Muskampen 2025: Segraren korad!

Nas som telefon-backup och Filmer/Serier

Permalänk

Nas som telefon-backup och Filmer/Serier

Jag letar efter en Nas som jag kan ha som backup till min telefon (kollade lite videos på youtube om Synology Photos osv.) Tänkte också lägga in lite klassiska filmer och serier att se över nätverket med Androidboxar/Apple Tv.

Problemet är att ju mer jag läser på ju mer osäker blir jag på vad jag ska köpa, Synology eller Ugreen? Går det att göra ett system lika enkelt med bild-backup som på Synology Photos med en Nas från Ugreen?

Gör det skillnad att ha en Nvme-disk som cache för det jag är ute efter?

Min först tanke var att köpa två 16TB diskar och spegla dom ifall en går sönder så att jag inte tappar datan, sen såg jag att vissa använder en annan Raid så jag kan köpa t.ex 4st 8TB diskar och använda en annan Raid så jag får ut 3x8Tb=24Tb och en disk som backup, är det en bättre lösning?

Min första tanke var att köpa cloud från t.ex Apple eller Google, problemet är från Apple är det lite dyrare och fungerar bara på min Iphone?(och inte PC och android-surfplatta?) och Google 100Gb är inte så farligt dyrt men det känns som för lite och det utrymmet äts snabbt upp av mina gamla bilder jag på min dator(som jag skulle vilja ha lättillgängligt på min Iphone(och andra enheter), nästa steg var 2Tb från Google men det är så dyrt att jag inte kan motivera det för att lagra telefon-bilder/filmer.

Finns det någon annan praktisk användning av en Nas? Jag räknar med att det kommer att landa på minst 15000:- totalt så jag försöker att motivera att lägga ut dom pengarna.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

En NAS kan ofta hosta apps med, så du kan köra en plex server eller andra containers beroende av cpu, ram på din NAS. Körde qnap ett tag själv men foto grejerna sög jämförd med icloud så nu kör jag icloud 2TB och backupar på externa ssds.

behöver du redundans och tycker det er verdt pengen köp en bra nas och hosta lite hemma apps, DNS servers med adblocks, homeassistant etc.

spara foton och gamla filmer.. 15k.. not worth it imo!

Permalänk
Medlem

Vill du ha något som är mer plug-and-play, eller är du villig att pilla en del med det själv?
Något som är energieffektivt, eller är mycket kraft att föredra?
Finns något i alla kategorier, och med 15k i budget är utbudet ganska stort skulle jag säga

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Tack för svar.

Jag har funderat lite och det känns som att en Synology Nas troligtvis är lättast, som jag förstått det är dom bäst om man inte orkar att hålla på så mycket med inställningar och sånt. Jag är helt ny på sånt här så ju enklare desto bättre.

Min tanke är att köra dubbla 16TB diskar och spegla dom, kan man fortsätta att använda den om en disk går sönder och man väntar på den nya eller är det stopp tills att det sitter två friska diskar på plats?

Är det värt att köpa en Nvme-disk att använda som cache?

Känns den här vettig?

https://www.amazon.se/dp/B0F43SZHWV/ref=asc_df_B0F43SZHWV/?ta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Tack för svar.

Jag har funderat lite och det känns som att en Synology Nas troligtvis är lättast, som jag förstått det är dom bäst om man inte orkar att hålla på så mycket med inställningar och sånt. Jag är helt ny på sånt här så ju enklare desto bättre.

Min tanke är att köra dubbla 16TB diskar och spegla dom, kan man fortsätta att använda den om en disk går sönder och man väntar på den nya eller är det stopp tills att det sitter två friska diskar på plats?

Känns den här vettig?

Du kan sällan gå fel med en Synology NAS, om du är ute efter något som är driftsäkert och enkelt att sätta upp och hantera.

Angående frågan om du har nytta av en NVME SSD-cache, så är det sällan du har nytta utav det i en vanlig hemmamiljö där du kanske skriver och läser mot några småfiler åt gången. Tänk dig i en företagsmiljö där kanske ett 50-tal användare skriver och läser mot NAS:en samtidigt, och där NAS:en sitter ansluten med 2.5Gbps eller 10Gbps nätverksförbindelse så du faktiskt kan saturera de mekaniska diskarnas skriv-/läs-kapacitet.

Vad gäller backup på mobiltelefon så kan jag rekommendera Swift Backup som app, om du kör Android dvs. I den appen kan du lägga upp backup-jobb på appar, meddelanden, samtalslogg, bakgrundsbilder och sparade wifi-nätverk. Om du aktiverar Webdav-funktionen i Synology NAS:en så kan du lägga upp NAS:en som mottagare för molnbackup i Swift Backup så du får automatiska dagliga backup:er.

I kombination med Synology Photos och tillhörande app där som säkerhetskopierar alla bilder och videoklipp du tar med telefonen, samt möjlighet att synkronisera mappar på intern-lagringen in mot valfri mapp på Synology:n med Synology Drive appen så kan du i princip få en fullvärdig telefonbackup-lösning, samt att filsynk gör att du kan ha exempelvis en dokumentmapp som synkas mellan dator, telefon och surfplatta så du kommer åt alla dina viktiga filer på alla enheter, och via Synology Drive i webbläsaren. QuickConnect funktionen gör det även lätt att komma åt NAS:en utifrån, då detta runda eventuell CG-NAT internet-förbindelse så du inte måste ha publik IP-adress hemmavid.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griffin83:

Tack för svar.

Känns den här vettig?

Synology är väl störst med färdiga lösningar. Deras apputbud är dessutom unerhållet och stort.
Det finns en del kritik att man får klen hårdvara för deras priser men det tror jag generellt sett inte är nå problem. Enheterna gör vad de ska om man inte har nå specifikt trixande.

Värt att tänka på med synology är att de infört begränsningar för hårddiskar. Man måste köpa synology-brandade hårddiskar numer vilket såklart kostar extra.
Av den anledningen har flertalet kunder börjat titta på alternativ till just synology.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Det blev den jag länkade till samt två Synology 16TB diskar, jag hoppade över Nvme-disken iom att det är bara jag som ska använda den nu samt att jag kan köpa till en disk senare ifall det blir aktuellt.

Jag gillar inte att man är tvungen att använda deras egna diskar, men i det här fallet var det typ samma pris som Seagate, WD etc. på Prisjakt.

Det är 4GB i Ram på Nasen, det borde väl också räcka så länge det är bara jag som använder den just nu? Samt att jag kan uppgradera det senare om det blir nödvändigt.

Tack till er som svarat, det var skönt att äntligen ta ett beslut efter att ha funderat i månader

Permalänk

Titta efter begagnad Synology Nas så du kan slippa propertiärta diskarna.

Jag har sattit upp Synology nas och det är det bästa jag har gjort, all huvudbry försvann med bilder och filmer vet jag säkerhetskopieras för hela familjen.

Glöm ej säkerhetskopiera nasen då och då ca 1 gång i månaden till en HDD OM nasen går sönder.

Rekommenderar installera Tailscale så kommer du åt den säkert över nätet.