Permalänk
Medlem

ADSL, byter IP hela tiden.

Mors,
jag har Bostreams "istream" 0,5 mbit. Samt ett Netgear DG834 Router/Modem.

Problemet är att modemet byter IP ett par gånger i timmen.
Den går ner, släpper IPt och hämtar ett nytt.

Det blir värre om jag pressar linan lite och tankar.

Någon som känner igen sig?

HJÄLP!

Visa signatur

[MSI PT880 Neo-LSR][P4 Prescott HT 2,8gHz][512mb Kingston RAM] [Aopen Aeolus MX4000DV 128mb][Hitatchi 160gig SATA] [Ubuntu Linux]

Permalänk
Medlem

Får så ibland med telia men det är typ 1gång i månaden

Permalänk
Avstängd

har inte bytt ip på säkert 1 år nu

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

HJÄLP! = Ring supporten!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
HJÄLP! = Ring supporten!

Jo det har jag givetvis gjort. Båda ställena skyllde på varandra. Goddag yxskaft ungefär :-/

Visa signatur

[MSI PT880 Neo-LSR][P4 Prescott HT 2,8gHz][512mb Kingston RAM] [Aopen Aeolus MX4000DV 128mb][Hitatchi 160gig SATA] [Ubuntu Linux]

Permalänk

Byt till Telia!

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Är inte så jätte inne på det här, men har du inte ett dynamiskt ip då?
Det har väl de flesta med vanligt ADSL...

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyMovie
Är inte så jätte inne på det här, men har du inte ett dynamiskt ip då?
Det har väl de flesta med vanligt ADSL...

Även med ett dynamiskt IP så ska den inte byta IP stup i kvarten, och speciellt inte när man faktiskt använder uppkopplingen.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Re: ADSL, byter IP hela tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NVRO
Mors,
jag har Bostreams "istream" 0,5 mbit. Samt ett Netgear DG834 Router/Modem.

Problemet är att modemet byter IP ett par gånger i timmen.
Den går ner, släpper IPt och hämtar ett nytt.

Det blir värre om jag pressar linan lite och tankar.

Någon som känner igen sig?

HJÄLP!

Byte av IP beror på att ny PPPoE-request skett. Anledningen till nedkoppling av PPPoE kan ju bero på allt mellan himmel och jord, det vanligaste är att modemet tappar synk. Andra felkällor kan vara att modemet självt bootar om sig (uppgradera firmware) eller att MTU-värdet på PPPoE-klienten inte är korrekt inställt.

Så, frågan är om det händer någonting annat när Du helt plötsligt får ett nytt IP...
Loggar modemet vad som händer är det enklare att få reda på det
I annat fall är det bara att titta om synken försvinner för att sedan återkomma, eller som sagt om hela modemet bootar om sig.

Om allt ser perfekt ut så testa att ändra MTU-värdet. Detta bör ligga kring 1492-1500...

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att modemet blir för varmt och bootar om/krashar?

Permalänk
Medlem

Vissa modem och ADSL routrar har en inställning som kör DHCP release efter en tids inaktivitet. Vet inte om din router har detta men det finns på D-Link i alla fall.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calle77
Vissa modem och ADSL routrar har en inställning som kör DHCP release efter en tids inaktivitet. Vet inte om din router har detta men det finns på D-Link i alla fall.

Saken är ju den att med istream så är det PPPoE-klienten som snappar IP't...
Och den bör ständigt (typ var 3:e minut) svara på nodens request till användaren och därmed alltid stanna "online"

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB