Permalänk
Medlem

Stabilitetsprob med Abit IC7-G

Jag har byggt ihop en ny dator
P4 2.6 800 bus och twinmos wonbond 3200 256MB*2.
Har ettRadeon 9700 pro som i sign.
Kör OS på en Maxtor 160GB Sata disk!
Datorn är helt oklockad. Nyaste biosen och drivrutiner till graffekort

Mitt problem är att när jag installerat alla drivrutiner och kört win update och ska köra Futuremark 3dmark 2001 så funkade det första gången fick 14000 poäng, starade om datorn och testade igen, kommer till första demot där fryser bilden och inget händer, hd jobbar lite!

Startar om datorn men samma grej upprepar sig varje gång jag försöker, testade även 3dmark 03 fryser i första demot!

Testade pcmark 2002 det funkade och fick skapliga resultat

Var ligger problemet??
Cpun kan den vara för varm??
Greffekortet (funkat klockrent i min gamla amd)
minnena (de funkar ju i pcmark)
Är det SATA hd som ställer till problem (osäker på att jag har rätt inställnningar i biosen för SATA

Tacksam för hjälp

Visa signatur

signatur raderad av Coltrasten, §6.2

Permalänk
Medlem

jag hade likande problem efter att jag precis byggt min dator sign.
Den hängde sig lite då och då. Jag gick in i bios och såg att AGP var ställt till 8X men det ska ju fungera tänkte jag men på andra sidan så hade jag hört att äldre versioner av R300 kunde var känsliga. Jag ställde in 4X och startade upp grafikkrävande spel -det fryste. Tittade då lite på GART i ATI:s kontrollpanel droh lite i reglagen och meckade, ställde senare om till 8X igen i bios och startade upp, då funkade spelen.

Sen hade jag lite andra problem med hängningar i windows, men dessa försvann efter att jag hade bytat nätagg till ett zalman 400W.

Mao. det kan vara många felfaktorer, men man ska inet för snabbt bortfärda några utan man får tänka sig att att allt möjligt kan spela in.
Så det är bara att testa sig fram. I synnerhet AGP inställningar och kanske oxo nätagget...

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Det ska kollas upp. Kan ju vara så att mitt Hercules 9700pro inte tycker om agp x8, ska även kolla inställningarna i kontroll panelen!

Jag ett antec truepower 480W nät agg så det ska inte vara ngt prob eller??

Visa signatur

signatur raderad av Coltrasten, §6.2

Permalänk
Medlem

med ett antec på 480W så klarrar du alltid!

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har också IC7-G.. jag måste kyla mina minnen för att det ska bli stabilt. Datorn klarar inte tungt arbete eller memtest86 utan aktiv kylning på minnena. Satte en 80mm fläkt ovanför minnena och då funka allt perfekt. Har dock ingen aning om varför jag måste kyla minnena... ingen annan verkar behöva göra det. Inte heller nämner några av testsidorna att de behövde kyla minnena aktivt för att deras datorer skulle gå att testa...

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]