Permalänk
Medlem

vilken skulle ni välja?

Jag undrar vad som ger bäst prestanda (vem man klarar sig längst med) AMD 64 3000+ eller Intel centrino 1.6? Annars tror jag JMEs paket känns mest rätt för mig. Först var det A64:an, men den hade inte samma upplösning och batteritid.

Jag ska inte spela så grafiken är inte så viktig, däremot tv-ut, upplösning, framtidssäker (att den inte anses som kass efter 2 år) och prestanda.

Hur står sig centrino processorn gentemot A64:an? När 64bitars applikationer blir standard borde väl A64 spöa centrinon eller?

Hade A64:an funnits med den upplösningen och annat batteri hade jag tagit den p en gång (nån som vet var jag kan hitta en sån, säg inte ferrari för den är för dyr)

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

Om man utgår från batteritiden klarar man sig mycket längre med P4 M än Athlon 64 men det är mer kräm i den sistnämnde. Ska du inte spela behöver du inte så mycket processorkraft (om du inte håller på med andra krävande applikationer) så jag tror en Centrino-lösning är det bästa för dig, P4 M är f.ö. inte ett dugg slö p.g.a. den låga klockfrekvensen. Dessutom väger båda datorer med P4 M mindre än A64:an du visar.

Jag har själv nyligen köpt en SHG Note med liknande prestanda som de du visar. Det är en P4 M på 1,6 Ghz med 512 MB PC2700 DDR-SDRAM, 60 GB hårddisk (5400 rpm, 16 MB cache) och ett Radeon 9700 samt WLAN och andra schyssta grejor. Dessa datorer hittar du på shg:s hemsida som är http://www.shg.biz om du är intresserad.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Blir den varm? Är den tyst? Går batteriet att ta ur när man kör på ac:n så att batteriet inte blir nött ? Känns den snabb i övrigt, går den att jämföra med en stationär?

Vad klarar skärmen för upplösning?

Jag vill ha kräm i den iom att jag har tänkt ta den som hem-pc, så den ska vara fräsch i åtminstone 3 år. Då känns väl 1.6 typ som en 550 MHz gör i dag.

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overhard
Blir den varm? Är den tyst? Går batteriet att ta ur när man kör på ac:n så att batteriet inte blir nött ? Känns den snabb i övrigt, går den att jämföra med en stationär?

Vad klarar skärmen för upplösning?

Jag vill ha kräm i den iom att jag har tänkt ta den som hem-pc, så den ska vara fräsch i åtminstone 3 år. Då känns väl 1.6 typ som en 550 MHz gör i dag.

Jag har inte kollat upp hur varm just min burk blir än men den blir inte särskilt varm. Jag uppfattar datorn som riktigt tyst. Man måste ha batteriet i hela tiden om jag inte missuppfattat någonting Och den känns faktistk snabb, visst man märker att det bara är en 5400 rpm:s hårddisk men det kan man leva med (kanske har att göra med att jag är van vid en 10.000 rpm:s raptor också).
Skärmen klarar av 1280x800 i upplösning och jag tycker det fungerar helt OK. Processorn i burken går jämföra med en "vanlig" P4 på ca 2,5 Ghz - och det är det väl inget fel på?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Denna då: JME Companion M6010? för 15 500:- får man den med en 60 GB 7200RPM hårddisk!

http://www.jmedata.se/assets/pdf/companion.pdf

Längst till höger i pdf:en.

Visa signatur

Permalänk

Blanda inte ihop Pentium Mobile och Pentium 4 Mobile. Det är två helt olika processorer. P4 Mobile är iprincip en "vanlig" P4 med lite mindre strömförbrukning (dock fortfarande mycket mer än en P Mobile).

Intel Centrino platformen är för Pentium Mobile och Celeron Mobile och inte Pentium 4 Mobile.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...