Blir galen på behovet av "chokning" vid kallstart...

Permalänk
Medlem

Blir galen på behovet av "chokning" vid kallstart...

Tjena!

Sedan nån vecka tillbaka har drar datorn inte igång ordentligt vid kallstart. Fläktarna går igång och man hör även att (minnet?) räknas upp...För att den ska gå igång måste man då trycka "reset" en gång..

Det är som att nätagget inte orkar att ge tillräckligt med "kräm" på en gång, utan behöver en andra chans...

Jag kollade spänningarna för att kolla felmarginalerna..vet ej om det kan ha med det att göra:
(enligt MBM)
+3.3 = +3.33
+5.0 = +4.95
-5.0 = -5.17
+12 = +11.8
-12 = -12.3
Nätagget är ett Fortron 350W

Funderade även på om det kunde vara så att mina två enermax-120mm som är inkopplade till mobot snodde åt sig all "kräm" men det blir ingen skillnad med dessa urkopplade.

Tänkte även att "AHA!..nätagget mår inte bra av min molex-modd där jag switchat två av kontakterna i en molex för att få ut 5V tillen 80mm (12+(-7)) eller hur det nu var...kopplade även ur denna...men ingen förbättring.

provade även att flasha om bioset från über till senaste asus-versionen.

Det ända som jag funderat över att kolla upp som jag inte gjort är att mäta spänningen till chipset på moderkortet med en multimeter...men jag har verkligen ingen aning...

ibland önskar man att datorn kunde fått några drag av NES 8-bitars...Funkar det inte, blås lite på kasetten, in igen, allt funkar...

Vore tacksam för ideer och tips.

/Jonas

Permalänk

En expert fråga, massa som har kollat in tråden men ingen som har kunnat svara. Vart tog alla kunniga datorexperter vägen?
Sorry, men jag är inte heller någon expert.

Visa signatur

Raaastafariii!!!

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så låna ett nätaggregat av någon kompis och testa med det. Du kan även ta ditt och testa i kompisens dator.

Koppla helst inte fläktarna till moderkortet utan hellre direkt på nätaggregatet. Det finns kablar att köpa till det. Det är mycket lätt att bränna fläktkontrollerna på moderkort.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=43&session=15c5f76e...

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk

Det är ju ett stabilt agg det där...har du provat att koppla ur cd-enheter och allt annat kraffs som drar ström, kan ju också vara moderkortet som är kajko, testa även ditt agg på en annan dator innan du dömer ut det.

NES är grejer det.......

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 9070 XT Merc | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

mmmkay..får väl prova att sätta i nätagget i en annan dator...
om det inte är nätagget, då är det väl i princip bara moderkortet som det kan vara eller hur? Kan detta problem ha någonting att göra med kondensatorer på moderkortet, (såg en annan tråd där en kille hade det problemet), hur kollar man om dessa är bra?

Hmm..en fundering till, kan jag mäta spänningen till chipset eller moderkortet i sig precis vid starten, för att se om det får så stor spänning som det vill ha?

tackar och bockar för övrigt för tipsen..

Permalänk

startspray

provat de?

Permalänk
Medlem

Ibland när man klockar kan datorn ha lite svårt att kallstarta.
Är den klockad,kan du testa att köra default och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk

Jag har också lyckats med exakt samma sak, jag hade en chieftec dragon med standard nätagg (340/360w?), gick inte att starta när jag överklockat "för mycket".. jag bytte mitt nätagg till ett större och bättre och nu... den startar! (550w)
Jag tror din CPU får för lite kräm... men jag VET ju inte.
För övrigt tycker jag inte att chieftecs nätagg är nå bra alls, har pajjat 2st såna senaste halvåret.. Nätagg är viktigare än neonrör, ok?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Re: Blir galen på behovet av "chokning" vid kallstart...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpoxyloN

Vore tacksam för ideer och tips.

/Jonas

Jag hade en plattform med samma fel, en Amd t-bird 850@866 med Abit MBord.
..jag testade alla olika kombinationer med hårdvaru, nätagg etc.
nätagget har fungerat bra i dom andra olika platformar jag testat,
med olika gfx-kort etc.
Det jag kom fram till var att felet verkade ligga på plattformen.
Om det nu var moderkortet, bios eller prollen det vet jag inte.
Men något av det skulle jag tro.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna