Kommentar: Fysiska spel ligger i dödens väntrum

Permalänk
Medlem

Ett nytt skivformat vore optimalt, men kom ihåg hur oerhört belastat Bluray var med DRM och annat nonsens. Behövs att ett koncortium tar fram ett nytt optiskt format för långtidslagring, behövs mycket mer än 25 GB per lager, och det borde gå att göra något betydligt bättre än 20 år gamla Bluray om börjar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Ett nytt skivformat vore optimalt, men kom ihåg hur oerhört belastat Bluray var med DRM och annat nonsens. Behövs att ett koncortium tar fram ett nytt optiskt format för långtidslagring, behövs mycket mer än 25 GB per lager, och det borde gå att göra något betydligt bättre än 20 år gamla Bluray om börjar idag.

Finns nog inge incitament för det när allt går bort från det fysiska. Vad skulle användningsområdet vara?
Om man promt ska ha något fysiskt har flashminnen redan storleken och företagen har ingen anledning att bry sig om att det eventualt kan vara sämre hållbarhet.

Permalänk
Videoproducent

Själv så köpte jag ett PC spel på CD skriva igår, Lord of the rings Conquest, som var ett favorit spel när jag var yngre. Nu går det inte att få tag på spelet digitalt, iallafall inte på lagligt vis. Så nu måste jag bara införskaffa en CD läsare till datorn med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Största problemet är att Steam både kan och har tidigare plockat bort spel från folks spelbibliotek. Så det är ju inte enbart risken för att Steam ska försvinna som man behöver oroa sig över.

Ja det är nå obskyra exempel som man får gräva djupt efter. Sen troligtvis inget som nån egentligen bryr sig om förutom principen.
Jag har ett spel som är officielt bortplockat från storen.
Dock inga problem för mig att ladda hemdet med det tillhörande innehållet.

Sen skulle spel försvinna så skulle jag inte bry mig närmvärt. Den dagen den sorgen, som jag aldrig tror kommer inträffa.
Jag spelar också bara ett fåtal spel i mitt steam bibliotek. Nått som jag heller inte är ensam om

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Var på Retrogathering i helgen och handlade på mig några Amiga spel.. blir svårt för nuvarande generation att göra det samma om 30 år.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

GOG är ju den digitala fysiska kopian, man kan fortfarande köpa sig fri från att hyra och binda sig till tjänster

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak att säga: GOG!

Fysisk media har jag inget behov av, GOG är lösningen. Ladda hem och lagra på valfritt sätt. Inget fucking DRM-helvete.

Önskar att alla spel släpptes på GOG, det gör inget om utgivarna skulle ha en vänteperiod på ett år, t.o.m. två år, eller varför inte tre, bara de släpper på GOG förr eller senare.

Tänk om det blev EU-lag (inte krav på specifikt GOG förstås, men att utgivarna skulle vara TVUNGNA att göra alla spel tillgängliga DRM-fritt och nedladdningsbart inom X år), det vore helt fantastiskt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej men licencerna går ju ut förr eller senare, kanske just dina favorit spel du då aldrig kan spela dom igen.
Jag kör pc och där är steam en launcer som alla andra.

Vad skulle det vara för licenser? Låter ärligt som påhitt och "skrämselpropaganda" mot Steam/digitala köp.
Jag har heller inga favoritspel där jag ser att nån licens skulle göra at tjag förlorar spelet.
Händer det köper jag väll spelet på nytt då på en annan plattform om jag vill fortsätta spela 🤷‍♂️

Ja på windows Pc är steam som vilken launcher som helst (nästan) men inte på Stem deck då är alla steam spelen bara starta och kör medans alla icke steam spel som gog, epic mm kräver extern launcher.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad skulle det vara för licenser? Låter ärligt som påhitt och "skrämselpropaganda" mot Steam/digitala köp.
Jag har heller inga favoritspel där jag ser att nån licens skulle göra at tjag förlorar spelet.
Händer det köper jag väll spelet på nytt då på en annan plattform om jag vill fortsätta spela 🤷‍♂️

Ja på windows Pc är steam som vilken launcher som helst (nästan) men inte på Stem deck då är alla steam spelen bara starta och kör medans alla icke steam spel som gog, epic mm kräver extern launcher.

Du köper som sagt inte spelet utan hyr licensen för att spela, det är steam som betalar för licensen att ha spelet med i sin lista. Är det tex för dyrt och opopulärt lär det tas bort.

https://www.m3.se/article/2487390/steam-fortydligar-att-du-in...

Ingen propaganda alls...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det där är illa. Jag har massor av spel på CD som jag inte kunnat spela sen Microsoft införde nåt skit, med windows 10 vill jag minnas. Jag skulle vilja t.ex. köra Battlefield Vietnam igen för den hade sån skön vibe.

Hojta till om du vill lira vanliga BF1942 + expansioner på Win 10/11 samt online. Kör dagligen utan några problem sedan en månad tillbaka efter en paus på sisådär 20 år. Skitkul!

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du köper som sagt inte spelet utan hyr licensen för att spela, det är steam som betalar för licensen att ha spelet med i sin lista. Är det tex för dyrt och opopulärt lär det tas bort.

https://www.m3.se/article/2487390/steam-fortydligar-att-du-in...

Ingen propaganda alls...

Jag vet allt det där, men det är inget som håller mig vaken på nätterna.

Varför skulle nån vilja dra bort sitt spel från Steam, den största plattformen.
Som sagt jag har tom ett spel på steam som tagits bort. Jag kan dock fortfarande ladda hem och spela det.
Spelet har tappat sin ikon och det är bara en grå ruta med spelnamnet i biblioteket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet allt det där, men det är inget som håller mig vaken på nätterna.

Varför skulle nån vilja dra bort sitt spel från Steam, den största plattformen.
Som sagt jag har tom ett spel på steam som tagits bort. Jag kan dock fortfarande ladda hem och spela det.
Spelet har tappat sin ikon och det är bara en grå ruta med spelnamnet i biblioteket.

Nej men det är ju tråkigt att det händer för då har du egentligen förlorat dina pengar som du betalade för spelet. Så steam tog bort det men du kan ändå ladda ned det och spela det på steam ändå, eller är det från en annan sida?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej men det är ju tråkigt att det händer för då har du egentligen förlorat dina pengar som du betalade för spelet. Så steam tog bort det men du kan ändå ladda ned det och spela det på steam ändå, eller är det från en annan sida?

Om det mot förmdan skulle hända så skulle det vara på ett sånt gammalt och okänt spel som varken jag eller nån bryr sig om, så skulle inte sörja det.

Skulle det hända ett spel som jag faktiskt spelar vilket jag tror är 0% chans risk skulle råka ut för detta.
Får jag väll köpa spelet på nytt i nån annan butik.
Svårt dock att se varför det skulle försvinna feån steam och alla som betala för det men finnas på annan tjänst.

Risken du pratar om känns obefintlig.

Ja spelet går att ladda hem och spela på steam.
Enda som är att det finns inte att köpa.

Har du ett exempel på nått populärt, aktivt spel som försvunnit från butiken och alla som betalat och fortfarande spelar spelet inte alls har möjlighet att ladda hem ens?

Som motsattsa fi ns ju hur mycket döda spel som helst på steam med 0 spelare så vore verkligen i tressant om du har exempel på där det faktiskt aktivt spelar och försvunnit helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad folk menar med att spel tas bort från Steam, men har ett sånt kanske?

Det är Skyrim (2011), där originalversionen är dold i Steams butik, med följande meddelande:

Citat:

Notice: At the request of the publisher, The Elder Scrolls V: Skyrim is unlisted on the Steam store and will not appear in search.

Jag kan fortfararande ladda hem och spela det, t.o.m. köpa och ge bort det. Det är ju ett val gjort av Bethesda som vill sälja Skyrim SE istället, Steam har inget med "borttagningen" att göra.

Problemets kärna är egentligen mycket större än dataspel, och det är att vi har skapat en helt orimlig copyright-lagstiftning i västvärlden där köp inte innebär ägande utan bara en [alltmer urvattnad] licens att spela spelet. Ett bra exempel på en konsekvens av detta är GTA IV som förlorade sitt original-soundtrack 2018 eftersom "licensieringen löpte ut". Där har ju den med fysisk media möjligheten att modda tillbaka innehåll som annars patchats bort.

