Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

Teetow:
Det blev ett Audiophile 2496 PCI-kort för min del, och jag är mycket nöjd med köpet! Skillnaden i ljudkvalité mot mitt gamla SB Live 5.1 var enorm.

Efter några minuters musiklyssnande kunde man ganska snabbt konstatera att basen var mindre mullrig (samt någon dB lägre), att diskanten var mycket mer högupplöst samt att man började lägga märke till detaljer i musiken man inte uppmärksammat tidigare.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag tänkte ta och fråga efter beskrivning av hur jag ska koppla mellan datorn och stereon för att få ut "sorroundljud".

Jag har:

Epox 8-rda+ (soundstorm)
Yamaha RX-V795a reciever som klarar dts mm
4 högtalare kopplade som fram resp. bak
3.5mm-RCA mellan datorn och stereon

Inställningarna på stereon kan jag så jag "trollar" bort sub och center till mina framhögtalare etc.
MEN hur ska jag ställa in på ljudkortet för att få rätt signal?

Som jag har det nu kör jag 2 högtalare analog signal från datorn(vilket datorn ställde in till mig genom en guide).

MVH

Martin Persson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luap
Vad skulle du rekomendera för kort till mig? Det stora problemet är jue trots allt att jag får köra "vanlig stereoplug ---> RCA-kabel" mellan datorn och ljudanläggningen... Jag tror inte att detta leder till något höjdarljud, men jag har nog inget annat val.

Vad skulle du i dagsläget rekomendera för _billigt_ kort (som MEST 1000 kronor) till mitt system? Jag tittar på relativt mycket film, lyssnar mycket mp3 och spelar en del... Finns det några lösningar på mitt kabelproblem?

Öh. Inget som helst problem att köra stereotele -> RCA, det gör jag själv i majoriteten av fallen. Köp ett Audigy och var nöjd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpha
Teetow:
Det blev ett Audiophile 2496 PCI-kort för min del, och jag är mycket nöjd med köpet! Skillnaden i ljudkvalité mot mitt gamla SB Live 5.1 var enorm.

Kul att höra! Du kommer framförallt märka skillnaden om / när du börjar göra musik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
Hej
Jag tänkte ta och fråga efter beskrivning av hur jag ska koppla mellan datorn och stereon för att få ut "sorroundljud".

Tja, det där är ju en liten specialare. Jag antar att det finns två sätt: Antingen låter du datorn sköta mixningen (ställ in i Control Panel > Sound and Multimedia > Speakers > 4-channel surround) och kopplar L,R,Ls och Rs till rätt ingångar på stereon (två stereokablar), eller så kopplar du alla kanalerna till stereon och mixar ner där istället.

Vilka kablar du använder beror helt på hur din utrustning ser ut, men de där ljudkorten har jag för mig har vanliga 3.5mm stereoteleutgångar. Antagligen har du RCA-par i förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Så ljudet blir fortfarande riktigt "surround" om man kör med 3.5mm --> RCA mellan dator och reciver? Ursäkta min dumma fråga, men ljudbiten är inte min starka sida. Om det nu är så att det blir som jag tror, är Creative Labs SoundBlaster Audigy 2 ZS PCI 7.1 Retail ett bra kort att köpa då? Eller kan du rekomendera någonting annat till mig? Det har jue trots allt både dd och dts avkodare på kortet, vilket väl är lite av ett krav om kopplar datorn på det sättet som jag gör och vill ha surround?
Hur är Hercules Gamesurround Muse 5.1? Priset är jue bra.. men är det bara skräp?

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luap
Så ljudet blir fortfarande riktigt "surround" om man kör med 3.5mm --> RCA mellan dator och reciver? Ursäkta min dumma fråga, men ljudbiten är inte min starka sida. Om det nu är så att det blir som jag tror, är Creative Labs SoundBlaster Audigy 2 ZS PCI 7.1 Retail ett bra kort att köpa då? Eller kan du rekomendera någonting annat till mig? Det har jue trots allt både dd och dts avkodare på kortet, vilket väl är lite av ett krav om kopplar datorn på det sättet som jag gör och vill ha surround?
Hur är Hercules Gamesurround Muse 5.1? Priset är jue bra.. men är det bara skräp?

Du behöver 3 kablar (3 stereopar); L och R, Ls och Rs, Cen och Sub. Kör du digitalt räcker det med en tåt för hela klabbet.

Audigy är helt okej, har hört folk säga bra (och dåliga) saker om Hercules också. It's your call, men Audigy är ett bättre spelkort (de driver EAX-standarden).

Permalänk
Medlem

vilket kort rekommenderar du om man vill ha BRA ljud (har audiofil-gener som börjar vakna nu ), samt analoga ingångar (dels för att rippa LP's(!!!) och även möjligtvis ljudinspelning (musik)), och även stöd för 5.1 (möjligtvis THX). kommer lyssna på mycket musik, kolla på filmer osv...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan erkänna att jag inte har läst igenom HELA tråden, så liknande fråga kanske har varit uppe innan...
Men detta det mest prisvärdaste kortet i den prisklassen? Helst lite billigare.

Creative Soundblaster Audigy 2 PCI Ljudkort m/1394,THX, DD EX6.1, Bulk 750kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117994&view=detailed

Jag kollar mest på film och lyssnar på musik som är ganska blandad, men jag skulle prioretera ett kort med bra basåtergivning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
vilket kort rekommenderar du om man vill ha BRA ljud (har audiofil-gener som börjar vakna nu ), samt analoga ingångar (dels för att rippa LP's(!!!) och även möjligtvis ljudinspelning (musik)), och även stöd för 5.1 (möjligtvis THX). kommer lyssna på mycket musik, kolla på filmer osv...

THX är irrelevant. Om du vill ha en riktig sjujävla audiofilrigg kan du köpa de dyrare Soundblasterkorten till film/spel, och ett sidokort till musikarbetet, typ M-Audio Audiophile eller ESI Juli@. Det är ont om "mirakelkort". Tajt budget? M-Audio Revolution 7.1.

Permalänk
Medlem

Hej Teetow, har en fråga!

Vad är bästa drivrutinen till mitt (gammla) Sounblaster Live! Value ljudkort och 4.1 högtalare med bas?

lyssnar ofta på musik å spelar en del..

Hörde nåt om nå "kx" drivrutin som skulle va bättre än orginal drivaren, hur är det egentligen med den saken?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Hej Teetow, har en fråga!

Vad är bästa drivrutinen till mitt (gammla) Sounblaster Live! Value ljudkort och 4.1 högtalare med bas?

lyssnar ofta på musik å spelar en del..

Hörde nåt om nå "kx" drivrutin som skulle va bättre än orginal drivaren, hur är det egentligen med den saken?

http://www.kxproject.com - bättre för musik, sämre för spel.

Permalänk
Medlem

Sitter i nytt ljudkorts funderingar... siter med mitt sb live 5.1 men kör digitalt via moderkortets inbyggda ljud.

lite lejsamt o byta emellan. spelar rätt mycket musik och film via digital out..

har du nått tips på ett bra ljudkort som funkar bra för detta. och inte kostar över 2000:- helst.

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExIzteNz
Sitter i nytt ljudkorts funderingar... siter med mitt sb live 5.1 men kör digitalt via moderkortets inbyggda ljud.

lite lejsamt o byta emellan. spelar rätt mycket musik och film via digital out..

har du nått tips på ett bra ljudkort som funkar bra för detta. och inte kostar över 2000:- helst.

tips: PM:a honom iställlet..mitt förra inlägg har jag inte fått svar på (det innan ditt) och det e över en vecka gammalt.

btw, übersöt tjej i din avatar..vad heter hon?

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

tips: PM:a honom iställlet..mitt förra inlägg har jag inte fått svar på (det innan ditt) och det e över en vecka gammalt.

btw, übersöt tjej i din avatar..vad heter hon?

okey.. Hon heter Tara Reid

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

I beg your pardon? Scrolla upp, pojk

Permalänk
Medlem

okey..Im so sorry mr Teetow

tack för svar.

Citat:

okey.. Hon heter Tara Reid

Aha, känner igen det namnet..hon är iaf perfekt som "avatar brud" ^^

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

har ett nForce2 LeadTek mATX men dess ljud har ganska högt brus vilket hörs extremt mycket när man spelar in med microfon. ljudnivån med mic är väldigt låg så jag måste köra med mic boost. köpte till slut en sb live.

vet inte än om det var drivrutinerna det var fel på, nån som haft samma problem?

Visa signatur

Athlon xp 2500+@3200+ | 2x256 pc3200 | Leadtek nForce2 mATX | Leadtek 6800nu@380/840 + 16p,6v | 3dmark03: 10377

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra med ett 5.1 live?
Jag rekomenderar ett Audiology 2ZS kort, de kostar runt 1000kr idag.
Sedan ska man gå in på www.soundblaster.com och ladda hem drivrutiner.
Ljudet blir perfekt. REKOMENDERAS

Visa signatur

Amd64 3500+ 2,5 Ghz |Asrock Dual Sata 2 |2048 mb ddr |160 Gb Seagate hdd |Pinnacle PCTV Pro |Geforce 6800 GT 400/1100|Audigy 2ZS |Antec Trueblue 480 Watt |17 Tft Hansol |7 Högtalare på väggarna |14953 3dmark 2003 |6329 3dmark 2005 |2621 3dmark 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet vart man kan få tag på FW-varianten av Audiophile 2496 ?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Någon som vet vart man kan få tag på FW-varianten av Audiophile 2496 ?

Musikbörsen.

Överväg gärna M-Audio Firewire Solo också, som ett halvt FW410 ungefär.

http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo-main.html

Permalänk

Har nästan bestämmt mig för ett Audiophile 2496 externt ljudkort och undrar om det är någon skillnad mellan USB-2 och Firewire anslutning ljudmässigt?

Om man ansluter ett externt ljudkort med USB-2/Firewire kan man köra det parallellt (in- och avspelning) med det inbyggda ljudkortet utan problem?

Visa signatur

Mr Hardy42

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Hardy42
Har nästan bestämmt mig för ett Audiophile 2496 externt ljudkort och undrar om det är någon skillnad mellan USB-2 och Firewire anslutning ljudmässigt?

Om man ansluter ett externt ljudkort med USB-2/Firewire kan man köra det parallellt (in- och avspelning) med det inbyggda ljudkortet utan problem?

Ingen skillnad vad jag vet. Har kört båda utan problem, dock är Windows' och Firewire inte världens bästa kompisar.

Permalänk
Medlem

Går det att gämföra M-Audio Revolution 7.1. Med ett Creative Audigy 2?

eller är revolution kortet mer avsett för musik och audigy kortet för film/spel ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Går det att gämföra M-Audio Revolution 7.1. Med ett Creative Audigy 2?

eller är revolution kortet mer avsett för musik och audigy kortet för film/spel ?

Revot är ett del i M-Audios consumer- / home theatemarknad, så det har ganska mycket gemensamt med ett SB Live!, förutom markant bättre ljud. Däremot är det nog ingen vettig konkurrent till Audigy-serien, i alla fall inte när det gäller spel. Som film- och musikkort är det dock kanon.

Permalänk
Medlem

Teetow

Du vet inte om Creative kommer att släppa någon ny serie framöver?
Eller om någon konkurrent tänker göra det?

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Teetow

Du vet inte om Creative kommer att släppa någon ny serie framöver?
Eller om någon konkurrent tänker göra det?

Självklart kommer de göra det, frågan är bara vad det är och när det kommer

Min gissning ligger på att korten kommer vara baserade på den hög med chips som EMU pressat ut i samband med den nya "pro"-linjen (EMU0404 och dess syskon). Creative har gjort stora framsteg med EAX, och jag misstänker att de kommer att fortsätta pusha den teknologin. I samband med att vi portade Riddick till PC fick jag tillfälle att djupdyka i EAX4, vilket var väldigt roligt. Det hänger bara på att implementationen fortsätter i rätt riktning.

Nu har jag inte kollat några presserelaser eller läst något skvaller på sistone, så det jag nämner ovan kan mycket väl redan vara på gång.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att vänta ett tag till i så fall på en uppgradering

Men tack för svaret.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Revot är ett del i M-Audios consumer- / home theatemarknad, så det har ganska mycket gemensamt med ett SB Live!, förutom markant bättre ljud. Däremot är det nog ingen vettig konkurrent till Audigy-serien, i alla fall inte när det gäller spel. Som film- och musikkort är det dock kanon.

humm okey. svårt val gör ju båda delarna... :/ .. men ja vet inte vad ja ska välja riktigt...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

humm okey. svårt val gör ju båda delarna... :/ .. men ja vet inte vad ja ska välja riktigt...

Funktionalitet = Audigy. Ljudkvalitet (och stabilitet) = Revo.

Permalänk
Medlem

Teetow: vilket är bäst?
Audigy LS, Bulk PCI Ljudkort,EAX HD,5.1,24-bit/96KHz:
Signalprocessor: Creative Audigy
DAC-databredd: 24-bitars
Samplingsfrekvens: 8 kHz (min) - 96 kHz (max)

Creative Sound Blaster Live! LS - ljudkort:
Signalprocessor: EMU-10K1
DAC-databredd: 32-bitars
Samplingsfrekvens: 8 kHz (min) - 48 kHz (max)

Eller något bättre under 300:- ? Live-kortet verkar bara ha bättre DAC som jag inte har en aning om vad det betyder.
Har ett 2-kanal AC97 nu som segar ner datorn som vid explosioner och liknande i spel så jag behöver något bättre.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Teetow: vilket är bäst?
Audigy LS, Bulk PCI Ljudkort,EAX HD,5.1,24-bit/96KHz:
Signalprocessor: Creative Audigy
DAC-databredd: 24-bitars
Samplingsfrekvens: 8 kHz (min) - 96 kHz (max)

Creative Sound Blaster Live! LS - ljudkort:
Signalprocessor: EMU-10K1
DAC-databredd: 32-bitars
Samplingsfrekvens: 8 kHz (min) - 48 kHz (max)

Eller något bättre under 300:- ? Live-kortet verkar bara ha bättre DAC som jag inte har en aning om vad det betyder.
Har ett 2-kanal AC97 nu som segar ner datorn som vid explosioner och liknande i spel så jag behöver något bättre.

Spelar ingen roll, tror du kommer gilla Audigyts ljud och funktioner (EAX osv) bättre.