Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

Det var en lång tråd det här.

Kan dock konstatera att Teetow vet vad han pratar om, han verkar inte vara särskilt förtjust i creative kort *hehe* inte så konstigt det är många som sagt aldrig mera ett soundblaster skulle jag tro...har själv varit emot dem, men jag måste säga jag har ett Audigy 2 EX som jag tänkte göra mig av med och skaffa nåt mera lämpat att spela in med hemma, men jag har nu kört med det tills vidare och jag är positivt överraskad av det sköter sig så bra i 24/96 vilken jag nästan konsekvent använder mig av hemmavid för låt skrivning klarar då latency på 5ms med ett fett belastat system med åtskilliga mjukvarusyntar m.m

Skall tilläggas att det är ju inget studiokort men som allround kort för spel, musik och film är det förträffligt men när det är dags för seriösa inspelningar i studion så har jag Egosys (ESI)Wamirack 192X vilka klarar 0.7ms latency 24/96 och (24/192 0.3ms)och som har "riktiga" AD/DA omvandlare

Men hur som helst min rekommendation blir nog ändå ESI Juli@. finns på t.e.x www Jam.se för 1500 spänn och dem låter grymt bra för sitt pris samt att det har ett par sköna hårdvarulösningar.

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludran
Men hur som helst min rekommendation blir nog ändå ESI Juli@. finns på t.e.x www Jam.se för 1500 spänn och dem låter grymt bra för sitt pris samt att det har ett par sköna hårdvarulösningar.

Skulle råda dig att välja M-Audios Audiophile 24/192 istället, mest för stabiliteten och ljudkvaliteten. ESI har inte det bästa trackrecord när det gäller drivrutiner, även om Juli@ verkar ha klarat sig fint än så länge. Är du dock nöjd med Wamiracken så funkar Juli@ säkert fint i din burk också (även om den där vänd-funktionen mest är en reklamfeature, alla vet att balanserade utgångar är det som gäller).

En liten detalj kring 24/96, bara: Latencyn blir lägre ju högre sample rate du kör, detta är inbyggt i mekaniken (tänk trycket i en vattenslang). Det är CPU:n som ansvarar för hurvida datorn klarar av att leverera all ljuddata; det enda ljudkortet möjliggör är att restiden mellan ljudbufferten och D/A-omvandlarna blir kort. Dåligt byggda kort (eller ibland kassa drivrutiner) ger "buffersprak" (som uppkommer när ljudkortet blandar gammal och ny data) medans en överbelastad CPU ger stopp och hack i uppspelningen. Således spelar antalet softsynthar ingen roll för ljudkortets prestanda.

Vad är f.ö. "riktiga" AD/DA-omvandlare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle råda dig att välja M-Audios Audiophile 24/192 istället, mest för stabiliteten och ljudkvaliteten. ESI har inte det bästa trackrecord när det gäller drivrutiner, även om Juli@ verkar ha klarat sig fint än så länge.

...angående stabiliteten så kan jag tillägga att jag aldrig haft ett ända stabilitetsproblem med mitt ESI kort och jag använder det dagligen använt det under 1,5 år nu och ljudkvalitetsmässigt när ljudkvaliteten nu är så hög på ljudkorten generellt så är det nog mest subjektivt.Det är nog 50/50 att tycke av ljudkvaliteten är bättre på ESI's Juli@ gentemot M-audio Audiophile.

En annan sak som jag vill poängtera är att "buffersprak" ofta är relaterat till moderkort och hårddiskar (speciellt s-ata)(raid) som inte lirar 100% gentemot ljudkortet eftersom PCI busen inte kan leverera mängden data som ska passera, IRQ konflikter spelar roll här också.

Att ESI är dåliga på skriva drivrutiner njaa tror inte det sedan ESI började skriva drivrutiner för ST Audio's kort så har jag hört att problemen för dem försvann.En polare till mig har ett ST Audio DSP3000 M-Port och det har väl funkat si och så men med nyare drivrutiner som ESI skrivet så funkar det klockrent enligt honom. ST audio är numera uppköpt av ESI förrestän.

