Finns det AM5 moderkort som inte halverar bandbredden på första PCI-E?

Permalänk

Finns det AM5 moderkort som inte halverar bandbredden på första PCI-E?

Köpte i vintras ett MSI X670E Carbon. Det var ett av de få modeller där m2 slottarna inte delar första PCIE X16 platsen (där grafikkortet sitter) i två så det körs i x8 istället för normala x16.

Jag måste tyvärr lämna in det för lagning. så nu letar jag efter en nyare modell av X870E men jag hittar ingen som har något liknande som mitt Carbon moderkort.

Finns det några sådana modeller? Och då letar jag endast bland X870E chipset. Det måste ha minst 3st m2 platser.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Här finns en marknadsöversikt som kanske är enklare att söka i, klicka rätt "kategori" längst ner bara. Sedan finns M.2 konfigurationen långt till höger under "Expansion / Storage".
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

Sedan får man i vanlig ordning lusläsa manualen för att få fram detaljerna om hur det hänger ihop.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Här finns en marknadsöversikt som kanske är enklare att söka i, klicka rätt "kategori" längst ner bara. Sedan finns M.2 konfigurationen långt till höger under "Expansion / Storage".
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

Sedan får man i vanlig ordning lusläsa manualen för att få fram detaljerna om hur det hänger ihop.

Tack! Den var suverän men det varkar inte finnas några bra X870E kort som inte delar bandbredd mellan PCI-E och M2 platserna.

Asus har X870-A men den är sämre än mitt nuvarande Carbon med bara 16 faser medan Carbon kör med 18 faser.

Permalänk
Medlem

X870E har ju krav på sig att stödja USB 4.0 vilket gör att man tappar 4 st PCI-E lanes till de portarna. X670E är helt enkelt mer flexibelt för tillverkarna eftersom detta krav saknas. I övrigt är det ju samma chipset egentligen.

Jag valde själv MSI X670E Carbon till min 9800X3D just för dess fördelning av PCI-E lanes. Hittade då inga andra moderkortsmodeller som hade samma fördelning, annat än möjligen en annan modell som var åtminstone snarlik men som kostade dubbelt så mycket.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag valde själv MSI X670E Carbon

Så jäkla stilrent mk.

Permalänk
Skrivet av blunden:

X870E har ju krav på sig att stödja USB 4.0 vilket gör att man tappar 4 st PCI-E lanes till de portarna. X670E är helt enkelt mer flexibelt för tillverkarna eftersom detta krav saknas. I övrigt är det ju samma chipset egentligen.

Jag valde själv MSI X670E Carbon till min 9800X3D just för dess fördelning av PCI-E lanes. Hittade då inga andra moderkortsmodeller som hade samma fördelning, annat än möjligen en annan modell som var åtminstone snarlik men som kostade dubbelt så mycket.

3.1 headern på min Carbon har pajat så se upp! Otrolig dålig kontakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Den var suverän men det varkar inte finnas några bra X870E kort som inte delar bandbredd mellan PCI-E och M2 platserna.

X870E har som sagt krav på USB4 vilket tar 4 PCIe-banor från CPUn, vilket lämnar 20 PCIe 5.0 banor för PCIe och M.2. Så man får en x16 PCIe-port och en M.2-port "gratis", resten av M.2-portarna måste gå via styrkretsen med begränsad bandbredd och max PCIe 4.0 eller låna PCIe-banor från PCIe-portarna. Och eftersom X870E är "lyxmodeller" så har de oftast 4 eller 5 M.2-portar, gärna med två PCIe 5.0, vilket PCIe-banorna inte räcker till för utan att kompromissa.

Om du vill ha tre M.2-portar utan kompromisser så får du som sagt kolla på X670(E) eller B650(E)/B850 istället, eftersom dessa inte har krav på USB4 och kan köra två M.2-portar direkt via CPUn.

Skrivet av Dinkefing:

Asus har X870-A men den är sämre än mitt nuvarande Carbon med bara 16 faser medan Carbon kör med 18 faser.

Bra att veta är att X870 är efterföljaren till B650E, inte X670 som man skulle kunna tro. Styrkretsarna är baserade på Promontory 21-kretsen, där B650(E), B850, och X870 består av en krets medan X670(E) och X870E är två seriekopplade kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Så jäkla stilrent mk.

Ja, de lyckades rätt så bra med designen. Var bara en bonus i mitt fall, men det gjorde givetvis valet lite lättare.

Skrivet av Dinkefing:

3.1 headern på min Carbon har pajat så se upp! Otrolig dålig kontakt!

Vad hände med den?

Mitt chassi använder inte den kontakten, om du syftar på kontakten som oftast drar till USB-C-portar. Tack för varningen dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, de lyckades rätt så bra med designen. Var bara en bonus i mitt fall, men det gjorde givetvis valet lite lättare.

Vad hände med den?

Mitt chassi använder inte den kontakten, om du syftar på kontakten som oftast drar till USB-C-portar. Tack för varningen dock.

Jag köpte ett nytt moderkort. 5500 kr i sjön men orkar inte skicka in min gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

B850s har jag för mig inte stryper etc, där ska det vara 4x lanes satta till Pcie gen 5 slot 1, iallafall på mitt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

B850s har jag för mig inte stryper etc, där ska det vara 4x lanes satta till Pcie gen 5 slot 1, iallafall på mitt.

Asus TUF tror jag delar. Har för mig att det klagades på i en recension.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Asus TUF tror jag delar. Har för mig att det klagades på i en recension.

Har en Asrock B850 Pro RS Wifi, den delar inte första jag kollade när jag valde Mobo, Asus... Ja dem är ju som dem är. Lever på sitt 20 år gamla rykte...

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag köpte ett nytt moderkort. 5500 kr i sjön men orkar inte skicka in min gamla.

Om du inte ens försökte få det åtgärdat så känns förlusten ganska självförvållad. Sedan vet jag inte om MSI skulle laga kortet eller ej, men fråga hade jag nog personligen gjort åtminstone.

Var det på grund av omedveten fysisk åverkan (att du slant eller nåt), eller vad hände?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om du inte ens försökte få det åtgärdat så känns förlusten ganska självförvållad. Sedan vet jag inte om MSI skulle laga kortet eller ej, men fråga hade jag nog personligen gjort åtminstone.

Var det på grund av omedveten fysisk åverkan (att du slant eller nåt), eller vad hände?

Men jag vet inte om det är fel på det. Jag postade en bild i en annan tråd men jag vet inte om det är något fel på det. Du får avgöra det om det är värt att skicka in.

Jag har inte satt det fel. Det går inte att stoppa in det fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men jag vet inte om det är fel på det. Jag postade en bild i en annan tråd men jag vet inte om det är något fel på det. Du får avgöra det om det är värt att skicka in.

Jag har inte satt det fel. Det går inte att stoppa in det fel.

I din andra tråd lät det som att du löst problemet genom att byta kabel?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

I din andra tråd lät det som att du löst problemet genom att byta kabel?

Tror fortfarande kretsen har blivit bränd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror fortfarande kretsen har blivit bränd.

Baserat på vad? Trodde det funkade nu?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Baserat på vad? Trodde det funkade nu?

Det fungerar nu. Men transistorn ser mörk ut enligt bilden och det kanske bara är en tidsfråga innan det krånglar igen. Bränd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det fungerar nu. Men transistorn ser mörk ut enligt bilden och det kanske bara är en tidsfråga innan det krånglar igen. Bränd?

Den är mindre reflektiv, men tycker inte den ser bränd ut. Tycker snarare att det låter som att du hade en trasig kabel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Den är mindre reflektiv, men tycker inte den ser bränd ut. Tycker snarare att det låter som att du hade en trasig kabel.

Fast den ser lite off ut jämfört med de andra transistorerna? Som att den har blivit bränd? Kabeln har aldrig suttit åt fel håll, man måste höra ett klick som säger att den sitter stadigt. Ja kontakten är verkligen inte bra t om sämre än USB-A men det är svårt att sätta den åt fel håll.

