Muskampen 2025: Segraren korad!

Skippa fasta Tele abonnemanget men ändå ha kvar ADSL

Permalänk

OK, hur många kör xDSL över någonting annat än POTS, om man bortser från olika labbmiljöer?

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Nu tror jag inte du förstod mitt påpekande. Det jag försöker säga är att det enligt konsumentlagen är så att ett företag inte får utnyttja sin dominerande ställning för att tvinga kunden att köpa en vara den inte vill ha för att få den riktiga varan. Vill jag köpa bredband av någon ska jag inte tvingas att köpa deras telefoni. Men Felia/Skanova bryter ju konstant mot allt som kan kallas gott affärsbruk så man är ju inte förvånad.
4. ställa som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet. Lag (1998:648).

Jag förstod dig fullständigt.
Och som någon skrev här innan mig så har ADSL ALLT att göra med telefoni. Det går via kopparledningar, det använder telenätets utrustning. Om du inte kan acceptera att det har med telefoni att göra kanske du ska köra på kabeltv-nätets internet istället, för där kanske du kan få internet via kabel-tv utan att ha kabel-tv? Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tripodz
Och som någon skrev här innan mig så har ADSL ALLT att göra med telefoni. Det går via kopparledningar, det använder telenätets utrustning. Om du inte kan acceptera att det har med telefoni att göra kanske du ska köra på kabeltv-nätets internet istället, för där kanske du kan få internet via kabel-tv utan att ha kabel-tv? Eller?

det är ju som sagt på G att man ska slippa ha ett telefonia abbonemang för att ha adsl

Permalänk

Man ska slippa att vara tvungen att ha ett tele abb hos Telia. Däremot så blir det som så att ISP får betala en avgift till Teliasonera eftersom det inte är gratis att sköta underhållet på telefoninätet med tillhörande stationer. Vem tror du får betala den avgiften i slutänden ? Om du inte vet svaret så är det du som kund.

Tror minsann att jag skrev nåt liknande på 1:a sidan av denna tråden. Men det kanske behövs upprepas. Så detta är inget spam.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Man ska slippa att vara tvungen att ha ett tele abb hos Telia. Däremot så blir det som så att ISP får betala en avgift till Teliasonera eftersom det inte är gratis att sköta underhållet på telefoninätet med tillhörande stationer. Vem tror du får betala den avgiften i slutänden ? Om du inte vet svaret så är det du som kund.

Tror minsann att jag skrev nåt liknande på 1:a sidan av denna tråden. Men det kanske behövs upprepas. Så detta är inget spam.

Jovisst är det väl så. Men en fråga kvarstår dock - Varför skall egentligen ISP:n betala för nått som dom inte använder till kunden, om nu ISP:n väljer att köra IP-telefoni. Det betals ju redan för trådparet som går till xDSL? Eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Varför skall egentligen ISP:n betala för nått som dom inte använder till kunden, om nu ISP:n väljer att köra IP-telefoni. Det betals ju redan för trådparet som går till xDSL? Eller är jag helt fel ute?

Nja, det är inte riktigt så enkelt.
Priset för s.k. "delad kopparaccess" är satt utifrån förutsättningen att slutkunden har fast telefoni och skall (iaf i teorin) motsvara den merkostnad utöver telefoniabonnemanget det innebär för Telia att leverera kopparaccessen (plus en skälig vinst). Kostnader för nätunderhåll m.m. ligger tydligen inbakad i den vanliga abonnemangsavgiften för Teliaabonnemanget. Om slutkunden inte vill ha fast telefoni, utan enbart vill utnyttja ADSL (genom exempelvis Bostream som då hyr kopparaccess) blir det lite komplicerat. Det är inte möjligt för en ADSL-operatör att enbart hyra den ena halvan av kopparaccessen, utan då får de istället betala för "hel kopparaccess" som är betydligt dyrare. På så sätt kan Telia ta ut kostnaden för nätunderhåll (som de dessutom till och med anser är högre om kunden inte har fast telefoni pga mer komplicerad felsökning m.m.)

Nya regler från PTS är ju på gång när det gäller möjligheten att utnyttja kopparaccess utan krav på fast telefoni. Hur detta skall prissättas är för tillfället under utredning, men det lutar väl åt att Telia även fortsättningsvis skall kunna ta ut merkostnad för nätunderhåll om man bara utnyttjar kopparaccess för ADSL (se www.pts.se). Ingen större skillnad mot dagens prissättning på hel kopparaccess verkar det som. Det innebär att det pris som ADSL-operatörerna får betala för kopparaccessen inte är särskilt mycket mindre än det pris som slutkunden sparar på att säga upp Telia-abonnemanget. Sedan är det ju upp till ADSL-operatören om de vill ta ut denna kostnad från slutkunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Är inte Bredbandsbolaget = BBB och Bredband2 = B2 ?

Var ifrån kommer det att Bredbandsbolaget förkortas B2?

Förkortningen "BBB" måste från början vara ett påhitt av någon lat och obegåvad person som varken orkade skriva ut namnet "Bredbandsbolaget", inte kände till det juridiska namnet "B2 Bredband AB", eller förstod att namnet "Bredbandbolaget" inte kan skrivas som "Bred Bands Bolaget" utan att belönas med en skrivihop.nu-stämpel i pannan och en spark i ändalykten.

I dagsläget används förkortningen "B2" för Bredbandsbolaget av folk i branschen. "BBB" används av lekmän och ungdomar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Förkortningen "BBB" måste från början vara ett påhitt av någon lat och obegåvad person som varken orkade skriva ut namnet "Bredbandsbolaget", inte kände till det juridiska namnet "B2 Bredband AB", eller förstod att namnet "Bredbandbolaget" inte kan skrivas som "Bred Bands Bolaget" utan att belönas med en skrivihop.nu-stämpel i pannan och en spark i ändalykten.

I dagsläget används förkortningen "B2" för Bredbandsbolaget av folk i branschen. "BBB" används av lekmän och ungdomar.

Så du underkänner alla förkortningar där man använder flera bokstäver från samma ord?
BBB är en ganska naturlig förkortning som inte kräver att dom är särskrivare.
Eller anser du att förkortningar som ex. cm, MB och liknande också handlar om särskrivning?

Nog för att man kan klaga på särskrivare i allmänhet, men se då till att även kunna andra svenskaregler som ex. hur man förkortar ord.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat RIXtotal? Skulle vilja veta om det funkar bra m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Så du underkänner alla förkortningar där man använder flera bokstäver från samma ord?
Eller anser du att förkortningar som ex. cm, MB och liknande också handlar om särskrivning?

Nog för att man kan klaga på särskrivare i allmänhet, men se då till att även kunna andra svenskaregler som ex. hur man förkortar ord.

Det JohanS vänder sig emot är med säkerhet, och med rätta, folks oförmåga att acceptera och använda branchens gängse förkortningar. Jämför gärna med den alltid lika aktuella frågan om hur bit respektive byte förkortas samt den enorma skillnaden mellan M och m i förkortningar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel

Precis som Hiker skriver så irriterar jag mig först och främst på folks oförmåga att reflektera över nya ord, eller i detta fall förkortningar, som man alltför lättvindigt införlivar i sina vokabulärer.

Vad gäller förkortningen "BBB" vill jag fortfarande hävda att den känns felaktig, om må hända inte nödvändigtvis ett resultat av en indirekt särskrivning. Jag hade eventuellt kunnat köpa förkortningen "BB", men det extra B:et taget ur mitten av ordet "bredband" kunde lika gärna vara ett E eller ett N. Du jämför för övrigt förkortningar av enheter med en förkortning av ett egennamn. Det är två vitt skilda saker och jag tror inte det finns några speciella "svenskaregler" jag bör kunna för detta. Samtidigt hade jag ansett det varit lika felaktigt om ordet "centimeter" förkortades "cnm" eller "megabyte" "MBt", vilka du kanske däremot skulle anse vara "naturliga"?

Jag är varken svensklärare eller språkexpert. Jag tog bara tillfället i akt att vädra mina åsikter gällande denna specifika företelse som jag länge retat mig på. Nu tror jag för övrigt att vi bör avsluta denna diskussion då den ju egentligen inte berör trådens ämne. Ytterligare kommentarer är eljest välkomna via privatmeddelande.

Permalänk
Medlem

Jag trodde ord som PTS var mycket allmänt accepterade och skulle isf bygga på särskrivning (?). BBB är ett fullt acceptabelt förkortande, likaså PPM, och andra väl fungerande förtkortningar. Fördelen med dessa förkortningar är också att de är lätta att förstå av vem som helst, även funktionella ljudmässigt i uttal. Förkortningen BB tror jag inte skulle funka så bra eftersom denna förkortning (om än något föråldrad) för tankarna till annan institution.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag trodde ord som PTS var mycket allmänt accepterade och skulle isf bygga på särskrivning (?). BBB är ett fullt acceptabelt förkortande, likaså PPM, och andra väl fungerande förtkortningar. Fördelen med dessa förkortningar är också att de är lätta att förstå av vem som helst, även funktionella ljudmässigt i uttal. Förkortningen BB tror jag inte skulle funka så bra eftersom denna förkortning (om än något föråldrad) för tankarna till annan institution.

