Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nybörjamisstag att använda snabblim som borde förbjudas. Man ska limma något det vill ej fastna, men detta snabblim har en förmåga att rinna till ställen som ej ska limma och där sitter det som bara tusan.

har du problem med att det rinner så använde du helt enkelt för mycket. (antar att du menar cyanoacrylat typ loctite eller liknande) ju mindre desto bättre då du vil ha så tunt lager som möjligt annars kommer du ha problemet som du säger att det inte vill fästa ordentligt för det vill inte härda ordentligt i mitten.

sen finns det givetvis material som det inte ska användas på för de kommer helt enkelt inte fästa hur du än gör eller för släta ytor så det inte får något att bita fast i.

så låter mer som skill issue än limets fel tbh.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

På mitt andra jobb som "systemintegratör" byggde vi SUN Microsystems-baserade servrar och installerade hos kund. Jag hade just fått in de redan försenade hårddiskarna som skulle monteras. Ställde en på sidan för att ändra nån bygling eller dylikt, pillade med nåt annat och råkar knuffa till den så den välter ner på skrivbordet med en smäll. Förstås gick den sönder. Mer försening och kunden blev inte glad. Fick ett hjärtligt PERKELE på mejlen när jag berättade att det skulle bli än mer försenat.
Till slut blev det levererat och alla var nöjda dock.

Hårddisken tog jag en rövare på och fick en ny på garantin...

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du problem med att det rinner så använde du helt enkelt för mycket. (antar att du menar cyanoacrylat typ loctite eller liknande) ju mindre desto bättre då du vil ha så tunt lager som möjligt annars kommer du ha problemet som du säger att det inte vill fästa ordentligt för det vill inte härda ordentligt i mitten.

sen finns det givetvis material som det inte ska användas på för de kommer helt enkelt inte fästa hur du än gör eller för släta ytor så det inte får något att bita fast i.

så låter mer som skill issue än limets fel tbh.

Jepp och det ligger i nybörjarmisstag.
Ett stort problem är tid, man har begränsat tid och man vill saker gå snabbt. Snabblim har de flesta hemma, att lägga lite lim där man ska ha kan gå snabbt. Men ofta ska man demontera det man ska laga och hänga upp det korrekt.

Min poäng är snabblösningar med snabblim blir ofta inte bra, även när man tror det har blivit bra så brukar det inte bli så hållbart. För mig är det oftast någon plast som har gått sönder och där bör man ha lim för plast och helst för just den plastsorten.

Permalänk
Medlem

Inte satt i pci-e kabeln eller 24pin atx kabel riktigt, hänt på vardera kabel och båda gångerna brann det till i hanen så man fick byta kontakt men på honan gick det att skrapa bort det värsta av brända plasten och köra vidare.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

År 2005, 16 år gammal - när jag byggde min AMD Athlon 64 3400+ glömde jag montera distanserna i chassit. Datorn startade aldrig. Efter en del felsökning med en kompis så märkte vi att distanserna inte var monterade. (vi tyckte det var konstigt att I/O plåten mot kontakterna på moderkortet inte riktigt matchade heller) Men när dessa väl var monterade så startade allt - inget gick sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

När moderkort kom som krävde 24pin ström, då provade jag starta med en 20pin strömkontakt. Det var lite tråkigt

Det gick ju?

Permalänk
Medlem

Satte minnesmodulerna I plats 1och 3 istället för 2 och 4. Detta var mitt första bygge och kunde inte komma på varför den inte bootade. Runt 2009 tror jag.

Fick skicka in moderkort och ram och cpu till Inet som löste det kvickt och informerade mig om det och så lärde jag mig att läsa instruktioner. 🙂

Har byggt ytterligare 6 datorer sen dess och inte gjort något misstag så sett. Mer än att råka kladda lite kylpasta..

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Vara duktig och blåsa ut dammet ur min bärbara speldator, med lite för stark tryckluft...
Resulterade i en trasig fläkt...
Och mycket merarbete. 😅

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Gamla kylare var lite svårare att sätta dit och CPU hade inte IHS. Slant med skruvmejseln när jag skulle sätta dit bygeln på kylaren till moderkortet och högg rakt ner. Knäckte cpu kärnan också när jag ändå var på G. Det blev ett dyrt första bygge.

Lite samma här.
Skulle montera om kylaren på en AMD-duron (utan IHS) fick dit kylaren lite snett så det spräckte kanten på chippet. Sen var den död. Inte super-ledsen över det då jag redan konstaterat att prestanda på duron inte var nåt vidare.

Permalänk
Medlem

När jag byggde ihop min första dator(de tidigare var färdigbyggda) var det en Athlon Thunderbird som saknade heatspreader över kislet. När jag monterade den ganska höga cylinderformade kylaren så sprack kanten på CPU:n under monteringen. Senare drabbades datorn instabilitet som jag trodde var kopplat till detta(och skämdes), men det visade sig i slutändan att moderkortet från Abit hade svullna kondensatorer som troligtvis var(en) av orsakerna till instabiliteten ☹️ Abit gick i konkurs några år senare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

haha... det var gamla goa tider... när man skulle fästa kylaren med mejseln... jag gjorde den tabben också, sabbade moderkortet + cpun... jävla amd allså

Var AMD jag hade också 😁

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag har dessbättre inte haft sönder någonting rent fysiskt.
När jag byggde min första custom vattenkylning glömde jag dessvärre att ordna en dräneringsslang.
Det gick jättebra ändå men det blev med åren en aning kladdigt i slangarna. Alla tips om att byta vatten varje år ignorerades av ren lättja.

De första experimenten med dual boot mellan Windows Vista och Linux gick dock inte så bra och slutade med att ingenting bootade.
Mina stressade googlingar på Vista och bootloader resulterade bara i köpta skräplänkar till Vista-stövlar och liknande och det slutade med att jag blåste allt rent och började om.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag byggde två identiska datorer som jag skulle ha hemma hos mina föräldrar som hade skiljt sig. Jag gjorde samma misstag på båda: jag glömde distanserna bakom moderkortet och något måste ha kortslutet, båda datorerna betedde sig otroligt märkligt.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

I slutet av 90-talet hade min pappa en hem-pc genom jobbet. På den kördes Windows NT.

Jag ville spela, gick inte på Windows NT.

Jag formaterade allt och installerade Windows 98.

Pappa var inte glad 😅

Den var bra 😅

Permalänk
Medlem

Köpte det värsta grafikkortet som gick att köpa (nästan) tror det hette 8800 GTX. Grymt kort. Så startar inte datorn, hittar inga fel och ger upp. På den tiden gick det inte att enkelt "googla" en lösning. Tar med datorn till en butik som felsöker. Kostar flera hundra kronor. Visar sig att moderkortet inte hade stöd för den senaste AGP-tekniken.
Tur att man slipper den skiten nu för tiden.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Satte minnesmodulerna I plats 1och 3 istället för 2 och 4. Detta var mitt första bygge och kunde inte komma på varför den inte bootade. Runt 2009 tror jag.

Fick skicka in moderkort och ram och cpu till Inet som löste det kvickt och informerade mig om det och så lärde jag mig att läsa instruktioner. 🙂

Har byggt ytterligare 6 datorer sen dess och inte gjort något misstag så sett. Mer än att råka kladda lite kylpasta..

wait what?

varför skulle det vara ett problem?

har typ alltid använt plats 1 och 3 i förstahand i minst 20 års tid ända fram till jag köpte min D15 för ett par år sedan när jag bytte till AMD sockel och då måste jag ha dem i plats 2 o 4 för värmerören tar i minneskylaren om man har ett minne på plats 1.

och har ärligt talat aldrig haft några problem med det förutom när de inte gå under kylaren på platsen närmast cpu...

Skrivet av EmilH:

Köpte det värsta grafikkortet som gick att köpa (nästan) tror det hette 8800 GTX. Grymt kort. Så startar inte datorn, hittar inga fel och ger upp. På den tiden gick det inte att enkelt "googla" en lösning. Tar med datorn till en butik som felsöker. Kostar flera hundra kronor. Visar sig att moderkortet inte hade stöd för den senaste AGP-tekniken.
Tur att man slipper den skiten nu för tiden.

måste varit äldre än 8800 GTX tror inte 8000 serien kom med AGP sockel öht så något äldre typ 7000 eller 6000 serien nvidia möjligen då jag är osäker på vilken generation nvidia slutade stödja AGP men ganska säker på att 8800GTX/GTS bara kom med pci-e.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

wait what?

har typ alltid använt plats 1 och 3 i förstahand i minst 20 års tid ända fram till jag köpte min D15 för ett par år sedan när jag bytte till AMD sockel och då måste jag ha dem i plats 2 o 4 för värmerören tar i minneskylaren om man har ett minne på plats 1.

och har ärligt talat aldrig haft några problem med det förutom när de inte gå under kylaren på platsen närmast cpu...

På vissa äldre moderkort så var det bara plats 2 och 4 som lirade med dual channel, om jag minns rätt!

Permalänk
Medlem

Vände en CPU fel i sockeln.
I mitt försvar så saknades det i princip märkning.
Lyckligtvis så klarade sig både moderkort och CPU.

Det var ett Socket 4 moderkort, d.v.s. första för Pentium.

Permalänk
Medlem

wait what?

måste varit äldre än 8800 GTX tror inte 8000 serien kom med AGP sockel öht så något äldre typ 7000 eller 6000 serien nvidia möjligen då jag är osäker på vilken generation nvidia slutade stödja AGP men ganska säker på att 8800GTX/GTS bara kom med pci-e.

Fullt möjligt, jag minns inte exakt vilket kort det var. Mitt 8800 kan jag köpt efter den händelsen.

Permalänk
Medlem

På den gamla "goda" tiden sattes flänsen/kylaren fast med en fjädrande bygel på var sida om CPU-socket. I bygelns ena sida fanns en stansning där man tryckte in en skruvmejsel som hjälp att hake fast bygeln i socketen. Vid ett tillfälle lyckades jag ta en något för bred mejsel som inte gick ner ordentligt, slant och skrapade övre lagret på PCB/moderkortet. Det kändes sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Datorn startade inte på ett LAN, ung och dum som jag var så ändrade jag en liten switch back på nätaggregatet. POFF och blå rök. Slog om PSUn till 120v, inte en bra idé. Första kvällen förstörd tills jag kunde köpa nytt dagen efter.

Gjort samma misstag. "Lyckligtvis" på en kompis brorsas dator. Vet inte hur det löste sig, detta är ju mer än 30 år sedan.

Permalänk
Medlem

Han var inte nybörjare men, bekant glömde installera NVMEs i sitt första bygge med hard tubes. Lyckades pilla i en men den andra slotten kom han inte åt utan att tömma allt och koppla bort blocket på GPU.

Jag är i skaran människor som trodde att alla PSU har samma kablage.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

I skolan för 100 år sedan så hade vi datorsalar, satt i en full sådan när någon störig tände och släckte i taket.
Skulle störa tillbaka och gick fram och tryckte på en knapp modell större, som stängde av de 20 maskinerna i rummet.
En hel del satt med uppsatser..
Ooops.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Det gick ju?

Googlade och du har rätt, det borde ha ha gått.
Då var det nog DOA och jag trodde helt enkelt att det var mitt fel.
Min lokala datorhandlare var iallafall schyst och gav mig ett nytt och en 24pin adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Jag är i skaran människor som trodde att alla PSU har samma kablage.

Det "roliga" är ju att det är olika även inom samma märke.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Mitt första misstag var i mitt allra första datorbygge runt 2000 och en Intel Athlon 3400+. Vem kunde ana att använda kylpasta? Jag menar..vem kan utgå ifrån att man måste applicera en kräm mellan mobo och cpu när man bygger en dato, det ingår ju en kylare?

Det var ordentligt svart och vi köpte ett färdigt system hos en återförsäljare xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Skruvade med datorn igång och slant med skruvmejseln vid usb-platsen. Det gjorde så usbportarna slutade fungera. Riktigt irriterande för modemet jag hade från Telenordia var av usb-variant. Fick skaffa fler usb-portar samt att jag bytte till zyxels adsl modem istället. Det där Zyxelmodemet var så tilltalande till utseende kommer alltid minnas det

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X96 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

I en dator är väl det värsta att jag satte en CPU-fläkt ett kvarts varv åt fel håll. En mobil var jag trött och slet ut ett batteri som det gick hål på, det fick jag jonglera med medan det rök och få ut ur lägenheten.

Permalänk
Medlem

Värsta nybörjarmissen var inte relaterad till bygge, var runt 1988.

Hade fram till dess hållit mig borta ifrån IBM PC, även om jag väl följt utvecklingen runt dessa och även andra system.
IBM's PS/2 serie var introducerad året innan, vilket fångade mitt intresse, då främst MCA bussen som då var ljusår före den tidigare och samtida ISA 8/16-bit.
Vilket fick mig att slå till på inte en utan två olika PS/2'or, som fram till idag är det min största investering på PC sett till penningvärdet.
Blev en Modell 30 med i8086 och en Modell 60 med i80286, vilket egentligen var helt tokigt
Man kunde ju köpa ett mindre hus för dom pengarna...

I sig själv så var båda dom köpen egentligen nybörjarmisstag, då jag kunde köpt en eller ett par kompatibla för bra mycket mindre pengar, eller byggt själv.

Får skylla en del på min nyfikenhet över MCA bussen, en buss som det nästan inte fanns några kort till. Då IBM krävde licenspengar från tredjepartstillverkare, så begränsades urvalet.

Blev ändå att jag till slut fick tag på ett RLL kontrollerkort och ett för minnesexpansion.

Helt grön på IBM/Dos så började jag att laborera med dos kommandon, en del var likvärdiga med CP/M och en del inte.

Som tur var så laborerade jag med dos på Modell 30 där inte det mest viktiga var, men det var ändå lite surt när jag lyckades rensa hela hårddisken.

Intressant var att det inte ens var format c: sys eller liknande som användes utan ett bat-script med en massa skrivning mot disken som jag tänkt använda för benchmark av diskprestanda.

Fann senare ut att det var en odokumenterad bugg i både IBM/Dos och MS/Dos som under vissa omständigheter totalt rensade en hårddisk, vilket endast visade sig om man på en nära på full disk initierade flera på varandra skriv operationer ifrån en bat-fil.
Dos skulle egentligen varna för att där inte var plats för filen, men då buggen initierades via en bat-fil så verkade det som om kontrollen av ledigt diskutrymme hoppades över och disken istället tappade all information.

Senare så ändrade jag det scriptet så det helt kördes ifrån en bootbar floppy disk då det var perfekt till att testa nybyggda PC.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!