Att det i efterhand patchas bort innehåll i spel baserat på hur politiska vindar blåser för tillfället är en annan oroväckande trend som jag tror kommer öka rejält i framtiden, vilket också talar för vikten att kunna behålla kopior som klåfingriga despotiska byråkrater inte kan komma åt.

Jag saknar för övrigt att stå och vänta i en kö utanför en butik vid midnatt, för att få komma in och köpa sin färgglada papplåda som man sen närmast triumfatoriskt kommer ut med, och andäktigt forslar hem för installation. 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte riktigt vad folk menar med att spel tas bort från Steam, men har ett sånt kanske?

steam ger sig rätten att helt ta bort spel från konton (så länge det gäller en grupp av konton (oklart hur stor gruppen måste vara)), dvs du kommer inte kunna ladda ner det alls. Det gäller alltså inte att spel försvinner men att dessa fortfarande kan laddas ner av de som köpt dem, steam har avslutat ens livstidsprenumeration på spelet i fråga utan att man har gjort något fel.

----

De som inte har en fysisk version av GTA IV saknar en hel del låtar, då dessa försvann, om jag minns rätt, tio år efter spelet släpptes pga rättigheter.

----

Att steam kör med livstidsprenumerationer har ju också med äganderätt att göra. När man dör så gäller de inte längre, dvs tex ens barn kan inte ärva ens spelbibliotek, till skillnad då från fysiska spel. (Vet inte vad tex GOG har för inställning till arv och spelbibliotek..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

steam ger sig rätten att helt ta bort spel från konton (så länge det gäller en grupp av konton (oklart hur stor gruppen måste vara)), dvs du kommer inte kunna ladda ner det alls. Det gäller alltså inte att spel försvinner men att dessa fortfarande kan laddas ner av de som köpt dem, steam har avslutat ens livstidsprenumeration på spelet i fråga utan att man har gjort något fel.

Jag läste också det, men det påståendet är så ospecifikt att det blir svårt att diskutera.

Skrivet av filbunke:

De som inte har en fysisk version av GTA IV saknar en hel del låtar, då dessa försvann, om jag minns rätt, tio år efter spelet släpptes pga rättigheter.

Precis, original-soundtracket gick förlorat. Det hedrar Rockstar att man satte ihop ett ersättande soundtrack. Jag tog upp det i kontexten att det inte är något som Steam kan styra över, eftersom det har ett ursprung i en urspårad copyright-lagstiftning.

Skrivet av filbunke:

Att steam kör med livstidsprenumerationer har ju också med äganderätt att göra. När man dör så gäller de inte längre, dvs tex ens barn kan inte ärva ens spelbibliotek, till skillnad då från fysiska spel. (Vet inte vad tex GOG har för inställning till arv och spelbibliotek..)

Steam kan också skriva in att alla spelare måste ha rosa strumpor på sig när de spelar, men vad man får och vad man kan är två olika saker. Ser inget problem förrän möjligen den dag Steam börjar rota i folkbokföringen, begära dödsfallsintyg och liknande.

Att återställa accessen till ett Steam-konto kräver inget involverande av de sakerna heller, då det räcker att ta kontroll över mailtjänsten och återställa lösenordet. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag läste också det, men det påståendet är så ospecifikt att det blir svårt att diskutera.
Precis, original-soundtracket gick förlorat. Det hedrar Rockstar att man satte ihop ett ersättande soundtrack. Jag tog upp det i kontexten att det inte är något som Steam kan styra över, eftersom det har ett ursprung i en urspårad copyright-lagstiftning.
Steam kan också skriva in att alla spelare måste ha rosa strumpor på sig när de spelar, men vad man får och vad man kan är två olika saker. Ser inget problem förrän möjligen den dag Steam börjar rota i folkbokföringen, begära dödsfallsintyg och liknande.

Att återställa accessen till ett Steam-konto kräver inget involverande av de sakerna heller, då det räcker att ta kontroll över mailtjänsten och återställa lösenordet. 🤷‍♂️

Har inte lust att skriva tjugo inlägg så -------- är mitt sätt att indikera en avgränsning. Bör nog fundera på ett bättre sätt att indikera när ett inlägg övergår från ett svar till något mer generellt.

https://store.steampowered.com/subscriber_agreement

Citat:

C. Termination by Valve

Valve may restrict or cancel your Account or any particular Subscription(s) at any time in the event that (a) Valve ceases providing such Subscriptions to similarly situated Subscribers generally, or (b) you breach any terms of this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use). In the event that your Account or a particular Subscription is restricted or terminated or cancelled by Valve for a violation of this Agreement or improper or illegal activity, no refund, including of any Subscription fees or of any unused funds in your Steam Wallet, will be granted.

Att notera, inte bara spel utan även hela konton. Det hela är något oroväckande sett till hur valve böjde sig gällande mastercard och visa...

Rockstar valde att licensera musiken i ett antal år, eftersom det är ett digital spel så kommer man förlorar det så fort man tar bort spelet och måste ladda ner det igen, såvida då man kan spela den tidigare varianten utan att uppdatera...

Du äger inte spelen på steam och dina efterlevande kan inte ärva dem. Sen om man tex ägnar sig åt att sälja ens konto så är det risk som köparen tar. Vill man köra med flera konton så kan man ju göra det. Det är också helt möjligt att valve får för sig att ta bort konton automatiskt när de blir för gamla (med hjälp av rätten de gav sig ovanför). Sen blir det ju upp till de som vill ha tillbaka sina konton att bevisa att de är i livet.

Permalänk
Medlem

Man köper så klart spel i form av spelnyckel, de är ju dyra här men oftast 30-50% billigare i andra delar av världen, trots det lägsta priset ÄR vad developers anser de kan minimalt sälja sina spel för prismässigt, deras ofta svar om varför så dyrt här skulle vara "subventionering" är rent av skitsnack.

Sen köper man ett spel vare sig digitalt eller fysiskt så äger man en kopia av spelet, EULAs betyder inte mycket här i EU, så köper man spelet så äger man spelet i form av en användbar kopia för eget bruk, och skulle funktionen av spelet man äger upphöra, ja då kan man ladda ned första bästa kopia på TPB eller liknande.
Then again,
Hur var nu det gick, "if buying isn't owning then piracy isn't stealing"

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har inte lust att skriva tjugo inlägg så -------- är mitt sätt att indikera en avgränsning. Bör nog fundera på ett bättre sätt att indikera när ett inlägg övergår från ett svar till något mer generellt.

Att notera, inte bara spel utan även hela konton. Det hela är något oroväckande sett till hur valve böjde sig gällande mastercard och visa...

Rockstar valde att licensera musiken i ett antal år, eftersom det är ett digital spel så kommer man förlorar det så fort man tar bort spelet och måste ladda ner det igen, såvida då man kan spela den tidigare varianten utan att uppdatera...

Du äger inte spelen på steam och dina efterlevande kan inte ärva dem. Sen om man tex ägnar sig åt att sälja ens konto så är det risk som köparen tar. Vill man köra med flera konton så kan man ju göra det. Det är också helt möjligt att valve får för sig att ta bort konton automatiskt när de blir för gamla (med hjälp av rätten de gav sig ovanför). Sen blir det ju upp till de som vill ha tillbaka sina konton att bevisa att de är i livet.

Det är lite att göra en höna av en fjäder.
Steam eller dom som säljer spelen tjänar nått på att huxflux plocka bort spel utan anledning, det vore snarare att göra ekonomiskt självmord.

Jag har för övrigt ett originalkonto kvar som jag tappade bort lösenordet i 10år pga det var bundet till en företags mailtjänst.
tack vare att ingen aktivitet hade registrerats på hela den tiden gav valve mig helt enkelt nya inloggningsuppgifter utan knössel.
Allt jag hade på det kontot var kvar och jag visste i stora hela vad allt var.

Farhågorna alla nämner här i tråden är ju till 99.9% helt ovidkommande egentligen... Men det kanske bara är jag som tänker så, det är ju trots allt bara spel 🤷‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Absolut har Steam en del tveksamma saker i sina avtal, men det finns en del oklarheter om alla dessa skrivelser är förenliga med europeiska lagar, och oavsett vad de gör så kan man ju enkelt göra om till exempel Steam OS till Epic OS om man vill köra några andra spel

Så jag känner inte någon större risk med deras modell idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

prenumeration är nog enda valet snart, att köpa digitala spel är ju helt värdelöst, då du varken äger spelen, eller kan sälja dom..

