Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Testerna är gjorda i 96 kHz - en samplingsfrekvens som är totalt ointressant för musikproduktion

Sanning med modifikation. Mastering i musikstudios görs i regel i 24/96, eller 24/48. Det är först innan det ska pressas på CD som det downsamplas, allt för att få så hög ljudkvalitet som möjligt.

SPDIF-out från DVB-boxar kör oftast 48KHz, likaså DAT osv.

Citat:

Mitt skämt rörde främst att Creative fortfarande försöker marknadsföra sig som kort lämpade för musikproduktion, vilket är skrattretande.

Hehe, frågan är bara hur många seriösa större musikstudios som använder Audigy-kort

"Professional sound quality" betyder inte nödvändigtvis att det är tänkt för professionellt bruk, det betyder helt enkelt att det är bra. Med andra ett ovanligt bra consumer-kort, och det stämmer bra.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Mastering i musikstudios görs i regel i 24/96, eller 24/48. Det är först innan det ska pressas på CD som det downsamplas, allt för att få så hög ljudkvalitet som möjligt.

Sorry, men det där stämmer inte heller helt. Man kan jobba i 24/96 OM det rör sig om analoginspelat material som samplas en gång för att mastras, och sedan mixas tillbaks. Digitala musikproducenter (folk som jobbar i ProTools, Cubase, Reason, Logic, Fruityloops) jobbar helst i 44.1 eller 88.2, då blir resamplingsartifakterna minimala (varannan sampling bort). Den lilla ökning som 88.2 till 96 kHz ger motiverar inte försämringen vid resample.

Jag har hittills inte träffat någon vettig producent som jobbar i 48 kHz när målet är 44.1, det är ungefär som att göra en film i 800x600 och sen skala ner till 640x480 - det är bara dumt. Man siktar oftast på att halvera eller dubbla - då märks det inte lika mycket.

24-bit är det däremot vanligt med, speciellt när man spelar in akustiskt material som har hög dynamik (nylonsträngad gitarr, konsertflygel m.m.). De extra bitarna kommer då väl till pass för att förhindra kvantiseringsbrus i de svagare partierna. Dock är artefakterna av bitdjupsreducering (framförallt med en bra dithering-algoritm) marginella jämfört med att resampla. Jämför återigen med bildhantering; att sänka färgdjupet märks inte alls lika tydligt som att sänka upplösningen.

Camridge: Och det är det där som är min poäng; folk luras dagligen, pga Creatives marknadsföring, att Audigy-serien är anpassad för musikskapande; det är den inte. Det funkar ibland, det funkar okej, men det finns så mycket bättre kort därute för att både lyssna på och skapa egen musik.

Kan nån förresten bekräfta om man kan köra Audigy2's ASIO-drivers i 44.1 kHz? Jag har inget Audigy2 just nu, och kan inte testa. Jag vet att Audigy1 inte kunde det iaf, och det är väl i princip samma DSP?

Fotnot: Här ser ni frekvensresponsen för Audigy2 ZS och EX i 44.1 kHz - och de ripples jag talade om tidigare. Inte precis användbart i musiksammanhang. Borde inte detta påverka även vid uppspelning av t.ex. mp3:or? Någonstans måste ju samplekonverteringen ske, och oavsett vart så är det ju dåligt.

http://www.tomshardware.com/video/20031007/audigy-09.html#com...

Edit: DAT körs oftast i 44.1 kHz eftersom det då teoretiskt sett blir transparent mot CD. Vad en DVB-box är vet jag inte, är det DVD-spelare du syftar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad en DVB-box är vet jag inte, är det DVD-spelare du syftar på?

DVB, Digital Video Broadcast, dvs digitalbox

Men DVD-Video-ljud (!) är ju också 48, eller 96 i vissa fall.
DVD-Audio lagras i 96KHz 5.1, eller 192KHz stereo.

Frekvenskurvan på tomshardware är lite väl elak eftersom de kör en loopback. Med andra ord värre än vid vanlig inspelning, men 'rak' frekvensgång har det ju som bekant inte under 48KHz pga uppsamplingen.

Angående resampling så är det sällan folk använder optimala metoder... Tydligen är en del nyare DVD-audio-skivor mixade i 24/48, sedan överförda till analogt band för att till slut spelas in i 24/96 och läggas på skiva. Verkar inte särskilt seriöst, om det nu stämmer. Sen har vi ju det omtalade formatet SACD som mixas i 24/96 för att sedan resamplas till 1 bit, 2,8MHz.

44,1KHz ASIO funkar om man väljer ASIO Multimedia Driver, annars är det 48 eller 96 som gäller. Om det är ett sämre läge eller inte har jag ingen aning om.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

44,1KHz ASIO funkar om man väljer ASIO Multimedia Driver, annars är det 48 eller 96 som gäller. Om det är ett sämre läge eller inte har jag ingen aning om.

ASIO Multimedia Driver är en wrappad ASIO-driver, alltså inte "äkta" ASIO. Du får i de flesta fall lika hög latency som DirectSound; på ett Audigy minst 50 ms, antagligen högre. Svaret på min fråga är alltså "nej".

Permalänk

Har precis köpt en ny dator med nvidia soundstorm inbyggt...

Är musiker på fritiden och vill ha bra kvalitet och mycket bas i mina mp3or

Tycker ni att jag ska uppgradera till ett Audigy LS eller 2 ljudkort? Är det värt det? LS kostar 599 och tvåan kostar 779 (bulk) på webhallen.com

Har ett Audigy player på farsans dator och det låter mycket bra! Mina Logitech z-640 högtalare kommer antagligen på fredag
Självklart har jag bra hörlurar med

Permalänk
Medlem
Citat:

Gör som du vill, jag hävdar att du har köpt onödiga grejer. Som jag sa; för det första måste du ha material samplat i 192 kHz, vilket i princip inte finns. För det andra måste du både har hörsel och högtalare som kan uppskatta skillnaden mellan 44.1, 96 och 192 kHz.

Förstår därför inte hur du kan säga att du inte är intresserad av att höja kvaliteten på högtalarna - de utgör den absolut viktigaste komponenten i ett lyssningssystem. Vad har du för grejer just nu?

Har cerwin vegas full serie i V-serien, samt harman/kardon 330, acustic kablar med banan kontakt. Tycker att om man har förstärkare för en del pengar, så ska man ha rejält ljudkort med. Man kan inte strypa det fina ljudflödet ,med ett dåligt ljudkort. Du som är för HIFI borde ju veta att tex. kablar är en mycket mycket vilktig del i ett system. Samma måste ju gälla med ljudkortet.

har man ett mindre bra system kan ja förstå dig helt, då hör man ingen skillnad p.g.a att de andra komponenter/sladdar stryper det.

men själv tyckler ja att ja inte ha så kasst system, så det var därför ja tycker ett 192 måste vara bättre än ett 92.

Har just nu ett ljud kort som använder 44,är inte alls nöjd med det. Ska ha ett nytt, därav kom ja in på denna länken.

Men du står fast vid att det är onödigt att ha 192? Kan ju hålla med om det med samplinge, en mp3 har ju bara 44 i standard, om ja inte är helt vilsen. Men om man ser film via DVD spelaren på datorn o.s.v måste ju 192 vara bättre?

Permalänk
Medlem

spike_swe

Om jag vore du o vill ha det lilla extra så skulle jag uppgradera. Tycker själv inte riktigt om det inbyggda soundstorm kortet och inte många heller om man kollar på dessa forum.
--------------

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

frågan är då om man ska ta LS eller tvåan?

vad är det för skillnad egentligen???

Permalänk
Medlem

LS är en Budget/Avskalad modell. Jag skulle själv ej ta LS

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-

Permalänk
Medlem

M-Audio Revolution 7.1
Bättre ljud.

Mitt tips.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd

Bättre ljud, man saknar öppenhet och dynamik.

Vad anser du Teetow annars om balanserade kablar?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

ryssen

Du var då väldigt duktig.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Nu ska vi inte överdriva, skillnaden är ganska så liten, men kan upplevas som stor om man varit i hifi-svängarna en längre tid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Kaleid: Balanserade kablar är bra - om man arbetar i inspelningsstudio eller med stageutrustning De är först och främst till för att reducera brus på svaga signaler, t.ex. mikrofoner eller vissa keyboards. Mellan ljudkort och förstärkare är signalen oftast redan så "het" att bruset minskar rätt drastiskt.

Undantaget är naturligtvis gamla analogstudios med allt över 16-kanaliga mixerbord, kan du tänka dig det summerade bruset från 24 obalanserade kablar?

För HiFi-bruk är balanserat alltså inte högsta prio - men det kan få ner brusnivån om man anser sig ha problem med det. Det gör dock ingenting för ljudkvaliteten i övrigt.

razmuz.p: Jag är hemskt ledsen, men det verkar verkligen som om du behöver läsa på lite. Soundtracket på en DVD har inget med 192 kHz att göra, det ljudet du hör är en PACKAD 48 kHz-ström som sedan fördelas på sex högtalare, där hade det snudd på räckt med ett gammalt Soundblaster Pro för att reproducera varje kanal!

Du har antagligen förväxlat det med DVD-audio, som är ett 192 kHz-format tänkt att distribuera ljud-DVD:er för riktiga finsmakare. Så, ingen poäng med 192 kHz där heller alltså. Förstår du nu varför jag tycker 192 kHz är onödigt? Du har INGET material som är samplat i så hög sample rate, och dessutom klarar varken dina högtalare eller dina öron av att uppskatta skillnaderna.

Och hörrö Camridge. Jag har inte direkt sett dig skriva några uttömmande inlägg på sistone, du låter mer som en nyskolad OnOff-försäljare när du snackar om "det lilla extra" och "köp inte LS, den är en avskalad modell". Give us the facts, man

Permalänk
Medlem

Angående LS:

Äldre DSP
Sämre analoga komponenter
Ingen firewire
Enklare D/A-omvandlare (max 96KHz)
Klarar inte 7.1
Stödjer ej DVD-audio

Sen det viktigaste av allt, ingen THX certifiering

Skämt och sido, LS är ganska nerbantat.

Visa signatur

Permalänk

då får det bli Audigy 2 då
Gillade ettan så....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Sen det viktigaste av allt, ingen THX certifiering

Du har iallafall humor, pojkfan

Permalänk
Medlem

Jag slänger in en fråga här i tråden då det verkar finnas folk som kan de här grejerna med ljud.
Jag har köpt en reciever, dvd och högtalare. Läste i manualen att om man skickar in en digital signal (från ljudkortet i mitt fall) till recievern så kan den inte koda av i DolbyDigital eller DTS om samplingfrekvensen på signalen är över 48kHz. Hur tar man reda på vilken samplingfrekvens ljudkortet skickar ut? Digital coaxial tänkte jag skicka in.
Man vill ju inte köpa ett ljudkort som gör att recievern inte funkar fullt ut...
Tacksam för svar.
Tomas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snorken
Hur tar man reda på vilken samplingfrekvens ljudkortet skickar ut?

De flesta ljudkort klarar av att skicka ut en digital signal på 48 000 byte/s, det är en standard för S/PDIF-interfacet - precis som 44 100. Du behöver alltså inte oroa dig, risken att du har ett ljudkort som inte följer standarden är minimal.

Permalänk
Medlem

ok det låter ju bra, tackar för svaret!

Permalänk
Medlem

oki satsat på ett m-audio då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razzz
oki satsat på ett m-audio då

Good for you Glöm inte att dra hem de nya drivrutinerna, de på skivan kan vara lite krickade.

Permalänk

har funderat på hercules fortissimo.. kostar ca 500kr.
tror det är det bästa för billigaste pris man kan hitta. tips

Visa signatur

amd64 3000+ @ 3200+ - DFI Lanparty nf3 nb250 - kingston hyperX pc3500 1GiG - Leadtek 6800 Ultra - Levicom VP500S. 500w - Sunbeam Plexi Chassi, Ljusmodd - 280G Sata

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reality81
har funderat på hercules fortissimo.. kostar ca 500kr.
tror det är det bästa för billigaste pris man kan hitta. tips

Helt värdelöst. Det bara piper och låter, går ju inte ens att koppla in en skärm till det...

Skojade bara. Men du borde ha lärt dig vid det här laget att du måste tala om vad du ska ha kortet till för att vi ska kunna avgöra om det är bra eller inte. Med ett Fortissimo lär du kunna spela lite mp3:or och UT2k4, men något musikskapande eller ens filmtittande blir det nog inte tal om. Ljudkvaliteten kommer nog knappast skicka sulorna i taket, även om det ju såklart är bättre än t.ex. ett Soundblaster Live!.

Permalänk
Medlem

Jag har en bärbar och skulle vilja köpa ett externt ljudkort (USB). Har någon (Teetow) några tips? Kollade på db.com, där fanns ett Creative SoundBlaster Audigy 2 NX USB och Creative SoundBlaster MP3+ USB. Var ju stor skillnad mellan dessa i pris, men behöver jag köpa det dyrare? Eller finns det några andra bra kort? Det jag vill göra är att koppla in min v-amp (det borde du veta vad det är) till datorn för att spela in. Kör jag in den i mitt integrerade ljudkorts mic-ingång blir det ju inte så bra. Jävligt mycket brus blir det. Svarar du inte, får jag väl hälsa på dig nere på butiken (tyckte jag kände igen dig efter jag hade varit där senast

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
Jag har en bärbar och skulle vilja köpa ett externt ljudkort (USB).

Tja, du känner väl mig... ett M-Audio Audiophile USB för 1995:- kanske? Då får du pålödda MIDI-portar som bonus.

Vill du hellre ha inbyggd micpreamp med +48v fantommatning (används i samband med kondensatormickar) kan du välja ett M-Audio MobilePre USB för 1595:-. Båda låter jävligt bra, jag hade nog själv köpt MobilePre:n om jag inte redan ägde ett M-Audio Firewire 410. Svårt att spöa det priset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
Svarar du inte, får jag väl hälsa på dig nere på butiken (tyckte jag kände igen dig efter jag hade varit där senast

Eep! En stalker Jag är kvar på Starbreeze nån vecka till, sen ses vi i butiken! Säg vem du är så kan du få ett sjysst pris

Permalänk
Avstängd

santa cruz är ju värsta skit korten i Ventrilo till exempel skapar dom eko/delay och krånglar väldigt mycket i spel och ger sämre ljud än SB förstår inte varför ge ett föreslag på det kortet inte värt 50öre

Visa signatur

Det krävs en bra musiker för att spela metal.. för att spela hiphop krävs bara en dålig uppväxt....
p4 2ghz 640mb sd 9800pro
http:// <- tryck där!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El-eke
santa cruz är ju värsta skit korten i Ventrilo till exempel skapar dom eko/delay och krånglar väldigt mycket i spel och ger sämre ljud än SB förstår inte varför ge ett föreslag på det kortet inte värt 50öre

Jag skrev det eftersom jag haft positiva erfarenheter av kortet. Om du kan ge lite mer info om varför kortet är dåligt, hur du försökte bli av med problemet, hur prestandan var i olika program o.s.v. så kanske det hjälper folk att undvika kortet - eller upplysa dig om hur du kan bli av med problemen.

...För du använde väl kortet till annat än att prata i Ventrilo med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El-eke

Precis som Teetow påpekar så hade det varit bra med lite bättre info om dina problem.

Jag själv har inte provat kortet i min dator men en kompis har det och är jättenöjd med kortet i hans användningsområde som är att spela och se på film. Jag själv har spelat en hel del med hans dator och aldrig upplevt något negativt....MEN dessa erfarenheter känner jag inte att de ger någon annan så mkt då användningsområdet varit lika smalt som vår kunskapsfil imon ljudkort

Vad jag vill säga med detta är:
Det ger inte någon som läser denna tråd så mkt om man bara skriver att kortet är bra/dåligt utan man måste ju utveckla det lite mer.

/Martin

Permalänk
Medlem

Bra budget allround kort

Tjena!

Det verkar finnas väldigt kompetent folk här ifråga om val av ljudkort
Tänkte höra med er om det finns nåt bra billigt allround 5.1 kort som duger både till att spela, titta på film och dessutom skapa lite musik. Sitter just nu med ett Soundblaster Live! 5.1, men funderar på att köpa ett annat kort, för att kunna flytta över Soundblasterkortet till en annan dator.

Ska man satsa på ett audigy eller ska man kanske satsa på nåt som inte är Creative, rent av

Visa signatur

Mac Mini Intel Core Duo 1,66GHz, 1GB ram | Powermac G4 (sawtooth) 1Ghz, 512MB ram | Mac Mini G4 1,25GHz@1,42GHz