Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Har det inte varit snack om att bostream gett 8/1 ADSL i väntan på att dom ska ge VDSL? Jag tycker det är lite konstigt att jag fick ADSL när jag bara har 880m till stationen. Är det samma modem för scream ADSL som för VDSL? Jag fiskar lite efter om det finns möjlighet att bostream kommer att sätta på VDSL för mig inom en snar framtid eller om jag är "stuck" med ADSL.

ADSL och VDSL är olika tekniker och använder således olika modem.

Permalänk
Medlem

ChristerZ: Det skulle inte förvåna mig om du blev fast med ADSL eftersom Bostream verkar ha sänkt avståndet för Scream VDSL. Själv har jag 910m till station, men valde BBB ändå eftersom jag inte ville chansa på att få Bostreams VDSL.
Jag tror jag valde rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Har det inte varit snack om att bostream gett 8/1 ADSL i väntan på att dom ska ge VDSL? Jag tycker det är lite konstigt att jag fick ADSL när jag bara har 880m till stationen. Är det samma modem för scream ADSL som för VDSL? Jag fiskar lite efter om det finns möjlighet att bostream kommer att sätta på VDSL för mig inom en snar framtid eller om jag är "stuck" med ADSL.

Avståndet betyder inte allt. Om du har riktigt sunkiga ledningar så hjälper det inte mycket om du så bor 500m från stationen. Så du får nog räkna kallt med att bara få ADSL, annars är det väl bara ringa in till bostream och höra

Permalänk
Medlem

ring bostream och fråga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
asså du menar att du tankar som en 10mb lina??? var inte scream 26mb asså 2.6mb sec

Scream VDSL har en maximal kapacitet (alltså inget garanterat, bara en "upp till" hastighet) på 26Mbit/s då din nod befinner sig 300m. eller närmare telestationen som du är kopplad mot.
Och 26Mbit/s motsvarar ungefär 3,2 Mbyte/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Fungerar full duplexen Fobie ?

Jag vet faktiskt inte riktigt, inte testat. Kan göra det senare, men jag har inte märkt något under de två veckor jag haft uppkopplingen. Jag har full duplex till modemet i alla fall, men hur det ser ut från modemet till stationen vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Låter ju för bra för att vara sant, tycker man nästan bbb är lite dåliga med sin vdsl som verkar vara från time to time max ul på 600 på dagarna och på nätterna går det i 1mb ul, dock är downloaden som lovat. Trodde aldrig att vdsl tekniken skulle nå så hög upload som 1.5mb när b2s vdsl ger 4-5 mbit oftast, dock på nätterna är det ju nice men vafan

I mitt fall hade iofs inte bostream varit någon ide då jag bor över 1000 meter ifrån stationen, bättre 12/9 en 8/1 ....

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte så många som har Bostreams VDSL verkar det som, så det kan ju bli sämre sen när de kopplar in halva Stockholm. Men man vet aldrig, förhoppningsvis så kommer det ligga på samma hastigheter som nu. Dvs. så gott som alltid över eller strax över den utlovade kapaciteten.

Permalänk
Medlem

Ringde just Bostream för dubbelkolla så jag verkligen får VDSL. Killen i supporten sa att jag var kopplad på en "vdsl slot" och att det såg väldigt bra ut. Så nu räknar jag verkligen med 13/13... har 800m. Skulle få det i slutet av feb/början av mars

Permalänk

Fobie : Det ser nästan för bra ut för att vara sant :
) Jag borde få mitt snart, får väl slå en signal imorgon om jag orkar.

Permalänk

Det vore ju kul om Bostream skickade ut något om hur det går med VDSL-utbyggnaden. Senast man hörde något var i december och då pratades det om VDSL i februari...

Ska bli intressant att se vilken hastighet man får också, Bostream själva säger att min avstång till telestationen är 19m
Måste ha riktigt bra kopparledningar eftersom det är ca 6-700m fågelvägen till min telestation...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Fan 19m, och jag som har 20m. Jag som trodde jag var bäst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att ha ~20 meter till station. Hade en polare som hade 500 meter, fick inkopplat VDSL, men det fungerade inte. Efter en vecka kom dom fram till att han har 2500 meter, men med ADSL kommer han knappt upp i 3 meg och hans granne har 4300 meter till stationen.
M a o är jag ganska övertygad om att dom inte mäter några sträckor förrän tidigast när det är inkopplat. Förmodligen hämtas avståndsuppgifterna från nånn gammal televerksdatabas. Och har man 500-600 meter fågelvägen, tror jag att VDSL kan bli problem att få. Har själv ca 100 meter fågelvägen (stationen ligger på samma gata), men avståndet säger 600 meter och när det senare mättes med signal, så säger det inget om avståndet, utan bara om signalstyrka. Vilket man iof sig kan omräkna till avstånd om man nu känner för det, men det är många faktorer som spelar in och jag tror ingen vet hur telia har snurrat trådarna.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

har 740m var tvungen att ringa och kolla att jag forfarande var aktuell för vdsl o det var jag som tur e...

Permalänk
Medlem

Alla mätningar under 99meter är oftast felaktiga. De flesta som har de avstånden har egentliga avstånd på ca 2000 meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
men med ADSL kommer han knappt upp i 3 meg och hans granne har 4300 meter till stationen.

Intressanta ledningar/modem han måste ha, då tekniken (och modemet i sig också mig vetligen) inte klarar mer än 8 Mbit.

Permalänk
Medlem

Vilket avstånd man har till telestationen kan variera ganska ordentligt beroende på hur kablarna är fysiskt kopplade, och det är väldigt svårt att göra några ordentliga bedömningar från vilket avstånd man har "kabelvägen". Två personer som bor grannar på samma gata kan faktiskt vara kopplade på olika stationer - ibland använder sig Telia av lite "tjuvknep". Om t.ex. en station är "full" (inga portar för ADSL finns kvar i multiplexern) kan dom göra en vidarekoppling till en annan station där det finns portar lediga så att kunden kan anslutas till ADSL, och dom har tjänat en kund till. Detta funkar bra för vanligt "bredband" (0,5-1 Mbps nånting), men är inte nån höjdare när man ska koppla in VDSL.

Själv har jag c:a 100 meter till telestationen, men det beror på att den ligger i källaren i huset brevid (har varit och kollat såklart)... Killen som bor våningen ovanför växeln har väl knappast mer än några meter.... men han måste å andra sidan stå ut med brummandet från luftkonditioneringssystemen och klickandet...

Permalänk
Medlem

Var har du fått siffran 30 %, skall läggas till fågelvägen? Läser man på skanovas hemsida är överslagsräkningen cirka 1.8 multiplicerat med fågelvägen.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sato
någon som vet om man blir tvungen att byta ip _igen_ när vdsl kommer?
har än så länge fått 8/1 i väntan på vdsl 13/13.

Den information som jag fått från kundtjänst (om bytet ADSL>VDSL):

Vi behåller IP-adress(erna).

Det skall inte bli något avbrott vid bytet, förutom vid det tillfället du själv kopplar ut det gamla modemet och sätter in det nya modemet.

I nästa vecka skall alla system vara klara, och då körs ett test som kontrollerar om de verkligen kan hålla de lovade hastigheterna till varje kund. Om t.ex. ledningarna är i dåligt skick riskerar kunden att få en långsammare än utlovad uppkoppling.

Leverans av VDSL-modemen börjar i mars.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Den information som jag fått från kundtjänst (om bytet ADSL>VDSL):

Vi behåller IP-adress(erna).

Det skall inte bli något avbrott vid bytet, förutom vid det tillfället du själv kopplar ut det gamla modemet och sätter in det nya modemet.

I nästa vecka skall alla system vara klara, och då körs ett test som kontrollerar om de verkligen kan hålla de lovade hastigheterna till varje kund. Om t.ex. ledningarna är i dåligt skick riskerar kunden att få en långsammare än utlovad uppkoppling.

Leverans av VDSL-modemen börjar i mars.

fick höra samma sak när jag ringde.

Permalänk
Medlem

Ingen som har 26mbit resp 12mbit än?? läg upp några saftiga bilder när ni tankar från swec tex, pinga lite också

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Var har du fått siffran 30 %, skall läggas till fågelvägen? Läser man på skanovas hemsida är överslagsräkningen cirka 1.8 multiplicerat med fågelvägen.

Hmm.. har funderat lite, men kan inte komma ihåg vart jag läst/hört siffran. Som sagt blir överslagsräkningar ändå nästan alltid felaktiga, men för att inte onödigtvis bidra med vilseledande information har jag tagit bort den delen av mitt inlägg. Bra att du påpekade det...

Permalänk

har ~1050 meter till stationen... hoppas att jag får 13/13 eller 12/9 när tiden kommer (lär ju ta några år)... sunkit att sitta på 8/1 när det är så nära

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Hmm.. har funderat lite, men kan inte komma ihåg vart jag läst/hört siffran. Som sagt blir överslagsräkningar ändå nästan alltid felaktiga, men för att inte onödigtvis bidra med vilseledande information har jag tagit bort den delen av mitt inlägg. Bra att du påpekade det...

när man mäter avstånden med en FA-mätning (det som våra kära isp gör) så är det också ibland fel. Alla mätningar under 100meter är alltid fel och har man en mätning som är över 15000 meter är det oftast fel också. Sen är det alltid en felmarginal på 10% Så har man 900 meter betyder det att man kan ha allt mellan 810-990 meter till stationen. Denna mätning är ändå inte riktig, egentligen så mäter man bara kvaliteten på linan. Har man pappersisolerade ledningar från 40-talet (citat) så blir avståndet längre och har man en direktkopplad kopparledning till telestationen så blir det väldigt bra avstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
när man mäter avstånden med en FA-mätning (det som våra kära isp gör) så är det också ibland fel. Alla mätningar under 100meter är alltid fel och har man en mätning som är över 15000 meter är det oftast fel också. Sen är det alltid en felmarginal på 10% Så har man 900 meter betyder det att man kan ha allt mellan 810-990 meter till stationen. Denna mätning är ändå inte riktig, egentligen så mäter man bara kvaliteten på linan. Har man pappersisolerade ledningar från 40-talet (citat) så blir avståndet längre och har man en direktkopplad kopparledning till telestationen så blir det väldigt bra avstånd.

Jaha, så när tror du att ISP:n mäter kvalite/avstånd på sladdarna. Eller det är Skanova som gör det? Jag tror iaf inte att man gör några mätningar, och detta av anledningen att så många blivit lovade VDSL, där det är en teknisk omöjlighet. Och då pratar jag om avstånd på 3-4000 meter.
Jag fick min signalkvalite mätt efter inkopplingen av VDSL, vilket man ju kan tycka är onödigt om dom nu skulle ha mätt den innan dom kopplade in. Jag hävdar fortfarande att avstånden tas ur en gammal televerksdatabas. Det kostar för mycket att skicka ut några tekniker att mäta avstånd och jag är inte ens säker på att ISP-tekniker får röra eller ens mäta på Skanovas trådar innan dom har utrustning kopplad till abbonenten. Vad som talar för detta påstående är skanovas prislista för VDSL-utredning:
"Engångsavgift 440 kr per individuell Kopparaccess inklusive nätutredning utan besök på plats."
"Nätutredning med besök på plats debiteras mot ”löpande räkning” med priset 695 kr per påbörjad timma."
Väldigt stor risk att ISP:erna tar en sån kostnad + att man skall betala hyra och dylikt till telia.
Vad som talar ännu mer för det är det att jag exakt hade 600 meter avstånd från 4 olika ISP:er. Så bra kan dom nog inte mäta.

EDIT: Möjligt bostream gör det eftersom dom hela tiden använt Skanovas nät, samt den dyra anslutningsavgiften och att så många som har blivit lovade VDSL 'bara' skall få 8/1. Men det kan ju bero på andra orsaker också.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, så när tror du att ISP:n mäter kvalite/avstånd på sladdarna. Eller det är Skanova som gör det? Jag tror iaf inte att man gör några mätningar, och detta av anledningen att så många blivit lovade VDSL, där det är en teknisk omöjlighet. Och då pratar jag om avstånd på 3-4000 meter.
Jag fick min signalkvalite mätt efter inkopplingen av VDSL, vilket man ju kan tycka är onödigt om dom nu skulle ha mätt den innan dom kopplade in. Jag hävdar fortfarande att avstånden tas ur en gammal televerksdatabas. Det kostar för mycket att skicka ut några tekniker att mäta avstånd och jag är inte ens säker på att ISP-tekniker får röra eller ens mäta på Skanovas trådar innan dom har utrustning kopplad till abbonenten. Vad som talar för detta påstående är skanovas prislista för VDSL-utredning:
"Engångsavgift 440 kr per individuell Kopparaccess inklusive nätutredning utan besök på plats."
"Nätutredning med besök på plats debiteras mot ”löpande räkning” med priset 695 kr per påbörjad timma."
Väldigt stor risk att ISP:erna tar en sån kostnad + att man skall betala hyra och dylikt till telia.
Vad som talar ännu mer för det är det att jag exakt hade 600 meter avstånd från 4 olika ISP:er. Så bra kan dom nog inte mäta.

EDIT: Möjligt bostream gör det eftersom dom hela tiden använt Skanovas nät, samt den dyra anslutningsavgiften och att så många som har blivit lovade VDSL 'bara' skall få 8/1. Men det kan ju bero på andra orsaker också.

Självklart tar alla isp all information från en FA-mätningsdatabas (FA=fjärranalys) då en vanlig FA-mätning endast kan göras av ett fåtal på flextronics, några på skanova samt troligtvis telias telefonifelanmälan (osäker på denna). Det som den databasen består av är den senaste riktiga FA-mätningen. En FA-mätning kan man göra på olika sätt, antingen att få tag på rätt personer eller helt enkelt begära en nätutredning enligt ovan (tes ganska omständigt) när man kan få det gratis om man kontaktar rätt personer.

Permalänk
Medlem

är port 25 spärrad på scream ?

Permalänk
Medlem

bostream spärrar inga portar

bara telia/comhem som gör det vad jag vet

Kör scream 8/1 just nu i väntan på 13/13

har egen mail på servern som funkar fint
står i avtalet att det är tillåtet om det
inte är kommercielllt eller nåt olagligt man gör

Permalänk

Vad exakt menar du med "i väntan på 13/13?

Permalänk
Medlem

alla som kunde ha snabbt VDSL fick ju 8/1 i väntan på 13mbit eller 26mbit alternativet
då bostream inte kunde leverara detta i december

bor 620m från stationen