Har köpt från datorbutiken, är väldigt besviken!

Permalänk
Medlem

Har köpt från datorbutiken, är väldigt besviken!

Hej! Jag köpte ett uppgraderingspaket från Datorbutiken.com

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=UPA10

Jag och en kompis monterade allting, var jätte försiktiga och satte ihop datorn. Den startade och allt var perfekt.

Sedan var det dags att installera windows, gjorde detta utan några problem. Installerade drivrutinerna för moderkortet (de som följde med på cdn), grafikdrivrutinerna, skärm och mus.

Sedan körde jag winupdate. Allt var klart och det var dags att testa datorn i spelen.

Det flöt på såååå bra, var så jääte glad!! Efter ett par timmars spelande var det dags att lägga ner och snacka med kompisar på msn och icq samtidigt som jag surfade.

Helt plötsligt börjar jag få massa blue screens som säger BAD_POOL_HEADER. Tänkte att det inte var så farligt så jag startade om men de fortsatte hela tiden.

Ringde datorbutiken samma dag och frågade vad det var frågan om. De sa att det har med sp2 och nforce drivrutinerna att göra och att jag skulle formatera datorn och installera nforce drivrutinerna sist. Så jag installerade om allt och gjorde precis som killen i supporten sa. Men de slutade inte.

Ringde igen och sa att jag hade gjort som han sa men det hjälpte inte. Killen rekomenderade då att jag skulle ladda hem memtest och kolla ifall det var något fel på minnena. Han sa att det händer ibland att det är fel på minnena från fabriken. Ifall jag skulle få errors så skulle jag ringa igen och få ett retur nr så jag kan skicka tillbaka minnena och få nya.

Körde memtest och fick massor av errors på test 5, 124.000 för att vara exakt.

Blev då oerhört ledsen och besviken.

Tog och installerade om windows en 3e gång och körde med sp1 den istället. Detta gjorde att alla bluescreens försvann. Vad bra tänkte jag. Då var det dags att spela lite, men icke, spelen började hacka nått otroligt och ibland ville dom inte ens starta.
Detta har blivit värre och värre nu, Enemy Territory startar var 5:e gång.

Jag har ej klockat datorn eller liknande, har inte pillat i bios eller så.

Nått som jag märkte när jag tittade in i datorn igår var att det fanns rivmärken vid ljudet på moderkortet, inte på själva moderkortet men på den där metallen. Det ser ut som det har suttit en klisterlapp där och någon har tydligen stört sig på den och skrapat bort den med något vasst föremål.

Som sagt, är oerhört besviken, nu kommer julen och detta var min julklapp. Jag fick datorn i för 5 dagar sedan och den har bara krånglat. Allt är installerat precis enligt manualen som jag fick med moderkortet och datorbutikens instruktioner.

Temperaturen på cpu ligger runt 40 grader, alla fläktar snurrar etc.

Min fråga är om det nu finns möjlighet att möjligvis skicka tillbaka grejerna och få nya saker som någon inte har pillat på. Förpackningarna är såklart i det skicket det kom i.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 4.4 | EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0 4 GB | ASUS Z87-Pro | Corsair Vengeance 8 GB DDR3 | Samsung 840 EVO SSD |

Permalänk
Medlem

Borde du inte fråga det till datorbutiken?

Permalänk
Inaktiv

Varför inte skicka in minnet bara när det var fel på det, och dB sagt att det är ok att få ett nytt?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Permalänk

Precis, det är uppenbart minnet det är fel på och inget annat, så vad gnäller du över? Bara för att det är lite skrapmärken på skyddsplåten till ljudkortet så är det väl knappast något att gnälla för mycket över. Skicka in de förbaskade minnena och sluta gnäll.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk

Datorbutiken har sagt att du skulle få nya minnen, trots detta sket du i det och fortsatte använda datorn efter du konstaterat att minnerna var trasiga.
Förstår verkigen inte vad du gnäller över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kojak
Varför inte skicka in minnet bara när det var fel på det, och dB sagt att det är ok att få ett nytt?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

lär dig använda ett tillräckligt antal frågetecken.