"Riktiga" AD/DA omvandlare är det som sades när vi gjorde en referrens lyssning med ett par hi-fi experter i soffan anläggningen som det spelades upp på kostar en bra bit över 200000:- och korten som hade används för inspelning var Audigy 2 ZS, M-audio Audiophile samt Wamirack 192X.

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludran
En annan sak som jag vill poängtera är att "buffersprak" ofta är relaterat till moderkort och hårddiskar (speciellt s-ata)(raid) som inte lirar 100% gentemot ljudkortet eftersom PCI busen inte kan leverera mängden data som ska passera, IRQ konflikter spelar roll här också.

Självklart. Det jag poängterade var att antalet softsynthar du kör belastar främst processorn, det påverkar inte vilken latency du kan köra (förrän du börjar närma dig taket, då större buffrar kan göra att CPU och övrig arkitektur bättre klarar sig genom flaskhalsar).

Och om du har positiva erfarenheter av ESI ska du köra det, jag ger bara mina 2 dB Intressant förresten med hifi-klubben, vad kom ni fram till? Hur kopplade ni riggen, vilka tester kördes?

Permalänk
Medlem

beställde ett extern ljudkort från ditt jobb härom månaden eller så m-audio transit... funkar fan riktigt bra

köpte extern enbart av den enkla anledningen att shuttlen inte tillåter allt för stora PCI kort och vill kunna ha ett vettigt ljudkort när man väl går över till bärbart med

var det ett hyffsat köp å du store Teetow

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
beställde ett extern ljudkort från ditt jobb härom månaden eller så m-audio transit... funkar fan riktigt bra

köpte extern enbart av den enkla anledningen att shuttlen inte tillåter allt för stora PCI kort och vill kunna ha ett vettigt ljudkort när man väl går över till bärbart med

var det ett hyffsat köp å du store Teetow

För att spela upp ljud? Funkar väl bra. Har lite optiskt hit och dit också, om jag inte minns helt fel. Dock tror jag du kan ha köpt bättre grejer än du anar, den där lille lådan har ASIO2-stöd, vilket i klartext innebär att den funkar att göra musik med. Inte illa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
För att spela upp ljud? Funkar väl bra. Har lite optiskt hit och dit också, om jag inte minns helt fel. Dock tror jag du kan ha köpt bättre grejer än du anar, den där lille lådan har ASIO2-stöd, vilket i klartext innebär att den funkar att göra musik med. Inte illa

hahaha det var som fan.. fungerar mest som mellansteg från dator till förstärkare... uppgraderade stereon för 10-15k så tyckte jag lika gärna kunde ha ett vettigt ljudkort med

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Godagens

Ska och handla analoga kablar på fredag för att koppla in datorn till Recievern, haft surround högtalare länge.. men aldrig kopplat in till datorn.. har ingen subwoofer dock men jag överlever utan.. Ska jag köpa 2 st 3,5mm >> 4 RCA.. och 1 st 3,5mm >> 1 RCA för centern?

hade tänkt ha analogt för jag lirar mycket call of duty samt need for speed underground 2 hade varit bra med "riktigt" surround.
har hört att 5.1 inte funkar som det ska i digitalt i typ spel och sånt som stödjer det för att "alla?" ljudkort inte kan encoda dolby digital till recievern?

är jag helt ute och reser?
Tackar för hjälp

Visa signatur

Riggen: Gigabyte - Ep35-Ds4| Core 2 duo E8400 4.0ghz | 4 gb ddr2 Corsair TWIN2X | Gigabyte 460 Oc 850mhz | thermaltake 120 extreme | HTPC |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiaz
är jag helt ute och reser?

