Ranka olika grafikkortstillverkare/modellserier?

Permalänk
Medlem

Har också kört främst Asus tidigare och EVGA när det fanns. Alltid varit nöjd med dem. Nu kör jag PNY och man ska inte glömma de inte lika "populära" tillverkarna. Vanlig kylare, ingen RGB i princip så en basic variant men till ett mycket bättre pris. Absolut inget coilwhine eller annat. Väldigt bra kvalitet! PNY har funnits länge och korten från dem är pålitliga och håller kvalitet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kört på de flesta märken / tillverkare som redan nämnts.
Nu sedan drygt något år tillbaks kör jag 4k fullt ställ med hdr å allt lull lull på ett Gainward Rtx 4090 phantom, och är supernöjd med prestandan, kylning, ljud ( inget coilwhine, fläktsurr etc), kommer inte uppgradera denna generation.
Men ja, det gäller också att ha tur i kisel/spol-lotteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Evga hade en dust med nvidia och tillverkar inte längre grafikkort.

Jag är väl medveten om det..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

Gigabyte - ingen aning på personlig nivå, högt rankade kort överlag
MSI - sjukt bra fläktar & ofta Zero RPM inställning
ASUS - sämst mjukvara om du måste installera Armory Crate - kanske finns workarounds för skippa det, men att ens koppla en Asus Mus till en windows kommer nästan automatiskt installera Armory Crate till dig. Deras prissättning känns mest som "folk kommer ändå betala pga gott rykte"

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Köpte Nvidia 5080 Asus Prime en ingångsmodell som är sparsmakad men gör vad den ska. Stilren och nätt i mitt tycke har bra luftflöde i datorn med så att den inte har den köttigaste kylflänsen gör inte mig nåt. Köpte mitt kort för runt 12 000 kr vilket är billigt för att vara ett 5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja bedöm själv...dock northwestrepair sågar de flesta grafikkort.....

https://www.youtube.com/watch?v=93jk4Zho7YY

Har snappat upp samma sak, att Founders-korten är komplicerade, eller som han uttrycker det "[have] too many points of failure".

Vid ungefär 22 minuter säger han tycker att de bästa 5090-korten är Asus ROG Astral samt Zotac, vilken han kommenterar "all of a sudden, Zotac is making great 5090s" med ett skratt. Där misstänker jag nästan att skrattet kommer av att flaggskeppskortet är bättre konstruerat än övriga, då det verkar som att en hel del av 'robustheten' sitter just i PCB-designen.

Tycker detta stämmer väl överens med ett av skälen till att jag valde Asus för längesen -- att de gjorde och gör custom-PCB som bl.a. är uppbiffade komponentmässigt samt att korten rent mekaniskt t.ex. gjorts tjockare för att bli styvare i jämförelse med referensdesignen. Asus använder då även dessa förbättrade kretskort till grundmodellerna, antagligen eftersom kostnadsökningen för att trycka ut samma kretskort som till dyrare modeller är liten relativt sett och att det besparar Asus RMA-ärenden.

Nu hinner jag ändå som regel byta korten av prestandaskäl innan de faller av åldersskäl, men det är ju skönt att inte behöva fundera på om kortet håller hela perioden man tänkt använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Gigabyte - ingen aning på personlig nivå, högt rankade kort överlag

Vet inte var du läser det?

Skrivet av Niivpzi:

MSI - sjukt bra fläktar & ofta Zero RPM inställning

Semi-passiv drift hade mitt Asus GTX 980 ur kartong för 11 år sedan, så inget nytt eller unikt.

Skrivet av Niivpzi:

ASUS - sämst mjukvara om du måste installera Armory Crate - kanske finns workarounds för skippa det, men att ens koppla en Asus Mus till en windows kommer nästan automatiskt installera Armory Crate till dig. Deras prissättning känns mest som "folk kommer ändå betala pga gott rykte"

Anus Armoury Crap kommer från en BIOS-inställning på moderkortet, som man normalt deaktiverar när man bygger datorn, och inte från grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vet inte var du läser det?
Semi-passiv drift hade mitt Asus GTX 980 ur kartong för 11 år sedan, så inget nytt eller unikt.
Anus Armoury Crap kommer från en BIOS-inställning på moderkortet, som man normalt deaktiverar när man bygger datorn, och inte från grafikkortet.

Vet inte, inte läst överdrivet mycket hat mot Gigabyte, fler har Zero RPM men Asus känns som de marknadsför annat än deras funktioner.
Och Armory Shit kan omöjligt vara (enbart) BIOS rakt av ifall Windows föreslår/tvingar att installera skiten bara av att koppla in en mus, bekanta som köpt Asus Möss å har skiten installerad.
Likväl min HP skärm som vill köra in någon jävla OMEN för kunna spara settings - skojar du?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu gör väl alla nästan bra grafikkort. Evga var ju annars grymma. Att tänka på:
Är det liten kylfläns? Få heatpipes? Små eller få fläktar?

Blower kort suger ut luft ur lådan medan andra flyttar värmen från korten in i lådan. Viktigt att ha mycket luftutbyte då. Fläktar som blåser in fram och fläktar som blåser ut bak och ev i tak.
Tror blower kort trivs bäst med övertryck i lådan?! Alltså mer luft som blåser in än ut.

Har man inte ljudämpad låda låter blowerkort väldigt mycket och bör undvikas.

Tack! Och hur identifierar man lättast blowerkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vilket chassi har du?

Vad är viktigast för dig, att det är prisvärt, eller att det har så lägre ljudnivåer och temperaturer?

Det är nämligen där prisskillnaden oftast ligger, dyrare kort har bättre kylare som är effektivare och har en större storlek, vilket gör att korten går svalare och fläktarna kan gå långsammare, dvs tystare.

Mvh

Phanteks G400A.

Vill gärna ha så billigt kort som möjligt, men inte om det innebär hög ljudnivå/temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Phanteks G400A.

Vill gärna ha så billigt kort som möjligt, men inte om det innebär hög ljudnivå/temp.

Är AMD aktuellt överhuvudtaget?

Deras RX 9070XT är nästintill likvärdigt med RTX 5070 Ti, men FSR4 har inte stöd i lika många titlar som DLSS har, samt att deras raytracing prestanda fortfarande ligger efter, även om skillnaden inte är lika stor längre.

Jag frågar därför att deras kort är markant billigare

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Tack! Och hur identifierar man lättast blowerkort?

På Swec nyhetssida finns det en nyhet om en som håller liv i HD 7800 serien där ser du.
Men i princip en radialfläkt och ventilationsgaller där man ansluter skärmen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Mina två senaste gpu har varit Asus Strix och TUF som fungerat klockrent hittills.

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | ROG STRIX 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Corsair 4000D RS | Noctua | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE | Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är AMD aktuellt överhuvudtaget?

Deras RX 9070XT är nästintill likvärdigt med RTX 5070 Ti, men FSR4 har inte stöd i lika många titlar som DLSS har, samt att deras raytracing prestanda fortfarande ligger efter, även om skillnaden inte är lika stor längre.

Jag frågar därför att deras kort är markant billigare

Mvh

Nej, inte aktuellt. Spelar inga spel, endast videoredigering och för Davinci Resolve är AMD inte lika bra.

Permalänk

Många grafikkort har passerat min burk genom åren, men de senaste har varit Zotac 980 (hette det Pro då?) och 2080 (ej ti).
980:an var byggd som en stridsvagn och kylaren imponerade. 2080:an var raka motsatsen, plastig och högljudd. Var besviken då jag valde det märket pga att 980:an var så bra.

Bytte sedan till ett MSI Supreme 5090 och jösses vad imponerad jag blev på skillnaden! Knäpptyst i de flesta lägen och går svalt. Har dessutom med åren inriktat mig på så tyst burk som möjligt och spelar i princip aldrig med lurar. Så MSI vann över mig, helt klart. Sen om man ser det som så, så borde ju ett grafikkort som kostar en månadslön ha en bra fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Nej, inte aktuellt. Spelar inga spel, endast videoredigering och för Davinci Resolve är AMD inte lika bra.

Jag har kollat alla butiker som är seriösa och detta kort från Inet är både bäst prissatt och håller hög kvalité utan några onödiga tillägg i form av RGB eller dylikt: https://www.inet.se/produkt/5415446/pny-geforce-rtx-5070-ti-1...

Detta är också prisvärt från Amazon: https://www.amazon.se/ASUS-Prime-GeForce-GDDR7-grafikkort/dp/...

Korten är i princip likvärdiga, just denna modell från ASUS är ovanligt bra för sin storlek

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har kollat alla butiker som är seriösa och detta kort från Inet är både bäst prissatt och håller hög kvalité utan några onödiga tillägg i form av RGB eller dylikt: https://www.inet.se/produkt/5415446/pny-geforce-rtx-5070-ti-1...

Detta är också prisvärt från Amazon: https://www.amazon.se/ASUS-Prime-GeForce-GDDR7-grafikkort/dp/...

Korten är i princip likvärdiga, just denna modell från ASUS är ovanligt bra för sin storlek

Mvh

Ja, jag har spanat på det två. Jag köper av princip inget från Amazon, betalar gladeligen nån hundralapp mer för att handla i nån av de vanliga butikerna (Inet etc.). Frågan är om man ska tro att det går att få ett kort billigare än PNY-kortet när det blir dags för Black Friday mm. Den som lever får se Det verkar ofta finnas åtminstone något kort som ligger nere runt 9200-9300 kr, så det blir väl där det landar om inte rea levererar.

Permalänk
Medlem

Jag har mest använt mig av ASUS-kort under åren och har idag ett ASUS 4080-Super ProArt och det fungerar kalas. Jag hade Gainward för många år sedan och det gick också klockrent bra. Jag har för mig att de också - konstigt nog - är den grafikkortstillverkaren som har har minst retur/service-ärenden av alla. Så de bygger nog i fin kvalitet.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag fick en bra info gällande 5090-kort från @Aeig i lagerstatustråden för nån månad sen, så kopierar in den infon här:

Citat:

Gällande modeller så är nog alla de större märkena som är etablerade på den svenska marknaden relativt bra, Zotac och KFA är enorma och håller god kvalité. INNO3D är nyast och har haft en del problem med sina X3 kort (vibrationer i fläktar och chassi), i övrigt så är sannolikt de flesta RTX 5090 modeller överbyggda. Gigabyte har ju haft problem med att kylgelen som ligger på VRM och RAM smälter och flyter ut över tid så dem hade jag undvikit om det inte finns någon form av bekräftelse på att problematiken har upphört.

ASUS gör bra kort men de är dyra och deras support har fått en del kritik, så köp på egen risk.

MSI är tystast av alla tillverkare, kylarna är överbyggda och fläktarna är dyra

Allt handlar ju om hur länge du ska ha kortet, om du endast ska använda det i 1-2 år så saknar kvalitén på komponenterna betydelse då du har garantier och inget hinner "slitas" ut.

Sett till helheten så hade jag köpt detta kort idag om jag letade: MSI GeForce RTX 5090 32GB Vanguard SOC (*edit* priset låg på 24-25 tusen på inet då ett tag)

Enorm kylare (kolla så du får plats), otroligt hög kvalité på fläktarna, snyggt (i mitt tycke), och framförallt tyst även under hög belastning.

Citat:

Zotac är en tillverkare som likt ex. PNY eller KFA har riktigt bra modeller men också otroligt billiga. Jämför med ex. ASUS där deras budgetvariant Prime fortfarande har fläktar med dubbla kullager, riktigt bra kylare samt kuddar och pasta mm.

INNO3D är prisvärda men de håller lägst kvalité i sina fläktar samt att anti-sag stödet är inbyggt vilket överför vibrationer från GPUn till chassit istället som i sin tur (om datorn står på skrivbordet) tar det vidare till skrivbordet.

När jag skrev att MSI är tystast så menar jag i absoluta termer för denna generation. Suprim och Vanguard har lägst ljudnivå i tester där de jämförs med andra, näst bäst är Gigabytes kort och på tredjeplats kommer ASUS, även om det ibland är väldigt små marginaler. Sen finns det givetvis modeller för respektive märke som är bättre eller sämre, ex. så är ASUS Prime som finns för 5070, 5070 Ti, 5080 tystare eller lika tysta som andra tillverkares toppmodeller för samma krets.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag fick en bra info gällande 5090-kort från @Aeig i lagerstatustråden för nån månad sen, så kopierar in den infon här:

Mycket bra info där! Lite intressant att jag sett på flera ställen att folk skriver att Asus är bra men kanske inte värt merkostnad etc. Men just nu är Asus Prime bland de billigaste 5070 ti som går att hitta. Så det kan mycket bli ett sånt.

Permalänk
Medlem

EVGA. R.I.P.

Permalänk
Medlem

Har själv kört Asus TUF 5070Ti var nöjd med de kortet sett till ljudnivå, upplevde dock lite coilwhine men jag är mycket känsligt för sånt.

Bytte till MSI 5080 Gaming Trio, det var ett ännu bättre kort, knäpptyst, stabilt och helt fritt från coilwhine.

Förre generationen körde jag Gigabyte RTX 4080 Super, även de med lite coilwhine.

De värsta kortet jag haft var Asus Rog Strix 2080Ti, de lät som en dammsugare och coilwhine från helvetet.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Och Armory Shit kan omöjligt vara (enbart) BIOS rakt av ifall Windows föreslår/tvingar att installera skiten bara av att koppla in en mus, bekanta som köpt Asus Möss å har skiten installerad.

Det är detta @Sveklockarn syftar på. Gigabyte har liknande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu gör väl alla nästan bra grafikkort. Evga var ju annars grymma. Att tänka på:
Är det liten kylfläns? Få heatpipes? Små eller få fläktar?

Blower kort suger ut luft ur lådan medan andra flyttar värmen från korten in i lådan. Viktigt att ha mycket luftutbyte då. Fläktar som blåser in fram och fläktar som blåser ut bak och ev i tak.
Tror blower kort trivs bäst med övertryck i lådan?! Alltså mer luft som blåser in än ut.

Har man inte ljudämpad låda låter blowerkort väldigt mycket och bör undvikas.

Finns Blowerkort för konsumentmarknaden ens att få tag på?
Jag har aldrig förstått varför så många är så sugna på att dumpa värmen i lådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det är detta @Sveklockarn syftar på. Gigabyte har liknande.
<Uppladdad bildlänk>

Tack, orkade själv inte bemöda mig med att posta screenshot.

För tydlighets skull är det inget jag förordar eller försvarar (om det inte framgått), utan tycker det är ett otyg att detta överhuvudtaget tillåts. Asus gör alldeles för bra grejer för att det ska vara en faktor för mig att avstå från att köpa deras produkter, däremot.

Permalänk
Medlem

8690 kr för ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB PRIME OC just nu, måste väl vara ungefär så billigt som det kan bli inom närtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

8690 kr för ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB PRIME OC just nu, måste väl vara ungefär så billigt som det kan bli inom närtid?

Trevlig pris ja! Lite Prime days på gång nästa vecka så får se hur lågt vi kan gå. Ett 5070 Ti för 7999:- vore "drömmen", då är det nästan prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Trevlig pris ja! Lite Prime days på gång nästa vecka så får se hur lågt vi kan gå. Ett 5070 Ti för 7999:- vore "drömmen", då är det nästan prisvärt

Jag slog faktiskt till på ett sånt nu. Och Amazon ligger på min "inte-handla-list". Sista delen som saknades till nya datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Jag slog faktiskt till på ett sånt nu. Och Amazon ligger på min "inte-handla-list". Sista delen som saknades till nya datorn

Helt med! Sitter i samma sits också, GPU saknes.
Är dock sugen på ett TUF men helt klart bra pris för detta kort.

Permalänk
Skrivet av BiFuel:

Hej!

Sitter och tittar på 5070 Ti inför kommande köp och jag undrar om det finns en grov indelning i vilka tillverkare/serier man ska hålla lite mer utkik efter och vilka man kanske ska hoppa över?

Prio för mig: stabilitet, ljudnivå fläktar, coil whine, pris
Inte prio: RGB, överklockning

Det jag snappat upp hittills är att jag ska undvika SFF-modeller (eftersom jag bygger i stort chassi) och att MSIs Ventus-modeller verkar vara lite högljudda.

Så, vilka är de bästa tillverkarna enligt era erfarenheter?

Du ska hålla utkik efter EVGA såkl.. åh, nä.. just ja

)-,: