Snabbkoll: Har du haft sönder någon datorpryl?

Permalänk
Medlem

En bläckstråleskrivare. Det var på den tiden då en billig bläckstråleskrivare kanske skrev ut en sida i minuten eller så. Fick panik när jag insåg att dokumentet jag försökte skriva ut skulle ta nästan en timme. I stället för att leta efter något sätt att avbryta utskriften så blev min första tanke av någon anledning att rycka strömkabeln. Resultatet blev att någonting i skrivaren gav upp, och skrivaren vägrade fullständigt att starta över huvud taget efter detta. (Jag tror jag nämnde att det var en billig skrivare.)

Ett antal möss har tappats i golvet av misstag.

Visa signatur

Har till sist hittat hit från FZ.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vilken cpu jag hade men tänkte uppgradera till gtx780 i sli så köpte mig nytt PSU men under installationen så gjorde jag något fel och stäkte mb, cpu(?) och båda gpu vid första uppstarten. Efter det lejer jag ut arbete till dataföretag när installationen blir mer avancerad än att installera GPU och hdd/ssd

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D, Be quiet! Pure Rock Pro 3, ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI,
Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125, 500GB, och 1TB, HDD: 2TB och 10TB, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops: MSI katana a17 ai b8vg

Permalänk

Klickade i någon knapp på baksidan av datorn när jag var yngre, sen small det bara...

Permalänk
Medlem

Flashade BIOS på mitt Abit-moderkort till min K6-2 för en himlans massa år sedan. Det gick åt skogen och det sved för på den tiden hade jag ingen inkomst.

Permalänk
Medlem

Kan inte komma på att jag personligen lyckats förstöra någon dator (men varit med när andra klumpat sig).
Möjligtvis har jag snubblat på någon sladd och på så sätt slitit sönder en USB-kontakt.

Eftersom detta är en "datorpryl"-tråd så räknas inte mobiler.
Annars har jag haft sönder EN mobilskärm - vilket borde vara mindre än de flesta här på forumet.

Enda elektronik jag kommer på att jag förstört genom ren dumhet var när jobbet bytte från en analgo till digital växel i början på 2000-talet och jag skulle testa vad som händer om man stoppar in en analog telefon i ett uttag avsett för digitala dito.
Det som händer är att den börjar brinna efter tre sekunder.

Permalänk
Medlem

Smällt sönder två tangentbord pga spelet Freelancer (single player). Av någon anledning lyckades det spelet reta min rage-nerv som inget annat spel någonsin gjort. Inte mina ljusare ögonblick direkt...

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Menar ni under deliding, flytandemetal applikation eller kortslutning av grafikkort? Ja

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Tappade en mekanisk hårddisk för drygt tio år sedan. Kanske bara 1 dm ned på en ullmatta, men det räckte för den var stendöd efter det. Sådan tur var innehöll den bara Steamspel.

Hmm och ett par år innan det hade jag mitt gamla XFX Radeon 5830 stående på ett bord på högkant. Stötte till bordet, grafikkortet ramlade såklart omkull och ned på golvet. Ingen bild ur kortet efter det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ja, men mest genom otur och dåliga beslut.

Att blanda ihop 5v och 12v är inte snällt mot några komponenter... synd bara att jag mätte efter att jag eldat upp lite olika delar.

12V och jord är obra att brygga med. Ännu sämre när man gör det via ett satellit tvkort.
Tvkort + moderkort + cpu rök. Naturligtvis var det i en barebone burk så ingen möjlighet att skaffa nytt moderkort heller

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av JungHak:

Jävlar vad jag har haft sönder saker.

Brickade ett moderkort när jag glömde stänga av strömmen och mixtrade med en usb kabel som inte satt rätt på moderkortet, stendog så blev en total uppgradering av hela datorn haha.
Ett par hörlurar som jag skulle ordna med men råkade kapa en kabel, har nog förlorat en 4-5 lurar
Ett antal tangentbord har rykt men jag har också fixat saker!
Nyligen hade jag problem med min razer naga då vissa av knapparna inte registrerade korrekt. Lödde bort några andra switchar från sidorna jag inte använda och satte på dem på den med 12 knappar. Kan vara det sämsta lödjobbet i mannaminne men fungerar gör det!

sååå... +-0 i slutändan?

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Ett gäng möss som man slog i skrivbordet i frustration när man spelade som mest CS förr. Men har lyckats hålla mig ifrån det med åren. Kanske för att man inte tar det så seriöst längre.

Permalänk
Medlem

Tog isär en Mac mini Late 2012 för femtielfte gången, och logikkortet var nog sprött så någonting lossnade och skramlade lite. En liten transistor visade det sig. Sedan funkade inte SD-kortplatsen.

Permalänk
Medlem

LED belysningen i mitt tangentbord från 2013 har börjat ge upp, det är ett Ducky Legend med aluminiumchassi.

Har spillt en öl eller två och ett par glas vin över det, otroligt att led belysningen inte har brunnit tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Är man ens en sann Sweclocker om man inte bränt en Cpu, Moderkort, Ram eller Grafikkort p.g.a. överklockning?

Vågar inte tänka efter hur dyrt det varit genom åren...

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Klockat sönder både CPU, mobo, ram och GPU (inte samtidigt) efter diverse voltmoddar med vridpottar motstånd och allt vad man höll på med. Lite för dyrt och dålig reward att gå så hardcore på dagens grejer.