Kan den felaktiga kabeln gjort att transistorn gjort den mörk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpte i vintras ett MSI X670E Carbon. Det var ett av de få modeller där m2 slottarna inte delar första PCIE X16 platsen (där grafikkortet sitter) i två så det körs i x8 istället för normala x16.

Jag måste tyvärr lämna in det för lagning. så nu letar jag efter en nyare modell av X870E men jag hittar ingen som har något liknande som mitt Carbon moderkort.

Finns det några sådana modeller? Och då letar jag endast bland X870E chipset. Det måste ha minst 3st m2 platser.

Tack på förhand!

Nu har jag inget svar sådär på rak arm, men när jag själv letade moderkort som stödde pcie bifurcation så var det enklaste att helt enkelt välja rätt chipset, sortera på pris och börja uppifrån och ner och se vilket det billigaste var. Om du letar AMD-moderkort (intel också iofs) som inte har extremt snål/kass tilldelning av pcie lanes så är det liksom inte så många alternativ så du borde ganska snabbt hitta de få alternativ du har bland de par-tre dyraste moderkort du kan köpa.

Men sen kan man väl också kanske fundera på om 8x eller 16x gör någon enorm skillnad i praktiken om du kör pcie 4 eller 5. Är det en procent? Kanske två?

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Nu har jag inget svar sådär på rak arm, men när jag själv letade moderkort som stödde pcie bifurcation så var det enklaste att helt enkelt välja rätt chipset, sortera på pris och börja uppifrån och ner och se vilket det billigaste var. Om du letar AMD-moderkort som inte har extremt snål/kass tilldelning av pcie lanes så är det liksom inte så många alternativ så du borde ganska snabbt hitta de få alternativ du har bland de par-tre dyraste moderkort du kan köpa.

Jo men det blir svårt att köra ett B850 kort med en enkel styrkrets när jag tänkt köra 3st M2 PCIe 4.0 eller i framtiden med 1st M2 PCIe 5.0 och två M2 PCIe 4.0 tillsammans med ett PCIe 4.0 grafikkort (7800 XT) och en SATA 3 disk.

Jag behöver full fart på alla dessa och du tror ett B850 (som baseras på B650E) klarar det utan att något delas mellan PCIe och M2?

Det blir lite rörigt men hoppas du förstår! Visst att gå över till Threadripper skulle lösa mina problem men sedan kostar den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo men det blir svårt att köra ett B850 kort med en enkel styrkrets när jag tänkt köra 3st M2 PCIe 4.0 eller i framtiden med 1st M2 PCIe 5.0 och två M2 PCIe 4.0 tillsammans med ett PCIe 4.0 grafikkort (7800 XT) och en SATA 3 disk.

Jag behöver full fart på alla dessa och du tror ett B850 (som baseras på B650E) klarar det utan att något delas mellan PCIe och M2?

Det blir lite rörigt men hoppas du förstår! Visst att gå över till Threadripper skulle lösa mina problem men sedan kostar den också.

Ja, B850 klarar det i själva verket bättre än X870(E). B850 kan ha två M.2-portar kopplade direkt till CPUn utan att ta PCIe-banor från grafikkortet medan X870(E) bara kan ha en p.g.a. kravet på USB4.

X870E (men inte X870) har sen 8 PCIe 4.0-banor mer än B850, som kan användas till t.ex. två M.2-portar. Så X870E kan ha en M.2-port mer än B850, men fler av dem måste samsas om den begränsade bandbredden mellan CPUn och styrkretsen (PCIe 4.0 x4).

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, B850 klarar det i själva verket bättre än X870(E). B850 kan ha två M.2-portar kopplade direkt till CPUn utan att ta PCIe-banor från grafikkortet medan X870(E) bara kan ha en p.g.a. kravet på USB4.

X870E (men inte X870) har sen 8 PCIe 4.0-banor mer än B850, som kan användas till t.ex. två M.2-portar. Så X870E kan ha en M.2-port mer än B850, men fler av dem måste samsas om den begränsade bandbredden mellan CPUn och styrkretsen (PCIe 4.0 x4).

Okej men jag tänker köra 3 st PCIe 4.0 m2 ssd:er så det blir lite svårt. I framtiden en PCIe 5.0 och två PCIe 4.0 ssder.

Det är konstigt att USB 4.0 tar så många banor (fyra PCIe 4.0 banor?). Är det 4 PCIe 4.0 eller 5.0 banor den tar? Jag vet att X670E och X870E totalt har 24st PCIe 5.0 banor och 20st PCIe 4.0 banor och X670E har detsamma?

Om jag inte missuppfattar om jag tar ett framtida PCIe 5.0 grafikkort med 16x och stoppar det i moderkortet tar det även banor från PCIe 4.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag behöver full fart på alla dessa

Det är detta jag ber dig fundera lite på innan du lägger ut pengar. På ett 7800 XT är skillnaden mellan x16 och x8 förmodligen akademisk, om ens det. Det är knappt mätbart på ett 5090. Så om du inte har någon annan anledning förutom prestanda att grafikkortet måste köras i x16 så kan du nog spara in lite pengar på att helt enkelt låta det köra i x8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej men jag tänker köra 3 st PCIe 4.0 m2 ssd:er så det blir lite svårt. I framtiden en PCIe 5.0 och två PCIe 4.0 ssder.

Det är konstigt att USB 4.0 tar så många banor (fyra PCIe 4.0 banor?). Är det 4 PCIe 4.0 eller 5.0 banor den tar? Jag vet att X670E och X870E totalt har 24st PCIe 5.0 banor och 20st PCIe 4.0 banor och X670E har detsamma?

Om jag inte missuppfattar om jag tar ett framtida PCIe 5.0 grafikkort med 16x och stoppar det i moderkortet tar det även banor från PCIe 4.0?

USB4 är i grova drag jämförbart med Thunderbolt, och det ingår tunnlat PCIe 4.0 x4 utöver bandbredd för USB-protokoll, Displayport, osv som väl allt kan användas samtidigt.

Som jag förstår det är det PCIe 5.0 x4 (möjligen bara x2, finns lite spretig information, isf vet jag inte hur det går ihop riktigt rent matematiskt) som används till USB4-lösningen, varav väl PCIe-tunneln i sig då motsvarar ca hälften av den kapaciteten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast den ser lite off ut jämfört med de andra transistorerna? Som att den har blivit bränd?

Kan den felaktiga kabeln gjort att transistorn gjort den mörk?

Du får nog förtydliga vilken "transistor" du syftar på? Olika komponenter kan ha olika färg.

Har du ens jämfört med någon annans foto av samma moderkort för att se att det inte är den normala färgen?

Skrivet av perost:

Men X670E klarar allt som B850 gör men också betydligt mer. Det självklara valet för de av oss som behöver maximalt med PCI-E lanes på AM5, även om länken till CPU:n blir en flaskhals om man försöker maxa allt samtidigt.

Uppfylls ens nuvarande och framtida behov av B850 så kan man ju spara lite pengar där dock.

Skrivet av Dinkefing:

USB 4.0 på AM5 tar banor/lanes direkt från CPU:n såvitt jag vet, så antalet banor/lanes ens chipset har inte relevant. Chipsetet agerar ju PCI-E switch/multiplexer också eftersom det erbjuder mer banor/lanes än dess länk till CPU:n.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det är detta jag ber dig fundera lite på innan du lägger ut pengar. På ett 7800 XT är skillnaden mellan x16 och x8 förmodligen akademisk, om ens det. Det är knappt mätbart på ett 5090. Så om du inte har någon annan anledning förutom prestanda att grafikkortet måste köras i x16 så kan du nog spara in lite pengar på att helt enkelt låta det köra i x8.

Visst är skillnaden liten men jag tänker sänka mig till x8. Det är inte tidigt 00-tal vi pratar om!

Skrivet av evil penguin:

USB4 är i grova drag jämförbart med Thunderbolt, och det ingår tunnlat PCIe 4.0 x4 utöver bandbredd för USB-protokoll, Displayport, osv som väl allt kan användas samtidigt.