Till trådskaparen: Sluta gnäll över saker som Datorbutiken inte kan kontrollera.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Tycker du har fått den support som du behövde och som tidigare inlägg här så håller jag med dvs bara att ta kontakt med Db för att få ett RMA-nummer för retur av felaktigt minne för du kan knappast lasta Db att minnet är trasigt

Sen att det är jul nu gör ju iofs inte saken bättre men dom har säkert hur mycket som hellst att göra så du får nog räkna med att ditt problem inte är fixat föränn efter nyår tyvärr

Permalänk
Medlem

Håller med, knappast db's fel att det är fel på minnena. Man räknar med att en viss procent av alla produkter är sönder från fabrik, det är inte db's fel. Förstår inte att moderkortet skulle vara skrapat på, db säljer ju bara nya grejer. Säker på att något inte hänt när du eller din kompis monterat? Tror inte db pillat på kortet, det finns liksom ingen anledning. Om det är något skrapat på ett klistermärke på moderkortet kan det ha hänt på fabrik, men troligare vid montering. Hur som helst kan det inte påverka funktionen. Verkar ju helt klart vara så att det är minnena det är fel på och db har ju sagt att du får nya minnen så jag förstår inte vad du gnäller för. Om db hade vägrat byta ut minnena hade jag förstått gnäll, men inte nu. Saker går sönder eller är sönder från fabrik så är det bara, du har drabbats. Tur att du köpt från en butik som ger dig nya grejer, var glad för det istället och sluta gnäll för ingenting när du fått hjälp och utlovad rättelse. Varför detta oerhörda gnäll? Det finns skäl att gnälla och butiken gör fel, men varför gnäll i detta fall? För att du fått defekta minnen? Tror du inte det händer andra att man får defekta produkter? Klart det gör. De har ju lovat att byta ut dem så var glad istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Datorbutiken har sagt att du skulle få nya minnen, trots detta sket du i det och fortsatte använda datorn efter du konstaterat att minnerna var trasiga.
Förstår verkigen inte vad du gnäller över.

Permalänk
Medlem

Observera att test 5 inte nödvändigtvis behöver bero på minnet. Det kan likaväl bero på moderkortet i det fallet :-/

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

det är ju minnet det är fel på. skriv ut en rapport från MemTest sedan ska det väl inte vara några problem att få det utbytt

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du fått helt rätt support, db kunde knappast hanterat det bättre. Thumbs up!

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att ni var väldigt försiktiga vid monteringen. Använde ni ESD-skydd?
Gjorde ni inte det så är det väldigt hög sannorlikhet att ni grillat en eller flera komponter då det är väldigt dåligt datorbyggarklimat under vinter.

ESD-skador täcks normalt sett inte av några garantier. Det kan vara värt att tänka på till nästa bygge.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det för fel på alla människor som ständigt måste skapa trådar som nervärderar Db.com?
Jag beställde delar i lördags. Fick datorkrasch igår. Miste alla email. Mailade dom. Fick tillbaks kund- och ordernummer samma dag samt att det var på packningsbandet och han hoppades på att delarna skulle följa med bilen för dagen.

Det kallar jag service! Det har gått 1 arbetsdag och dom jobbar redan så hårt. Menar jag är verkligen inte den enda som har beställt saker så jag förväntade mig i alla fall 1 mer innan det skulle packas.

Så ni som gnäller hela tiden. Varför inte kontakta DB.com innan ni gnäller här?

Ni som gnäller på långa leveranstider, köp saker som finns i lager! Om dom inte finns så maila först och främst om hur lång tid det ska ta så kundtjänst har chans att ge UNGEFÄRLIG leveranstid.

Usch, trött på alla "Datorbutiken = skit, osv.

Permalänk

håller med har säkert beställt 50ggr från db och har aldrig haft krångel. Iof har det inte krånglat på komplett eller shg.biz heller, men datorbutiken är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

DB är en mycket bra affär enligt mig, sluta klaga det är väl inte deras fel att några minnen är trasiga när dom kommer till deras lager? NEJ! Killen sa att om du fick massa errors skulle du ringa och få ett RMA nummer och skicka tillbaka minnena och få ett par nya, gjorde du det? Nej. Lyssna op snubbarna i supporten istället.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte ser fel så skriver inte Xyrax att han/hon är besviken på Datorbutiken.com utan över att datorn inte fungerar som den skall och vem skulle inte bli det!

