Bygga HMPC
Jag funderar på att bygga en HMPC (HomeMusicPC) så så småningom kommer det här att bli en projekttråd. Men nu innan jág kommit igång så har jag ju en del frågor....
Jag har ett gammalt lik att utgå ifrån. En 233mhz P2:a. Ett krav är är att den ska vara så gott som ljudlös. Jag fick en positiv överaskning när jag märkte att processorn redan var passivt kyld, så den lilla detaljen var redan löst.
Nästa stopp är nätaggregatet... det är på 230watt. Outputten på 5v är 29A och på 12v 6A. Det absolut bästa vore ju om jag helt kunde rycka fläkten. Jag blir oerhört glad om nån här säger att det går bra. Inte för att jag tror det själv. En annan möjlighet vore ju att sätta in kylflänsar. Men vart skulle de sitta isf? Jag menar de leder ju ström. Det mest troliga blir väl att jag får köpa en tyst, glidlagrad fläkt och köra den på 5v. Eventuellt klä väggarna med korkmatta eller dyl. Det ska finnas vibrationsdämpare för nättagg med? Tycke jag såg på GTek.
Hårddisken som är en 40gb av nått märke (ganska tyst). Tänkte jag stoppa in i en slientdrive-låda. Eventuellt om man skulle kunna låta den vila på gummi eller liknande för att ytterligare dämpa vibrationer.
Förhoppningsvis ska nu datorn så nära ljudlös som bara är möjligt. Men självklart måste ju delarna ha nånstans att sitta. Chassit jag har nu känns lite väl klumpigt, för att inte nämna hur fult det är. Det är så ohjälpligt att moddning är uteslutet. Eftersom att jag vill ha en kompakt dator så är hemmabygge troligen enda altenativet. Jag har två material jag funderar på. Det första är ju det klart ballaste, men även dyrast och mest svårbearbetade; Aluminum. Därför funderar jag lite över MDF. Sen skulle man kunna sätta sånhär svart träimmitation som sitter på många högtalare. Har någon en idé vart det finns att köpa vill jag gärna veta.
När chassit är byggt så är det exteriören som kommer på tur. En sak jag tänkt på är en såhär aluminumratt. Funktionen jag tänkt ut den är volymkontroll. Ska man sätta en vridpott bakom den och koppla innan högtalarutgången, eller vad är lämpligast? En annan sak jag vill ha är genomskinliga knappar. Vet någon vart man kan köpa helt genomskinliga, runda knappar så säg gärna till. De har jag tänkt att ska styra power och de två lägen jag tänkt mig (CD/MP3). Hur sköts det på bästa sätt? Via serieporten? Har någon en länk eller ett kopplingsschema uppskattas det verkligen.
Mer kommer... och förhoppningsvis kommer projektet igång snart.