Permalänk
Medlem

Mycket låg 1 % fps vid spelande

Byggde en dator för första gången för ett par månader sen. Den funkar bra överlag men det är ett litet störande problem med att fpsen är ojämn. Jag får inte samma problem när jag testar i FURMARK, 3DMark (Time spy och Steel Nomad) utan där är skillnaden mellan AVG och 1% low ganska liten. Har även testat köra test på CPU med OCCT. Temperaturen ligger runt 70 grader vid belastning för både GPU och CPU. Alla drivrutiner är de senaste.

Två exempel (använt MSI Afterburner). Provat flera olika spel och samma problem.

FPS AVG: 210 FP
1% LOW: 24 FPS
0,1% LOW: 24 FPS

FPS AVG: 133 FPS
1% LOW: 12FPS
0,1% LOW: 12 FPS

Spec:

• ASUS TUF GAMING B850M-PLUS WIFI

• Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB

• AMD Ryzen 9 9900X CPU

• Noctua NH-U12A CPU Kylare

• Gigabyte GeForce RTX 5070 WINDFORCE SFF

• MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU

https://pcpartpicker.com/list/FQ4hXR

Provade åtgärder:

• Ändrat PCIE från 5 till 4 och 3 i BIOS - ingen märkbar skillnad

• Provat av och på med REBAR

• Ändrat energiläge i datorn till "prestanda"

• EXPO är på

• Installerat om drivrutiner

• Stängt av och på "schemaläggning av maskinvaruaccelererad GPU

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus91:

Byggde en dator för första gången för ett par månader sen. Den funkar bra överlag men det är ett litet störande problem med att fpsen är ojämn. Jag får inte samma problem när jag testar i FURMARK, 3DMark (Time spy och Steel Nomad) utan där är skillnaden mellan AVG och 1% low ganska liten. Har även testat köra test på CPU med OCCT. Temperaturen ligger runt 70 grader vid belastning för både GPU och CPU. Alla drivrutiner är de senaste.

Två exempel (använt MSI Afterburner). Provat flera olika spel och samma problem.

Spec:

• AMD Ryzen 9 9900X CPU

Provade åtgärder:

• EXPO är på

Några tips?

Låter mer som någon mjukvara är igång i bakgrunden än ett hårdvaruproblem.

Permalänk
Medlem

Vilka spel? När startar (och stoppar) du att logga prestandan?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kollar vad du har för appar som kör och om någon tar för mycket resuser?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

latencymon kanske skulle kunna vara till hjälp i ett scenario som detta? För sådär stor skillnad är det normal inte mellan avarage och 1% low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Låter mer som någon mjukvara är igång i bakgrunden än ett hårdvaruproblem.

Känns så! Överväger installera om Windows men ger det några försök till.

Skrivet av Decster:

Vilka spel? När startar (och stoppar) du att logga prestandan?

Fortnite, cod och några racing spel har jag testat. Startar igång afterburner efter jag startat spelet. Problemet upplever jag även när jag inte har några program igång som loggar.

Värt att poängtera att de låga fpsen förkommer även när jag drar ner på inställningarna - gapet mellan avg och low blir procentuellt betydligt större då.

Skrivet av tonii:

latencymon kanske skulle kunna vara till hjälp i ett scenario som detta? För sådär stor skillnad är det normal inte mellan avarage och 1% low.

Detta fick jag upp!

Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus91:

Skrivet av Rasmus91:

Fortnite, cod och några racing spel har jag testat. Startar igång afterburner efter jag startat spelet. Problemet upplever jag även när jag inte har några program igång som loggar.

Vad jag har hört är Balanserat energiläge rekommenderat för Ryzen 9.

Fortnite är väl ökänt att ha shader compilation, speciellt i början av sessionen, men över tid/flera matcher i samma session ska prestandan bli bättre.

Men du menar att du kan känna dessa <30 FPS "hack" i alla spel du har testat, och medan du faktiskt har kontroll över spelarkaraktären? Händer det konstant när du rör kameran och karaktären (eller t.o.m. när du står still?), eller bara vid speciella tillfällen?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vad jag har hört är Balanserat energiläge rekommenderat för Ryzen 9.

Fortnite är väl ökänt att ha shader compilation, speciellt i början av sessionen, men över tid/flera matcher i samma session ska prestandan bli bättre.

Men du menar att du kan känna dessa <30 FPS "hack" i alla spel du har testat, och medan du faktiskt har kontroll över spelarkaraktären? Händer det konstant när du rör kameran och karaktären (eller t.o.m. när du står still?), eller bara vid speciella tillfällen?

Ändå spelat några timmar. Nu har jag installerat om hela windows och installerat drivrutiner på nytt. Har bara Epic games och Fortnite på datorn för stunden (där problemet är som störst och mest störande). Apropå bakgrundsprocesser.

Ja och det blir hack i spelet och upplever det framförallt när jag rör kameran. Upplever också ofta direkt efter datorn laddat något.. en ny match eller dylikt. Kan dock inte se att varken GPU eller CPU går på fullt men har å andra sidan förstått det som att spelen inte kan använda alla kärnor heller? Oklart hur detta visar sig i "mätningen".

Permalänk
Medlem

Ryzen 9 9900X är väl inte optimal för spel då den har 2 CCD och att en bör parkeras vid spelande. Kvar blir 6 kärnor (12 trådar). Problemen kan ju uppstå om parkeringen inte fungerar som det ska.

Har du förresten installerat alla drivritiner manuellt till chipset, audio, nätverk osv eller använder du ökända Armoury Crate?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Sitter minnena i rätt portar, d.v.s. A2 och B2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ryzen 9 9900X är väl inte optimal för spel då den har 2 CCD och att en bör parkeras vid spelande. Kvar blir 6 kärnor (12 trådar). Problemen kan ju uppstå om parkeringen inte fungerar som det ska.

Har du förresten installerat alla drivritiner manuellt till chipset, audio, nätverk osv eller använder du ökända Armoury Crate?

Kanske inte optimal men borde vara bra nog. Vad jag kunde läsa mig till innan jag beställde var att om man gjorde mer än bara spelade på datorn så kunde man gott köra på denna istället för x3d.

Använder standardprogrammet "Asus Driver hub".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus91:

Spec:

• AMD Ryzen 9 9900X CPU

Provade åtgärder:

• EXPO är på

Några tips?

Testa kör en DDU.

https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sitter minnena i rätt portar, d.v.s. A2 och B2?

Yes!

Permalänk
Medlem

Testade, startade om, installerade drivrutiner på nytt och märker ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus91:

Ja och det blir hack i spelet och upplever det framförallt när jag rör kameran. Upplever också ofta direkt efter datorn laddat något.. en ny match eller dylikt.

Fortnite är kanske inte det bästa spelet att använda för felsökning. Prova något spel som är känt att vara bra optimerat eller utan shader compilation. De moderna DOOM-spelen kanske, eller t.o.m. något ännu äldre. Om även de "hackar" så kan vi nog konstatera att det inte är relaterat till själva spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova stäng av ett CCX så du bara har 6 kärnor istället för 12, går att göra i bios alternativt om du installerar ryzen master och aktiviverar "gaming" läget så tror jag den borde innaktivera/parkera den långsammare ccx'en.

Låter som att du inte fått schemaläggaren ordentligt installerat och att under spel så hoppar lasten mellan ccx'en.

Hade liknande med min 5900x som jag hade förut tills jag följde en guide och fick schemaläggaren att fungera som den skulle.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Stängt av G-sync?
Strular som fan just nu och jag får samma problem när jag kör med det påslaget.
I Fortnite med vissa drivars och Nvidia så kan det även vara bättre att spela i Windowed fullscreen istället för Full screen.
Något med deras drivrutiner gör att man bara får ut halva prestandan stundtals och det märks tydligt i 1%

Ett test du kan göra är att ladda ner Furmark, se din effekt och FPS och du har rutan markerad, avmarkera sedan Furmark genom att tryck spå skrivbordet och se om det ändras.
Jag halverar mer eller mindre min fps och effekt när jag klickar utanför med vissa drivrutiner från de gröna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Stängt av G-sync?
I Fortnite med vissa drivars och Nvidia så kan det även vara bättre att spela i Windowed fullscreen istället för Full screen.
Något med deras drivrutiner gör att man bara får ut halva prestandan stundtals och det märks tydligt i 1%

Ett test du kan göra är att ladda ner Furmark, se din effekt och FPS och du har rutan markerad, avmarkera sedan Furmark genom att tryck spå skrivbordet och se om det ändras.
Jag halverar mer eller mindre min fps och effekt när jag klickar utanför med vissa drivrutiner från de gröna.

Vilken drivis-version har du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Fortnite är kanske inte det bästa spelet att använda för felsökning. Prova något spel som är känt att vara bra optimerat eller utan shader compilation. De moderna DOOM-spelen kanske, eller t.o.m. något ännu äldre. Om även de "hackar" så kan vi nog konstatera att det inte är relaterat till själva spelen.

Absolut! Spelar vanligtvis wow och där gör det inget om fpsen sjunker till 15-20% av max för den är fortfarande så pass hög att spelet flyter fint. Laddar ner DOOM nu och gör ett försök där för att kolla. Lättast hade ju förstås varit "benchmark" men där uppstår inte problemet.

Skrivet av norrby89:

Prova stäng av ett CCX så du bara har 6 kärnor istället för 12, går att göra i bios alternativt om du installerar ryzen master och aktiviverar "gaming" läget så tror jag den borde innaktivera/parkera den långsammare ccx'en.

Låter som att du inte fått schemaläggaren ordentligt installerat och att under spel så hoppar lasten mellan ccx'en.

Hade liknande med min 5900x som jag hade förut tills jag följde en guide och fick schemaläggaren att fungera som den skulle.

Intressant! Laddat ner programmet. Kommer du möjligtvis ihåg var du hittade guiden? Annars söker jag vidare på nätet.

Skrivet av lasseTM:

Stängt av G-sync?

Har en kontorsskärm utan g-sync (Dell u3419w) så det är inaktiverat på automatik, kan inte ens sätta igång det. Ska prova klicka utanför Furmark och se om jag märker något.

Permalänk
Medlem

Laddade ner Process Lasso som jag körde parallellt med spelet. Verkar som det är CPUn som orsakar problem och vid något tillfälle var användningen "117%" (vad det nu betyder).. hursomhels... Processoranvändningen går upp och 1% low/"stutters" går ner/inträffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus91:

Laddade ner Process Lasso som jag körde parallellt med spelet. Verkar som det är CPUn som orsakar problem och vid något tillfälle var användningen "117%" (vad det nu betyder).. hursomhels... Processoranvändningen går upp och 1% low/"stutters" går ner/inträffa.

Är det Fortnite du fortfarande testar? Om det är shader compilation som pågår så låter det logiskt att CPU-användningen tillfälligt ökar då.

Har du justerat något i Process Lasso?

"117%" är också normalt, om det använder samma metod som Windows, där >100% betyder att processorn klockar högre än basfrekvensen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Är det Fortnite du fortfarande testar? Om det är shader compilation som pågår så låter det logiskt att CPU-användningen tillfälligt ökar då.

Har du justerat något i Process Lasso?

"117%" är också normalt, om det använder samma metod som Windows, där >100% betyder att processorn klockar högre än basfrekvensen.

Båda! Laddade ner DOOM efter och problemet finns där också även om inte lika tydligt. Grabben har en svagare dator med betydligt stabilare fps även om max och avg inte är lika höga..

Jag har inte justerat något i process lasso.

Ok! då förstår jag

Permalänk
Medlem

Vad kör du för Poiling rate/hz på musen?
Då vissa högre inställningar kan sänka både fps och orsaka lagg/stutters i vissa applikationer.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

När jag sökte på problemet fanns det nästan lika många trådar som lösningar.

Hursomhelst, kände att jag började klicka bort mig i alla inställningar. Bestämde mig för att börja om.. Började med att ta bort batteriet från moderkortet, återställa allt i BIOS, installera om Windows på nytt från USB. Problemet försvann och och har inte dykt upp på par dagar.

Klickat igång EXPO och sen dess inte pillat något mer. Har inte heller laddat ner Geforce-appen. Tack för alla svaren!