Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Skrivet av johanb78:

Eftersom det är ett köp och inte gåva så kan banken helt klart motsätta sig värderingen. De kan ju anse att om han får köpa den för 850tkr så är det också vad den ska värderas till. Beroende på vad liknande objekt så,ta för i området, vilka mäklare banken godkänner etc.

Knappast om man antingen gör en statistisk värdering eller får en mäklare att göra en riktig värdering och det är en konservativ värdering.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Knappast om man antingen gör en statistisk värdering eller får en mäklare att göra en riktig värdering och det är en konservativ värdering.

Du underskattar bankers förmåga att krångla. Men jag håller med om att det borde gå med en gedigen värdering.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Hallå!

Sitter och planerar bostadsköp och hört mig för hos bankerna nu med lånelöften.

Vi tänkte ta ett lån på cirka 1,8 milj, vi kommer amortera 1% och har fått följande erbjudande som bäst just nu efter ett par möten:
3 månader: 2,50%
1 år: 2,59%
2 år på 2,60%

Ska vi binda upp oss två år bara för att? Eller köra obundet nu framöver, tycker det är olika bud från bland annat konjunkturinstitutet och bankerna vad gäller ränteläget framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Hallå!

Sitter och planerar bostadsköp och hört mig för hos bankerna nu med lånelöften.

Vi tänkte ta ett lån på cirka 1,8 milj, vi kommer amortera 1% och har fått följande erbjudande som bäst just nu efter ett par möten:
3 månader: 2,50%
1 år: 2,59%
2 år på 2,60%

Ska vi binda upp oss två år bara för att? Eller köra obundet nu framöver, tycker det är olika bud från bland annat konjunkturinstitutet och bankerna vad gäller ränteläget framåt.

Personligen tror jag att vi precis nått botten på räntekurvan, och kommer ligga kvar här ett bra tag. Att binda på två år skulle i så fall vara som en försäkring mot oväntad utveckling i mitt scenario. För detta skulle du få betala ca 105:- netto per månad i ränta, efter skatteavdrag. Lägg till det andra negativa delar med att vara bunden. Å andra sidan slipper du tjafsa med banken på två år, och det kan också vara värt en del

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Helt rätt, hade velat se SBAB vara mer aggressiva i räntenivån. Detta fick min bägare att rinna över, ska nu överge det enkla och börja förhandla istället. Tänkte börja med LF då jag redan har min tjänstepension där, det borde vara en bra grund. Bostaden är värderad 3.5, har ett lån på 2.7 vilket ger 78% belåningsgrad. För litet lån för att nå 2.5%? Vad tror ni?

Blev idag erbjuden 2.6% av LF och var helt omöjligt att gå lägre än så enl bankman. Är ju inte deras bästa kund, kanske ska man bara nöja sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Blev idag erbjuden 2.6% av LF och var helt omöjligt att gå lägre än så enl bankman. Är ju inte deras bästa kund, kanske ska man bara nöja sig?

Du behöver ställa banker mot varandra och vara beredd att byta om du vill ha ned räntan. Kolla alltid de färdigförhandlade alternativ om du uppnår deras krav (Stabelo etc) men tror inte de slår "storbankerna" längre.

Sedan bör du kolla vad snittet på nya lån var senaste månaden. Vi had en sänkning i September så -0.25% mot dessa bör du sikta mot. Där ser du även vilka som är lite mer aggresiva just nu för att ta marknadsandelar så boka in möte med säg top 3.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Om jag kollar statistik på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/ så verkar det finnas andra med liknande förutsättningar som fått bättre villkor än 2,6% rörligt. Borde finnas utrymme om du är beredd att fiska runt. Plocka ut amorteringsunderlag först och se om de reagerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Om jag kollar statistik på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/ så verkar det finnas andra med liknande förutsättningar som fått bättre villkor än 2,6% rörligt. Borde finnas utrymme om du är beredd att fiska runt. Plocka ut amorteringsunderlag först och se om de reagerar.

Eftersom jag går från SBAB så finns det ingen riktig hävstång i att begära amorteringsunderlag (även om SBAB ringde mig när jag gjorde det) och jag har varit lite lat och inte hört av mig till fler banker (då jag eg inte orkar flytta tjp mm och det fanns redan på LF). Får nog till nästa år höra mig för till flera banker.

