Avstängningstimer i Windows?

Permalänk
Medlem

Avstängningstimer i Windows?

Tja.
Finns det någon funktion man kan använda som gör så att Windows och då datorn stängs av efter ett visst antal minuter?
Tex om man väljer Start, Kör och där skriver in en sträng som gör så datorn stängs av efter en viss tid?

Frågan kommer av att jag helst inte vill ha datorn på under natten, men jag lyssnar gärna på musik då jag ska lägga mig och sova.
Tänkte att om man då kan sätta igång en mix på en timme eller så, så kan man ju somna o sen stängs datorn av efter tex en timme och man slipper göra det på morgonen innan man går till jobb, samt att man sparar in på strömmen. (Läs: pengarna.)

Tacksam för svar.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

borde finnas något program, sök på download.com

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk

i iallafall xp finns det ju inbyggt
shutdown -t 3600 -c "Nu ska du sova" -s

Sen kan du avbryta om du ångrat dig med
shutdown -a

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk
Medlem

Tack! Det var just det jag menade.
Kan man sätta det som en genväg på något sätt? Så att man klickar på en fil och sedan sätts det igång?
"Nu ska du sova" -Är det klockslaget jag sätter igång den eller?
Som jag läser din rad så menar du att [-t 3600] är 3600 sekunder tills avstängning, dvs 1 timme. Förklara gärna lite mer, detta är annars helt klart vad jag är ute efter.
Har kollat på download.com, och de flesta programmen där är antingen tryware, eller sämre. 1 program hittade jag som är freeware, men det var ändå inte helt i min smak.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

-m == message, dvs en random text som står i rutan som kommer upp...
3600 är att den ska vänta 1 timme ja...

Bara skapa en genväg och fyll i hela kommandot där så är det klart...

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk

Annars finns det ju som sagt massa program för detta på download.com så du slipper ha hela skrivbordet fullt med genvägar. Vet att det finns freeware som heter typ Shutdown som funkar strålande.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Sen när fyller en genväg skrivbordet ?

Sen måste ju dessa program ligga nånstans också eller upptäcker dom helt automagiskt att "nu gick han o la sig, så då stänger vi av datorn om en timme" ?

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuvatar
shutdown -t 3600 -c "Nu ska du sova" -s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuvatar
Bara skapa en genväg och fyll i hela kommandot där så är det klart...

Gjorde det idag, och det funkade utmärkt! Tack för hjälpen!
Fick en fin liten ikon som polaren var på direkt o undrade vad den gjorde. Han fick lite frispel när han inte visste hur man fick bort det fönstret som kommer upp.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.