Muskampen 2025: Segraren korad!

Error meddelande Jellyfin (Trunas Scale)

Permalänk

Error meddelande Jellyfin (Trunas Scale)

Jag får den inte att fungera efter att jag har lagt till path till en SMB Share.

Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/job.py", line 515, in run
await self.future
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/job.py", line 562, in __run_body
rv = await self.middleware.run_in_thread(self.method, *args)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/main.py", line 622, in run_in_thread
return await self.run_in_executor(io_thread_pool_executor, method, *args, **kwargs)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/main.py", line 619, in run_in_executor
return await loop.run_in_executor(pool, functools.partial(method, *args, **kwargs))
File "/usr/lib/python3.11/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/service/crud_service.py", line 294, in nf
rv = func(*args, **kwargs)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/api/base/decorator.py", line 101, in wrapped
result = func(*args)
^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/plugins/apps/crud.py", line 229, in do_update
app = self.update_internal(job, app, data, trigger_compose=app['state'] != 'STOPPED')
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/plugins/apps/crud.py", line 267, in update_internal
compose_action(app_name, app['version'], 'up', force_recreate=True, remove_orphans=True)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/plugins/apps/compose_utils.py", line 61, in compose_action
raise CallError(err_msg)
middlewared.service_exception.CallError: [EFAULT] Failed 'up' action for 'jellyfin' app. Please check /var/log/app_lifecycle.log for more details

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | NVME: WD SN730 512gb | SSD: Samsung 860EVO 500gb | HDD (Lagring): 3tb GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

middlewared.service_exception.CallError: [EFAULT] Failed 'up' action for 'jellyfin' app. Please check /var/log/app_lifecycle.log for more details

Kanske permission eller mount problem med din smb share?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag får den inte att fungera efter att jag har lagt till path till en SMB Share.

Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/job.py", line 515, in run
await self.future
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/job.py", line 562, in __run_body
rv = await self.middleware.run_in_thread(self.method, *args)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/main.py", line 622, in run_in_thread
return await self.run_in_executor(io_thread_pool_executor, method, *args, **kwargs)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/main.py", line 619, in run_in_executor
return await loop.run_in_executor(pool, functools.partial(method, *args, **kwargs))
File "/usr/lib/python3.11/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/service/crud_service.py", line 294, in nf
rv = func(*args, **kwargs)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/api/base/decorator.py", line 101, in wrapped
result = func(*args)
^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/plugins/apps/crud.py", line 229, in do_update
app = self.update_internal(job, app, data, trigger_compose=app['state'] != 'STOPPED')
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/plugins/apps/crud.py", line 267, in update_internal
compose_action(app_name, app['version'], 'up', force_recreate=True, remove_orphans=True)
File "/usr/lib/python3/dist-packages/middlewared/plugins/apps/compose_utils.py", line 61, in compose_action
raise CallError(err_msg)

Felet du får i TrueNAS SCALE betyder i korthet att Jellyfin-appen inte kunde startas/uppdateras via docker-compose och att middlewared (TrueNAS interna API/systemtjänst) avbröt med ett generellt fel.

Det viktiga här är sista raden:

middlewared.service_exception.CallError: [EFAULT] Failed 'up' action for 'jellyfin' app.
Please check /var/log/app_lifecycle.log for more details

Vad du kan göra steg för steg:

Läs loggen som felet hänvisar till

cat /var/log/app_lifecycle.log | less

eller

tail -n 100 /var/log/app_lifecycle.log

Där ser du varför docker compose up misslyckas (t.ex. portkonflikt, volymfel, eller saknad image).

Kolla Jellyfin-appens egna loggar
TrueNAS SCALE appar körs via Kubernetes/Helm, så du kan se loggar direkt:

kubectl get pods -A | grep jellyfin
kubectl logs -n ix-apps <namn-på-jellyfin-pod>

(ersätt <namn-på-jellyfin-pod> med det riktiga pod-namnet).

Vanliga orsaker till felet:

Portkonflikt: Jellyfin försöker använda en port som redan är upptagen (t.ex. 8096 eller 8920).

Fel i volymmontering: Appen kan inte komma åt datasetet som angavs i TrueNAS GUI.

Korrupt eller gammal konfiguration: Uppdateringen krockar med tidigare konfigurationsfiler.

Image-problem: Docker-imagen för Jellyfin kunde inte laddas ned eller startas.

Snabb felsökning:

Kontrollera att Jellyfin-imagen faktiskt finns:

docker images | grep jellyfin

Testa att starta om appen från GUI eller CLI:

midclt call chart.release.restart jellyfin

Om allt låser sig, prova en uppdatering/redeploy:

midclt call chart.release.upgrade jellyfin

👉 För att gå vidare behöver vi se vad som faktiskt står i /var/log/app_lifecycle.log.
Vill du att jag guidar dig hur du hittar de relevanta raderna där?

så säger chatgpt

Permalänk

Jag funderar på att sätta upp jellyfin fristående istället i Proxmox. Den rullar redan faktiskt. Men jag har inte lyckats lägga till SMB sharen i jellyfin. Jag har googlat lite men så många olika alternativ det finns så hur hade ni gjort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | NVME: WD SN730 512gb | SSD: Samsung 860EVO 500gb | HDD (Lagring): 3tb GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag funderar på att sätta upp jellyfin fristående istället i Proxmox. Den rullar redan faktiskt. Men jag har inte lyckats lägga till SMB sharen i jellyfin. Jag har googlat lite men så många olika alternativ det finns så hur hade ni gjort.

Ja rent krasst så kan du antingen montera in utdelningen som smb eller nfs via docker-compose konfigurationen för Jellyfin. Men jag har faktiskt monterat upp NAS-volymen där mediafilerna ligger direkt på /mnt/mediafiles på Docker hosten, och kopplar sedan in detta in i Jellyfin-instansen via docker-compose filen. Fram tills nu dvs, uppgraderade min Xpenology från 4-kärnigt till 20-kärnigt så kommer flytta in Jellyfin direkt in i Xpenology/DSM.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Jag löste problemet med att installera Jellyfin på en spelserver istället.
Den använder inte alla reesurser.

Visa signatur