Permalänk
Medlem

På 1990-talet fick jag en dator skickad från en kund i USA som jag skulle använda för tester på jobbet. På den tiden fanns det en liten röd omkopplare på baksidan av nätaggregatet där man valde 115 V eller 230 V. Jag tänkte inte på det utan tryckte i stickproppen i vägguttaget och det blev en jättesmäll. Omkopplaren stod så klart på 115 V och i nätaggregatet hade två stora kondensatorer exploderat och fläkt upp sig som svampar.

Som tur var gick inget annat sönder i datorn så jag flyttade tillfälligt ätagget från min egna dator till kundens dator och fick igång datorn och kunde slutföra mitt uppdrag. Kunden bara skrattade åt mig när jag berättade vad som hade hänt. De hade inte heller tänkt på att vi har 230 V i Europa.

Permalänk

En del av att lärandet är att lära sig av sina misstag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | NVME: WD SN730 512gb | SSD: Samsung 860EVO 500gb | HDD (Lagring): 3tb GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

På 1990-talet fick jag en dator skickad från en kund i USA som jag skulle använda för tester på jobbet. På den tiden fanns det en liten röd omkopplare på baksidan av nätaggregatet där man valde 115 V eller 230 V. Jag tänkte inte på det utan tryckte i stickproppen i vägguttaget och det blev en jättesmäll. Omkopplaren stod så klart på 115 V och i nätaggregatet hade två stora kondensatorer exploderat och fläkt upp sig som svampar.

Som tur var gick inget annat sönder i datorn så jag flyttade tillfälligt ätagget från min egna dator till kundens dator och fick igång datorn och kunde slutföra mitt uppdrag. Kunden bara skrattade åt mig när jag berättade vad som hade hänt. De hade inte heller tänkt på att vi har 230 V i Europa.

Jag minns den eran. Men aldrig lyckats att göra detta själv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | NVME: WD SN730 512gb | SSD: Samsung 860EVO 500gb | HDD (Lagring): 3tb GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

What your problem, GREEEN!?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång ett geforce 6800 le som var ett ganska high-end kort jag köpt på tradera billigt. Jag var otroligt glad över mitt fynd tills en dag när jag skulle pilla med min northbridge-kylare(Ja, sånt hade man på den gamla goda tiden), slant med skruvmejseln och slog av en kondensator på grafikkortet. Jag vet inte hur jag lyckades faktiskt men sen fungerade det aldrig mer. Jag försökte att löda dit den men det funkade inte. 1200:- i sjön(detta var ungefär 120.000:- i dagens penningvärde).

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Jag har slitit ut tangenter och musknappar, och tappat bort skruvar. Tagit isär en 486:a utan att dokumentera hur sladdarna skulle sättas tillbaka igen: kontakterna från den tiden hade inte "nycklar" så de kunde sättas ihop helt fel.

En gång för länge sedan när jag hade datorn på med höljet av så lyckades jag från andra sidan rummet flänga iväg en liten skruvbricka ... som hamnade i datorn ovanpå en hårddisk monterad uppochner. Det blev kortslutning och "magisk rök", och sen var all data på den hårddisken borta.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

När jag var ung hade vi crtskärmar. Slog man i dom fick man bara jävligt ont i handen men inget gick ju sönder. Vissa fördelar hade de gamla skärmarna och att man är gammal nog nu för att inte ragea utan bara sucka.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Sket sig när jag skulle byta kylare på en processor en gång. Tror jag var 15 eller 16 år. Det blev en dyster promenad till närmsta Minuten för att kolla saldot på kontot.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag hade sönder ett par nätagg när jag var lite yngre.. Det var väldigt spännande när det blev sådana explosioner när man ändrade volt på agget. Kanske mindre kul för den som behövde köpa nya nätagg men det var ingenting jag tänkte på då.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Jag tyckte datorn gick lite varm så jag öppnade sidan och kikade lite. Såg där var rätt bra med damm i processorkylaren, så jag stängde av datorn och plockade fram dammsugaren. Tänkte det var lätt gjort men dammet var ganska sticky av någon anledning, så jag var i med att koppla loss den lite snabbt för att komma åt bättre och då går datorjäveln igång av sig själv av oklar anledning. Ströp strömmen, dammsög klart och satte fast allt igen. Datorn startade aldrig mer igen...

Men skönt var väl det, för den var en riktig gammal häck som jag hade svårt att motivera att köpa nytt för. Om sakerna är sönder kan man äntligen få göra den där välbehövliga uppgraderingen

Permalänk

Ett nätagg pajade efter jag uppgraderade från GTX 1650 till RX6600, men inget jag direkt orsakat i mina år som datorbyggare

Visa signatur

R5 5700X3D - RX 6600 - A520 - Versa H15 - 3200Mhz 16GB RAM - 512 GB SSD - CV550 -

Permalänk
Medlem

Grillade ett grafikkort när en chassifläkt gick sönder en gång.

Permalänk
Medlem

Råkat grilla något nätagg när jag jobbade på en import firma i slutet av 90talet, annars är jag lugn o snäll mot hårdvara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Jag var oförsiktig med överklockning när jag minade ethash. Dåligt tilltagna grejer och jag plågade 1200 watt genom 6st 6pin pcie. Det höll några månader. PSU och moderkort paj, men alla gpuer klarade sig. Satan vad det luktade. Ramminnet blev lite missfärgat, men det klarade sig också 🤣.

Jag har inte analyserat så noga, men jag ser att det är de svarta gnd-kablarna som bränts, inte de gula +12v som jag nu i efterhand inser borde ha grillats väl?

Permalänk

Räknar iPhone kablar? Brukar se det som en förbrukningsvara