Men fel forum är det.

Har du provat att ta ut minnena och sedan satt i dom igen ibland kan detta hjälpa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

testa med andra minnen och om det funkar så är det ju helt enkelt minnena det är fel på och bara att få nya av datorbutiken..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem

lås tråden. trött på alla idioter som tror att det är en butiks fel om de har fått in en DOA. tror du att db testar alla grejjer de säljer innan de skickar dem till dej? suck.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Re: Har köpt från datorbutiken, är väldigt besviken!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyrax

Ringde igen och sa att jag hade gjort som han sa men det hjälpte inte. Killen rekomenderade då att jag skulle ladda hem memtest och kolla ifall det var något fel på minnena. Han sa att det händer ibland att det är fel på minnena från fabriken. Ifall jag skulle få errors så skulle jag ringa igen och få ett retur nr så jag kan skicka tillbaka minnena och få nya.

Körde memtest och fick massor av errors på test 5, 124.000 för att vara exakt.

Blev då oerhört ledsen och besviken.

Men du gjorde som DB sa & kontaktade dom för ett returnummer?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Du skriver att ni var väldigt försiktiga vid monteringen. Använde ni ESD-skydd?
Gjorde ni inte det så är det väldigt hög sannorlikhet att ni grillat en eller flera komponter då det är väldigt dåligt datorbyggarklimat under vinter.

ESD-skador täcks normalt sett inte av några garantier. Det kan vara värt att tänka på till nästa bygge.

HAHAHA roligaste ja läst på länge
Har monterat datorer sen -86 o inte pajat nått och aldrig använt ESD-skydd vilka är överreklamerade

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catch
Har monterat datorer sen -86 o inte pajat nått och aldrig använt ESD-skydd vilka är överreklamerade

Det märks hur mycket du kan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Visst.. ESD är bara ett påhitt som man inte behöver bry sig om

Undrar då varför vi har stränga ESD-krav på jobbet då även på okänslig elektronik?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag använder inte ESD-skydd iheller alltid men jag har ett ESD-armband som jag fått från ABB, men jag hånar inte folk för att dom använder ESD-skydd... att göra det tyder på ren & skär dumhet...

Att påstå att ESD-skydd är övereklamerat & samtidigt påstå att man har sådan mångårig erfarenhet tyder på en lögn... ESD-skydd är nödvändigt i vissa miljöer.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

en -86, en ca -96 och en -04 eller?

Visst är chansen relativt liten, men inte vill man riskera datorkomponenter för flera hundra/tusen när man kan minimera chansen med ett armband för 40kr.

Jag har dödat massa Nand/and/nor/xor/or/whatever bryggor på digitalteknikskurser tack vare ESD-skador.. kul när man gick med sina gettagrip kängor över golvet där, tog en gick tillbaka satt sig ner och tryckte in det i labbkortet och det tvärvägrade fungera, tog en ny, död... tog en med armband och då fungerade den direkt tog en utan, död ...

vad heter dom. 7048?

Så visst skadas dom om man har otur (i detta fall extrem otur)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Tänk vad man upprör folk är det så farligt att vara ironisk?

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk

ESD är något som alla som pillar med datorn bör tänka på, visst det kan finnas hundratals personer som har arbetat med dator i flera år och aldrig råkat ut för ESD problem, men det finns också hundratals som har.
Är bara onödigt att riskera något. Så ett amrbands skydd är ju att rekommendera när man pillar o grejar i datorn. Om man inte har det så kan man hålla i chassit med ena handen medans man grejar i datorn så minskar man chansen för ESD betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk vad man upprör folk är det så farligt att vara ironisk?

Använd rätt smiley då.....:p

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

En ESD stöt kan uppgå till emot 10 000 v. Tror ni verkligen att datorkretsarna blir så glada över det?