En kille har kopierat min hemsida >:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Det är aldrig fel med en reality check. Ibland behöver vi lite distans till verkligheten.

fan va bra sagt

Permalänk
Medlem

Jag hade http://www.rufsa.nu i tidens gryning. Sajten är inte uppe längre, men personen som har http://www.flipty.com/emiko har stulit designen rakt av. Det enda som ändrats är bakgrundsbilden och texten.

Det blir kanske tydligast om man ser titeln på sidorna i framesetten: http://www.flipty.com/emiko/other.html

Personen har "erkänt" och sagt att hon ska ta ner den, men det tycks inte hända nåt. Nåja.

Det avgjort mest irriterande är när folk ska försvara sig med argument typ "alla gör det" eller "hur ska man annars lära sig".

Permalänk

Ta det som en komplimang istället. Var glad att han gillade din design. Båda kommer från Kristianstad ser jag. Det är inte så att ni känner varandra? Skiljde ju bara två år mellan er dessutom.

Offtopic: Styr upp dina stavfel på din sida.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Lam snubbe kanske =)... du behöver ju inte sätta dit honom / du kan nog inte sätta dig honom så lätt heller... för det är väl mer jobb än vad du kanske skulle kunna få ut... men skräm skiten ur honom iaf

Filigran: jag har för mig att du inte behöver sätta ut Copyright märket... det gör man bara för att uppmärksamma vem som har upphovsrätten.

Ja oerhört lam. Jag mailade honom, men inget har hänt.
I mailet skrev jag att det var helt okej att han snodde koden, men jag ville ha cred för det i hans källkod. Dessutom undrade jag om han var tvungen att göra sidan så hiskeligt ful.

Eftersom jag älskar open-source och tycker att man kan dela med sig av det goda, så är det helt okej om folk rippar de sidor jag har gjort, men jag vill fan ha lite av äran i så fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
I mailet skrev jag att det var helt okej att han snodde koden, men jag ville ha cred för det i hans källkod. Dessutom undrade jag om han var tvungen att göra sidan så hiskeligt ful.

Eftersom jag älskar open-source och tycker att man kan dela med sig av det goda, så är det helt okej om folk rippar de sidor jag har gjort, men jag vill fan ha lite av äran i så fall.

Håller med. Folk får gärna sno min kod om de inte kan göra det själv. Men lite hyffs ska man ha och i alla fall kommentera att man tagit koden från en viss sida. Behöver inte ens synas på sidan utan bara i koden. Men svenskar är så trångsynta, de tror på sina egna lögner.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar vad folk skall med den äran till? Räknar ni bli med att bli rika på era hemsidor eller skall ni jobba som webdesigners och behöver skriftligt intyg på vad ni har gjort?

De flästa Javakoder som tar reda på browsers, hindrar högerklick och på andra sätt irriterar är rdena gjorda. Jo de är så vanliga att det finns program som ränsar bort dem utan problem trots att man formaterat scriptet på ett annat sätt och lagt till nya remarks.

Tänk ut den bästa java scripts idén du kan komma på. Du är inte ensam om denna idé och troligen har redan flera hundra liknade redan gjorts, men du kommer inte reagera på dessa förrän du har gjord din. Troligen sitter det folk ute i värden och tittar på din sida och svär över att du plagierat deras kod.

Lägg en hundralapp på sergelstorg och skriv på en lapp att den tillhör dig. Den kommer inte ligga kvar länge säger logiken, vi kan räkna ut att den kommer bli stulen och att vi inte kan bevisa att den var vår. Döp nu om hundralappen till HTML-kod och torget till Internet så förändras inte mycket. Dvs du kan känna dig plåst på denna kod om du inte kan bevisa att du skrev den och att den är unik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Jag undrar vad folk skall med den äran till? Räknar ni bli med att bli rika på era hemsidor eller skall ni jobba som webdesigners och behöver skriftligt intyg på vad ni har gjort?

De flästa Javakoder som tar reda på browsers, hindrar högerklick och på andra sätt irriterar är rdena gjorda. Jo de är så vanliga att det finns program som ränsar bort dem utan problem trots att man formaterat scriptet på ett annat sätt och lagt till nya remarks.

Tänk ut den bästa java scripts idén du kan komma på. Du är inte ensam om denna idé och troligen har redan flera hundra liknade redan gjorts, men du kommer inte reagera på dessa förrän du har gjord din. Troligen sitter det folk ute i värden och tittar på din sida och svär över att du plagierat deras kod.

Lägg en hundralapp på sergelstorg och skriv på en lapp att den tillhör dig. Den kommer inte ligga kvar länge säger logiken, vi kan räkna ut att den kommer bli stulen och att vi inte kan bevisa att den var vår. Döp nu om hundralappen till HTML-kod och torget till Internet så förändras inte mycket. Dvs du kan känna dig plåst på denna kod om du inte kan bevisa att du skrev den och att den är unik.

Precis!!

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Handlar om respekt, vilket de flesta saknar helt och hållet. Jag kan visst bevisa att det är min sedel, alla sedlar är märkta. Och förstår inte resonemanget eller liknelsen riktigt. Är det ok att stjäla från folk bara för att alla andra gör det?

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Handlar om respekt, vilket de flesta saknar helt och hållet. Jag kan visst bevisa att det är min sedel, alla sedlar är märkta. Och förstår inte resonemanget eller liknelsen riktigt. Är det ok att stjäla från folk bara för att alla andra gör det?

Är det ok att ladda ner mp3z? Igentligen inte, men alla gör det. Lägger man ut nått på internet och tror/kräver att ingen kommer sno ideer/kod är man jävligt naiv. För nån kommer göra det.

"den som är med i leken får leken tåla" om inte kan man ju lösenords skydda sidan eller välja att inte lägga ut den...

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, open source är en bra uppfinning. Men man borde ju skriva med lite creds till dem som förtjänar det. Själv så gör jag alltid så, just nu står punBB på nån sida jag gjort för jag "modifierat" (ändrat färgerna på allt). fast det inte behövdes...

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Är det ok att ladda ner mp3z? Igentligen inte, men alla gör det. Lägger man ut nått på internet och tror/kräver att ingen kommer sno ideer/kod är man jävligt naiv. För nån kommer göra det.

"den som är med i leken får leken tåla" om inte kan man ju lösenords skydda sidan eller välja att inte lägga ut den...

Man ska naturligtvis inte behöva "tåla" att nån stjäl en design, för att man visar den för folk.

"Leken" har ju faktiskt regler (lagar)...

Permalänk
Medlem
Citat:

ut den bästa java scripts idén du kan komma på. Du är inte ensam om denna idé och troligen har redan flera hundra liknade redan gjorts, men du kommer inte reagera på dessa förrän du har gjord din. Troligen sitter det folk ute i värden och tittar på din sida och svär över att du plagierat deras kod.

Exakt. Varför uppfinna hjulet två gånger? Sedan när han själv verkar ha tagit scriptet från javascript.nu så....

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med. Folk får gärna sno min kod om de inte kan göra det själv. Men lite hyffs ska man ha och i alla fall kommentera att man tagit koden från en viss sida. Behöver inte ens synas på sidan utan bara i koden. Men svenskar är så trångsynta, de tror på sina egna lögner.

Nu var det ju iofs en italienare, men visst har du rätt.

Citat:

Det ska vara ganska extremt om två kodare skriver hyfsat avancerad kod med samma funktioner och deras kod blir identisk. Att folk vill använda kod jag har lagt ner arbete på tycker jag bara är roligt. Det enda jag begär i gengäld är att det finns dokumenterat i koden att det är jag som har skrivit den. Är det för mycket begärt?

Hittills har jag i alla fall ännu inte stött på någon sida som har en rullningslist som skiftar färg på det sättet. Jag påstår inte att det är den bästa idén, eller att jag är ensam om den, men jag tror inte vi är många som har gjort det och jag tror definitivt inte att vår kod är identisk. Allra minst tror jag att någon har satt titeln "fridsten web development" på en sådan sida.

Jag räknar inte heller med att bli rik som webdesigner. Däremot tycker jag det kan ses som en merit vid en eventuell anställning att kunna säga "Den här koden har jag skrivit och den är så här populär".

Jämförelsen med hundralappen tycker jag haltar, eftersom det inte kräver något kreativt arbete för att lägga en sedel på ett torg. Man behöver inte komma på några nya idéer etc.
Dessutom - om någon snor min kod har jag den ändå kvar. Ungefär som om någon skulle låna en hundralapp av dig och fotostatkopiera den. Det är liksom inte äkta vara...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Exakt. Varför uppfinna hjulet två gånger? Sedan när han själv verkar ha tagit scriptet från javascript.nu så....

Det var det fräckaste! Jag skriver mina javascript själv, tackar som frågar!

Permalänk
Medlem

inte för att vara elak, men låt grabben ha sin hemsida. Den påminner oerhört mycket om nåt jag fick göra i en script-kurs för nåt år sen, har för mig att vi använde | istället för : , men i övrigt är det oerhört likt.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var det fräckaste! Jag skriver mina javascript själv, tackar som frågar!

Jag gick intrycket av att folk sa att killen som skapade tråden tagigt sitt script från den sidan. Min kommentar var inte menad till dig. Min poäng var att de flesta har blivit inspierad av annan kod. Om jag ser en fiffig grej på någon sida så gör jag givetvis copy/paste och gör om den så att den passar mitt syfte. Därav min liknelse med att det är onödigt att uppfinna hjulet två gånger. Finns det fungerande kod, så ser jag ingen anledning till att man ska göra egen, frånsett att man lär sig mer då iofs.

Sedan kanske man kan skriva någonstans var man fått koden ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag gar ju sett den där designen 1000000 gånger så varför ens gnälla? Var glad att någon uppskattar det du gör om han nu har kopierat dig.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Visst har du rätt när du säger att det handlar om respekt och att sedlar är märkta. Men det blir inte bättre för det, tjuvar är tjuvar för att de saknar respekt och de vet att du troligen inte har memorerat eller skrivigt mer serienummret på dina sedlar.

Permalänk

Något jag irriterade mig på när jag läste den här tråden var hur folk kunde uttrycka sig så oerhört obegåvat som "vafan vad ful sida! du har inte rätt att ha copyright för den är så ful!" och liknande. Hur kan ni ha en sådan verklighetsuppfattning? Hur kan ni tro att allt som är snäppet under vad ni kan prestera är helt värdelöst? Jag kan förstå att folk tittar på andras kod för att skaffa inspiration, med det här är något helt annat. HappySatan skrev: "Varför bry sig, hans var ju så ful att man spyr på den?". Kanske bör jag kopiera hans skitfula sida (jag förutsatte att det var hans, då den ligger under hans www-knapp) http://www.bananhuset.se/ som -han- har copyright på. Nej, allvarligt nu grabbar, lite seriösare kan vi nog vara här.

Och nej, jag menade inte att "bananhuset" var skitful, jag säger sällan så om andras verk. Jag ville bara visa att världen sträcker sig längre än sin egen näsa.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Anlita en hacker och "snygga till" hans sida

Visa signatur

C64, bandstation
www.deliasson.com

Permalänk
Medlem

Just i det här fallet (trådstartaren) tror jag inte designen är unik nog att uppnå verkshöjd, eller vad det nu heter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Just i det här fallet (trådstartaren) tror jag inte designen är unik nog att uppnå verkshöjd, eller vad det nu heter.

Så kan det ju vara, jag är inte så insatt i reglerna, men då kan man ju skriva det, och inte att sidan är för ful för att vara copyrighted (säger jag till de som känner sig träffade).

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Måste bara pointera att "Dagens I-landsproblem" är snott/lånat från serien HippHipp. Och Copyright existerar inte direct på texter på internet utan bara på saker som du kan bevisa grundligt att det är du som gjort annars så skulle det vara olagligt att skriva likadant som det står på en annan hemsida för de finns ingen ordgräns för hur många ord man får skriva av och altså så skulle jag begå en ilegal handling nu för att att alla dessa ord har redan blivigt skrivna någon annanstans. och så måste jag bara tilläga att Dennis förtjänar en SIP (Spark i pungen).

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk
Medlem

snälla, båda var ju fula så varför bry sig?

Visa signatur

värdelös signatur.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om den är ful eller inte? Lag är väl lag för "fula" med....

Snubben här blev mördad...
ÄSCH! han va ju ful...

hmmm, funkar inte så ju.. når den upp till verkshöjd så är det olagligt!
punkt

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

pfft,,,
visst det kanske _är_ lika olagligt eller lagligt. Men varför orka bry sig när man ändå gör en snyggare på en timme.

Visa signatur

värdelös signatur.

Permalänk
Inaktiv

Det var väl så att han hade gjort en unik java kod som liknade denna http://codefoot.tripod.com/javascript/changingscrollbarcolors... eller nått och därför var han sur att någon "snott" sidan.
Men jag håller med de flästa att den var simpel, inte så unik och att det nästan verkar lite simpelt att hänga upp sig på detta istället för att bitaihop och gå vidare.

Länken går till en sida fyld med java som folk hatar och som kan göra vilken sida som hälst mycket inpoppulär.

Permalänk
Inaktiv

Öh. En kille tar idén "koden" från en sida och detta anser folk är så omoraliskt att de kommer med idén at gå och misshandla (banka) killen.
Nog för att det är omoraliskt att ta någons arbeta som ligger på Internet, men att komma med idén att slå någon för detta är ju ren utsagt idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Hur sakta jag än läser det får jag det till att han ska fråga sin kompis efter adressen och slå ner honom om han känner för det, och att du håller med när kenny_lex säger att du kom med ett idiotiskt förslag.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag har snackat med han nu å så.. han skrev med mitt namn på sidan så jag e nöjd nu..

tack för all kritik om sidan osv jag e inte världens bästa webdesigner så det e kanske oxo därför som jag reagerade som jag gjorde när han kopierade min sida..

*edit* admin varsågod lås tråden

Visa signatur

Saknar ÖÄ :'(

Permalänk

Skulle kanske få in ett ord innan tråden stängs...
Grunddesignen funkar på din sida... men all texten fy!!
lamt att göra sidoscrollen i en färg... jobbigt om man inte ser sidan i på helskärm eller har lägre än 1024*768 i upplösning.
Men Dennis... fy... skitsamma om han har brutit mot copywright lagen eller inte... han borde inte få ha sån lam sida varesig han gjort den själv eller inte.(?)

För övrigt:
"Work? A job maybe?:
As a little kid I always wanted to become some kind of soldier but as I grew my interests changed and now I think I want to become a programmer of some kind."
MEN FÖR GUDS SKULL DU ÄR 14!!!!
Du är FORTFARANDE en "little kid"!!! LOL

P.S. fin bild också... D.S.

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com