Nä, tycker jag inte. Kablaget verkar stämma, och mycket riktigt är det få ljudkort som klarar att encoda en AC3-ström. Därför är det enklast att köra analogt.

Permalänk

Letar ljudkort och behöver lite hjälp.

Vill ha ett kort med bra ljud för musikuppspelning, ok prestanda i spel (kör med hörlurar) och det _måste_ha optisk utgång.

Pris:1000-1500:-

Några tips?

Visa signatur

Proud member of the [><((((*>~] clan www.piranha.nu

Permalänk
Medlem

Ok... Inte för att vara spydig, men du har 15 sidor smetad med inlägg om det mesta du förmodligen behöver veta, graciöst sammanfattat i det första inlägget... ^_^

Permalänk
Medlem

Tjena!!
ja e på jakt efter ett kort som gärna har DD Encoder, men inte intresserada v o byta moderkort, har hört nån små rykten om att soundstorm ska komma i PCI "form".

Men som sagt ja e på jakt efter nått som ska duga till både AC3/DTS dvs signalen ska gå raka vägen gärna optiskt in i min reciver, till först o främst Film och Musik.

Visa signatur

There's No Place Like 127.0.0.1

Permalänk

Alltså måste först säga att det är ett läskigt bra jobb av dig Teetow att göra denna i grunden mycket simpla riktlinje-faq med fundamentala pusselbitar som klargörs o.s.v.

Men någonstans på någon sida och så skrevs det nå om att musikproduktion är bättre på en MAC än på en PC, euhm... hehe varför då? Jag ifrågasätter dig absolut INTE, utan undrar mest. Vet ej om du skapade någon ny tråd där det stodd om detta eller om det var i denna. Men hur som helst, skulle du vilja göra en eventuellt lång historia kort?

God Jul

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Den korta historien är att det handlar om tycke och smak. Egentligen enbart om det. Bygger du en PC kan det vara lite knöligare att plocka ihop rätt delar som är tillräckligt kompatibla att skapa en stabil dator. Ja, instabilitet under WinXP handlar i första hand om hårdavara, i de flesta fall... Annars handlar det ju om vilken mjukvara du vill använda. Logic släpps ju numera bara till Mac. Gillar du Cubase kan du lika gärna köra på PC. Hade jag haft pengar hade jag köpt en Apple då MacOSX rockar feting!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är enklare än så: Mac OS X är bättre för ljudproduktion (OS:et själv äter inte lika mycket systemresurser), och en Mac är lättare att få stabil - delvis av de anledningar Jojje påpekar, men också för att drivrutinerna håller högre klass, och att Mac OS X är inherent stabilt.

Enda anledningen till att det inte står en Mac i varenda studio är att de är dyrare, och att Apple under 90-talet tappade stora marknadsandelar till PC:n medans Steve Jobs var borta.

Dock ska, till Windows' försvar, sägas att det inte är någon smärtsam historia att få till en bra PC DAW. Rätt hårdvara och försiktigt tweakande av XP så är man i princip i mål. Cubase har också hämtat upp sig kraftigt de senaste åren, och med den enorma installed base av hemmapulare och "Reason-kids" som byter upp sig har Steinberg säkrat en dominerande position på marknaden. Logic är dock fortfarande den bästa MIDI-sequencern, med audio-hanteringen som sin akilleshäl. Därav att man ofta ser Mac-baserade ProTools+Logic-riggar i större studios.

Permalänk

Önskar ett omdömme och erfarenheter angående detta kort, ESI Juli@.
Tänker använda det till en HTPC och en framtida hemmabioreceiver(5.1).

Visa signatur

Mr Hardy42

Permalänk
Medlem

Re: Vem bryr sig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Sitter själv med ett gammalt SB128-PCI och speler. Huvudsaken är att jag kan avgöra vartifrån ljud kommer så är det bra. Splear man onlinespel slår man ofta av all musik mm för att kunna höra steg och skott.

Så vilken kattegori hamnar jag i då? Själv tycker jag man skall prata om tekniken i ljudkort och inte klassa in människor i olika kattegorier bara för att sedan påstå att en ljudintreserad har ett vistsorts ljudkort. Hör när en människa läst vad korten kan klarar de ofta själv att bedömma vad du skall ha.

Mitt råd är detta. Har du en Sony sterio eller liknande, köp ett billigt kort. Har Du en Krell hemma i hyllan, köp då värsting kortet.

ja, det handlar ju lite om intresse....
ska man bara lyssna på musik, lägg ner hela data grejen och köp en riktig hemma stereo istället.ska man spela spel så duger ju ett snik kort. men om man ska producera musik och pyssla så är ju givetvis ett värsting kort till hands.så skulle jag sammanfatta det.

ska kolla vad jag har för ljudkort när jag får min skärm i nästa vecka, så intresserad är jag igentligen av riktigt bra ljud från datorn...det låter riktigt bra med vanlig cd skiva iallafall.

ska jag lyssna på musik så har jag en stereo som räcker för att reta gallfeber på min flickvän i både ljud, tyngd och plats .

Permalänk
Medlem

Discussionen klar nu?13sidor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Hardy42
Önskar ett omdömme och erfarenheter angående detta kort, ESI Juli@.
Tänker använda det till en HTPC och en framtida hemmabioreceiver(5.1).

Hmm, kan nog funka fint. Juli@ har ju möjlighet att köra balanserade utgångar, vilket sänker brusnivån en del - förutsatt att din utrustning i andra ändan klarar av det. Inte alltför vanligt i hifi-sammanhang, dock. Har du inte möjlighet att ta emot balanserade signaler kan du lika gärna köpa ett Audiophile och spara 500 spänn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban15

Inte på långa vägar. Spamma gärna nån annanstans.

Permalänk
Medlem

köp audigy4 det är bästa kortet på marknaden.Slut nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

köp audigy4 det är bästa kortet på marknaden.Slut nu?

Nej. Det stödjer t.ex. inte ASIO i 44100. Sluta trolla.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Varning utdelad för spam.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Finns det något annat bättre kort än audigy4 pro som du kan rekomendera?

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort är bäst?
Hercules Game Theater XP 7.1 eller det inbyggda i Asus A8N-SLI Deluxe?
Undrar om det är värt att flytta över mitt hercules kort till nya datorn

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Finns det något annat bättre kort än audigy4 pro som du kan rekomendera?

Det beror helt på vad du ska ha det till. Läs från första inlägget i tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Vilket ljudkort är bäst?
Hercules Game Theater XP 7.1 eller det inbyggda i Asus A8N-SLI Deluxe?
Undrar om det är värt att flytta över mitt hercules kort till nya datorn

Mnja, klurigt. Jag googlade runt lite, och just det där mobot verkar sakna SoundStorm, vilket egentligen är den enda anledningen till att köra internt. Man man då realtidsencoda AC3, vilket i praktiken innebär att man kan lira i surround och köra digitalt. Annars drar jag en vild chansning på att Hercules-kortet låter bättre.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom 13 långa sidor du kan väl istället svara vilket kort som är bäst för spel och musiklyssnande i dvd-audio.audigy4 är väl det eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Orkar inte läsa igenom 13 långa sidor du kan väl istället svara vilket kort som är bäst för spel och musiklyssnande i dvd-audio.audigy4 är väl det eller?

Du sa inget om spel eller musiklyssnande i dvd-audio, alltså kunde jag inte svara på din fråga. Vill du bara ägna dig åt sånt blir du nog jättenöjd med ett Audigy4 pro.

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre du rekomenderar pris spelar inte så stor roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Finns inget bättre du rekomenderar pris spelar inte så stor roll.

Nä. Du vill antagligen ha EAX eftersom du spelar, så då är Creative-korten ditt bästa alternativ.

Permalänk
Medlem

Tack då vet jag