Jag tyckte mig se en belåningsgrad runt 75-85% och lån på 2.6-2.8 ligga runt 2.55-2.68 och Skandia ger 2.7, SBAB 2.78 så är kanske inte så tokigt med 2.6 ändå även om det säkert går att trycka ner mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Låter rimligt. Jag fick 2.54% utan min tjänstepension, 2.44% med tjänstepension. Är dock helkund hos LF sen tidigare. Belåningsgrad ~68%, lån 3.1M.

Hade 2.6% hos SBAB innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Låter rimligt. Jag fick 2.54% utan min tjänstepension, 2.44% med tjänstepension. Är dock helkund hos LF sen tidigare. Belåningsgrad ~68%, lån 3.1M.

Hade 2.6% hos SBAB innan.

Jag har 2.24 hos LF, men det är med 25% belåning och mycket sparande. Så nog kan de gå lägre, men då är ju inte bolånet affären för dem så att säga. (Det är fortfarande 0.1-0.15 över Avanza/Nordnet för övrigt, så ska nog fundera på annat upplägg när min rabatt löper ut. Inte jättenöjd med LF på andra saker tyvärr men min tjänstepension är tyvärr låst till dem eller SEB och då är det minst dåligt.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fika:

Går absolut att få längre om du krigar lite och har rätt förutsättningar på lånet (lagom risk, tillräckligt stort).
Vi har en kille i Discorden som fick 2.35%.
Jag tecknade med 2.75% (visserligen 1 år) i april, det har skett två sänkningar sen dess så 50 punkter för bankerna att leka med. Jag utgår således med att mitt erbjudna 2.87% rörligt skulle ligga på som bäst 2.37 men att 2.45-2.5% inte skulle vara svårt att få.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Går absolut att få längre om du krigar lite och har rätt förutsättningar på lånet (lagom risk, tillräckligt stort).
Jag tecknade med 2.75% (visserligen 1 år) i april, det har skett två sänkningar sen dess så 50 punkter för bankerna att leka med. Jag utgår således med att mitt erbjudna 2.87% rörligt skulle ligga på som bäst 2.37 men att 2.45-2.5% inte skulle vara svårt att få.

Tyvärr har inte bankerna sänkt 50 punkter
De flesta har sänkt 35-40 punkter.

Men ja, det går att få lägre. Som jag märkt så verkar Swedbank vara de som ger bäst ränterabatter för tillfället.
Sen verkar jag pricka in min 3månadersränta med att alltid komma några dagar efter räntesänkningar så senaste sänkningen kickar in 1 december för mig

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte fått del av den senaste sänkningen som kom nu i september/oktober men min nuvarande ränta hos LF ligger på 2.66%

Kanske lite off topic men söker någon som kanske har erfarenhet av typ onlinemäklare när det kommer till försäljning, den typen där dom gör allt men man sköter visningen själv, hade varit kul att höra om ris och ros om det

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Vi har 2,58% på LF, utan senaste sänkningen. Rörligt 3-mån, tecknat för snart ett år sedan. Är visserligen helkunder men har inget enormt lån.

Räknar med att behålla rabatten men det var inget de kunde lova för ett par veckor sedan utan de bad mig återkomma i kommande månadsskifte.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Jag kastar ut en allmän fråga för att få bryta lite åsikter. 😊 Ställa frågan till banken gör jag inte, de ger troligen råd som är bra för banken och halvdåligt för mig. 😒

Jag har ett bostadslån med 20 000-ish kvar. För att vara bolån är räntan rätt hög, 3,99% rörlig 3 mån hos Swedbank Hypotek. Räntan sjunker ju inte i samma takt som styrräntan, däremot steg den när styrräntan gick upp! Jag amorterar cirkus 800 i kvartalet just nu inkl. räntan, det går upp eller ner i takt med räntesatsen. Att försöka förhandla om lånet, eller hota att byta bank, brukar inte vara lönt när det är fråga om (för banken) småpengar och man heller inte är storkund på andra sätt.

Tankarna går i riktning att amortera av de 20 000 och slippa vara livegen i banken mer, men det finns lite olika aspekter på att avsluta ett huslån. Givetvis tänker jag inte döda pantbrevet! Sparpengarna skulle räcka till för att slutamortera och bli lite över, samtidigt kan 20 000 extra på sparkontot kännas som en, kanske bara inbillad, trygghet, eftersom jag kommer att få lägre inkomster efter jul. Men med sämre inkomster så blir ju cirkus 250-300:- mindre/mån på utgiftssidan lättare för plånboken att stå ut med! Ang. aspekten att man får lite skatteavdrag för räntan, så är ju det man får tillbaka mindre än det man betalar.

Vad skulle ni ha gjort i motsvarande situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Betalat av, varför betala ränta? Hade jag haft behov av likvida tillgångar så hade jag lånat upp några hundratusen istället. 20.000 gör varken till eller från, räcker inte till ny ”panna” för uppvärmningen om det behövs kommande år osv.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, vi är nog flera här som hamnar någonstans där när vi får ta del av senaste sänkningen. För egen del får jag exempelvis 2,34% (rörligt) i december.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

SEB: lån på 2,6 miljoner vilket motsvarar ca 75% belåning.

Hade nyss ränterabatt på 1,4 men när jag ringde senast fick jag den tyvärr sänkt till 1,28 vilket gör att 3-månaders hamnar på 2,56% framöver. Lite surt då jag har 2,44% idag men jag lyckades inte få förlängt på den nivån. Har varit med om liknande förr, att när räntan kommer ned så minskar ränterabatten samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

SEB: lån på 2,6 miljoner vilket motsvarar ca 75% belåning.

Hade nyss ränterabatt på 1,4 men när jag ringde senast fick jag den tyvärr sänkt till 1,28 vilket gör att 3-månaders hamnar på 2,56% framöver. Lite surt då jag har 2,44% idag men jag lyckades inte få förlängt på den nivån. Har varit med om liknande förr, att när räntan kommer ned så minskar ränterabatten samtidigt.

Ja, de försöker ibland sänka rabatten men om man står på sig och vet att andra med liknande belåningsgrad och lånestorlek fått liknande rabatt som man hade förut så kan de ge med sig om man inte ger sig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Hej på er!

Jag kastar ut en allmän fråga för att få bryta lite åsikter. 😊 Ställa frågan till banken gör jag inte, de ger troligen råd som är bra för banken och halvdåligt för mig. 😒

Jag har ett bostadslån med 20 000-ish kvar. För att vara bolån är räntan rätt hög, 3,99% rörlig 3 mån hos Swedbank Hypotek. Räntan sjunker ju inte i samma takt som styrräntan, däremot steg den när styrräntan gick upp! Jag amorterar cirkus 800 i kvartalet just nu inkl. räntan, det går upp eller ner i takt med räntesatsen. Att försöka förhandla om lånet, eller hota att byta bank, brukar inte vara lönt när det är fråga om (för banken) småpengar och man heller inte är storkund på andra sätt.

Tankarna går i riktning att amortera av de 20 000 och slippa vara livegen i banken mer, men det finns lite olika aspekter på att avsluta ett huslån. Givetvis tänker jag inte döda pantbrevet! Sparpengarna skulle räcka till för att slutamortera och bli lite över, samtidigt kan 20 000 extra på sparkontot kännas som en, kanske bara inbillad, trygghet, eftersom jag kommer att få lägre inkomster efter jul. Men med sämre inkomster så blir ju cirkus 250-300:- mindre/mån på utgiftssidan lättare för plånboken att stå ut med! Ang. aspekten att man får lite skatteavdrag för räntan, så är ju det man får tillbaka mindre än det man betalar.

Skrivet av Mindfighter:

Betalat av, varför betala ränta? Hade jag haft behov av likvida tillgångar så hade jag lånat upp några hundratusen istället. 20.000 gör varken till eller från, räcker inte till ny ”panna” för uppvärmningen om det behövs kommande år osv.

Tack för goda argument, idag lydde jag dem! Så nu är jag fri från den pålagan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, de försöker ibland sänka rabatten men om man står på sig och vet att andra med liknande belåningsgrad och lånestorlek fått liknande rabatt som man hade förut så kan de ge med sig om man inte ger sig.

Ja, jag försökte men dels känner jag ingen med lägre jag kan hänvisa till och dels är 2,56% under den redovisade snitträntan som ligger på 2,68% så jag fick inget gehör denna gång. 2,56% känns ändå inte uselt även om jag nostalgiskt kikar på hur mina sista befintliga lån med 2,44% ligger och tickar ut för sämre villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Ja, jag försökte men dels känner jag ingen med lägre jag kan hänvisa till och dels är 2,56% under den redovisade snitträntan som ligger på 2,68% så jag fick inget gehör denna gång. 2,56% känns ändå inte uselt även om jag nostalgiskt kikar på hur mina sista befintliga lån med 2,44% ligger och tickar ut för sämre villkor.

Första steget i en förhandling idag med bank är begära ut amorteringsunderlaget så banken ser något intresse från motparten av att se sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Jag förstår. Man behöver ju inte personligen känna personen i fråga, bara ha sett vad andra i liknande situation har fått i närtid. Ännu bättre är det givetvis om man har ett bättre erbjudande att komma med, men det har man ju inte alltid.

Nej, dåligt är det nog inte. Känns bara surt när rabatten går i fel riktning.

Skrivet av Ibymafayhas:

Första steget i en förhandling idag med bank är begära ut amorteringsunderlaget så banken ser något intresse från motparten av att se sig om.

Nja, första steget vet jag inte om jag håller med om. Jag brukar förhandla så gott det går först, givetvis med andra bättre bud med mig samt räntor jag sett andra i snarlik situation få. Amorteringsunderlag ber jag om när de börjar med sitt "jag kan inte ge bättre..." etc.

Ber man om det direkt känns det lite väl genomskinligt kan jag tänka mig. Sedan vet jag visserligen inte hur de själva tolkar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ber man om det direkt känns det lite väl genomskinligt kan jag tänka mig. Sedan vet jag visserligen inte hur de själva tolkar det.

Storbankerna tänker inte så. Vad som händer där är att deras win-back avdelning aktiveras och man blir kontaktad av dom och de har större befogenheter i förhandling än vad random/personlig bankman(person?) har. Så med storbankerna är amorteringsunderlag en förutsättning för annars får man prata med en tjomme vars uppgift är att vara glad och trevlig men inte ge dig nånting.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Storbankerna tänker inte så. Vad som händer där är att deras win-back avdelning aktiveras och man blir kontaktad av dom och de har större befogenheter i förhandling än vad random/personlig bankman(person?) har. Så med storbankerna är amorteringsunderlag en förutsättning för annars får man prata med en tjomme vars uppgift är att vara glad och trevlig men inte ge dig nånting.

Ovanstående gäller i alla fall inte för Handelsbanken, där får kontoret endast en uppgift att hantera/skicka underlaget inom 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det där stämmer definitivt inte hos alla storbanker. Har aldrig blivit kontaktad av någon annan när jag begärt ut amorteringsunderlag, och då har jag ändå legat bra till räntemässigt i både denna tråd och på en del andra forum. Däremot har samma handläggare ibland passerat tidigare "omöjliga" gränser. Därför tycker jag fortfarande som jag skrev i förra inlägget.

Skrivet av johanb78:

Ovanstående gäller i alla fall inte för Handelsbanken, där får kontoret endast en uppgift att hantera/skicka underlaget inom 24 timmar.

Precis. Jag har alltid fått prata med samma person som jag gjorde innan jag bad om amorteringsunderlag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Skrivet av blunden:

Det där stämmer definitivt inte hos alla storbanker.

Kan vara att handelsbanken gör så, det är ju generellt den snålaste av storbankerna. Min erfarenhet är iaf att man når vägs ände med sin personliga bankman "det GÅR verkligen INTE att göra mer", begär ut amorteringsunderlag, får prata med win-back avdelningen och där lägga fram sitt case och vips har man fått erbjudande om ytterligare rabatt (förutsätter givetvis att man är en attraktiv kund, annars ber de en att flyga och fara om man inte gillar erbjudandet ) och kan bestämma sig för att stanna eller dra.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan vara att handelsbanken gör så, det är ju generellt den snålaste av storbankerna. Min erfarenhet är iaf att man når vägs ände med sin personliga bankman "det GÅR verkligen INTE att göra mer", begär ut amorteringsunderlag, får prata med win-back avdelningen och där lägga fram sitt case och vips har man fått erbjudande om ytterligare rabatt (förutsätter givetvis att man är en attraktiv kund, annars ber de en att flyga och fara om man inte gillar erbjudandet ) och kan bestämma sig för att stanna eller dra.

Det är dock den bank som jag nästan alltid har fått bäst erbjudande från och som alltid varit väldigt konkurrenskraftiga med vad andra fått här och på andra ställen de senaste åren. Vet därför inte riktigt vad du menar "snålast" dock.

Att det "inte går att göra mer" är ju ett uttryck de slänger sig med ja, men det går allt som oftast att gå ner en bit till. Har dock inte behövts någon separat avdelning för det, så antar att Handelsbanken helt enkelt låter sina ordinarie handläggare hantera den biten (kanske efter diskussion internt). Är ju egentligen nog så rimligt som att en separat person ska hoppa in. Blir ju lite väl uppenbart att det är så det funkar.

Visa signatur