Blir galen på behovet av "chokning" vid kallstart...
Tjena!
Sedan nån vecka tillbaka har drar datorn inte igång ordentligt vid kallstart. Fläktarna går igång och man hör även att (minnet?) räknas upp...För att den ska gå igång måste man då trycka "reset" en gång..
Det är som att nätagget inte orkar att ge tillräckligt med "kräm" på en gång, utan behöver en andra chans...
Jag kollade spänningarna för att kolla felmarginalerna..vet ej om det kan ha med det att göra:
(enligt MBM)
+3.3 = +3.33
+5.0 = +4.95
-5.0 = -5.17
+12 = +11.8
-12 = -12.3
Nätagget är ett Fortron 350W
Funderade även på om det kunde vara så att mina två enermax-120mm som är inkopplade till mobot snodde åt sig all "kräm" men det blir ingen skillnad med dessa urkopplade.
Tänkte även att "AHA!..nätagget mår inte bra av min molex-modd där jag switchat två av kontakterna i en molex för att få ut 5V tillen 80mm (12+(-7)) eller hur det nu var...kopplade även ur denna...men ingen förbättring.
provade även att flasha om bioset från über till senaste asus-versionen.
Det ända som jag funderat över att kolla upp som jag inte gjort är att mäta spänningen till chipset på moderkortet med en multimeter...men jag har verkligen ingen aning...
ibland önskar man att datorn kunde fått några drag av NES 8-bitars...Funkar det inte, blås lite på kasetten, in igen, allt funkar...
Vore tacksam för ideer och tips.
/Jonas