O här sitter vi o tjaffsar om att vi vill ha snabbare uppkoppling..

Permalänk
Medlem

O här sitter vi o tjaffsar om att vi vill ha snabbare uppkoppling..

Det finns dom länderna som har förstått vad kunderna vill ha och som har ett överkomligt pris.

http://www.alltombredband.se/index.php/321/_newsegna/news

Permalänk

Får man fast IP då?

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft den hastigheten hade jag skitit i om jag hade haft fast IP eller inte. Fast IP kan ibland bara vara till nackdel.

Permalänk
Medlem

Fast IP-problemet kan man alltid kringgå med olika häftiga domäner.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

jaha har funnits i sverige ett tag, kolla bostream k-lan tex.

Permalänk

En av anledningarna kanske...

Japan
Folkmängd : ~128 milj
Yta: 377 835 km2

Sverige
Folkmängd: ~8-9 miljoner
Yta: 449 964 km2.

Permalänk
Medlem

förstår inte hur 30 Mbps skulle vara imponerande, finns folk i detta land som har 100 Mbps för mindre än 400 kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
förstår inte hur 30 Mbps skulle vara imponerande, finns folk i detta land som har 100 Mbps för mindre än 400 kr.

Sir. Your an idiot.

Läs hela j**** länken inna du säjer något, liten quote från:http://www.alltombredband.se/index.php/321/_newsegna/news.

1 Gigabit
En av opereratörna som kommer att uppgradera är Softbank, en ny ISP som lanserade sina tjänster under Oktober månad.
Uppgraderingen kommer bli till 1 Gigabit/s

Softbank hoppas på en månadskostnad på cirka 6000 Yen, vilket motsvarar cirka 400 Kr / månad. Antalet kunder med fiberanslutning i Japan har ökat stadigt. I slutet av Augusti fanns det cirka 1.6 miljoner kunder. Motsvarande siffra för ADSL är cirka 12.5 miljoner.
Broadband offerings in Japan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Sir. Your an idiot.

Läs hela j**** länken inna du säjer något, liten quote från:http://www.alltombredband.se/index.php/321/_newsegna/news.

1 Gigabit
En av opereratörna som kommer att uppgradera är Softbank, en ny ISP som lanserade sina tjänster under Oktober månad.
Uppgraderingen kommer bli till 1 Gigabit/s

Softbank hoppas på en månadskostnad på cirka 6000 Yen, vilket motsvarar cirka 400 Kr / månad. Antalet kunder med fiberanslutning i Japan har ökat stadigt. I slutet av Augusti fanns det cirka 1.6 miljoner kunder. Motsvarande siffra för ADSL är cirka 12.5 miljoner.
Broadband offerings in Japan

du verkar ha problem med svenska dom DELAR på 1Gbps, står inget i länken om att alla kommer få 1 Gbps per kund.

Permalänk
Medlem

1 Gbps är snabbare än min hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xist
Fast IP kan ibland bara vara till nackdel.

När då?

Permalänk
Medlem

Frågan är om dom hinner uppgradera stamnäten i samma takt som acessnäten. Om många kunder vill dela filer med varandra mellan olika leverantörer måste ju trafikutbytet fungera ordentligt, för att inte tala om hur det ser ut mot omvärlden. Det är alltså skillnad på att ha "en gigabit fiber hem" och vad egentligen man kan få ut ur den.

Permalänk
Medlem
Citat:

du verkar ha problem med svenska dom DELAR på 1Gbps, står inget i länken om att alla kommer få 1 Gbps per kund.

Nej Säg att 10 pers delar på 1gb = 100mbit var och 400:- delat på 10 pers = 40:- per månad för 100mbit om jag fattat rätt überbilligt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Men så måste de ha 1Gigabit om de ska ha OK ping till resten av världen

Permalänk
Medlem

Ja och bandbredden har ju SÅ mkt med pingtider att göra ?

Permalänk
Medlem

>I Japan är det vanligt att man delar fiberanslutning med sina grannar för att på så sätt få ner kostnaderna

Det är alltså VANLIGT att flera hushåll delar på anslutningen.
Detta betyder alltså att enskilda företag kan få den uppkopplingen om de vill betala för det och inte dela med sina grannar.

Permalänk
Medlem

Sverige är efter på det mesta .... det vet vi sedan länge...

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

läs press releasen då ser man genast att varje kund får max 100 Mbps, access fibern är på 1Gbps för upp till 32 användare, inte mer märkvärdigt än bostream k-lan tex.

http://www.softbankbb.co.jp/english/press/2004/e_p1004.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeax
Sverige är efter på det mesta .... det vet vi sedan länge...

Sverige ligger långt, långt fram när det gäller bredband. Till och med grannländerna har fortfarande anslutningar som 1024/256 för 600kr/månad!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

dock så låter japanska lösningen som att man som enskild kund kan beställa fibern, medan i sverige måste man ha en godhjärtad fastighetsägare som är med på noterna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon

När då?

Om man blivit IP-bannad från Sweclockers och vill ha ett nytt konto.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det står att man MAXIMALT kan dela förbindelsen med 32 kunder. Men om du vill vara ensam på en 1 Gigabit förbindelse går det också bra...

/Anders
(Som skrivit artikeln)

Visa signatur

Anders Johansson
Alltombredband.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Sverige ligger långt, långt fram när det gäller bredband. Till och med grannländerna har fortfarande anslutningar som 1024/256 för 600kr/månad!

Jo tack, jag vet.
1000 kr för 8 mbit ner och 1 mbit upp.
Fan, man borde flytta till sverige

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Jo tack, jag vet.
1000 kr för 8 mbit ner och 1 mbit upp.
Fan, man borde flytta till sverige

OT: Men vart bor du?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Själv har man precis skaffat 10/10mbit för 300kr/månad

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yonaz333
Själv har man precis skaffat 10/10mbit för 300kr/månad

Mitt ingår i hyran, men istället för 10/10 millibit/s så har jag 10/10 Mb/s

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Mitt ingår i hyran, men istället för 10/10 millibit/s så har jag 10/10 Mb/s

Jag skulle hällre ha 10/10 Mbit/s

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag skulle hällre ha 10/10 Mbit/s

Mb <=> Mbit

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
OT: Men vart bor du?

Oslo

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Vad snackar du om? sverige ligger efter?
Kanske prismässigt.. men inte hastighetsmässigt.
"Labs2 erbjuder 1 Gigabit per sekund till privatpersoner för 600 SEK extra per månad via dotterbolaget Bredband2 AB. Lund blir första orten med säljstart 041201."
http://www.labs2.se/pr/press2004113001.html