Som jag förstår det är det PCIe 5.0 x4 (möjligen bara x2, finns lite spretig information, isf vet jag inte hur det går ihop riktigt rent matematiskt) som används till USB4-lösningen, varav väl PCIe-tunneln i sig då motsvarar ca hälften av den kapaciteten.

Finns det verkligen inget X870E moderkort utan USB 4? Jag klarar mig gott på USB 3.2 Gen 2. Det tar alldeles för många banor tycker jag.

Skrivet av blunden:

Du får nog förtydliga vilken "transistor" du syftar på? Olika komponenter kan ha olika färg.

Har du ens jämfört med någon annans foto av samma moderkort för att se att det inte är den normala färgen?

Men X670E klarar allt som B850 gör men också betydligt mer. Det självklara valet för de av oss som behöver maximalt med PCI-E lanes på AM5, även om länken till CPU:n blir en flaskhals om man försöker maxa allt samtidigt.

Uppfylls ens nuvarande och framtida behov av B850 så kan man ju spara lite pengar där dock.

USB 4.0 på AM5 tar banor/lanes direkt från CPU:n såvitt jag vet, så antalet banor/lanes ens chipset har inte relevant. Chipsetet agerar ju PCI-E switch/multiplexer också eftersom det erbjuder mer banor/lanes än dess länk till CPU:n.

Jag har beställt en ny modell men tyvärr skjuts leveransdatumet fram konstant(modellen har troligen slutat tillverkats). Och troligen kommer de avbeställa min order fastän jag lagt ute med mina pengar i över en vecka nu.

B580 moderkort har bantat saker mer än bara dubbla chipset så det går tyvärr bort men tack för tipset ändå!

Det förvånar mig att det inte finns något X870E som inte har delade banor. Inte ens de dyraste för över tiotusen kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det verkligen inget X870E moderkort utan USB 4? Jag klarar mig gott på USB 3.2 Gen 2. Det tar alldeles för många banor tycker jag.

Det förvånar mig att det inte finns något X870E som inte har delade banor. Inte ens de dyraste för över tiotusen kronor.

Nej, det gör det inte av den enkla anledningen att det är ett krav för att få kalla det X870E. Annars är det ett X670E.

Ja, jag föredrar också att tillverkarna kan få välja, men AMD ville väl kunna marknadsföra USB 4.0.

Varför köper du ens ett nytt moderkort? Ditt förra var ju bevisligen inte trasigt.

Det finns inte tillräckligt med PCI-E-banor för att göra ett X870E utan delade banor om man inte vill ge dessa färre funktioner än även de billigare modellerna. Det enda sättet som tillverkarna kan kasta pengar på problemet är att sätta dit PCI-E multiplexers/switchar, men även då är det ju egentligen delade banor. Den totala bandbredden kommer inte att öka, även om du då kan ha flera enheter inkopplade samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, det gör det inte av den enkla anledningen att det är ett krav för att få kalla det X870E. Annars är det ett X670E.

Ja, jag föredrar också att tillverkarna kan få välja, men AMD ville väl kunna marknadsföra USB 4.0.

Varför köper du ens ett nytt moderkort? Ditt förra var ju bevisligen inte trasigt.

Det finns inte tillräckligt med PCI-E-banor för att göra ett X870E utan delade banor om man inte vill ge dessa färre funktioner än även de billigare modellerna. Det enda sättet som tillverkarna kan kasta pengar på problemet är att sätta dit PCI-E multiplexers/switchar, men även då är det ju egentligen delade banor. Den totala bandbredden kommer inte att öka, även om du då kan ha flera enheter inkopplade samtidigt.

Okej då förstår jag!

Jag vet ju inte om det är trasigt. Andra här på forumet har sagt att det är en bränd transistor så då tänker jag lika gärna köpet ett nytt. 4500 kr var mycket pengar men finns det det inget bättre så finns det inte.

Jag önskade det fanns billigare high en system som X99, X299 eller Threadripper men det gör det tyvärr inte.