Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

kör textpad med c++ och html programmering. Passar bra och editorn är rätt smidig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
har Vim bra highligt för HTML, PHP, MYSQL ??
Jag använder textpad nu, vilket e bra, men highligt buggar ibland när jag kör PHP tillsammans med HTML, tex if (10 < x) så måste jag lägga till en > för att inte highlighten ska balla ur.. å sedan ta bort den innan jag sparar filen... lite störigt..

edit:
testade just vim... varför ska det behöva vara så förbannat tillkrånglat? va e det för fel på knappar å menyer? ... nä onödigt, har fan inte tid att sitta å lära mig en texteditor, ok om man kodar 24/7, annars verkar det bara struligt...

Syntax highlightning för drygt 600 språk och konfigfiler.
Anledningen till kombinationen av alla de tusentals kommandon är hastigheten och effektiviteten. Lär dig hur du kombinerar och varje enskilt tecken. Det är inte så svårt som det kan verka.
Knappar och menyer är sega och ofunktionella i jämförelse med tusentals tecken som du kan kombinera. Jämför Kinesernas teckenspråk och Minoernas alfabet, ett tecken för varje ord och en bokstav du kan kombinera för varje ljud.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Tja, jag får väl dra mitt strå till stacken och säga vimacs eller något sånt.
Jag har använt Vim i många år, men det senaste halvåret har Emacs börjar krypa sig in i systemet faktiskt. Emacs ÄR faktiskt en väldigt bra och smidig editor. Gillar verkligen dess stöd för cvs och annat kul. Väldigt bra pythonstöd har den också.

Men jag måste nog ändå säga att jag använder Vim mest, men till större saker, som stora sgml-dokument och pythonscript har jag börjat gå över till Emacs. M-x flyspell-mode är ju ganska härligt när man skriver långa texter i sgml

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Finns ingen värre kombination än Vim och långa rader (Rader på tusentals tecken). Hur är Emacs på den punkten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägger nog min röst på Vim. En helt duglig editor enligt min åsikt.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Finns ingen värre kombination än Vim och långa rader (Rader på tusentals tecken). Hur är Emacs på den punkten?

Emacs fungerar ungefär som Vim på den fronten.
Lägg in följande i din ~/.vimrc så ska du se på gnistor

imap <silent> <Down> <C-o>gj imap <silent> <Up> <C-o>gk nmap <silent> <Down> gj nmap <silent> <Up> gk

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.

Permalänk
Medlem

Gör vad?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Gör vad?

Var det min post du menade?
Isåfall gör ovanstående raderna att när en rad är radbruten över flera rader så hoppar den inte till nästa riktiga rad, utan den radbrutna raden. Lite svårt att förklara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Emacs fungerar ungefär som Vim på den fronten.
Lägg in följande i din ~/.vimrc så ska du se på gnistor

imap <silent> <Down> <C-o>gj imap <silent> <Up> <C-o>gk nmap <silent> <Down> gj nmap <silent> <Up> gk

Kan ju vara ett alternativ.
Fast det finns fler problem med långa rader i Vim. Försöka öppna en fil där varje rad är på 3000-4000 tecken med ett stort syntax highlightningsschema.

Visa signatur

Permalänk

Någon här som vet hur jag kan få bort swapfilerna i Vim? Tycker dom skapar en sådan stor oreda. Har prövat med set noswapfile osv men får det inte att funkla.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara copy con i dosprompten.

C:\Documents and Settings\Filip>copy con progz0r doh! ^Z 1 fil(er) kopierad(e). C:\Documents and Settings\Filip>type progz0r doh! C:\Documents and Settings\Filip>

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Hedersmedlem

har bara kört med Notepad och Emacs/XEmacs hittills...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

SubEthaEdit, grymmaste editorn jag har sätt på länge. Har försökt ta mig an vim men den är så bökig. Känns som man kan gå på ed när man ändå är på g

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett krav för mig är att den skall starta fort.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

pico

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

nedit i x. (www.nedit.org)
vim/vi på resterande punkter

Finns inte vim/vi så är ju även nano bra.

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem

Windows:
Tapir är rätt skönt för smågrejer, annars UltraEdit eller Context.
Linux:
Emacs varvat med nano

Permalänk

Textpad har jag använt, och jag gillade den
Jag satt o gjorde plugins till Adminmod (HL) i den, och det gick o fixa syntax highlighting till det scripting språket ganska lätt Sen gick det att göra så man kunde köra kompilatorn via ett knapp tryck, och se resultaten i textpad

Permalänk
Hedersmedlem

Måste säga att denna tråd inspirerade mig till att börja använda vim. har kört det i någon/några veckor nu och måste säga att det är ett helt underbart program. Tar ett tag innan man har vant sig och lärt sig det grundläggande, men när man väl har gjort det är det underbart.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder nedit till det mesta. Underbar editor. Enkel, snäll och vänlig.

Jag har någon spärr mot Emacs. Den är ju helt mot unixfilosofin, "gör en sak, men gör den bra", Emacs är mer "jag vill jag kan jag gör, allt!". Då blir jag lite skraj och gömmer mig bakom nedit.

Nano använder jag av gammal vana till configfilhackning och sådant. Använder Vi ibland också.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Ultraedit för mig då jag sitter med XP på arbetsdatorn, linux använder jag till servar istället

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hornqvist
Någon här som vet hur jag kan få bort swapfilerna i Vim? Tycker dom skapar en sådan stor oreda. Har prövat med set noswapfile osv men får det inte att funkla.

noswapfile borde ta bort dem. Men varför skapar de oreda? De tas bort när du stänger av den vimprocess som använder dem. Dessutom har de många fördelar - Du kan te x återskapa filen med osparade ändringar etc ifall din dator krachar.

Visa signatur

Permalänk

Hmm, det var faktiskt inte swapfilerna som jag störde mig på utan det var backup som var på och lämnade jobbiga kopior, men tack iaf.

Permalänk
Medlem

VIM

Visa signatur

man or mouse - modem or broadband

Permalänk
Medlem

Yeah, VIM!!

Visa signatur

printk("<0>Sorry, your computer just sucks\n");

Permalänk
Medlem

Macromedia Homesite - www.iceberg.se/misc/homesite.jpg

Visa signatur

//Iceberg - In Trance We Trust!
www.iceberg.se

Permalänk
Hedersmedlem

har nu bytt ut Notepad mot Metapad och kör Crimson Editor vid kodning av C++ och HTML/php. AND I LOVE IT!

edit: Homesite var ju typ en privatperson som kodade förut...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

HtmlKit
fungerar fint och har inte sett något av de programmen som andra har skrivit i den här tråden som sköter ftp's på samma fina sätt.

Permalänk

HtmlKit har jag också använt! Jag gillade det!