Xbox Game Pass höjs rejält - kraschar uppsägningssidan

Permalänk
Melding Plague

Xbox Game Pass höjs rejält - kraschar uppsägningssidan

Oturlig timing eller massflykt när Microsoft höjer priserna med upp till 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat från vilket datum priserna gäller? Inne på mitt konto står det fortfarande att PC Game Pass ska förnyas om några dagar för 119kr, men jag misstänker att de kommer dra det nya priset på 160kr. Då blir det inte värt det längre för det lilla jag spelar.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, är det någon som är förvånad?
Detta var väl ganska väntat.

Permalänk
Medlem

Super billigt ändå om man spelar mycket av de spelen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jubas:

Super billigt ändå om man spelar mycket av de spelen.

PC tycker jag ändå är ett bra pris fortfarande, men inte Ultimate. 3420 kr per år. Dyrare än 5 spel för 60 euro styck.
Den minoritet som spelar 10 AAA-spel per år via Game Pass sparar ju helt klart på det, men sparar snittpersonen något? Det känns rätt tveksamt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har redan stackat GPU till 2027.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Spelar man många spel varje månad kan det fortfarande vara prisvärt🤷🏻‍♂️

Permalänk
Skrivet av Thomas:

PC tycker jag ändå är ett bra pris fortfarande, men inte Ultimate. 3420 kr per år. Dyrare än 5 spel för 60 euro styck.
Den minoritet som spelar 10 AAA-spel per år via Game Pass sparar ju helt klart på det, men sparar snittpersonen något? Det känns rätt tveksamt.

Håller med!
För mig börjar det bli tveksamt om ekvationen går ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Någon som hittat från vilket datum priserna gäller? Inne på mitt konto står det fortfarande att PC Game Pass ska förnyas om några dagar för 119kr, men jag misstänker att de kommer dra det nya priset på 160kr. Då blir det inte värt det längre för det lilla jag spelar.

4:e november läste jag i någon random reddit-tråd. Nu hittar jag inget officiellt för detta men mitt PC Game Pass har samma pris som ditt och det förnyas 10:e oktober.

Kommer göra som du när priset höjs. Har bara MS Flight Simulator 2024 installerat via Game Pass just nu och det klarar jag mig utan tills dess att det kommer på rejäl rea.

Permalänk
Medlem

Det har gått överstyr, vi ska betala för prenumerationer överallt, bredband för alla med tillgång till allt för en låg månadskostnad är ett minne blott.

Permalänk
Medlem

Vore värt om dom tryckte in World of warcraft i ultimate, annars får det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Spelar man många spel varje månad kan det fortfarande vara prisvärt🤷🏻‍♂️

Du får spela rejält då. För en vanlig person med annat att göra med så lär du inte tjäna på det.

Om jag köper ett spel för 600kr håller det några månader om det är ett RPG och sedan äger man det. Mot att betala 300kr i månaden och inte äga något.

Men spelar man 18h om dagen så visst är det värt det. Eller om man spelar många korta spel. Men flesta spelen numers är ju långa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att nyttja detta på en dator? Har man en gammal dator så kan detta vara något. Men dom som köper en ny dator för 20k+ köper nog knappast detta, vad vet jag.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Du får spela rejält då. För en vanlig person med annat att göra med så lär du inte tjäna på det.

Om jag köper ett spel för 600kr håller det några månader om det är ett RPG och sedan äger man det. Mot att betala 300kr i månaden och inte äga något.

Men spelar man 18h om dagen så visst är det värt det. Eller om man spelar många korta spel. Men flesta spelen numers är ju långa.

Man har ju även möjlighet att testa en massa olika spel utan att känna att man måste få ut 100 timmar ur spelet som man egentligen tycker är 65 av 100 pga man lagt 500kr på spelet.
Jag kommer nog fortsätta köra gamepass men kanske inte löpande utan efter behov när det kommit ett gäng spel jag är sugen på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

4:e november läste jag i någon random reddit-tråd. Nu hittar jag inget officiellt för detta men mitt PC Game Pass har samma pris som ditt och det förnyas 10:e oktober.

Kommer göra som du när priset höjs. Har bara MS Flight Simulator 2024 installerat via Game Pass just nu och det klarar jag mig utan tills dess att det kommer på rejäl rea.

Tack, då blir jag kvar en månad till då.

Permalänk
Medlem

Sade upp mitt, har knappt använt det ändå, och nu blir det på tok för dyrt.

Hade hellre sett en billigare prenumeration och rejälare rabatter på spel istället, typ 50% eller så, så hade man fått välja lite mer om/var man lägger pengarna.

Å andra sidan kan ju spel ibland kosta uppåt 50% i handeln av vad de kostar digitalt i store redan, så orka..... 🤷‍♂️

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Ett tips är att spara undan save filerna och "konvertera" dem till steam save filer om det behövs. (Innebär oftast namnbyte och annan mappstruktur).

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tur att min Xbox har skivläsare!

Permalänk
Medlem

Nej, nu får det nog vara för min del också. Får försöka spara ner savefilerna på Indy och MSFS då åtminstone så kanske man inte behöver börja om från scratch. Använder det ändå för lite för tillfället men priset har ändå varit okej till nu.

EDIT: Såg nu att jag kommer debiteras 119:- 1a november igen, så får hänga med november ut i alla fall.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

119 dras den 25 oktober , ska se om det ändras . Säger upp den när dom höjer till 160 .Spelar ändå bara Medieval Dynasti , kan köpa den för 250 ändå .

Permalänk

Kört vanliga PC Gamepass och det är fortfarande värt det, men när jag startade med det hade de x antal spel. Nu kommer det inget nytt alls och de tar extra betalt. Sen gillar man inte alla de nya spelen heller. Tycker det är vågat av de att höja priset när de inte ger något tillbaka.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Fy satan vilken ökning. Är detta ett försök till att döda gamepass och återgå till vanlig försäljning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man har ju även möjlighet att testa en massa olika spel utan att känna att man måste få ut 100 timmar ur spelet som man egentligen tycker är 65 av 100 pga man lagt 500kr på spelet.
Jag kommer nog fortsätta köra gamepass men kanske inte löpande utan efter behov när det kommit ett gäng spel jag är sugen på.

Du kan spela vilket spel som helst på Steam i 2 timmar, sen bara lämna tillbaka om det inte är nått bra & få pengarna tillbaka utan krångel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vad krävs för att nyttja detta på en dator? Har man en gammal dator så kan detta vara något. Men dom som köper en ny dator för 20k+ köper nog knappast detta, vad vet jag.

Har en dator för över 20k och jag nyttjar gamepass (eller nyttjade, ska se om det är värt det nu).
Kommer ju både stort och smått som funkar fint till datorn.

Permalänk
Sötast

Kan vi inte göra det lättare för kapitalismen?

Om alla bara avsäger sig lönen och byter ut den mot x antal subscriptions istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Blandar du ihop det med molnspel? Det ingår också, men Game Pass handlar främst om att man får tillgång till en roterande katalog med spel som man kan ladda ner och spela på sin konsoll/PC som vanligt istället för att behöva köpa spelen individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tur att min Xbox har skivläsare!

På tal om Xbox så skaffade jag en Xbox One S för 300:- som enligt säljaren har problem med o starta vissa spel. Får se om jag först o främst blir påverkad, och om man kan göra något åt det. Fick med en extra One S som enligt säljaren är defekt, där efter 1 sek.

Ville ha den med inbyggd PSU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Haft det liggandes ett tag och har gillat spela några av spelen men för priset på Ultimate blir det avsluta. Synd gillade Gamepass.

Permalänk
Medlem

Var ju bara en fråga om när detta skulle ske. Glad att jag aldrig hoppade på, för nu har jag kvar tillgång till spelen jag spenderade mina pengar på istället.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Du kan spela vilket spel som helst på Steam i 2 timmar, sen bara lämna tillbaka om det inte är nått bra & få pengarna tillbaka utan krångel.

Det kan man men då spelar du 2 timmar och stressar fram ett beslut om man ska spela vidare eller kassera spelet. Vissa spel inser man ju direkt att man ska begära pengarna tillbaka men så är det sällan för mig.
Med gamepass metoden kan du spela spelet så länge du tycker det är kul och sedan lägger du det åt sidan utan att känna att du slängt bort pengar.
För folk som återkommer till samma spel gång på gång kan det däremot vara smartare att köpa istället för att hyra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb