Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, bara en fundering: är du 100% säker du valt exakt rätt BIOS för just ditt moderkort?
Undrar om man kanske kan få såna här felsignaler om man valt nästan rätt BIOS?

Och varifrån flashar du BIOS?
De flesta guider jag läst rekommenderar att göra det från UEFI och inte gå via några windows-utilities eller liknande.
Har du möjlighet kan du ju även testa alternativet via Flashback knappen på moderkortet om du har en sån.

Asus ez flash i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte bara så att CMOS-batteriet är dåligt? Varit med om helt nya moderkort som kommer med tomma batterier, så har alltid som rutin att sätta dit ett nytt när jag bygger datorer.

Billig grej att byta för att utesluta det problemet annars...

Satte in ett nytt innan, hjälpte tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Satte in ett nytt innan, hjälpte tyvärr inte

Det sitter på rätt håll? Har själv råkat sätta det på fel håll när jag fibblade mycket med OC / BiOS för några veckor sedan.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det sitter på rätt håll? Har själv råkat sätta det på fel håll när jag fibblade mycket med OC / BiOS för några veckor sedan.

Japp, rätt håll.

Jag har andra skumma fel nu också. Varken steam eller Epic fungerar korrekt. Hänger sig, kraschar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Klockan i bios fungerar förresten nu. Snart det enda som fungerar

Permalänk
Medlem

Jag hade nog returnerat moderkortet om jag var du

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Liite för gammalt för retur tyvärr 😅

Permalänk
Medlem

Körde scannow och hittade korrupta filer som inte kunde lagas.

Testar med dism online

Men det verkar som om windows-installationen blev knas av någon anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det har fungerat felfritt i många år tillsammans med win 10. Det är något tillsammans med win 11 som inte blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det har fungerat felfritt i många år tillsammans med win 10. Det är något tillsammans med win 11 som inte blir bra

Det är bara att Windows svårligen kan orsaka problemen med BIOS du beskriver. Tvärtom är fullt förståeligt att det skulle kunna finnas något som inte klaffar, men det handlar ofta om konfiguration. Vet inte om du har ett BIOS med hjälprutor på alternativen, eller din kunskapsnivå, men har du koll på vilka BIOS-options du ska ställa in och/eller vad de påverkar rent funktionellt?

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är hög tid att köra memtest86 på din hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Tror inte att jag har någon, hittar ingen.

Aha, missade detta inlägg!

Jo, du har en öppen bygel för att nolla CMOS. Den sitter precis under SATA-uttagen på höger sida av ditt moderkort, är märkt med texten CLRTC på moderkortet.

Om du inte har testat att nolla CMOS så är detta absolut nästa steg! Vet du hur man gör, med att koppla bort strömmen, låta en bygel sitta på i minst 30 sekunder osv.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Min tanke också. Provade dom gamla minnena. Men kraschade lika snabbt tyvärr. Så det var aldrig minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Aha, missade detta inlägg!

Jo, du har en öppen bygel för att nolla CMOS. Den sitter precis under SATA-uttagen på höger sida av ditt moderkort, är märkt med texten CLRTC på moderkortet.

Om du inte har testat att nolla CMOS så är detta absolut nästa steg! Vet du hur man gör, med att koppla bort strömmen, låta en bygel sitta på i minst 30 sekunder osv.?

Jag ska undersöka detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag ska undersöka detta.

Där sitter ingen bygel nu 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Där sitter ingen bygel nu 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Precis, under normal drift ska det INTE sitta en bygel där, BARA när man nollar CMOS!

Man får heller inte koppla dit en bygel där medan datorn är strömsatt, vilket du t.ex. kan se på att dioden lyser bredvid.

Alltså — ut med kontakten ut väggen samt tryck på startknappen efteråt innan du försöker sätta dit en bygel där. Bygeln bör också tas bort innan strömmen kopplas på igen, oklart om saker kortsluts på moderna moderkort, men dumt att chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Jag har glömt att nämna det, men jag köpte också mer minne, 2x16gb. Så bytade ut mina gamla 2x8gb

Var rädd att det var dom som var inkompatibla, men så var det nog inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, under normal drift ska det INTE sitta en bygel där, BARA när man nollar CMOS!

Man får heller inte koppla dit en bygel där medan datorn är strömsatt, vilket du t.ex. kan se på att dioden lyser bredvid.

Alltså — ut med kontakten ut väggen samt tryck på startknappen efteråt innan du försöker sätta dit en bygel där. Bygeln bör också tas bort innan strömmen kopplas på igen, oklart om saker kortsluts på moderna moderkort, men dumt att chansa.

Aha, tack

Minns att på mina gamla moderkort flyttade man bygeln en kort stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Köpte mb begagnat här på swec för många år sedan. Så någon bygel har jag nog inte. Borde man inte kunna få samma effekt med mejsel i några sekunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Aha, tack

Minns att på mina gamla moderkort flyttade man bygeln en kort stund.

Ja precis, där fanns oftast tre pinnar, där första pinnen inte gick till någonting, så man hade den på 1-2 vid vanlig drift och 2-3 vid nollställning.

Moderna kort har skrotat det, till förmån för två tomma pinnar. Du har ett såpass påkostat kort att det bör följt med en lös bygel, annars passar typ valfri likadan bygel (minns inte vilken pitch det är) som funnits i decennier i datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Köpte mb begagnat här på swec för många år sedan. Så någon bygel har jag nog inte. Borde man inte kunna få samma effekt med mejsel i några sekunder?

Ta hellre ett gem som du "öppnar" så mycket att det går att klämma över pinnarna.

Mejsel är bara risk att man inte får ordentlig kontakt eller slinter medan man ska stå där och hålla, så att man skaver av någon ytmonterad komponent från moderkortet (gissa hur jag vet ). I något fall har jag tagit reset-knappens tvåpoliga kontakt och flyttat dit när jag inte haft någonting annat tillgängligt.

Om du PM:ar mig din adress så kan jag skicka ett par byglar du kan ha för framtida bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ta hellre ett gem som du "öppnar" så mycket att det går att klämma över pinnarna.

Mejsel är bara risk att man inte får ordentlig kontakt eller slinter medan man ska stå där och hålla, så att man skaver av någon ytmonterad komponent från moderkortet (gissa hur jag vet ). I något fall har jag tagit reset-knappens tvåpoliga kontakt och flyttat dit när jag inte haft någonting annat tillgängligt.

Om du PM:ar mig din adress så kan jag skicka ett par byglar du kan ha för framtida bruk.

Haha 😅. Jag var försiktig så det gick fint med en mejsel. Tyvärr hjälpte det inte. Recover bios är kvar.
Nu lyckades jag installera Windows igen utan bsod. Får se hur länge det varar.

Jag var rädd att jag köpt en cpu som inte är kompatibel med mb. Men det ska fungera enligt listan

Jag fattar inte vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Haha 😅. Jag var försiktig så det gick fint med en mejsel. Tyvärr hjälpte det inte. Recover bios är kvar.
Nu lyckades jag installera Windows igen utan bsod. Får se hur länge det varar.

Jag var rädd att jag köpt en cpu som inte är kompatibel med mb. Men det ska fungera enligt listan

Jag fattar inte vad som är fel.

Då har du alltså varit inne i BIOS efteråt, valt "Load Optimized Defaults" (F5) och sen "Save Changes & Reset" (F10) på sista fliken? Och efter det får du ändå samma meddelande om att den vill att du ska göra BIOS-inställningar?

När BIOS gör vissa saker så stängs datorn av, och sen startar den av sig själv igen efter ett antal sekunder, låter du de grejerna löpa ostört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då har du alltså varit inne i BIOS efteråt, valt "Load Optimized Defaults" (F5) och sen "Save Changes & Reset" (F10) på sista fliken? Och efter det får du ändå samma meddelande om att den vill att du ska göra BIOS-inställningar?

När BIOS gör vissa saker så stängs datorn av, och sen startar den av sig själv igen efter ett antal sekunder, låter du de grejerna löpa ostört?

Japp, gjort det många gånger om. Ingen skillnad tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag har glömt att nämna det, men jag köpte också mer minne, 2x16gb. Så bytade ut mina gamla 2x8gb

Var rädd att det var dom som var inkompatibla, men så var det nog inte

Okej, men varför inte köra memtest ändå? Det kan köra över natten.
Vad är det som säger att ditt nya minne fungerar som tänkt?

Permalänk
Hjälpsam

Jag börjar misstänka defekt CPU.
Windows har ett inbyggt minnestest.
Skriv minnesdiagnostik i sökrutan längst ned.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Av felmeddelandet att döma ser det ut som den klagar på sata config.
Vilka inställningar har du under under Sata mode samt nvme raid? Det hittar du i bios under advanced ->sata configuration

Har du kört RAID innan du flasha nytt bios? (Inställningen kan ha varit på raid även om du inte körde RAID på dina volymer)

Permalänk
Medlem

Ska jag tolka det som att problemet har uppstått efter att du monterat in en ny CPU?
Om så är fallet så misstänker jag att det antingen kan vara något fel på CPU:n eller kanske kompatiblitetsproblem mellan just denna CPU och moderkortet eller CPU/moderkort och Windows 11.
Det har trots allt varit några trådar med 5000-serie-CPU:er och Windows 11.
För de flesta har det löst sig med att uppdatera BIOS, men din ser ut att vara den senaste så då kommer det inte göra någon skillnad.

Jag skulle rekommendera att du provar att installera Windows 10 för att se om samma problem uppstår, alternativt lägga in tex Linux Mint på ett USB-minne och starta det från minnet.
Sedan stänga av datorn och se om samma problem uppstår när du startar den igen.
Fungerar det utan problem med Linux Mint/Windows 10 upprepade gånger men att du får problem direkt efter du startat Windows 11 så är det ett Windows 11-problem som i alla fall jag inte har någon aning om hur man löser.

Om problemet skulle vara relaterat till att moderkortet detekterat att en ny CPU är installerad hela tiden så kan det komma och bli problem med fTPM om även denna ändras...

Om samma problem uppstår i Linux Mint eller Windows 10, prova deaktivera fTPM i BIOS och se om det gör någon skillnad.

Jag vet att flera Asus- och MSI- B550-moderkort den senaste veckan haft BIOS-uppdatering med koppling till fTPM...

Edit.
Noterade en till väldigt intressant sak på Asus sida.
X470-I har fått en uppdatering för nästan två veckor sedan samt ett flertal under 2025 medans X470-F inte fått någon sedan 2024/11/14 trots att båda modellerna verkar vara ungefär lika gamla.

Permalänk

Testat att backa till näst sista bioset? CPU:n lär ju stödjas även i den näst sista.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Testat att backa till näst sista bioset? CPU:n lär ju stödjas även i den näst sista.

Det skulle jag kunna göra. Tack