Kommentar: Sluta skämmas och börja bygg coolt

Permalänk
Melding Plague

Kommentar: Sluta skämmas och börja bygg coolt

Efter veckans datorprojekt har Calle funderat över förhållandet mellan form och funktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

In this economy? 😅

Permalänk

Jag har inget emot grönt kretskort, men fördrar svart just för de ser inte lika billigt ut.

I övrigt vill jag inte ha dekal trim i datorn som förstör kylningen eller blinkade lampor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Allt ska vara mörkt förutom skärmen framför en. Vill knappast ett diskotek vid sidan om när jag jobbar/spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För många är detta en sanning som genomsyrar fler delar av livet än enkom när det kommer till teknik och hemelektronik. Det är dock just dessa kategorier som jag oftast kommit i kontakt med. Det är ingenting uttalat i reglerna men rent anekdotiskt finns det ett nedärvt tankegods, en sorts inneboende jantelag. Att prioritera utseende, estetik, design, form – det är något som barn och dumma människor gör. RGB och flärd är till för låtsasentusiaster för det är inte det som är viktigt. Allt ovan är såklart en hyperbol men det är fler än en gång jag har stött på uttalanden som går i de hjulspåren.

Jag tror att intresset och respekten för sådant skulle vara högre OM det var ett val.
Nu är det ju inte alls så, och har inte varit det på typ 10 år eller något. Man KAN i det närmaste inte välja bort allehanda blingbling i konsumentsegmentet.

Skrivet av Nyhet:

Borta är tiden då hårdvaran enbart var för ingenjören, entusiasten och nörden

Jag upplever att det är just det vi idag är på väg tillbaka mot i rask takt. Något slags traditionell PC håller på att helt fasas ut och blir alltmer exklusivt.

Jag upplever att hela artikeln hade passat in bättre i tidsandan för 10-15 år sedan. Jag vet inte om det är överdrivet negativt, men det är min spontana reaktion.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Min erfarenhet av att bygga saker är att resultatet brukar bli ungefär:

3 gånger så dyrt än vad jag beräknade det skulle kosta.’
3 gånger så lång tid att bygga än vad jag beräknade.
2 gånger så mycket prylar över på grund av att man fick testa olika, är det billiga saker som skruvar så köper jag ofta fler typer än vad jag behöver för att testa. Min tid att åka fram och tillbaka till butiken är för dyr.

Sakerna brukar dock bli bra, de används mycket. Men folk förstår inte hur lång tid det tar att bygga. Observera att jag ej pratar om montering av datorhårdvara, då man där ofta endast köper ett grafikkort, moderkort, cpu etc. Och inte mängder olika som man filar på och ser hur de passar.

Jag har med detta tröttnat på att bygga saker. Men jag är så sugen på nya snapmaker u1 color, då jag skulle kunna skriva ut ena och andra saken till datorn i olika färger. Men det skulle ta så otroligt mycket tid som jag inte har.
Och så blir det precis som det andra att folk inte förstår att det tar lång tid, säg man gör något coolt som ett Sd-kort hållare för ens datorprylar exempelvis denna: https://youtube.com/shorts/oxAvpJwxkhk?si=elvSTvltxsLL1A_0
Underskatta inte hur lång tid en sådan tar att bygga om man skulle göra allt inklusive CAD.

Permalänk
Medlem

Gick tillbaka till ett Silverstone ft02 utan fönster vid senaste uppgraderingen. har inte riktigt plats att ha ett chassi på skrivbordet och då försvinner hela grejjen.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

När jag fortfarande höll på att bygga min egeyn datot så brukar jag inte ha ett chassi ens. Utan det var en sladdhärva på bordet och en bordsfläkt. Överklocka sjukt bra så jag var nöjd

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nej tack Har datorn typ 5m från sängen, ska vara tyst och 0 leds aktiva.
power led inte inkopplad, och eltejp över NIC led.

Permalänk
Medlem

Nej tack till datorer som lyser och låter.

Möjligtvis kan man ha en RGB-dator stående i källaren som man tar fram till jul istället för julgran.

Permalänk
Medlem

mindre ljus osv desto bättre.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

RGB är löjligt. Men ska det vara något så var t.ex blått stilla ljus som var ganska vanligt på 00-talet OK. Annars gärna helt svart och tyst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

RGB är löjligt. Men ska det vara något så var t.ex blått stilla ljus som var ganska vanligt på 00-talet OK. Annars gärna helt svart och tyst.

Röran innan jag fick både CPU och minnen att lysa i dovt lila alltid vid start... var på väg att byta fläkt och stänga av minnena trots att det är praktiskt med ett liiiite ledljus i en del av rummet. Har nu 2 program vid uppstart som är helt onödiga annars.

Visa signatur

Sambon: i7 960@3.85GHz|6x4GB DDR3|RTX 3060 12GB
Räcker åt mig: Ryzen 5 3600|2*16GB DDR4 @ 3200Mhz|RTX 3060 12GB @ 2025/17500
Fåner:
Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Slaget: Team SweC

RGB makear enbart sense för mig på fläktar eller LED-strips. Där är det åtminstone bara en vidareutveckling av LED fläktar och katodrör, medvetna utsmyckningar.

Hatar däremot att nästan alla högpresterande datorkomponenter ska ha skiten inbakad hela tiden. Moderkort, grafikkort, RAM minnen, vattenblock på AIO, till och med en del SSD:er bär på skiten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag går mot strömmen. Jag är närmare 50 jordsnurr fyllda och mitt senaste bygge, som står i en separat mancave kryllar av RGB och välvt glas över framsida och ena sidan. Oftast är det en statisk färg, men när känslan infinner sig så blinkar det som ett tivoli!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Vill ha en tyst och nedsläckt burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag går mot strömmen. Jag är närmare 50 jordsnurr fyllda och mitt senaste bygge, som står i en separat mancave kryllar av RGB och välvt glas över framsida och ena sidan. Oftast är det en statisk färg, men när känslan infinner sig så blinkar det som ett tivoli!

Jag är ännu äldre och har aldrig tidigare brytt mig om bling bling i datorn, men det ändrades av någon anledning de senaste åren. Plötsligt kände jag för det, och då fixade jag det. Köpte till och med strips som komplement till de redan lysande fäktarna. Har också fast ljus, blått för det mesta, för känslan jag på 80-talet fick av Adolfson & Falks "Blinkar blå"
Jag får dock ställa in färgerna i Windows då jag kör linux (nej, openrgb funkar inte för mig)

Men tyvärr nu efter att jag köpt mekaniskt tangentbord med RGB så nollställer den inställningen så det blir som regnbåge i lådan efter att datorn varit i sovläge Ibland irriterande, ibland inte.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakinger:

Jag är ännu äldre och har aldrig tidigare brytt mig om bling bling i datorn, men det ändrades av någon anledning de senaste åren. Plötsligt kände jag för det, och då fixade jag det. Köpte till och med strips som komplement till de redan lysande fäktarna. Har också fast ljus, blått för det mesta, för känslan jag på 80-talet fick av Adolfson & Falks "Blinkar blå"
Jag får dock ställa in färgerna i Windows då jag kör linux (nej, openrgb funkar inte för mig)

Men tyvärr nu efter att jag köpt mekaniskt tangentbord med RGB så nollställer den inställningen så det blir som regnbåge i lådan efter att datorn varit i sovläge Ibland irriterande, ibland inte.

Du får 1 tumme upp för igenkänningsfaktorn och ytterligare 1 tumme upp för den utmärkta musiksmaken!!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa ett snyggt skåp på en loppis och dölja det i, eller bara köpa en discolampa så kan man starta den när man vill ha RGB-överdos…

Datorer är som en bil för mig, ska klara mina behov och vara pålitlig och rimlig. Alla behöver inte en sänkt skyline med quad-turbo och 45 grader stance på däcken