Det är värdelöst att pseudo-äga spelen digitalt i många mågna år så därför är en prenumeration där du pseudo-äger dem tillfälligt på månadsbasis bättre..?

I praktiken äger jag ju inte mina steamspel men nu har jag varit på steam i 20 år och spelen jag spelade 2005 kan jag spela än. Inget massivt problem. Skulle jag förlora åtkomsten till spel jag köpte i dvd fodral för 149 på Game 2005 och registrerade nyckeln på steam därefter så kommer jag kanske bli lite besviken, men det är inget som kommer göra mitt liv till ett helvete direkt.

Permalänk

Jag minns när man kom hem med en ny spelskiva, rev plasten och bläddrade i manualen som om det vore en bibel. Den känslan får man aldrig tillbaka digitalt. När skivorna dör försvinner en hel epok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tja, allt har ju för- och nackdelar. Tror av de fysiska lir jag har kvar så har de plockats fram en, på sin höjd två gånger sedan köp, så ex. Steam, Epic eller GoG (som har annolunda modell) gör jobbet, än så länge har de inte tagit bort nåt jag köpt licens till...

Och skulle nåt av de 250 spel ryka som ligger samlade där så far man väl leta efter alternativ.

Men det har väl aldrig vart nån hemlighet eller mysterium att de stora digitala butikerna rent praktiskt säljer "licens bundet till ditt konto att använda" och inte "du äger nu spelet vi garanterar att vi håller igång tjänsten i 5 generationer".

Det "garanterat" är så jäkla vagt sen också i och med det kommer ifrån Amerikanska företag och de inom USA sen kan simpelt peka på sin EULA som juridiskt kontrakt (inom EU så har domstolar redan krossat den logiken) men vi i EU är för lätt-övertalade I guess.. GoG är MVP so far sen för spel de säljer, visst de kan för någon framtida orsak tvingas ta bort spel i deras service, men så länge du har köpta spelen nedladdade så är dom fortfarande användbara/spelbara.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk

Jag har nyligen lämnat alla mina gamla fysiska spel sedan 30-ish år tillbaks till återvinningen, då jag helt enkelt behöver rensa bland saker som aldrig används. Det ska sägas att det nyaste fysiska spelet jag ägde var säkert minst 15 år gammalt, så i princip inget av dem skulle gå att installera på datorn jag har idag ändå. Och troligtvis skulle det aldrig hända oavsett. Jag har aldrig återvänte till ett gammalt spel efter att en uppföljare kommit t.ex. Så de senaste åren har mina fysiska spel inte varit annat än en bit plast som tar upp plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Även jag har en förkärlek till fysiska spel och har en mindre samling hemma av Big Box PC-spel som jag dels sparat sedan förr och dels inköpt på Tradera.

Men är det inte ett problem idag med spelens datamässiga storlek kontra vad som de facto ryms på en skiva? En single-layer skiva rymmer 25 GB och en dual det dubbla. Vissa spel är ju betydligt större än så. Samtidigt var ju detta ett problem som fanns förr också (Baldur's Gate 1 hade fem CD-skivor på grund av spelets storlek), så ett spel på 150 GB får då levereras med tre skivor.

Vad jag menar är att spelens storlek i sig i kombination med allt snabbare bredbandshastigheter bidragit till att leverans på skiva blir "överflödigt". Att sedan avtalen för digitala köp är uppåt väggarna usla för slutkonsumenten är en annan sak...

Är bara Xbox som kör 50GB skivor, PlayStation så är det max 100GB och då kan datan va komprimerad också. I stort sett alla Xbox spel som släppts på PS5 hade kunnat vara på skivan men Microsoft valde att i stort sett bara lägga en länk där att ladda ner spelet.

Köper i stort sett alla spel jag vill ha även om jag inte kommer spela dom så länge spelet är på skivan eller kassetten när det kommer till Switch.

Läggar alldeles för mycket pengar på spel så att allt skulle bli digitalt kanske blir bra? Då slipper jag att köpa spel och kan gå tillbaka till att bara "sno" spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Jag minns när man kom hem med en ny spelskiva, rev plasten och bläddrade i manualen som om det vore en bibel. Den känslan får man aldrig tillbaka digitalt. När skivorna dör försvinner en hel epok.

Ja det var tider det! 🤩

Permalänk
Hjälpsam

Städade bort de flesta av mina, för några veckor sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Så många diskussioner jag har haft med laggers i mina dagar att de aldrig någonsin ska göra något, där den stora skaran har hyllat laggerna. Sedan när man i butik och ska handla är man paff att saker som de försvarade knappt finns att köpa. Som extern mp3 spelare, trådbundna inearslurar osv.

När det gäller spel på fysisk media så skulle exakt samma sak gälla där, bara det att tillverkare har lagt in artificiella begränsningar för att göra digitala köp mycket sämre. Detta är något unikt.
Vill man köpa spel digitalt får man konstigt nog ofta betala mer än att man köper den på skiva och en massa butiker och andra mellanhänder ska tjäna på det. Samtidigt begränsas ens möjlighet att sälja spelet.
Det är en artificiell begränsning som gör att vanliga utvecklingen inte går som den gör.

Om denna artificiella begränsning fanns och digitala spel vore mycket billigare (då de sparar in på fysisk media) och det vore lika lätt/svårt att sälja spel. Så varför skulle man vilja ha fysiska spel? Ja, kanske samlare. Men många andra vill inte ens ha en massa skivor, absolut inte behöva gå fram till enheten för att byta spel. Skulle vi ta med konsolen någonstans så vill vi ha hur lite som helst åt att släpa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Men fördelarna med fysiska köp går mig inte förbi. Som Super Mario 3D All-Stars, där Galaxy var den enda titeln jag ville ha. Den kassetten betalar folk i dag mer för begagnad än vad jag gav för den som ny. (Ja, den var begränsad, men ändå en affär som inte kan göras digitalt.)

Spelskivor är både nostalgi och ekonomisk klokskap. Men de är nog som sagt på väg att försvinna, och med det en ganska viktig bit valfrihet. Med stadigt krympande fysisk försäljning ska det mycket till för att nästa generation konsoler också får skivläsare. För varför

Om jag inte blandar ihop det med något annat så kan man inte göra någon affär digitalt alls längre. Det spelet (eller ev ett annat) var märkligt nog begränsad upplaga även för nedladdning.

Sony har dock redan väldigt tydligt klargjort att PS6 kommer ha skivspelare som en separat modul på samma sätt som PS5 redan har. Om den säljs i både i paket och separat som nu eller enbart separat spelar nog inte jättestor roll. Det kommer bara visa tydligare hur många som verkligen vill hålla sig i fysisk form i framtiden. Om det är en fortsatt markant siffra så blir det såklart troligen rn skivspelare även till PS9 en dag.

Skulle inte hålla det för helt osannolikt att även Nintendos nästa maskin kommer återgå till ett billigare fysiskt medium med tanke på hur mycket krångel och missnöje spelkorten orsakat.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så varför skulle man vilja ha fysiska spel? Ja, kanske samlare. Men många andra vill inte ens ha en massa skivor, absolut inte behöva gå fram till enheten för att byta spel. Skulle vi ta med konsolen någonstans så vill vi ha hur lite som helst åt att släpa på.

Med streaming behöver du inte ta med konsolen heller. Kontroller kommer inte heller behövas då allt är ersatt av analysen från alla smarta prylars MM-nätverk som analyserar microrörelser i rummet och delger den virtuella AI-spelaren vad användarens intention är. Detta kommer eventuellt även medge att hela systemet kan sköta sig självt efter aktivering, så man kan göra något annat under tiden. Plocka svamp eller slöjda tex.

Som vanligt, i framtiden!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Det finns redan optiska format där kapacitetsmärkningen GB har ersatts av TB för arkivsyften. De kommer naturligtvis aldrig användas för distribution av någonting i stor skala såvida de inte just antas som en standard som gör alla lagom nöjda, vare sig det nu är ett konsortium av intressenter eller en mer oberoende standardiseringsorgan som håller initiativet. Och det kommer naturligtvis inte ske utan eftergifter till de intressen som har mest material att eventuellt då distribueras på dem.

DRM på Blueray har hursomhelst inget som helst med formatet som lagrings eller distributionsmedium i sig att göra. Du kan såklart som utgivare släppa ett fullständigt DRM-fritt spel på BD.

Men ett nytt fysiskt medium med bättre specifikationer kommer såklart fortfarande använda DRM för alla de utgivare som ser det som en marknadsnödvändighet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint