Stationär dator för både jobb och gaming, budget 40-50k

Permalänk
Medlem

Stationär dator för både jobb och gaming, budget 40-50k

Hej!

Dags för ett nytt bygge och jag söker lite råd om vad som är kloka val.

Budget: 40-50k

Önskemål:
Prioriterat användningsområde är jobb. Vill kunna hantera programmering och bildbehandling effektivt, t.ex. kunna hantera att man arbetar med följande program parallellt (vill ofta ha flera eller alla av dessa igång samtidigt).
- Större projekt i Visual Studio Code/PHPStorm och liknande
- Photoshop/AdobeXD/Illustrator
- Adobe Acrobat
- Word, Excel, Onenote
- Generellt stor mängd flikar i webbläsare (t.ex. Chrome)
- Övriga program vid sidan av typ Spotify, WinSCP/Filezilla, Discord, Teams m.m.

Helst också relativt bra prestanda för gaming, även om det inte behöver vara absolut toppklass. Gärna att det går att köra nyare spel på höga inställningar idag och förhoppningen är att det ska kunna hålla att köra på lägre inställningar några år framåt. Uppskattningsvis ungefär 5 år, men då spel på låga inställningar.

Vill helst ha hyfsat med lagring inkl. "bra" storlek på SSD. Har 2TB SSD nu som varit OK, men känts som i minsta laget.

Har testat bygga med inets datorbyggare, men även om den är en bra hjälp känner jag att jag har för dålig koll på vad som är kloka val, därav gärna lite tips :). Någon/några komponenter som borde bytas utifrån önskemålen? Några komponenter där andra alternativ fungerar bättre med bygget?

Tacksam för alla tips

https://www.inet.se/datorbygge/b1712025/jobb-och-gaming-40-50k

Permalänk
Medlem

Behöver definitivt mer noctua fläktar - 3 i fronten 1 baktill :>

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/ic9vA/dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Hej!

Dags för ett nytt bygge och jag söker lite råd om vad som är kloka val.

Budget: 40-50k

Önskemål:
Prioriterat användningsområde är jobb. Vill kunna hantera programmering och bildbehandling effektivt, t.ex. kunna hantera att man arbetar med följande program parallellt (vill ofta ha flera eller alla av dessa igång samtidigt).
- Större projekt i Visual Studio Code/PHPStorm och liknande
- Photoshop/AdobeXD/Illustrator
- Adobe Acrobat
- Word, Excel, Onenote
- Generellt stor mängd flikar i webbläsare (t.ex. Chrome)
- Övriga program vid sidan av typ Spotify, WinSCP/Filezilla, Discord, Teams m.m.

Helst också relativt bra prestanda för gaming, även om det inte behöver vara absolut toppklass. Gärna att det går att köra nyare spel på höga inställningar idag och förhoppningen är att det ska kunna hålla att köra på lägre inställningar några år framåt. Uppskattningsvis ungefär 5 år, men då spel på låga inställningar.

Vill helst ha hyfsat med lagring inkl. "bra" storlek på SSD. Har 2TB SSD nu som varit OK, men känts som i minsta laget.

Har testat bygga med inets datorbyggare, men även om den är en bra hjälp känner jag att jag har för dålig koll på vad som är kloka val, därav gärna lite tips :). Någon/några komponenter som borde bytas utifrån önskemålen? Några komponenter där andra alternativ fungerar bättre med bygget?

Tacksam för alla tips

https://www.inet.se/datorbygge/b1713041/damonhws

Mina ändringar för tåligare moderkort, bättre chassi och kylare, med kylare som insug i fronten behövs max en fläkt i bak. Inets konfigurator tror felaktigt att det inte får plats en fläkt i bak.
Noctua NF-A14x25 G2 PWM 140mm läggs till genom samtal med Inet om ordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mina ändringar för tåligare moderkort

vad är motiveringen för OP att lägga 7500 kr på ett moderkort? Vad gör ett "enkelt" moderkort för 2000 kr inte hållbart?

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk

Personligen tycker jag att en arbetsdator och privatliv skall hållas isär.

Lite proffsigare med laptop för arbete + speldator för fritid, KVM-switch för använda samma tangentbord+mus till storskärm där jag switchar bildingång USB-C till laptop och DP till speldatorn eller vid tråliga möten finns tillfällen den jag kör PIP.

Hade du tänkt att låta en 1kw speldator med en 5080 stå å tuffa 40 timmar i veckan när sitter å surfar/kodar eller pillar en xls ?

https://www.inet.se/produkt/1977716/lenovo-thinkpad-x13-i7-16gb-512gb-refurbished-a-grade 5490 kr

https://www.inet.se/produkt/d100069/inet-system-g70-r7x3d-5080-powered-by-asus 36999 kr

Samt lite pengar kvar till uppgradera till med hårddisk/RAM vid behov.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en mer minimalistisk burk men med 5060 Ti 16GB kommer man rätt långt idag och närmaste fem åren om man sänker ner inställningarna till High och då för halva priset 18075 kr (Windows ej inräknat). Det här är premium komponenter och man kan gå på ett 5070 om man nu ska köra tyngre spel i 1440p och mer än 60 fps.

Dator 2025

Vill man komma ner lite till i pris (ca 2000 kr billigare) så kan man välja 1TB M.2 och Fractal Design North Vit TG, så denna burk kan man få för 16.000 kr och räcker minst fem år och man kan uppgradera grafikkortet om några år.
https://www.inet.se/produkt/6905533/fractal-design-north-vit-...

Alla komponenter är väldigt tysta och energisnåla, så det kräver inte någon extra kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Bestämd dig redan nu hur många hårddiskar du ska ha, eller stödja i framtiden och hur snabba dom ska vara. Många moderkort har stöd för 2-4st NVMes, men egentligen så stryper dom då hastigheter på PCI-expressplatser för att köras ibland, osv. Dvs. man får välja om man vill köra NVMe eller PCI-express kort (med andra ord, bara för att man ser fysiska platser för "allt" så innebär det inte att man kan köra allt samtidigt).

Kolla så t.ex. om du köper en NVMe Gen 5 att moderkortet också stödjer Gen 5, i ditt exempel så är hälften av NVMe Gen 5 och andra hälften Gen 4.

4TB borde räcka långt för dig, men kan spela roll om du t.ex. vill raida osv...

Jag själv kör alltid snabba SSDs en hårddisk som endast är för OS/program och sen en som är för media/projekt. Av flera orsaker, men främst att snabbt och lätt kunna installera om utan att dubbelkolla projektfiler ligger på rätt plats. Sen att då program/OS ska få jobba snabbt utan att stoppas av läsande/skrivande av filer. Men jag jobbar också med stora/tunga videofiler. Men allt detta är mindre och mindre viktigt idag då SSDs har så sjukt mycket högre bandbredd och input/output att kunna hantera både OS och allt annat samtidigt än vad det var för 15-20 år sen.

Den mekaniska hårddisken undrar jag vad du ska ha till, då du valt en "NAS"-variant, den funkar självklart, men är ju relativt långsam med 5600rpm.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tips och alternativ!

Jag ser att flera valt Arctic Liquid Freezer III Pro 420, är den klart bättre än Noctuan? Har inte haft vattenkylning tidigare, vad kan man gissningsvis förvänta sig i hållbarhet och underhåll? Också nyfiken på moderkortet, Z890, vad vinner man konkret på att välja det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Bestämd dig redan nu hur många hårddiskar du ska ha, eller stödja i framtiden och hur snabba dom ska vara. Många moderkort har stöd för 2-4st NVMes, men egentligen så stryper dom då hastigheter på PCI-expressplatser för att köras ibland, osv. Dvs. man får välja om man vill köra NVMe eller PCI-express kort (med andra ord, bara för att man ser fysiska platser för "allt" så innebär det inte att man kan köra allt samtidigt).

Kolla så t.ex. om du köper en NVMe Gen 5 att moderkortet också stödjer Gen 5, i ditt exempel så är hälften av NVMe Gen 5 och andra hälften Gen 4.

4TB borde räcka långt för dig, men kan spela roll om du t.ex. vill raida osv...

Jag själv kör alltid snabba SSDs en hårddisk som endast är för OS/program och sen en som är för media/projekt. Av flera orsaker, men främst att snabbt och lätt kunna installera om utan att dubbelkolla projektfiler ligger på rätt plats. Sen att då program/OS ska få jobba snabbt utan att stoppas av läsande/skrivande av filer. Men jag jobbar också med stora/tunga videofiler. Men allt detta är mindre och mindre viktigt idag då SSDs har så sjukt mycket högre bandbredd och input/output att kunna hantera både OS och allt annat samtidigt än vad det var för 15-20 år sen.

Den mekaniska hårddisken undrar jag vad du ska ha till, då du valt en "NAS"-variant, den funkar självklart, men är ju relativt långsam med 5600rpm.

Jag har tänkt mig precis som du är inne på en SSD för OS/program och sen en disk för media/projekt, men om jag förstår dig rätt är du inne på att disken för media/projekt också bör vara en SSD? Har dålig koll på diskar, så valde den större disken utifrån recensioner och märke på tidigare disk jag haft. Tänker också stoppa in en gammal lagringsdisk från nuvarande dator, mest för bekvämlighets skull, inget som kommer användas särskilt mycket eller långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Jag har tänkt mig precis som du är inne på en SSD för OS/program och sen en disk för media/projekt, men om jag förstår dig rätt är du inne på att disken för media/projekt också bör vara en SSD? Har dålig koll på diskar, så valde den större disken utifrån recensioner och märke på tidigare disk jag haft. Tänker också stoppa in en gammal lagringsdisk från nuvarande dator, mest för bekvämlighets skull, inget som kommer användas särskilt mycket eller långsiktigt.

Jag rekommenderar, framförallt med din budget att ha en SSD för alla projekt du jobbar med, och så har du en hårddisk för långtidslagring eller liknande. Mekaniska hårddiskar rullar i ca 100-200 MB/sek, SSDs Gen 4-5 ligger på 7000-14000 MB/sek. SSDs hittar datan snabbare också, så söktiden för att t.ex. starta upp program är mycket snabbare.

Min egna är t.ex. 2TB System HDD, sen en raid på 2st SSD som blir 8TB sammanlagt som har alla videofiler jag jobbar med, när jag är klar med ett projekt så lägger jag det på min mekaniska hårddisk och på min NAS.

Om du jobbar mot en mekanisk hårddisk så förlorar du mycket av nyttan med ett så kraftigt paket du har annars.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Mekaniska hårddiskar duger bra för lagring och det går också bra att spela upp video direkt från hårddisk.
Men när du arbetar med dina projekt så vill du troligtvis ha dem på en SSD ja.
Så säg om man har en OS SSD och en Arbets-SSD.
Sen kan du ha hårddisk upptill för masslagring.

Vill man sprida ut kostnaden lite så kan man ju börja med att bara ha en SSD för allt.
Sen skaffa sin arbetsdisk SSD senare och så kan man flytta över projekt från sin OS-SSD för att frigöra utrymme på den.

Men tycker man att man har budget till allt på en gång så kan man lika gärna köpa både SSDerna från början.

Permalänk
Medlem

Köp Windows 11 Pro för 139 kr på:
https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-professional-retai...

Dom har bra recensioner på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/gamekeys.se

Jag köpte en licens där och den har fungerat felfritt i ett år nu.

Permalänk
Medlem

Tack igen, det får absolut bli en extra SSD istället för den mekaniska.

Ang. grafikkort, måste ha missat detta tidigare så en noobig fråga:
Skillnad mellan
https://www.inet.se/produkt/5414630/msi-geforce-rtx-5080-16gb...
och
https://www.inet.se/produkt/5414606/gigabyte-geforce-rtx-5080...
är det RGB på gigabyte-versionen som gör det mesta av prisskillnaden?

Permalänk

Allt fler arbetsgivare för varje år tillåter ej privat dator i arbete vilket förstör en hel del dataintresserade, vad tusan ska man med en kraftig dator till annars?

Om man ändå får använda privat dator så tycker jag dator som visas ser riktigt grym ut. Jag är inte mycket för 5400rpm hdd för att arbeta på, jag ser det som backup hdd.
Så om jag hade fått haft privat dator till arbete för samma budget så hade jag gått upp till 7200rpm hdd. Och det finns billigare för strax över 1500kr.

*edit*
Det går inte rakt av jämföra 5400rpm hdd och 7200 rpm, när de har olika mängd cache etc. Men ändå, det är svårt att få låg Latency på en 5400rpm. Inget man vill arbeta emot på en sådan grym dator som tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Jag ser att flera valt Arctic Liquid Freezer III Pro 420, är den klart bättre än Noctuan? Har inte haft vattenkylning tidigare, vad kan man gissningsvis förvänta sig i hållbarhet och underhåll? Också nyfiken på moderkortet, Z890, vad vinner man konkret på att välja det?

Eftersom du valt en så pass kraftfull och värmealstrande processor så föreslås den vattenkylningen. Om du fortsatt vill ha noctua och luft skulle jag titta på NH-D15 G2 eller någon av varianterna anpassade för intel/amd. Skillnaden på värmeavledningen är cirka 80% högre jämfört med den du valt. Värmeavledningen bör ligga över 165W, och optimalt en bra bit över 200W.
AM5 processorer och speciellt den senaste generationen kan överklocka sig själv för att klämma ut mer prestanda. Mer kylning kan alltså ge lite mer prestanda.

Sen beroende på om du väljer luft eller vatten så kan det vara bra att fylla ut in- och ut platserna för chassifläktar. Ju mer luft som omsätts desto kallare och tystare kan du köra systemet.

Olika moderkort har olika överföringshastigheter i gränssnitten. Typ PCIE gen 4/5, 10GBit nätverk, USB3/thunderbolt, antal SATA. Om du vill kunna köra höga nätverkshastigheter eller att alla dina gen5 SSD kör full hastighet utan att sänka grafikkortet så kan vissa av dom dyraste modellerna ha den funktionaliteten. Annars har tillverkarna oftast gjort kompromisser i designen för att inte spränga budgeten på varje modell. Exempelvis att de flesta AM5 moderkorten delar bandbredd mellan grafikkortet och några av SSD platserna.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Tycker inte din initiala lista har något fel direkt, men finns ett par punkter att fundera över:

1. Grafikkort. Behöver du verkligen ett 5080? Vilken upplösning spelar du på? Kommer grafikkortet användas i arbete också (rendering osv eller sköts det av CPU)? Kör du 1080p eller 1440p så räcker nog ett 5070 TI. Men minst 16gb vram är att rekommendera.

2. Windows kan köpas mycket billigare, som någon länkade till tidigare i tråden. Har själv köpt för 40kr, Pro. Inte varit några konstigheter.

3. Vet ej varför så många ändrar till vattenkylning AIO. Mer risk att något går sönder, krångligare att installera, kommer behöva bytas om några år troligtvis. En vettig(klarar av att hantera CPUns värme) luftkylare håller i många fler år och behöver endast blåsas rent då och då, och byta kylpasta, när man ändå blåser rent hela burken.

4. SSD(nvme) vs HDD. Har du många "assets" filer som är sällan-använda, lägg på HDD. Projektfiler som man aktivt jobbar med, och spel, bör läggas på en SSD. Så beroende på ditt arbetsflöde så kanske jag skulle hoppa över HDD och dra en större eller flera SSDs. Men se till att kolla moderkortet och hur dess M2 slots fungerar, vissa stryper bandbredden för att orka med om man har flera SSDs i. Som några redan har nämnt i tråden.

5. Moderkort - framtidssäkra. PCIe 5.0, senaste USBer, snabba M2 platser, Bluetooth, ljudutgångar (om du inte planerar att köpa separat ljudkort) osv. Det kortet du har i din lista verkar ticka de flesta boxar.

6. Håll dig till AMD processor, just nu i alla fall. Verkar vara det vettigaste alternativet för allround performance men framförallt spel. Kolla benchmarks för det program du mest kommer köra, men processorn i din lista lär räcka väldigt långt.

7. Kolla kompabilitet mellan moderkort och RAM. Moderkort brukar ha QVL-lista på stickor som har testats och verifierats. Brukar inte vara problem att köra stickor som inte finns på listan, men kanske bra att kolla upp i fall det finns några kända kompabilitetsproblem.

8. Luftflöde och fläktlayout. Skulle rekommendera att köra "overpressure" setup - dvs mer inblås än utblås. Håller dammet borta och kylning är likvärdig. För min del brukar 3 fläktar fram, 1 bak och 1 i topp fungera bra. Kan testas genom att hålla ett papper på ställen där det inte sitter fläktar, pappret ska vilja blåsa iväg (ej sugas in) något lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

vad är motiveringen för OP att lägga 7500 kr på ett moderkort? Vad gör ett "enkelt" moderkort för 2000 kr inte hållbart?

Samma anledning som servrar är dyrare än speldatorer, komponenterna är av högre kvalitet och har tagits fram för säker drift inte spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Thunderbolt 4 finns i princip bara med Intel. Utöver det har moderkortet IPMI och 10 Gb/s ethernet.

Permalänk
Medlem

Hade kört något i stil med detta.

https://www.inet.se/datorbygge/b1713202/dator

Totalt onödigt att betala större summor för moderkort om du inte specifikt behöver x antal av en specifik port så ett b850 moderkort med plats för 3st m.2 ssds för framtida uppgraderingar, ok VRM utan att slänga en massa pengar i sjön för onödigt lull lull som man aldrig kommer ha användning för.

Chassi är en smaksak såklart men i detta så medföljer 4st 140 fläktar och sen sätter man radiatorn i toppen och sen behövs det inget mer.

Kylare så hade jag föredragit en luftkylare typ Spirit evo då den är ganska likvärdig med mindre AIO's men billigare, men ska det vara monterat och klart så utgår det tyvärr på grund av inet's viktgräns för cpu kylare.

Sen har jag med detta valt 9950x3d framför 9900x3d bara för att, bättre på alla sätt och vis och datorn är fortfarande 4000kr billigare än ditt första alternativ.

Sen är det lite små saker som skiljer så som val av PSU, minne osv men där är det bara val gjorda med så hög prestanda/kompabilitet/kvalitet och pris i åtanke

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Problemet med torn kylare i detta fallet är att dom kommer underprestera en hel del och bra luftkylare går inte att köpa om inet ska bygga datorn, och då finns AIO (vatten kylare) kvar att välja på. och just arctic 420 är då prisskillnaden mot dom mindre modellerna är så liten så det är lika bra att köra på den största som får plats i chassit för så bra kylning som möjligt.

Angående underhåll så är det ingen större skillnad förutom större yta där dam med tiden kan samlas. Däremot hållbarhet så är AIO's självklart produkter som med tiden kommer att dö och bli elskrot, antingen genom att pumpen dör eller att vätskan dunstar bort beroende på vad för slangar som används, något av dom kommer att ske men frågan är när medans en luftkylare håller för evigt och som värst byter man ut fläktarna.

När det kommer till moderkort så har jag inte allt för stor koll på intel då dom idag inte är direkt relevanta om man inte promt ska ha den för vissa specifika produktiva laster, för spel är AMD det ända valet och AMD är även att föredra i ditt fall där datorn ska användas till både produktivitet och spel då skillnaden i spel kan vara ganska stor till fördel till AMD och fördelen till intel i produktivitet ofta är ganska liten och i vissa typer av produktiva laster så är AMD bättre.
Men när det kommer till moderkort så är modeller runt 2000kr i 9 fall av 10 det bästa valet och allt över är bara pengar i sjön så länge man inte behöver specifik anslutning, nätverk eller design. men tillför inget i prestanda eller hållbarhet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla tips, det uppskattas verkligen Känns som att det kommer att bli ett bra urval och kommer även kolla en vända med inet före beställning.

Kommer utifrån råden köra dubbel SSD och byta till 9950 (verkar bättre och känns värt det att framtidssäkra).

Ang. nuvarande upplösning kör jag på 2080 just nu, så det blir generellt relativt låga inställningar på det mesta. Jag lutar nog åt ett 5080, då det inte verkar så stor skillnad i pris trots allt mot 5070ti.

Velar lite om kylare, men det blir antagligen att testa AIO vattenkylare. Tack också för tips ang. fläktar som ingår i chassi, låter rimligt.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg förresten om det råkar hjälp någon, det verkar som att man på inet kan få med större (tyngre) luftkylare om man använder pallfrakt, dock extra kostnad för det i så fall men för den som är intresserad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Tack igen, det får absolut bli en extra SSD istället för den mekaniska.

Ang. grafikkort, måste ha missat detta tidigare så en noobig fråga:
Skillnad mellan
https://www.inet.se/produkt/5414630/msi-geforce-rtx-5080-16gb...
och
https://www.inet.se/produkt/5414606/gigabyte-geforce-rtx-5080...
är det RGB på gigabyte-versionen som gör det mesta av prisskillnaden?

Gigabyte kortet har en lite högre fabriksöverklockning och en lite fetare kyllösning men verkar som att de flesta tycker MSI kortet går tyst ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Tack igen för alla tips, det uppskattas verkligen Känns som att det kommer att bli ett bra urval och kommer även kolla en vända med inet före beställning.

Kommer utifrån råden köra dubbel SSD och byta till 9950 (verkar bättre och känns värt det att framtidssäkra).

Ang. nuvarande upplösning kör jag på 2080 just nu, så det blir generellt relativt låga inställningar på det mesta. Jag lutar nog åt ett 5080, då det inte verkar så stor skillnad i pris trots allt mot 5070ti.

Velar lite om kylare, men det blir antagligen att testa AIO vattenkylare. Tack också för tips ang. fläktar som ingår i chassi, låter rimligt.

Flikar in med att jag för första gången byggde dator med AIO kylare för ca två år sedan. Satte in en Arctic Freezer II 240 med 7800x3D i ett Fractal Design North chassi. Satte radiatorn i taket. Installationen var i mina ögon inte alls svårare än att montera ett as till tornkylare. Jag valde just den kylaren för att så många andra gjort det, vilket gjorde att det kändes tryggare än att välja någon som inte verkade lika poppis, även om den säkert gjort jobbet lika bra Går ju alltid att byta om man vill framöver

Visa signatur

Fractal Design North White Mesh
AMD Ryzen7 7800x3D
32GB DDR5
Arctic Cooling Freezer II 240mm
MSI GeForce RTX 4080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Köp Windows 11 Pro för 139 kr på:
https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-professional-retai...

Dom har bra recensioner på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/gamekeys.se

Jag köpte en licens där och den har fungerat felfritt i ett år nu.

Nu framgår det inte vem som står på fakturan för allt detta, men eftersom jobb anges så kan man ju anta ett företag... Nu är nog alla ekonomi-snubbar inte lika hårda, men jag tror inte min sambos ekonomi-snubbe skulle okey-a en faktura från gamekeys.se... Kan man ens få en grå-licens på faktura?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon lägga ett seriöst förslag på RAID för mycket lagring. Vet inte hur man på bästa sätt löser RAID6 i Windows, men om man har ett chassi som klarar det så gör ett mindre antal 20TB-diskar att det känns som att man har oändlig lagring ett tag.

Vidare skulle jag prioritera antal trådar och mängd RAM över grafikkort, men på grafikkortsfronten bör du undersöka hur många arbetslaster du har som kan dra nytta av CUDA, ROCm, OpenCL, etc.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nu framgår det inte vem som står på fakturan för allt detta, men eftersom jobb anges så kan man ju anta ett företag... Nu är nog alla ekonomi-snubbar inte lika hårda, men jag tror inte min sambos ekonomi-snubbe skulle okey-a en faktura från gamekeys.se... Kan man ens få en grå-licens på faktura?

Jag vet inte om gamekey.se säljer grånycklar. Enligt mail från dom så köper dom in licenser från lågkostnadsländer, så det rör sig inte om volymlicenser. Enligt dom så passar deras nycklar både privatpersoner och företag.

Mailet:

Hej,

Tack för att du kontaktar oss.

Våra produkter är äkta och varje licens är officiellt registrerad på Microsofts servrar.

Vi kan sälja billigt eftersom de flesta av våra licenser är importerade från lågkostnadsländer, och vårt företags löpande kostnader är också låga.

Programvaran och produkterna vi tillhandahåller passar bra för både privat och företagsbruk.

Kontakta oss igen om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning
GameKeys.se kundservice