inte åkt i golvet eller nått så en kamera på framsidan pajjat eller nått? Repa över lins eller smutsigt?

Det har aldrig åkt på någon smäll. Det finns två väldigt små repor på den vänstra linsen som jag inte förstår hur jag lyckats skrapa fram. Jag har endast torkat av linserna med en torr mikrofiberduk.

Jag tror inte reporna skall kunna påverka så pass mycket, men jag skall kolla lite mer med endast höger öga för att se om det kanske finns någon chans att de faktiskt påverkar mer än vad jag vill tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Funderar på att beställa hem denna gunstock. Kompakt och kan justeras bra. Även shotgun-pump funktion.
Främre kontroller är lös och har ett bra grepp som är lätt att hålla.

* Skickar inte till Sverige verkar det som
Trodde det när det var pris i Sek.
https://www.etsy.com/se-en/listing/4319732078/3daptive-verso-...
https://www.youtube.com/watch?v=xSV_jE9mCBg

Det finns en som heter tomahawk eller nått sånt som var populär förut. Den kunde också modiferas för att passa.
Gunstocks har verkligen utvecklats. Dom här tub gunstockarna med magneter är inte så populära mer.
Det är mycket för att man vill få till gubstocks som är bra för alla dom olika multiplayer skjutare som finns.

Jag har en väldigt simpel gunstock.
Det är en man kan printa själv.
I praktiken är det bara en pinne som sticker fram under kontrollen man har som dominant hand.
Det är för att kunna linjera kontrollerna för stabilare sikte.
Funkar bra allround och går att kombinera med virtual gubstock i en del spel utan problem. Men det saknar axelstöd för sniper och lång diatans så det kan fortfarande vara lite skakigt.
Det lägger dock ingen kännbar extra vikt och ing problem att använda olika vapen, kasta granater eller packa ryggsäckar med loot

En stor "verklig" gunstock passar nog idag mer i singleplayer spel.
Tex om man är på nån skjutbana i H3VR och vill skjuta prick.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns en som heter tomahawk eller nått sånt som var populär förut. Den kunde också modiferas för att passa.
Gunstocks har verkligen utvecklats. Dom här tub gunstockarna med magneter är inte så populära mer.
Det är mycket för att man vill få till gubstocks som är bra för alla dom olika multiplayer skjutare som finns.

Jag har en väldigt simpel gunstock.
Det är en man kan printa själv.
I praktiken är det bara en pinne som sticker fram under kontrollen man har som dominant hand.
Det är för att kunna linjera kontrollerna för stabilare sikte.
Funkar bra allround och går att kombinera med virtual gubstock i en del spel utan problem. Men det saknar axelstöd för sniper och lång diatans så det kan fortfarande vara lite skakigt.
Det lägger dock ingen kännbar extra vikt och ing problem att använda olika vapen, kasta granater eller packa ryggsäckar med loot

En stor "verklig" gunstock passar nog idag mer i singleplayer spel.
Tex om man är på nån skjutbana i H3VR och vill skjuta prick.

Ja, jag kommer nog vilja testa både och. En mer avancerad och en pinne. Blev en Stock från KobraVR för att testa i Ready Or Not UEVR. Dyker kanske upp nästa vecka eller veckan därpå. Ville ha en där man kan använda Knuckle-straps monterade på kontrollerna så man slipper byta och ha sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja, jag kommer nog vilja testa både och. En mer avancerad och en pinne. Blev en Stock från KobraVR för att testa i Ready Or Not UEVR. Dyker kanske upp nästa vecka eller veckan därpå. Ville ha en där man kan använda Knuckle-straps monterade på kontrollerna så man slipper byta och ha sig.

Ja ready or not är nog ett perfekt spel för gunstock om man vill ha extra inlevelse

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja ready or not är nog ett perfekt spel för gunstock om man vill ha extra inlevelse

Ja precis! Nu hoppas jag bara att den ”officiella” VR-modden inte dröjer allt för länge. Lite väl meckigt kontrollschema till UEVR så ska bli kul om dom får det att kännas mer som ett native VR-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja precis! Nu hoppas jag bara att den ”officiella” VR-modden inte dröjer allt för länge. Lite väl meckigt kontrollschema till UEVR så ska bli kul om dom får det att kännas mer som ett native VR-spel.

Ja du tänker på VRO Mod
Var en som skrev så här till mig i förrgår.

""I spoke to Mike from Virtual Reality Oasis about Ready or Not (he self funded the VR conversion by himself) and it will be with us very soon (his words). I'd like to point out, this isn't a "mod" or a UEVR profile, this is a FULL conversion from flat screen to VR, with real hands, manual reloads, a fully realised tac vest and (work in progress) voice commands using the headset mic. You should be VERY excited for this so pick up RoN soon as you can (if its on sale) to support the developers and the VR mod is totally free (though I think you can donate if you enjoy it) "

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du tänker på VRO Mod
Var en som skrev så här till mig i förrgår.

""I spoke to Mike from Virtual Reality Oasis about Ready or Not (he self funded the VR conversion by himself) and it will be with us very soon (his words). I'd like to point out, this isn't a "mod" or a UEVR profile, this is a FULL conversion from flat screen to VR, with real hands, manual reloads, a fully realised tac vest and (work in progress) voice commands using the headset mic. You should be VERY excited for this so pick up RoN soon as you can (if its on sale) to support the developers and the VR mod is totally free (though I think you can donate if you enjoy it) "

"Fully realised tac-vest", den tackar man för! Blir nog riktigt skoj med nya gunstocken också

Permalänk
Medlem

Meta Quest PTC (Beta) är öppet igen. Kunde inte låta bli då det är kul med nytt. Vet inte om det var så smart. Får testa ikväll om det är några problem.. VD Betan fungerar bra iaf.

Permalänk
Medlem

Den här funktionen måste man ju testa när den kommer.
Nån som har den redan via testkanalen?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Den här funktionen måste man ju testa när den kommer.
Nån som har den redan via testkanalen?
https://youtu.be/PBNqTRZprxQ?si=f7QkWJWu40egidFB

Galet läckert! Det kommer definitivt att testas.
Tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Galet läckert! Det kommer definitivt att testas.
Tack för infon

Synd att man redan hunnit bygga om sitt hus. Hade varit kul att kunna scanna in och återuppleva gå runt i det gamla

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Synd att man redan hunnit bygga om sitt hus. Hade varit kul att kunna scanna in och återuppleva gå runt i det gamla

Jag hade kunnat ge rätt mycket för en sån funktion, det hade varit svinkul att kunna gå runt i ställen man bott i tidigare. Tänk barndomshemmet, studentlyan och sen första lägenheten mm.

Jag kanske är extra nostalgisk av mig men jag hade verkligen älskat att ha det i VR.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Wow! Riktigt kul att ett enkelt sätt kommer för att scanna omvärlden med bra kvalité. Har testat på scanning med vanlig mobil/digitalkameror och olika fotogrammetri-mjukvarur och det är galet tidskrävande. Ser verkligen fram emot att testa detta direkt på Quest3:an.

Att scanna boendet när barnen är små ska bli kul för framtida referens. Sen garaget, fordon osv.

Skulle iofs vara smidigt om Hyperscape kunnat användas från mobilen (som då skulle behöva motsvarande sensorer) så att man enklare kan scanna scener utan att ha headsetet med sig.