Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
varför köpa en bil när man kan sno den?

För att det är mycket goda chanser att man får dryga böter/åker i fängelse, fast piratkopiering hemma är praktiskt taget riskfritt.

Visa signatur

Women. You can't live with them and you can't kill them.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyph
Spelen till Gamecube är dyra efter som det bara finns en importör (Bergsala) av dem i Sverige. Eftersom det bara finns en importör så kan dom ta ut ett högt pris. (Rätta mig om jag har fel)

Vet inte om det stämmer men här i Finland så är det samma sak. Nästan alla GC spel är dyrare än PS2 och XBOX spelen, brukar kunna va så att de nya GC spelen koster ca 10€ mer. Det var en av orsakerna varför jag inte köpte cuben.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korf
För att det är mycket goda chanser att man får dryga böter/åker i fängelse, fast piratkopiering hemma är praktiskt taget riskfritt.

Med andra ord så måste det bli farligare att piratkopiera. Vi kanske behöver Paladium, TCPA etc för att få bukt på det iallafall. Dessa teknologier är ju en ren produkt av piratkopiering.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Spelen blir mer och mer avancerade -> Tar längre tid att utveckla -> Kostar mer för företagen -> Dyrare spel.

?? så du menar att tekniken inte går framåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Med andra ord så måste det bli farligare att piratkopiera. Vi kanske behöver Paladium, TCPA etc för att få bukt på det iallafall. Dessa teknologier är ju en ren produkt av piratkopiering.

Hur många av swecarna tror du frivilligt skulle gå över till ett sådant system? Jag är iaf inte en av dem

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Jag har aldrig betalat 600:- för ett spel till min Gamcube, ändå brukar jag förboka till releasen. Vart handlar ni så dyrt egentligen?

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

varför köpa en bil när man kan sno den?

Snor jag en bil så blir nån annan av med den, laddar jag hem ett spel så har snubben jag laddade hem det från fortfarande kvar det, inte sant? Med andra ord är den jämförelsen sämre än Zlatans straff mot Holland.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

nidas: Spelar ingen roll. Swec är inte Svensson. Men Svensson är över 95% av världens datoranvändare. Har dom det så måste alla supporta det och Palladium låser ut resten, dvs, du blir tvingad till det. Och kör du ett icke palladium system så kommer du inte kunna lira spelet iallafall.

NoAim: Så ingen förlorar på det? FINT. då kan vi ju alla kopiera alla spel så får vi se om programmerare, grafiker etc har lust att slita i ~2 år gratis för att göra ett spel.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
förr i tiden (kanske 5-8 år sen) gick ett PC spel mellan 299 o max 399
det var lagom det tyckte jag. Nu går dom väl på iallfall 499? om inte mer?

Nästan allting blir dyrare med tiden, men för ytterligare lite längre tid sedan var PC-spelen dyrare. Tror de kostade 500-600 för ett antal år sedan. Sedan började spelen komma på CD som folk på den tiden inte kunde kopiera (+ att det bara behövdes 1 skiva, inte 20 floppy) och då sjönk priserna rejält. Vad jag kan se har ite priserna ändrats så fruktansvärt mycket sedan dess. En del spel är uppe och nosar på stenålderns höga priser dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

nidas: Spelar ingen roll. Swec är inte Svensson. Men Svensson är över 95% av världens datoranvändare. Har dom det så måste alla supporta det och Palladium låser ut resten, dvs, du blir tvingad till det. Och kör du ett icke palladium system så kommer du inte kunna lira spelet iallafall.

NoAim: Så ingen förlorar på det? FINT. då kan vi ju alla kopiera alla spel så får vi se om programmerare, grafiker etc har lust att slita i ~2 år gratis för att göra ett spel.

Jag sa inte att ingen förlorar på det, jag sa att ingen blir av med något. För att dra en parallell lika dålig som din, så förlorar en bilhandlare pengar om du inte köper en bil, lika väl som en spelutvecklare förlorar pengar om jag inte köper ett spel.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Jag sa inte att ingen förlorar på det, jag sa att ingen blir av med något. För att dra en parallell lika dålig som din, så förlorar en bilhandlare pengar om du inte köper en bil, lika väl som en spelutvecklare förlorar pengar om jag inte köper ett spel.

Ok. det är till hälften rätt.
Visst förlorar en bilhandlare och spelutveklare pengar om ingen köper nåt! Men du (vi) vanliga dödliga kan inte kopiera en bil, men nog spel. That's the problem!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastjolle
?? så du menar att tekniken inte går framåt?

Jo men då blir det också dyrare för alla parter.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Att kopiera spel ska inte jämföras med bilstöld, däremot kan det jämföras med att nån snor ritningarna på Volvos nya modell och tillverkar dem själv....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Snor jag en bil så blir nån annan av med den, laddar jag hem ett spel så har snubben jag laddade hem det från fortfarande kvar det, inte sant? Med andra ord är den jämförelsen sämre än Zlatans straff mot Holland.

Bara en fråga om vem som förlorar pengar här, i bilfallet är det bilägaren, i spelfallet är det utvecklaren. Priset för en ny vara har fortfarande gått förlorat i båda fallen.

Och alla som klagar på dyra spel, när jag var på game igår kunde man där köpa t.ex. Diablo 2 LoD och Starcraft för totalt 200kr, vilket jag inte tycker är dyrt.

Permalänk
Medlem

Seriöst, man kanske kan klaga på att pc spel är lite dyra. Men hur intressant är det inte att se då pc-spel portas till en tv-spel enhet att priset plötsligt ökar med 50-100%.

Sen som jag sagt tidigare i en tråd, om spelen kostar 200-250kr blir det då för mig betydligt fler impulsköp. För 200kr svider inte såååå hårt, men 500kr är förbannat mycket pengar för att lira lite, då måste man verkligen veta att man gillar spelet och kommer att spela förbannat mycket.

Edit: Och sen hävda att varje spel som kopieras innebär en förlust för utgivaren är bara skitsnack, för seriöst, hur många spel som ni har "fått tag i" skulle ni ha köpt även om dom kostat 50kr? Antagligen få eftersom en stor del av de spelen ni fått tag i ändå är riktigt usla av ngn anledning och kanske oftast bara spelas en liten stund innnan det kastas i sopkorgen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Edit: Och sen hävda att varje spel som kopieras innebär en förlust för utgivaren är bara skitsnack, för seriöst, hur många spel som ni har "fått tag i" skulle ni ha köpt även om dom kostat 50kr? Antagligen få eftersom en stor del av de spelen ni fått tag i ändå är riktigt usla av ngn anledning och kanske oftast bara spelas en liten stund innnan det kastas i sopkorgen....

Påstår du alltså att du inte skulle köpt ett enda av de spel du kopierat om den möjligheten inte funnits?

Som anledning till att många spel är dåliga, det kan ju vara så att man får ont om pengar just för att det är ett så riskfyllt projekt att investera i och oddsen att projektet inte kommer gå med vinst är stora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Jo men då blir det också dyrare för alla parter.

man har väl alltid gjort så bra spel som det går?? när quake1 släpptes så var ju det de senaste... så det kan väl inte kosta så mycket mer ju bättre spelen blir för dom är alltid så bra som det går... förklara hur du menar det kansje är jag som inte fattar..... =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastjolle
man har väl alltid gjort så bra spel som det går?? när quake1 släpptes så var ju det de senaste... så det kan väl inte kosta så mycket mer ju bättre spelen blir för dom är alltid så bra som det går... förklara hur du menar det kansje är jag som inte fattar..... =/

Det behövs mer folk idag att göra spelen när det hela tiden blir mer krävande spel!
Alla fösöker ju optimera spelen för bästa möjliga grafik och spelkänsla.
sen vill ju vi ha ut spelena så snabbt det bara går och då måste utveklarna ta in ännu mera folk för att bli klar i tid!!! = Det är mycket mer arbete bakom spelena i dag än för ett par år sen!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Det behövs mer folk idag att göra spelen när det hela tiden blir mer krävande spel!
Alla fösöker ju optimera spelen för bästa möjliga grafik och spelkänsla.
sen vill ju vi ha ut spelena så snabbt det bara går och då måste utveklarna ta in ännu mera folk för att bli klar i tid!!! = Det är mycket mer arbete bakom spelena i dag än för ett par år sen!!

Äntligen en som greppat det

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Och alla som klagar på dyra spel, när jag var på game igår kunde man där köpa t.ex. Diablo 2 LoD och Starcraft för totalt 200kr, vilket jag inte tycker är dyrt.

Men sen så är ju Starcraft osv väldigt heta spel nu för tiden. Du kan ju vända på det och säga såhär. Spel är billiga efter 5 år...så säg att ingen köper nya spel utan alla väntar 5 år på att dom kostar 100 spänn...skulle det gynna speltillverkarna mer?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Men sen så är ju Starcraft osv väldigt heta spel nu för tiden. Du kan ju vända på det och säga såhär. Spel är billiga efter 5 år...så säg att ingen köper nya spel utan alla väntar 5 år på att dom kostar 100 spänn...skulle det gynna speltillverkarna mer?

Varför ska alla vänta för? Det räcker väl med att ni som tycker spelen är för dyra väntar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Varför ska alla vänta för? Det räcker väl med att ni som tycker spelen är för dyra väntar?

Ja det hade nog gjort nån skillnad, det lär ju vara en minoritet som tycker att det är för dyrt med spel

Men fortsätt att skjuta dig själv i foten för all del.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd

det är ju som att klaga på att en bil kostar för mycket.

"fan 500000 kr?!?! skitdyrt ju. jag tror jag snor en istället!"

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att max 400 är ett nytt spel värt, och 100 kr för en ny musikcd.

Visa signatur

Asus A7N8X-E Deluxe, Barton XP2500+ ||Chieftech DA-01B-D Dragon Fulltower 340W || 1 Gb DDR433 (dual channel) || GF4 TI 4400 med Zalman heatpipe || 4 hdd tot 680 Gb || 5st 80X80 chassifläktar via Zalman ZM-MFC1 fancontroller || NEC 3500 ”Many bothans died to give us this information.....” -Mon Mothma

Permalänk
Medlem

En bil för 500000kr är faktiskt skitdyr....lol
En vanlig bil som en s40 eller passat och golf går ju faktiskt på 150-250000 nya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriiille
men asså .. varför göra det svårt för sig?

varför arbeta om man inte är nödvändig i "laget"?
varför betala då man kan få samma sak gratis? (ladda ner)
varför dricka dr pepper när man kan få vanilla coke för samma pris?

m.m

För att Dr Pepper är för jävla gott..

Sen tycker jag att piratkopieringen som pågår är en skön knäpp på näsan på speldistributörer.
Märk väl att jag inte hackar nåt på utvecklarna i sig. Visst de vill ha en massa pengar som alla andra men de har väldigt liten, om ens nån kontroll över prissättningen..

Såå.. sänker man priset på spel kommer inte folk orka hålla på med att cracka o fula sig..
Dessutom kommer det bli mer spontanköp som nån sa tidigare.. vet att jag köper mycket oftare smågrejer som sammanlagt blir dyrt istället för nån stor grej som kostar lika mycket..

Permalänk
Avstängd

Ladda ner spelet och sedan skicka en check till programerarna istället borde vara bra... eller?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Så speldistrubutörer och butiker ska inte ha några pengar för att de tillhandahåller en tjänst? Spel som säljs direkt av tillverkaren finns, men de når en väldigt liten marknad och säljs inte så mycket. De är oftast niche-spel också.

Varför tror ni de som gör spelen säljer dem via distrubutörer och inte sig själva om de skulle tjäna mer pengar på det? De gör det förstås för att de själva tjänar mer på det. De har inte råd att upprätthålla organisationen för tillverkning, distrubution och försäljning/support. Så de låter andra sköta det, och delar med sig av eventuell vinst (och risk ifall spelet inte går så bra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det hade nog gjort nån skillnad, det lär ju vara en minoritet som tycker att det är för dyrt med spel

Men fortsätt att skjuta dig själv i foten för all del.

Precis, och om minoriteten då väntar tills spelen hamnar på för dem acceptabla prisnivåer så blir ju alla glada?