Permalänk
Medlem

wine

var kan man hitta wine? har hört att man kan öppna *.exe filer med det.. är det sant? kör mandrake 10.1 och nyss installerat och lär mej

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk

på google. gissa vad det första som kommer upp om man söker efter "wine" är?

http://www.winehq.com/

Visa signatur

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Grejen med Wine är väl inte precis att kunna öppna just EXE-filer, det är en windowsemulator helt enkelt :p. Fungerar helt okej till vanliga apps, men är det gayming man är ute efter bör man använda Cedega.

Visa signatur

I cannot find my faith // Any god will do // Nothing said is new // Nothing said is true // Fly away my hope

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rollbar
Grejen med Wine är väl inte precis att kunna öppna just EXE-filer, det är en windowsemulator helt enkelt :p. Fungerar helt okej till vanliga apps, men är det gayming man är ute efter bör man använda Cedega.

hur gör man för att kunna öppna winehq som windows emultar? Jag försökte med att skriva wine i terminalen men då fick jag upp att jag skulle skriva wine PROGRAM [nånting annat].
Hur gör man för att få upp det som emulator? När jag testade med windows program som kungen etc så öppnade den dom direkt som en exe fil.

Permalänk

Ska man använda Wine eller XWine till Norstedts Ordbok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Ska man använda Wine eller XWine till Norstedts Ordbok?

Du kan ju alltid prova ;).. Annars finns det ordböcker som inte bara funkar på Windows.

Visa signatur

| Topower 520W | Epox 8RDA3+ | AMD 3000+ | ATI Radeon 9800pro | 1x512Mb 500MHz Kingmax Hardcore | 1x ATA 80Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rollbar

WINE = Wine Is Not an Emulator.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Vilka ordböcker (Svensk-engelska & svenska) finns det till Linux då om man får fråga? Nåt som är lika bra och omfattande som Norstedts som har bra o riktaliga förklaringar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banyan
hur gör man för att kunna öppna winehq som windows emultar? Jag försökte med att skriva wine i terminalen men då fick jag upp att jag skulle skriva wine PROGRAM [nånting annat].
Hur gör man för att få upp det som emulator? När jag testade med windows program som kungen etc så öppnade den dom direkt som en exe fil.

Du köper VMWare istället. Wine är ingen emulator, utan det är tänkt att det ska fungera precis som du skrev. Varför ha Linux om du ska köra Windows i en ruta?

Permalänk
Medlem

Wine är ett alternativt API för windowsapplikationer, som fortfarande (snart 15 år efter första versionen) håller alpha-status.

När du går över från windows till linux, leta inte efter en ersättare, leta efter ett alternativ!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Vilka ordböcker (Svensk-engelska & svenska) finns det till Linux då om man får fråga? Nåt som är lika bra och omfattande som Norstedts som har bra o riktaliga förklaringar

Nån som kan svara på min fråga?