Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk

Ahfan, då finns det kanske chans att jag får mer än 8/1 trots allt. Men jag har inte blivit informerad om det. Får kanske ringa till kundtjänst och fråga... Jag har 880m till stationen.

Har nu snackat med Bostream och visst ska jag få VDSL, modem ska skickas i Mars

Permalänk
Medlem

dom har inte gått ut med nån info överhuvudtaget
Går bara på vad jag läst i denna tråden

får hoppas du kan få lite snabbare med,
hänger på kvaliten på ledningarna

Citat:

Den information som jag fått från kundtjänst (om bytet ADSL>VDSL):

Vi behåller IP-adress(erna).

Det skall inte bli något avbrott vid bytet, förutom vid det tillfället du själv kopplar ut det gamla modemet och sätter in det nya modemet.

I nästa vecka skall alla system vara klara, och då körs ett test som kontrollerar om de verkligen kan hålla de lovade hastigheterna till varje kund. Om t.ex. ledningarna är i dåligt skick riskerar kunden att få en långsammare än utlovad uppkoppling.

Leverans av VDSL-modemen börjar i mars.

Permalänk

Hon jag pratade med på kundjtänst sa dock att har man inte blivit informerad om att man kommer att överföras till VDSL så kommer man inte... Men som sagt, jag hade inte blivit informerad och jag ska ju över...

-Z

Permalänk
Medlem

2003-06-27
”Om 3 veckor kommer vi att kontakta dig igen med ett besked om förväntat installationsdatum.”

2003-08-11
”Enligt den senaste informationen vi fått från Skanova kommer din
telestation ÅRSTA att aktiveras vecka 34 och vi kommer
att påbörja kundinstallationer samma vecka.”

2003-09-30
”Din telestation Årsta är under en utbyggnad och kan tidigast bli klar under v 41 sen är leveranstiden ca 3-4 veckor så att vi kan inte idag säga ett närmare besked.”

2003-10-31
”Din telestation, ÅRSTA, kommer att vara aktiverad vecka 45. Därefter kopplar vi din telefonanslutning till vår scream utrustning på telestationen. Det tar normalt 2-3 veckor och detta innebär att du bör kunna hämta ut ditt modem på posten senast under vecka 48.”

2003-12-12
”Vi kommer att kunna installera dig på scream adsl under
vecka 51 och i februari är det planerat att du enkelt och
snabbt ska bli uppgraderad till scream vdsl utan avbrott i
tjänsten och på Bostreams bekostnad.”

Vecka 51 kom modemet. Konfigurationsproblem hos Bostream gjorde dock att det dröjde c:a tre veckor innan allt fungerade.

2004-02-27
Inte ett ord från Bostream.
Men vem vet? Kanske det kommer något patetiskt ”det är inte vårt fel.. det är [fyll i valfritt företag här] som har felat” klockan 18.00?

Enligt "kundtjänst" så skall de skicka ut modem nästa vecka, men jag litar noll på den informationen. De har dragit för många valser tidigare.
[Edit] Ny info: I mitt fall så skickas inte något modem nästa vecka. "Någon gång i mars" är nya svaret från "kundtjänst".

Varför är det så svårt att ge oss kunder korrekt information?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Mailutskick med info nästa vecka enligt kundtjänst när jag snackade med dem...

Permalänk
Medlem

Kommer inte in på status sidan just nu men där står det iaf att min ordeer är behandlad och att de installerar utrustning för mig nu... stationen är utbygd... vasa i göteborg.

Mailade kundtjänst, de sa MAX 14dagar!

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Det jag blir allmänt lack på är de återigen har dragit över en satt tid och inte sagt något. Det
är hela tiden upp till kunden att kontakta dem inte tvärt om.

Kundtjänstens funktion verkar mest vara tillför att hålla kunderna kvar kunderna hos Bostream och deras svar reflekterar detta. Att svaren som kundtjänsten ger är felaktiga, är ointressant i Bostreams ögon, de har ju behållit kunden ett tag till.

