Permalänk
Medlem

Bygga HMPC

Jag funderar på att bygga en HMPC (HomeMusicPC) så så småningom kommer det här att bli en projekttråd. Men nu innan jág kommit igång så har jag ju en del frågor....

Jag har ett gammalt lik att utgå ifrån. En 233mhz P2:a. Ett krav är är att den ska vara så gott som ljudlös. Jag fick en positiv överaskning när jag märkte att processorn redan var passivt kyld, så den lilla detaljen var redan löst.

Nästa stopp är nätaggregatet... det är på 230watt. Outputten på 5v är 29A och på 12v 6A. Det absolut bästa vore ju om jag helt kunde rycka fläkten. Jag blir oerhört glad om nån här säger att det går bra. Inte för att jag tror det själv. En annan möjlighet vore ju att sätta in kylflänsar. Men vart skulle de sitta isf? Jag menar de leder ju ström. Det mest troliga blir väl att jag får köpa en tyst, glidlagrad fläkt och köra den på 5v. Eventuellt klä väggarna med korkmatta eller dyl. Det ska finnas vibrationsdämpare för nättagg med? Tycke jag såg på GTek.

Hårddisken som är en 40gb av nått märke (ganska tyst). Tänkte jag stoppa in i en slientdrive-låda. Eventuellt om man skulle kunna låta den vila på gummi eller liknande för att ytterligare dämpa vibrationer.

Förhoppningsvis ska nu datorn så nära ljudlös som bara är möjligt. Men självklart måste ju delarna ha nånstans att sitta. Chassit jag har nu känns lite väl klumpigt, för att inte nämna hur fult det är. Det är så ohjälpligt att moddning är uteslutet. Eftersom att jag vill ha en kompakt dator så är hemmabygge troligen enda altenativet. Jag har två material jag funderar på. Det första är ju det klart ballaste, men även dyrast och mest svårbearbetade; Aluminum. Därför funderar jag lite över MDF. Sen skulle man kunna sätta sånhär svart träimmitation som sitter på många högtalare. Har någon en idé vart det finns att köpa vill jag gärna veta.

När chassit är byggt så är det exteriören som kommer på tur. En sak jag tänkt på är en såhär aluminumratt. Funktionen jag tänkt ut den är volymkontroll. Ska man sätta en vridpott bakom den och koppla innan högtalarutgången, eller vad är lämpligast? En annan sak jag vill ha är genomskinliga knappar. Vet någon vart man kan köpa helt genomskinliga, runda knappar så säg gärna till. De har jag tänkt att ska styra power och de två lägen jag tänkt mig (CD/MP3). Hur sköts det på bästa sätt? Via serieporten? Har någon en länk eller ett kopplingsschema uppskattas det verkligen.

Mer kommer... och förhoppningsvis kommer projektet igång snart.

Permalänk
Medlem

De heter HTPC FFS

Permalänk

HTPC=Home Theatre PC. Är till för film, eller HEPC=home entertainmen PC kan man oxå kalla det.

Jag tycker inte det är ngt fel att kalla det HMPC, fast lite ovanligt är det ju såklart.

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

men är inte HMPC som en "stereo" med hårddisk.... bara till högtalare och inte till tv

Permalänk

Jag ser inget om att han ska koppla in till tv. Vi får se hur det blir helt enkelt.

Bra ide dock, lycka till

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Ska du köra winamp så går det att göra en upp till 15-knappars kontroll som styr winamp via serie-porten, har själv byggt en sån.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Jag hittade ratten jag sökte på elfa (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2006780.htm). Någon som har förslag hur jag ska koppla den för att göra den till volymkontroll?

Jag har fortfarande inte fått något svar på det här med nätaggregatet. Eftersom att det är det som står näst på tur så är det ganska upskattat.

Materialet är nu i princip bestämt till MDF. Aluminium blir lite väl dyrt, och jag antar att det kan va lite svårt att få tag i här.

Någon som vet var man får tag i en 2x(16-24) LCD med blå bakgrundsbelysning och vit text här i Sverige?

Angående namndiskutionen så kommer det här bli en stereo med hårddisk. Alltså är det en HMPC eller en HEPC.

Permalänk

Själva ratten är väl bara en prydnadssak? Jag vet inte hur volymkontroller fungerar men jag skulle gissa på att du får koppla in ett vridbart motstånd.

Permalänk
Medlem

Hur stor aluminiumplåt behöver du? Kan fixa genom jobbet, i 1 och 2mm's tjoklek, bara det inte är allt för stora. Klisterträimitationen köper du i färghandeln.
Angående nätagget, så köp den tystaste fläkt du har råd med, sätt den sen på 5 eller 7V, så ska du se att det blir svårt att höra den. Gärna en 92 eller 120mm's om du har plats. Du kan dessutom sätta den inne i lådan, så den blåser över flänsarna i nätagget. Klipp upp så stora hål du behöver, sätt sedan fläkten innanför, kapa upp hela utsidan, sätt där någon form av galler, frånm en gammal fågelbur du köper billigt på loppis eller nåt, så ser det snyggt ut.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Själva ratten är väl bara en prydnadssak? Jag vet inte hur volymkontroller fungerar men jag skulle gissa på att du får koppla in ett vridbart motstånd.

Mm... Men som jag skrev i första inlägget var jag inställd på att sätta dit en vridpot... men finns det sådana som är lämpliga som volymkontroller? Jag menar borde de inte behöva utgå ifrån 0 ohm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Hur stor aluminiumplåt behöver du? Kan fixa genom jobbet, i 1 och 2mm's tjoklek, bara det inte är allt för stora.

Jag ska räkna lite på det... troligen blir det väl normal stereorackstorlek. Men vad kostar det att skicka en massa aluminiumplåt från Malmö till Skellefteå?
Jag ska som sagt räkna lite på det.

Hur mycket värme utvecklar en spänningsomvandlarkrets? Mini-ITX-agg tror jag de kallas med. Jag är inte så sugen på att ha en massa fläktar. Men jag ska kolla ljudnivån med ett lägre volt-tal.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen 2x16 lcd på fractronics, men det fanns en 4x20: http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml

Men en OLED skulle ju vara snyggt också: http://www.fractronics.com/2x20oled.shtml
(finns även orange text)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe06
De heter HTPC FFS

Läs inlägget, det handlar inte om en HTPC.

Detta skriver trådskaparen själv i det absolut första inlägget tidigt i texten:
"Jag funderar på att bygga en HMPC (HomeMusicPC) "

Jisses.

Ontopic:
Jag skulle nog (faktiskt) jaga reda på ett gammalt nummer av DMZ, datormagazine. Nu minns jag inte alls vilket nummer det var, men dem har avhandlat en artikel där de bygger en så tyst PC som möjligt. Deras grund var en P3 om jag inte minns fel, och de konstruerade ett passivt kylt nätaggregat, faktiskt ett väldigt intressant och väldokumenterat(kan man vänta sig annat ifrån en tidning) projekt, som kanske kan lysa upp lite frågetecken.

Utöver det finns det mycket information att hitta här på sweclockers och dessutom vet jag att vissa andra sidor har guider och tutorials om hur man gör för att passivt kyla sitt aggregat, den som söker skall finna

Hårddisken rekommendarar jag att du helt enkelt spänner upp i gummitrådar eller liknande, inga vibrationer. Att bygga in den i en liten trång isolerad låda låter inte som en bra ide, särskilt inte om det är en IBM eller hitatchi.

Materialval är svårt och tänk på vämeledningsförmågan hos aliminium jämfört med trä, samt att det är viss skillnad på finish. Är det ett projekt du vill satsa allt på, ta tid på dig och kör på aliminium. Finns det en vilja finns det alltid en väg.
Annars är plexiglas ganska väluppskattat och väldigt enkelt att arbeta med! Även glasfiber kan vara värt att se på om du vill forma det lite ovanligt, samt att det är enkelt att lacka.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Jag skulle nog (faktiskt) jaga reda på ett gammalt nummer av DMZ, datormagazine. Nu minns jag inte alls vilket nummer det var, men dem har avhandlat en artikel där de bygger en så tyst PC som möjligt. Deras grund var en P3 om jag inte minns fel, och de konstruerade ett passivt kylt nätaggregat, faktiskt ett väldigt intressant och väldokumenterat(kan man vänta sig annat ifrån en tidning) projekt, som kanske kan lysa upp lite frågetecke

Har du någon aning vilket nummer? Är prenummerant på den tidningen. Har inte hittat nått.

Mjoo... Förstahandsvalet är väl aluminum. Om jag lyckas få tag i det. Men annars är väl MDF i princip resonasndött? Det är ju ett plus. Men finishien i aluminium gör att det är en klar vinnare.

Permalänk
Medlem

Få tag i aliminium kräver ju bara lite resande till någon lokal järnhandel, skrot, verkstad, vadsomhelst där du tror att du kan få tag i det. Det som de flesta brukar stirra sig blinda på är priset alt. att det skall vara svårt att arbeta med, men det är ingenting jag anser skall hindra en om man brinner för projektet.

Jag har absolut ingen anning om vilket nummer det är, vet ärligt talat inte ens om det är från i år... Jag skall kolla när jag kommer hem men jag har precis flyttat och har det mesta nedpackat, men om jag kan så skall jag lägga upp årsgång, nummer mm.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Jag bor lite remote

Det är för övrigt på sidan 93 i nummer 6-2003 de tar upp det där med kylningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizzard
Jag ska räkna lite på det... troligen blir det väl normal stereorackstorlek. Men vad kostar det att skicka en massa aluminiumplåt från Malmö till Skellefteå?
Jag ska som sagt räkna lite på det.

Det väger ju inte så mycket, så det ska du inte tänka på. Räkna på det och skicka sen ett mail eller PM så fixar vi det.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Det väger ju inte så mycket, så det ska du inte tänka på. Räkna på det och skicka sen ett mail eller PM så fixar vi det.

Jag har skickat ett mail till dig nu.

*edit*
Jag kollade lite i andra trådar hur jag ska bygga volymkontrollen...
Delarna jag verkar behöva är dessa:

42-705-59
Kablage 2 m 3,5mm 2-p.tele

42-700-88
Jack f chassi 3,5 mm 3-p

64-145-02
Volympot stereo 10k

38-229-88
Metallratt K16ML d=30mm

Ser det bra ut? Det enda som gör mig lite konfunderad är att jacket har 3 poler men kabeln bara 2... Jag tog de här delarna från en annan tråd. Vad är den tredje polen? Jord? Hur ska det kopplas?