ca 238.000 Error i Memtest ändå bootar WinXp?

Permalänk
Medlem

ca 238.000 Error i Memtest ändå bootar WinXp?

Hej,
Har börjat få en massa förbannade blåa rutor på sistånde med felmeddelanden typ PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, STOP 0X0000008E (vanligast) STOP 0X0000004E, IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL, 0XC0000005.
Börjar gissa att det har med minnet att göra...har ännu inte hunnit testa minnet på en annan dator för att utesluta moderkortet (A7V333), som förövrigt vägrar acceptera minnen på en annan minnesmodul än på den första (ingen boot oavsett om jag har ett enda minne i tex slot 2 eller 3, eller 2-3 moduler i vilka slotar som helst).

Tankade och brännde med nöd och näppe ned memtest86 3.0 och körde ett varv (Pass 100%), fick ungefär 238.000 error rapporterade, inga ECC Error (ifs var ECC=OFF).
Är detta typ normalt? Vad tror ni är mest trasift moderkort eller minne?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är normalt att få en massa fel. Men det vekar vara normalt att man ändå kan använda datorn för jag upptäckte nyss att jag har fel på ett minne och datorn går igång men den är ganska instabil. Jag fick bara 465 fel i memtest men det är i alla fall något som är trasigt på det=(

Permalänk

Du ska helst inte få några fel alls. Får man fel innebär det att data på hårddisken kan skrivas del.. och är det kritiska data kan det sabba ganska så mycket.
Så mitt tips är att skaffa nya minnen faktiskt. Defekta minnen är hopplösa.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Rycker upp tråden igen. Bytte tom moderkort i vevan utan att byta minnen. Blue-screen har minskat betydligt men CRC-fel uppkommer ständigt.
Jag köpte mitt Twinmos på datorbutiken för mindre än ett år sedan, kan man skicka tillbaka det eller måste jag köpa ett alldeles nytt?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk

Mem-test = Minnestest. Det första man borde prova är väl ändå minnet?
(Ursäkta, men vill inte låta elak )

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Delarium: Det behöver inte alls nödvändigtvis vara vara minnesmodulen i sig. Det kan ju mkt väl vara själva minneskontakten på mobot som e paj..eller någon ledning på vägen

(Ursäkta, men vill inte låta elak )

Permalänk
Relik 📜

Hade samma prob, det är värdelöst.. CRC-fel på allt..

Nu har jag 0 error dock

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jovisst skulle jag ha testat minnet först, men eftersom mina andra två minnes-slot:ar på moderkortet var trasiga (moderkortet vägrade att ta emot mer än en modul) och jag köpte kortet på Itbutikken.dk (tja, de har inte världens bästa historik gällande snabbt handhavande av returer) så köpte jag A7N8X Deluxe (fick det för 700:-) för att testa om det ändå var moderkortet som var kasst.
Nu i efterhand har jag konstaterat att det nya moderkortet är bättre, men det är nog fortfarande fel på minnena :).

En annan fråga. CRC fel kan ju uppstå av en hög olika orsaker, skulle man kunna tänka sig att det är Hårddisken (Seagate 120GB) som krånglar istället iom virituellt minne? Eller skall jag trots allt beställa en modul Twinmos?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Du har alltså ett nytt moderkort, samma gamla minne som gav 238.000 fel i memtest och du tror ändå att det är hårddisken som det är fel på? Nja kör du memtest igen.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Jag har testat memtest igen och får ca 30.000 fel istället för 238.000, + mindre blåskärmar så nog tror jag alltid moderkortet var kasst.
Känns så förbaskat surt bara att spendera en massa pengar på minne som "fungerar halvdant"....vad reckommenderas, Twinmos igen?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Twinmos verkar prisvärt tycker jag, men jag är ju inte 100%-igt uppdaterad på minnesfronten.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.

Permalänk
Medlem

kanske en dum fråga, men vad är ett CRC fel? vad är crc överhuvud taget

Permalänk
Medlem

Adata-BH5 minnen ska det vara.

(Hade också över 1 milj fel med mina ospec. minnen)

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett par 256MB PC3200 Twinmos, kalaset gick på 710:- inte fy skam i dessa tider. Får väl återkomma med resultat.

Edit. Hmm, funderar, jag köpte det billigare (första länken) av dessa två, men vad är det för skillnad egentligen?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRT400

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRT400W

Vilket är att föredra?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Dem med winbond kretsar skall vara bra

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.