Ska jag acceptera detta eller reklamera? (överhettad processor)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Ja, du går ju ändå på Teknisk Fysik, så en fullständigt oduglig klant är du nog inte.

Har du flashat BIOS?

Ok, jag balanserar väl mer på kanten då

Hur flashar man bios?
(moderkortsmanualen?)

Nån nämnde nåt om riskerna, vad är det som kan gå fel?

Permalänk
Medlem

Det enda som kan gå fel är väl att din varma dator får för sig att boota om under biosinstallationen. Det är inte bra.

Permalänk

Om det sitter några förhöjnings"pluttar" i fläkthållaren ta bort dom, jag vet inte hur AMD har sina fläkt platser uppbyggda men P4 hade möjlighet att ha olika höjder på kylflänsen. Vissa flänsar gick ner lite mer på undersidan medans vissa e helt plana. Jag köpte en ny som va helt plan, råkade utsätta prollen för 92grader. Men jag upptäckte sedan att det fanns fyra saker av plast som höjde upp kylflänsen som jag tog bort. Då fick flänsen kontakt med processorn. Sen va det normal temp igen

Ber om ursäkt ifall det låter flummigt, är inte så bra på att förklara

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Eftersom Andreasdr inte återkommer till denna tråd gissar jag han monterat fläkten bakofram. Problem solved.

Dyslexi fattar jag inte. Är det en sjukdom eller ett symptom? Om det är en sjukdom, vad beror det i så fall på. Om det är ett symptom borde det vara ganska lätt att fejka sig till, eller? Lite psykosomatiskt nästan.

Känns som att det är många som ser dyslexi som en bekväm ursäkt till sin usla svenska. Men det värsta är att många kan stava ordentligt och vet hur man ska bygga meningar men de orkar inte gör det ordentligt. Jag skriver alltid en massa jävla fel men jag ser till att det ser snyggt ut i slutändan. Mest för att folk ska förstå och inte missuppfatta mig. Men också för att om man framför en åsikt och dessutom gör det med en korrekt svenska och med saklighet så tror folk på en lättare än om jag fyller min meningar med slang och en massa 1337-text och annat dravel. Dessutom hatar jag oxå. Så nu vet ni.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan ju informera om att jag har fått dra ner min 2500+ från 2.2Ghz till standard 1,83 för att den överhettas

Likadan kylare också, så där har vi problemet

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

Är det inte bara det att du har en väldigt hög chassi temp? Skaffa lite chassi fläktar så löser du det problemet.

Permalänk

codefreak:
Njae, det är nog ingen fara om det inte är så att den installationen kräver en jävla massa processorkraft osv. Vid idle ligger datorn på 45-50.
Hur går installationen till, sker det i bios eller i windows?

GaleN_sthlm:
Vad är det för pluttar då. Är det så att man måste skära bort dem eller så? Då avstår jag nog

weeh:
Jag har en som är precis i höjd med processorn, den enda andra platsen är långt nere i ett hörn och det händer väl inte så mycket med CPU-tempen om jag ändrar den?
Jag har för övrigt chassitemperatur 29 just nu
Hur ska det förresten vara, ska fläkten blåsa in mot processorn eller ut från lådan?

Jag tänkte skruva lite i datorn imorgon eller så, men det är så jävla jobbigt så jag vill helst inte behöva göra det igen.
Vad tycker ni att jag ska passa på att göra medan datorn är uppskruvad?

>>Kolla att flänsen sitter som den ska
>>Kolla hur det är med kylpastan (borde vara bra i och med att jag smetade ut den ganska nyss) Hur ska den förresten vara, ska det vara på båda kontaktytor eller bara ena? Hur tjockt ska det vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Dessutom hatar jag oxå. Så nu vet ni.

Vad är det för fel på "Dessutom"?

Permalänk
Medlem

Hehe... jag hatar också Dessutom. Det är en jävla stropp som alltid kommer i sista meningen och ska försöka göra sig viktig.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk

Kit:
Dyslexi är något medfött. Det är inget syndrom för någonting annat. I de mest extrema fallen av dyslexi kan personen i fråga i princip varken läsa eller skriva trotts att ha gått igenom en normal grundskoleutbildning. (då menar jag att verkligen ha varit med på alla lektioner och så.)

Själv lider jag av ganska lätt dyslexi. Jag har inga problem med att läsa eller skriva siffror, dock har jag ganska svårt för att stava, främst i engelskan då väldigt få ord stavas som de låter. Jag kan stava samma ord på fyra olika sätt bara på en sida, och jag har ingen aning om vilken stavning som är mer rätt än någon annan. Det är väldigt jobbigt kan jag lova.
Sedan är inte dyslexi något jag bara skulle påstå att jag hade pga. att jag hade det jobbigt med stavningen. Om ni är intresserade så kan jag scanna in min 13-sidiga utredning och diagnos från danderyds sjukhus.
Anledningen till att väldigt många verkar ha dyslexi numer är kanske pga. att det på senare år upptäckts att det är mycket vanligare än man trodde förr, så flera får ett ord att sätta på sina problem.

Sorry för att vår diskussion ang. svenska språket har tagit upp så mycket utav din tråd. Jag var bara tvungen att komentera Dinomans inlägg.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

när datorn dör av värmeslag så känn på flänsen är den så varmatt du bräner dig på den om du håller kvar är det nå fel med flänsen. Om det inte är fallet så är det

1 din tempvisare på moderkortet som antigen är undermålig eller felkalibrerad.

2 fel monterad fläns vilket märks nästna på en gång då den dör efter bara några minuter.

åtgärder:
flasha moderkortet till senaste flash
kolla fläns sitter den rätt, är fläkten vänd så att den blåser på flänsen?
hur ser chassit ut? räcker det med en 80mm papst? (fläkten skall för övrigt blåsa ut).

är du rikigt osäker på hur man flashar via floppy eller usb så finns det windows-baserade flashprogram som du flashar bios inne i windows.

flashmenu hittar du här

varning om du nu har labil dator soom kan stänga av av värmen så se till att datorn inte kan bli överhettad under flashing för om det fryser sig så får du byta moderkort då eprom:et sitter fastlött (har ja för mig) på moderkortet så det inte går att hotswappa.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Här finns en ganska bra sida att läsa, hehe (förlåt

http://www.ki.se/dyslexi/ett_satt_att_narma_sig.html

De flesta forskarna verkar vara ense om att dyslexi ofta missuppfattas som likställt med svårigheter i att läsa och skriva. Med just svårigheter däri kan bero på mycket mer än bara dyslexi.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk

Ska den verkligen blåsa ut då?
Om den blåser inåt så drar den ju in den kalla luft precis utanför ventilen och blåser mot flänsen. Blåser den däremot utåt så kan det hända att varm luft cirkuleras ut från chassit men eftersom jag har öppen sida på chassit så påverkas väl inte själva processorn lika direkt som när den träffas av en konstant ström av kall luft?

Permalänk
Medlem

gäller j uatt ha ett bra flöde i burken

sätt en fläkt i fronten som suger IN luft sen ha en fläkt i baken som suger UT luft, blir bäst effekt på det sättet

cpufläkten skall blåsa PÅ flänsen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man ska aldrig ha en fläkt i chassi sidan som blåser rak imot cpun. då det skapar "luftvirvlar" som gör det svårare för cpu-fläkten att "greppa" luft å pressa ner den mot cpun/flänsen.
sätt den mellan agp-porten å cpun så funkar det bättre å du kyler en större del av dina komponenter.
men sen till att inte få för starka luftströmmar runt/över cpun-kylaren
bästa e att ha ett rör sitta på kylaren så att den tar luft utifrån burken.

fläkten på cpu kylaren ska blåsa ner annars går det åt pipan!

just my 2 cents...

Visa signatur

Athlon64 3000+ Newcastle | MSI K8N NEO FSR, nForce3 | 2x512Mb Crucial DDR PC3200 | GeForce 6800 | 180Gb hdd | Raidmax Scorpio

Permalänk
Medlem

min CPU gick upp till 60 C under spel efter att jag köpt 9800Pro
Körde först med sido plåten av... då gick den ner till 54C... sen satte jag tillbaka sidoplåten och provade istället att ta bort plasten som sitter vid dem tomma 5,25 platserna och satte en 80 fläkt där och den suger luft som fan trots att fläkten knapp rullar. så nu ligger den på otroliga 47-50C.

Detta sker eftersom jag flyttade kablar och allt mög åt sidan så den kalla luften blåses rakt in på CPU:n sen har jag fläkt på Nät-enheten som suger ut luften detta har dock resulterat i att Nordbryggan ligger på 45-46C istället 39-40 för att den sitter just mellan AGP:n och CPU:n någon som vet hur mycket Nordbryggan klarar?

Som slutsats
En 80 fläkt tar upp 2st 5,25 platser och kyller grymt bättre än "sidoplåt av".
http://www.angelfire.com/ak5/pacman/kyl.jpg
sorry JÄVLA angelfire... klistra in länken i IE så funkar den....går dock inte att klicka på....

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Hehe... jag hatar också Dessutom. Det är en jävla stropp som alltid kommer i sista meningen och ska försöka göra sig viktig.

Appropå missuppfattningar....

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Ok, jag balanserar väl mer på kanten då

Hur flashar man bios?
(moderkortsmanualen?)

Nån nämnde nåt om riskerna, vad är det som kan gå fel?

Eftersom du har ett NF7-S så kan du tanka ett program från Abit som flashar bios via Windows. När du gör detta ifrån windows ska du absolut inte ha överklockat.

ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/utilities/flashmenu/FlashM...

Gjort det med min brors NF7-S V2.0 och det funkade fin fint.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Citat:

Eftersom Andreasdr inte återkommer till denna tråd gissar jag han monterat fläkten bakofram. Problem solved.

Dyslexi fattar jag inte. Är det en sjukdom eller ett symptom? Om det är en sjukdom, vad beror det i så fall på. Om det är ett symptom borde det vara ganska lätt att fejka sig till, eller? Lite psykosomatiskt nästan.

Instämmer...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Eftersom du har ett NF7-S så kan du tanka ett program från Abit som flashar bios via Windows. När du gör detta ifrån windows ska du absolut inte ha överklockat.

ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/utilities/flashmenu/FlashM...

Gjort det med min brors NF7-S V2.0 och det funkade fin fint.

Är det alltså bara Processorn som inte får vara överklockad, jag har dragit upp grafikkortets frekvenser lite med nån medföljande programvara, gör det nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det alltså bara Processorn som inte får vara överklockad, jag har dragit upp grafikkortets frekvenser lite med nån medföljande programvara, gör det nåt?

Vet inte.. jag klockade ner allt för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Varför skulle det hjälpa att flasha bios egentligen då?

Permalänk
Medlem

Alltså, en 2500+ är rätt kylig om den går helt oklockad. Skall inte vara några som helst problem med en Whisperrock. Det mest intressanta testet du kan göra är att köra något krävande till processorn blir 70-75 grader. Sedan lägger du fingret på och känner efter. 70-75 grader skall brännas. Om det inte bränns så betyder det en av två saker:

1. Processorn är inte så varm som det rapporteras.

2. Kontakten mellan kylaren och processorn är för dålig för att leda av värmen.

Personligen har jag svårt för att tro att en processor fungerar perfekt, men blir 20 grader varmare på samma spänning jämfört med andra exemplar.

Permalänk

Var nånstans ska det brännas då? Räcker det att känna på sidan av flänsen?

Om temperaturmätaren nu är skum, hur fixar man detta? Kan en flashning av bios avhjälpa detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Var nånstans ska det brännas då? Räcker det att känna på sidan av flänsen?

Ja, det är där du bör känna.

Citat:

Om temperaturmätaren nu är skum, hur fixar man detta? Kan en flashning av bios avhjälpa detta?

Kanske, men om det är hårdvarufel på en sensor får man leva med det (eller returnera moderkortet).

Permalänk

Nja, nu var den på 60 och det var ganska varmt. Kanske på gränsen till att det hade gjort ont om man hade hållit en längre stund.
Så nåt fel på temperaturmätaren verkar det inte vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, nu var den på 60 och det var ganska varmt. Kanske på gränsen till att det hade gjort ont om man hade hållit en längre stund.
Så nåt fel på temperaturmätaren verkar det inte vara.

Då är det kanske fel på processorn trots allt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Då är det kanske fel på processorn trots allt?

Ja, :/ eller fläkten, eller moderkortet, eller flänsen. Det fanns ju många förslag

Det återstår väl för mig dels att skruva upp datorn och titta lite och att flasha bios, sen får jag väl återkomma.
En grej jag fortfarande undrar är vad en flashning av bios gör, hur kan det hjälpa mot en varm processor?

Permalänk

Jag skulle föreslå att vända på CPU fläkten bums. Det gör (nästan) ingen nytta om den blåser utåt. Jag hade en gång en K6 400 mhz där puckot jag köpte den av hade skruvat cpu-fläkten åt andra hållet. Den processorn blev aldrig sig själv igen. Så, fortsätter problemet med omstarten och crashar och sånt så är det bara att köpa ny processor. Sånt e livet.

Visa signatur

Jesters Spirit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesters Spirit
Jag skulle föreslå att vända på CPU fläkten bums. Det gör (nästan) ingen nytta om den blåser utåt. Jag hade en gång en K6 400 mhz där puckot jag köpte den av hade skruvat cpu-fläkten åt andra hållet. Den processorn blev aldrig sig själv igen. Så, fortsätter problemet med omstarten och crashar och sånt så är det bara att köpa ny processor. Sånt e livet.

Vad ja har fattat så blåser redan hans fläkt på kylflänsen, däremot så suger chassifläkten.

Ja du vad kan en bios uppdatering göra? prova å se hade jag gjort.
Prova så mycket skit du kan innan du skickar tillbaka processorn.

Din kylfläns verkar ju leda ut värmen iaf.
Låter fläkten frisk eller?. Provat slänga dit chassifläkten å köra?

Ang chassifläktar så brukar bäst vara att leda in luft lågt i chassit och leda ut den högt i chassit.

hoppas det löser sej //Conny

Permalänk
Medlem

men lol på folk som inte läser hela tråden, å fy skäms på dig som skapade tråden och inte läser alla post.

Jag skrev felorsaker, och vad inbundet i det va en bios-flashing kan hjälpa till med + så skrev ja url till abits windows-baserade flashprogram. Men som vanligt är det ingen som lyssnar

Visa signatur