Personligen ger jag dem mars ut, sedan vänder jag mig till en annan leverantör.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

"Beräknad leverans av tjänsten 2004-03-05 "

Äntligen får jag mitt vdsl (får jag något jävla adsl så går jag i taket)

Permalänk
Medlem

hur får ni denna information? Om jag går in på "status scream" får jag bara informationen om att adsl modemet är levererat.

Permalänk
Medlem

..

Jag beställde scream den 1 oktober och väntade...efter 2 månader så kollade jag upp min status och då stod det " din order är ännu ej behandlad" då ringde jag bostream och sa upp min order. ringde sedan till Bredbandsbolaget och gjorde en beställning, då tog det exakt 4 veckor..sen var jag uppkopplad. inte illa..och ringer man bbb kundtjänst så tar det ca 1 min att komma fram...på bostream tog det ca 2 timmar..!

jag är iafall jävligt nöjd att jag hoppade av tåget från bostream...

/L

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Det jag blir allmänt lack på är de återigen har dragit över en satt tid och inte sagt något. Det
är hela tiden upp till kunden att kontakta dem inte tvärt om.

Kundtjänstens funktion verkar mest vara tillför att hålla kunderna kvar kunderna hos Bostream och deras svar reflekterar detta. Att svaren som kundtjänsten ger är felaktiga, är ointressant i Bostreams ögon, de har ju behållit kunden ett tag till.

Personligen ger jag dem mars ut, sedan vänder jag mig till en annan leverantör.

Jag håller med. Ligger också på Årsta telestation. Kommer det inte ett mail under denna eller nästa vecka blir BBB glada (och jag med antagligen).

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hmm, så ni menar att man får ett modem till innan man får VDSL....jag fick ett speedtouch 510 och har 8/1.....väntar på att få 13/13......

Permalänk
Medlem

Alltså om ni inte har blivit meddelade tidigare att ni kommer att få VDSL i februari/mars kommer ni inte att få det även om ni bor på 750-1000 meter avstånd!

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lovad att få det av ansvariga på bostream...men jag misstänker att det är upp till mig, som vanligt, att ta tag i elendet för att nått skall hända. Sist tog det bara så där en 8-9 månader innan de lyckades!!!!

Det jag undrar är vad ni andra har fått för info. Kom det med brev eller mail, har ni kört på 8/1 under tiden, har det ringt eller vad händer.

Permalänk
Medlem

Efter brevet om kompensations ADSL från VD:n har Bostream inte aktivt hört av sig till mig. All information därefter har jag fått genom att kontakta Bostream. Kör 8/1 ADSL. Väntar på 13/13.

Visa signatur

Permalänk

Ditt modem är levererat.

Följ ditt modem på Postens hemsida. Klicka här

Beräknad leverans av modem 2004-03-04

Nu jävla börjar det hända grejer Jag räknar iskallt med att det är ett VDSL modem Så snart får ni min rapport av läget Och förhoppningsvis en recension av VDSL, + lite nördporr.

Permalänk
Medlem

Mailade dom och frågade i jan nu fick man svar dom e så jävla snabba!

Hej!

Tack för ditt mail.

VDSL utbyggnaden är klar i slutet på Februari och information kommer att skickas ut till berörda kunder nu i början på Mars.

Med vänliga hälsningar,

Carina
Bostream AB

Permalänk
Medlem

Svaret jag fick var:

"Hej!

Tack för ditt mail.

Det stämmer att VDSL är beräknat att bli utbyggt under Februari månad information kommer då att skickas ut till berörda kunder.

Med vänliga hälsningar,

Carina
Bostream AB"

Och vad blir svaret i april måntro..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Ditt modem är levererat.

Följ ditt modem på Postens hemsida. Klicka här

Beräknad leverans av modem 2004-03-04

Nu jävla börjar det hända grejer Jag räknar iskallt med att det är ett VDSL modem Så snart får ni min rapport av läget Och förhoppningsvis en recension av VDSL, + lite nördporr.

