Lite erfarenheter om du funderar på ultraportabelt!

Permalänk
Medlem

Lite erfarenheter om du funderar på ultraportabelt!

En brasklapp: Denna tråd riktar sig inte mot de som redan har köpt, det är inte heller min intention att "klanka ner" på andras grejor. Tänkte däremot den kunde vara bra för de som inte ännu bestämt sig och känner att det är en stor djungel. Min egen åsikt är naturligtvis tämligen subjektiv men tänkte ändå att någon kanske har glädje av mina observationer:

Asus:
Verkade rätt bra, bra tangentbord och hyfsat skärm. MYCKET tillbehör till! Tex extrabatteri, två väskor och dvd/cdrw usb2 medföljer. Rätt snygg!

Acer:
Usch, varning! Har kollat på flera ultraportabla men dessa är bäst att undvika! Skärmen är inte speciellt hög kvalité och tangentbordet är verkligen under all kritik! Tex så är åäö knapparna förminskade vilket gör det än svårare för oss svenskar.. Ser väl ut ungefär som vilken acer som helst.. ehum

Ibook:
Snyggas, men det visste du redan. Lika snygg om inte snyggare i verkligheten. Andas kvalité men när man väl börjar känna på den blir man lite tveksam. Vad jag upplevde var att skärmen inte var riktigt så krispig som tex ibm/asus/dell (som verkar vara av samma modell). Tangentbordet var fullgott men aningen svårt att använda för mig som var van vid peze. Kanske vänjerman sig..

IBM x40:
Har inte sett x40 i verkligheten men den lär inte vara något undantag mot deras andra dvs bra kvalité och riktigt bra tangentbord? Nackdelen är att du betalar ett högt premium och kan få samma saker billigare hos andra märken..

Dell x300:
Tangentbordet är helt ok för storleken liksom mycket annat i övrigt. Skärmen är riktigt krispig! , Designen helt ok inte alls
så plastig och ful som vissa tidigare/större.

Andra ultraportabla som sony vaio, hp och siemens har jag inte kollat på men har säkert sina för och nackdelar de med.. Nåväl hoppas det hjälper nån i valet och kvalet..

Permalänk
Medlem

Du har ju missat de viktiga, Fujitsu Siemens lilla 10" och Apples Powerbook 12"

Permalänk
Medlem

FujitsuSiemens lilla är verkligen kalas, har klämt lite på den i affären.

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du har ju missat de viktiga, Fujitsi Siemens lilla 10" och Apples Powerbook 12"

blir inte 10" vääl litet? Nä powerbook kollade jag inte på men antar att den har mer påkostat skärm än ibook? Den är väl mer för "proffsmarknaden" eller vad man nu ska säga