Permalänk
Medlem

Bluetooth 10m eller 100m räckvidd.

10m resp. 100m:
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q1q3...

Kortfattad fråga:
Kan man stå t.ex. 30m från en sån här Dongle (med 100m räckvidd) med sin t.ex. bluetooth mobiltelefon som bara har 10m räckvidd och "kommunicera"?

typ "roaming"?

Varför?
Jag vill inte utsätta min dotter för onödig strålning och köper annars en Dongle med 10m räckvidd.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

Du kan inte stå längre bort med en mobil som har 10m räkvid

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ungefär som att ropa till någon på avstånd som håller för öronen.
Du kan höra vad han säger, men nån kommunikation blir det aldrig tal om

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

OK... inte riktigt det svaret jag ville ha ändå.

Om jag t.ex. ska använda datorn (med 100m räckvidds dongle) för att skicka ljud till mitt bluetooth headset (har 10m räckvidd) så hör jag alltså ljudet? Eller måste headset'et skicka receivepackets?
... Men kan då inte enligt vad ni säger prata i microfonen.

samma sak gällande filöverföring ... kan jag skicka filer från datorn med dongle (100m räckvidd) till mobilen (10m räckvidd) som ligger 30m från datorn?

Förstår inte riktigt hur tekniken bluetooth fungerar .. om det bara är streaming eller hur det nu är.

pike2k skrev iof "hålla för öronen" ... så jag antar att det inte går. Vore iof trevligt om någon kunde bekräfta vad som är rätt.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

jag gissar bara, men rent logiskt så krävs fungerande tvåvägskommunikation, handskakning tom. för att saker ska fungera.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reenhilm

samma sak gällande filöverföring ... kan jag skicka filer från datorn med dongle (100m räckvidd) till mobilen (10m räckvidd) som ligger 30m från datorn?

Nej det går inte, den andra enheten (i de här fallet mobilen) måste ha bättre räckvidd...

Dock har jag sett att bland annat Sonyericsson z1010 ska ha 100m Bluetooth räckvidd.. Men vet inte om de här stämmer, någon som kan bekräfta?

http://www.clubsonyericsson.com/en/products_z1010.shtml

Under "Key features" på den där sidan står det: " > Long Range Bluetooth (100 meters) and True USB ". Intressant och höra om det här stämmer med Bt'n, någon som vet?

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C^W
Nej det går inte, den andra enheten (i de här fallet mobilen) måste ha bättre räckvidd...

Dock har jag sett att bland annat Sonyericsson z1010 ska ha 100m Bluetooth räckvidd.. Men vet inte om de här stämmer, någon som kan bekräfta?

http://www.clubsonyericsson.com/en/products_z1010.shtml

Under "Key features" på den där sidan står det: " > Long Range Bluetooth (100 meters) and True USB ". Intressant och höra om det här stämmer med Bt'n, någon som vet?

Det stämmer inte. Club Sony Ericssons info bygger på info som Sony Ericsson hade på sin sida innan produkten i sig släpptes.

Kedjan är inte starkare än den svagaste länken.

Visa signatur

Maila mig