Var fick du denna information? Direkt svar på ett mail?

Btw, har du ADSL idag?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
http://www.bostream.se/servicecenter/page.php?xml=swe/pages/s...

kolla den.

Du ser leverans av VDSL-modem där? Kan nämligen bara se när mitt ADSL-modem levererades.

Permalänk
Medlem

Bostream = Världens sämsta företag?

Beställde scream i juni förra året, blev lovad att först få det i somras sen sköt de upp det hela om och om igen som ni alla vet. I februari fick jag adsl 8/1 som jag skulle få väntan på mina 26mbit. Jag bor <100m från telestationen och har blivit lovad 26mbit flera gånger om.

Idag ringde jag till Bostream för att fråga när jag får mitt nya modem och de installerat mig på vdsl, då får jag svaret: Din station (södermalm i stockholm) är full och vi har fått nej på att bygga ut den mer från telia. Bara att beklaga att du inte kan få din uppkoppling.
Jag frågade: När kommer ni bygga ut stationen mer?
Bostream: Troligtvis aldrig.

Jag har sagt till dom tidigare att jag inte är intresserad av adsl 8/1 för att jag isåfall hade valt vdsl från bredbandsbolaget och fått full duplex 10mbit. Jag är så jävla trött på det här företaget nu, de ger mig ingen information om vad som händer, de har värdelös support som inte kan eller vet någonting, långa väntetider i deras förbannad telefonkö som jag stått i säkert 25-30ggr under dessa 8 månader som gått.
Vad gör man i en sådan situation? Ska man hota med att gå till konsumentverket, de har trots allt brutit mot ett muntligt avtal. Installationsavgiften kan dom ju glömma rakt av iallafall.

Dessutom är inte de 8/1 mbit räknade i verklig throughput man får genom linan, snarare 850k downstream och 90k upstream vilket motsvarar 6.8mbit/720kbit (kanske kan förklaras av att adsl har felkorrigering osv som det går åt några procent till). Jag har testat med ftp mot ett tiotal olika hostar (100mbit eller mer) som stått både innanför och utanför bostreams nät som varit i princip obelastade. Tankar jag mot äkta 10mbit ethernet bbb hostar från dessa får jag ca 1200k/sek.

Är det någon med 8/1 adsl som har högre hastigheter än mig om ni kör ftp till snabba hostar får ni gärna posta det här?!?

/ en extremt trött och missnöjd bostream-kund

Permalänk
Medlem

Jag´ska hämta ut mitt vdsl-modem idag jag återkommer med screens på tptest

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem

Har givetvis inte hört ett ord från Bostream så tyckte det var dags att höra av mig och undra hur det ligger till med VDSL som jag går och väntar på.

Kom fram snabbt till supporten (wow!) och efter långt funderande från hon jag pratade med fick jag beskedet "vi har påbörjat utbyggnaden, vi beräknar att du har det i mitten av april". Blev så paff att jag inte ens kom för mig att börja skälla på henne och undra vad f-n de håller på med.

Blev mest besviken över att man haft rätt i sina aningar igen. F-n vad lack jag blir!

Någon annan som ligger på stationen Göteborg/Hisingen och har fått sitt levererat? Funderade på om det var så att min beställning fallit bort och jag hamnat i en andra leveransrunda eller något och de inte vill erkänna det?

Man kanske skulle kontakta BBB och se vad de har för leveranstid, men ADSL:en jag har nu fungerar ju jäkligt bra och inte vill man vara utan internet ... jaja.

/// Frederik

Visa signatur

I want to die in my sleep like my grand father, not screaming in terror like his passengers

Permalänk
Medlem

Eftersom Bostream inte har någon som helst påtryckning på sig när de blir försenade kan de hålla på så här. I normala fall så börjar man betala förseningsavgifter vid stora förseningar. Men Bostream anser sig antagligen sitta säkert i sadeln, och kan därför dra ut på detta i evigheter utan risker.

