Ska jag tolka det som att problemet har uppstått efter att du monterat in en ny CPU?
Om så är fallet så misstänker jag att det antingen kan vara något fel på CPU:n eller kanske kompatiblitetsproblem mellan just denna CPU och moderkortet eller CPU/moderkort och Windows 11.
Det har trots allt varit några trådar med 5000-serie-CPU:er och Windows 11.
För de flesta har det löst sig med att uppdatera BIOS, men din ser ut att vara den senaste så då kommer det inte göra någon skillnad.
Jag skulle rekommendera att du provar att installera Windows 10 för att se om samma problem uppstår, alternativt lägga in tex Linux Mint på ett USB-minne och starta det från minnet.
Sedan stänga av datorn och se om samma problem uppstår när du startar den igen.
Fungerar det utan problem med Linux Mint/Windows 10 upprepade gånger men att du får problem direkt efter du startat Windows 11 så är det ett Windows 11-problem som i alla fall jag inte har någon aning om hur man löser.
Om problemet skulle vara relaterat till att moderkortet detekterat att en ny CPU är installerad hela tiden så kan det komma och bli problem med fTPM om även denna ändras...
Om samma problem uppstår i Linux Mint eller Windows 10, prova deaktivera fTPM i BIOS och se om det gör någon skillnad.
Jag vet att flera Asus- och MSI- B550-moderkort den senaste veckan haft BIOS-uppdatering med koppling till fTPM...
Edit.
Noterade en till väldigt intressant sak på Asus sida.
X470-I har fått en uppdatering för nästan två veckor sedan samt ett flertal under 2025 medans X470-F inte fått någon sedan 2024/11/14 trots att båda modellerna verkar vara ungefär lika gamla.
Tänkte att nästa steg får bli win 10.