Det finns en stor skillnad i dina exempel.
Både PTS och PPM är förkortningar som används av myndigheterna i fråga. Den förkortning som BredbandsBolaget själva använder är B2.
Och går man till sidan http://www.bbb.se så ser man vilka som själva använder den förkortningen.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fint, då kan vi börja ställa krav på Telia vid dåliga kablar. Finns ingen anledning att jag skall betala lika mycket jämfört med folk som synkas med dubbel bandbredd. Varför skall Telia ha betalt två ggr för kopparaccessen till ADSL när de inte ger alla samma förutsättningar?

Vi fick ju förstahandsinformation i den här tråden att Telia tar 60 kr/mån för service/underhåll av kopparn från telestation till slutkund. Multiplicera antalet abonnenter med 60 kr/mån och se vilka summor det här företaget svindlar till sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Fint, då kan vi börja ställa krav på Telia vid dåliga kablar. Finns ingen anledning att jag skall betala lika mycket jämfört med folk som synkas med dubbel bandbredd. Varför skall Telia ha betalt två ggr för kopparaccessen till ADSL när de inte ger alla samma förutsättningar?

Vi fick ju förstahandsinformation i den här tråden att Telia tar 60 kr/mån för service/underhåll av kopparn från telestation till slutkund. Multiplicera antalet abonnenter med 60 kr/mån och se vilka summor det här företaget svindlar till sig.

5,6 miljoner POTS
5,6 miljoner * 60 = 3,3 miljarder

1,2 miljoner ISDN.
1,2 miljoner * 90 = 1,08 miljarder

service o underhåll år 2002 = 9,6 Miljarder.

enorma summor...javisst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
5,6 miljoner POTS

1,2 miljoner ISDN.

enorma summor...javisst.

Du skrev innan att Telia troligtvis kommer att höja de här 60 kr/mån för service/underhåll. Om dina siffror ovan stämmer så gick Telia 43 miljarder i vinst 2002 bara på den här avgiften, hur mycket skall det här maffiaföretaget suga ut innan de blir nöjda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Du skrev innan att Telia troligtvis kommer att höja de här 60 kr/mån för service/underhåll. Om dina siffror ovan stämmer så gick Telia 43 miljarder i vinst 2002 bara på den här avgiften, hur mycket skall det här maffiaföretaget suga ut innan de blir nöjda?

Är du blind, eller bara allmänt dum???

Räkna om, eller bättre, LÄS OM. dom gick ungefär 5 Miljarder back.

Permalänk
Medlem
Citat:

fel, enda som e gemensamt mellan adsl och pots/isdn telefoni är att man använder samma koppar kablar, i övrigt är det helt annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

5,6 miljoner POTS

1,2 miljoner ISDN.

4,38 miljarder x 12 - 9,6 miljarder

Eller 9,6 miljarder gäller per månad? Skriv då det för helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Det finns en stor skillnad i dina exempel.
Både PTS och PPM är förkortningar som används av myndigheterna i fråga. Den förkortning som BredbandsBolaget själva använder är B2.

/H

Grejen som jag förstod den var väl att förkortningen är fel (enligt dig skulle Bredbandbolaget förkortas BB vilket även det grundas på särskrivning). Det viktigaste med en förkortning är att den används på rätt sätt, och förstås av alla (vore det SvD, MS eller BBB).

Kärt barn har många namn.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

5,6 miljoner POTS

1,2 miljoner ISDN.

enorma summor...javisst.

Har svarat på detta med långa inlägg tidigare och tänker inte ta det en gång till. Man kan vända och vrida på siffrorna hur man vill och det är INGEN förlustaffär för Telia att äga nätet. Nätet har alltid varit en mjölkko för Telia och inbringat vinster uppemot 5 miljarder varje kvartal. Förlusterna Telia har haft de senaste åren beror mer på dåliga affärer, t ex bara affären med Sonera kostade dom ca 50 miljarder (3G-licenser som åkte i papperskorgen). Hade detta satsats i finmaskigt fibernät över hela Sverige, vilket beräknats till en kostnad av 60 miljarder, skulle Telia kunna erbjuda sina kunder fiberuppkopplinga och ip-telefoni för struntsummor och ändå gå med en bra vinst. Men istället håller man igen utbyggnaden av bredband, till förmån för vinstintresse. Grupper som fortfarande får sitta på 56 k modem och ISDN uppkopplingar får betala skjortan. Det finns nämligen något som heter trafikavgifter också.
Däremot är det sant att vinsterna krymper p g a ny teknik och andra intressenter på marknaden. Men detta har Telia haft många år på sig att åtgärda efter man fått det svenska kopparnätet till skänks. Men den som gapar över mytcket...

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Grejen som jag förstod den var väl att förkortningen är fel (enligt dig skulle Bredbandbolaget förkortas BB vilket även det grundas på särskrivning). Det viktigaste med en förkortning är att den används på rätt sätt, och förstås av alla (vore det SvD, MS eller BBB).

Kärt barn har många namn.

Enligt mig så har alltid bredbandsbolaget förkortats B2.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sjuk grej är ju att jag som har Telia GruppLan som har ett eget uttag måste ha ett teleabb. hos telia..

Det är ju helt åt skogen

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är väl onödigt, alla kan läsa fel!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

DjCad.. nej det är inte åt skogen, det är bara telia i ett nötskal

Permalänk
Medlem

Jag pratade just med Bostreams kundtjänst och det går att ha Scream utan att ha abonnemang för fast telefoni men det kostar 100 kr extra i månaden. Det är 25 kr mindre än det kostar att ha kvar telefon-abonnemanget, så det kändes ju inte aktuellt.

Det var tydligen engångskostnad också, som jag inte fick reda summan på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjCad
En sjuk grej är ju att jag som har Telia GruppLan som har ett eget uttag måste ha ett teleabb. hos telia..

Det är ju helt åt skogen

Det var riktigt sjukt! Jag hade Telia Gruppanslutning LAN i min tidigare lägenhet. Där behövde jag inte nåtgot vanligt telefonabb. Dock var detta för c:a 1 år sedan.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Jag kan bara kort tillägga att jag känner två som har haft telia ADSL utan tele BARA adsl ganska länge. Har dock inte tänkt på om det skulle vara omöjligt förräns nu när jag såg denna strängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Har svarat på detta med långa inlägg tidigare och tänker inte ta det en gång till. Man kan vända och vrida på siffrorna hur man vill och det är INGEN förlustaffär för Telia att äga nätet. Nätet har alltid varit en mjölkko för Telia och inbringat vinster uppemot 5 miljarder varje kvartal. Förlusterna Telia har haft de senaste åren beror mer på dåliga affärer, t ex bara affären med Sonera kostade dom ca 50 miljarder (3G-licenser som åkte i papperskorgen). Hade detta satsats i finmaskigt fibernät över hela Sverige, vilket beräknats till en kostnad av 60 miljarder, skulle Telia kunna erbjuda sina kunder fiberuppkopplinga och ip-telefoni för struntsummor och ändå gå med en bra vinst. Men istället håller man igen utbyggnaden av bredband, till förmån för vinstintresse. Grupper som fortfarande får sitta på 56 k modem och ISDN uppkopplingar får betala skjortan. Det finns nämligen något som heter trafikavgifter också.
Däremot är det sant att vinsterna krymper p g a ny teknik och andra intressenter på marknaden. Men detta har Telia haft många år på sig att åtgärda efter man fått det svenska kopparnätet till skänks. Men den som gapar över mytcket...

Ska bara kommentera ett par saker där.
Du påstår att TeliaSonera mjölkar in 5 miljarder per kvartal på fasta nätet? Vilket skulle innebära 20 Miljarder per år.
TeliaSonera gjorde förra året en vinst på strax över 9 miljarder (om jag kommer ihåg rätt)
Runt 35% utav den vinsten kom ifrån det mobila nätet.
runt 10% kom ifrån butiker/försäljning utav produkter och dylika tjänster.
Så där faller ditt argument om "5 miljarder i vinst per kvartal" ganska så rejält.
Om du vill så finns årsredovisning på www.telia.net

Men jag förnekar inte att det fasta nätet genererar en hel del "extra" intäkter och förmåner.
Men faktum kvarsår, det som _SKA_ finansiera service o underhåll utav det fasta nätet, räcker inte till. Det var därför som PTS i våras meddelande att det var fritt fram för Telia att höja månadsavgiften. Går att läsa hela beslutet på

http://www.pts.se/Nyheter/pressmeddelande.asp?ItemID=2877
Nyhetsartikel om det går att läsa här.
http://www.idg.se/ArticlePages/200401/22/20040122162528_CS/20...