Varför då inte öka "risken" lite?:
Jag har försökt få Computer Sweden ta upp detta igen. De körde ju en serie artiklar tidigare om Bostreams förseningar. Det resulterade åtminstone i vårt kompensations-ADSL samt att vi fick mer information.

Om fler snackar med CS (tidigare artikel http://www.idg.se/ArticlePages/200311/14/20031114124122_CS/20... ) så kommer de säkert bli lite mer intresserade…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick detta som svar

Citat:

Hej Andreas!

Tack för ditt mail och dina synpunkter!

Självklart är det viktigt med information. Bostream har börjat utbyggnaden
av VDSL och kommer under mars samt april månad att fortsätta denna utbyggnad
station efter station. Alla stationer kommer att vara utbyggda för VDSL
innan slutet på April, denna information kommer att gå ut till dig som kund
inom en snar framtid.

Du kommer i vanlig ordning få information via e-post när just din VDSL
anslutning kommer att installeras.

Med vänlig hälsning
Åke Nilsson

Kundtjänstansvarig

Från början var det ju sagt att allt skulle vara färdigt i februari.
Beställde i Maj förra året när dom lansera tjänsten,
sätter pengar på att dom inte levererat nåt innan dess

Permalänk
Medlem

OK, ringde bostream för att höra angående övergången från adsl till vdsl. Hör och häpna så fick jag ett svar som jag inte vill höra. - Nej, VDSL är inte aktuellt för dig. Efter gnissel och gnassel kom vi ialf fram till att jag var aktuell för skiten men att de hade GLÖMT bort mig. Jaha, tänkte jag. De erbjöd mig 2 alternativ.

1. Sitta kvar på asdl och bjuda mig på 2 månader.

2. Koppla in mig i vdsl proppen. Då får jag dock vara utan internet i 3-4 veckor.

BEFÄNGT! Först får man vänta i 6 månader på att få igång skiten. Sen får jag pröjsa för mycket i första fakturan. De glömmer bort att jag ska ha vdsl och erbjuder mig den pissigaste kompensationen jag hört.

Byter till bbb om jag inte för kompensation för de veckor det tar att koppla in mig på vdsl proppen.

Pinsamt bostream.

Visa signatur

MSI k8t neo ,Amd 64 3200+, elixir 512 sticka pc400, Club-3d 9600 pro @ 460/340 and some other crap.

Permalänk
Medlem

Ännu ett negativt besked!

"Tack för ditt mail!

Jag har kontrollerat din beställning. Det har visat sig att vi tyvärr inte kan erbjuda dig scream VDSL, då vi kommit fram till att vi inte kan leverera det med det avstånd och kvalitet du har på teleledning. Eftersom Bostream lovat dig att uppgraderas kan vi göra följande:

Vi kan ge dig ett avdrag på 2 månadsavgifter om de väljer att stanna på ADSL. Du kan också avsluta tjänsten och vi kommer då inte heller att debitera dig för installationskostnaden.

Jag ser naturligtvis helst att du stannar som kund. Vänligen återkom till mig om hur du vill göra.

Med vänlig hälsning

Åke Nilsson

Kundtjänstansvarig"

Permalänk

Illa Bostream

Aj aj aj.
De flesta verkar ju få negativa svar av Bostream, fy fan vad dåligt att lova något ett år i förväg som man inte kan hålla, bara för att hålla kvar kunder. Nu kommer alla de flytta till BBB men bostream lyckades ju hålla kvar oss som kunder ett år längre än vad vi hade stannat om de inte "lanserat" Scream VDSL.

Ska ta och ringa Bostream själv så att man vet om det blir VDSL eller byte till BBB....

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag hade bostream back in the days när dom hette "BoNet*" och det sög då också, så jag gjorde inte misstaget igen, jag blev offrad bbb vdsl, samt scream vdsl, jag valde bbb utan tvekan, nu har jag haft 12/9 mbit full duplex samt 1 ping imot ftp.sunet.se sen i november, vad kan jag säga? rätt val

Har dock varit lite problem med nerkopplingar i början men det har slutat