Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

En snabb fråga till er kunniga. Jag kör från mitt moderkort till datorn analogt med avskärmad RCA-3.5mm. På min reciever (yamaha rx-v795a) sitter RCA-kabeln på DVD-ingången...Nu till problemet! Jag har ständigt ett ganska högt brus i högtalarna när jag lyssnar från datorn. Detta är mycket irriterande och jag undrar nu om någon vet vad det kan vara? (observera att ljudet endast är då jag kör från datorn och inte när jag kör genom CD-spelare)

MVH
Martin

Permalänk
Medlem

Kanske har för dåliga grejjer?

Permalänk
Medlem

Kanske kass sladd? Eller jordningsfel... Brummar det något?

Permalänk
Medlem

Brummar eller brusar...vet inte vilket ord jag ska välja men båda beskriver det väl...

/Martin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
Brummar eller brusar...vet inte vilket ord jag ska välja men båda beskriver det väl...

/Martin

Brum = HMMM eller BZZZ. Brus = PSSSCH. Brum tyder på jordfel, brus på isoleringsfel.

Permalänk
Medlem

Mitt öra vad det gäller hmm,bzz eler pssch verkar inte vara det bästa...Men enklast är väl att börja med o jorda recievern på dess "speciella jordningsinkoppling"...Jag har gjort detta innan men har aldrig kommit på ett vettig sätt att jorda. Min simpla och ytterst ohållbara lösning har varit att koppla ihop via 1.5kvmm tråd till jordningen på en grendosa.

Har ni några förslag på hur jag kan jorda min reciever? (då jag inte räknar mitt som direkt vettigt)

Vad kan störa min rca-3.5mm kabel? Jag har försökt att inte ha strömkablar nära intill den, dock löper den 10m tillsammmans med S-video-kabeln (och som sagt, den är på 10m vilket kanske är en annan orsak?).

Tack på förhand
Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
Vad kan störa min rca-3.5mm kabel?

Jag gissar på antennkabeln till TVn/videon. Dra ut den och testa.

Permalänk

jag funderar på att bygga en dator kan ni säga vad man ska köpa för nåt

Visa signatur

ZED1#..

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska du lägga ut???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinrace
jag funderar på att bygga en dator kan ni säga vad man ska köpa för nåt

Nej, eftersom du inte kan säga vad du är ute efter.

Permalänk
Avstängd

ja har santa cruz o de e grymt soft

Permalänk

Hej igen!

Jag skaffade nyligen ett M-audio Delta Audiophile 2496 och är nöjd med ljudet. Hade tidigare någon integrerad historia på moderkortet. Man är inte direkt inräknad i kategorin: Audio-guru, men visst är det en skillnad!

Nu till saken... sitter med en gitarr ( Kramer DMZ 2000 för övrigt ) och har funderingar kring att koppla in den i datorn och via hörlurar kunna spela hemma utan att det väsnas för andra hushållsmedlemmar. Jag är inte en ninja när det gäller kablage och utrustning som krävs för att få detta att funka. Någon med erfarenhet och kunskap ang. detta?

Sist en fråga som kanske hör hemma på programvaradelen av forumet men som jag tror kan bäst besvaras här: Jag är på jakt efter mjukvara som fungerar som en förstärkare till gitarren, vad ska man ha o.s.v.? I bundle:n som följde med ingick [Reason Adapted Express] och [Live Delta]... de verkar juh inte vara program primärt gjorda för att fungera som "mjukvaruförstärkare" utan mer till musikproduktion. Har sett nå som heter [IK Multimedia - Amplitube] som verkar vara nå för mig, men är osäker. Vill inte handla nått som är fel. Hjälp! Nå tips här vore sött!

Tack för mig!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

har den stöd för dvd-audio?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban15
har den stöd för dvd-audio?

Hmm, vet inte vad som menas med det?!?! Har det å göra med anslutningsmöjligheterna?
Den har dessa anslutningar i alla fall:
* Audio in L/R
* Audio out L/R
* S/PDIF in/out
* MIDI in/out

[Länk till ljudkortet] http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496-main.htm...

/ Fin_sliparn

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Hedersmedlem

robban15: Jag förstår att du bara är nyfiken, men det skulle uppskattas om du letar lite på tillverkarnas egna hemsidor för att få svar på standardfrågor. De har länkats många gånger i den här och andra trådar, om inte annat är Google din bästa vän. För att svara på din fråga: Audiophile 2496 är inget spel- eller filmtittarkort, det är till för musiker som vill spela in och jobba i upp till 24-bitars 96 kHz-ljud - ungefär hälften av de otaliga sample- och bitrates som DVD-A tillåter.

Fin_sliparn: Detta hör egentligen till en annan tråd (eller PM), men: Vad du vill ha är antagligen en ampsim av något slag, dvs något som gör om det torra gitarrljudet till det man är van att höra på skiva (med EQ, dist och diverse effekter). Det finns en hel drös att välja på: Native Instruments Guitar Rig, IK's Amplitube och Izotope Trash för att bara nämna några. Kika in på http://www.kvraudio.com för att läsa recensioner och nyheter om den här sortens produkter.

Det du bör tänka på är att vi ljudnissar hatar att köra flera program samtidigt (i sällsynta fall går det inte ens), alltså väljer man ofta att jobba i ett host-program (Logic / Cubase / Nuendo / Ableton Live / Cakewalk / Sonar), och istället ladda dessa ampsims som plug-ins. Du kommer alltså ha mindre att välja på om du är på jakt efter ett separat program; även om t.ex. Guitar Rig även funkar standalone.

Personligen tror jag dock du kommer komma billigare undan med någon hårdvarulösning, t.ex. en Line6 Pod eller, om pengarna tryter, en Behringer V-Amp. Dom kostar runt tusenlappen och gör det du vill, sen är det bara att dra in till datorn och fortsätta leka med ljudet där.

Permalänk

Bedjar för Teetow!

Det du skrev nu kan tänkas motsvara ungefär 2 veckor effektiv google tid för mig på diverse ställen, nä men du förstår. TACK! Jag ska granska http://www.kvraudio.com samt kika på de hårdvarulösningar som du nämner. Jag är ute efter ett billigt alternativ (och trodde det skulle vara billigast med ett mjukvarualternativ).

Må väl...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är fel att skriva här men är det nån som vet om det är någon uppföljare till gigaworks påväg.Det var ju ett tag sen det släpptes.

Permalänk

Hejsan igen.

Nu kanske jag börjar bli jobbig men jag får helt enkelt så fruktansvärt bra hjälp här Jag har läst ljud och grafik FAQ:en på forumet [http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=69989] där du, Teetow står som ninja för ljudsegmentet. Du berättar där att man kan ha flera ljudkort installerade samtigt utan att det blir konflikter om man fifflar med BIOS. Du snackar om ACPI och IRQ och grejer vilket är prylar jag ej har fifflat med.

Nu till grejen, jag har juh ett integrerat ljudkort på moderkortet som numera är [disabled] i BIOS, men skulle ha användning för det ibland, t.ex för att den har vanliga stereo-propp anslutningar. Den skulle juh då vara lämplig till spel och annat då ljudet ej är så viktigt för mig och anslutningarna gör det simplare att ansluta mina kassa hörlurar, ja men du fattar.... behöver inte skaffa en massa stereopropp-adapters för den biten.

Mitt M-audio - Delta audiophile 24/96 vill jag juh framförallt använda till musikproduktion och när jag kopplar in gitarr o.s.v. Den har väl såvitt jag har förstått inga surroundmöjligheter som t.ex. M-audio - Revolution 7.1?

Så jag vill alltså köra med det integrerade kortet [i väntan på typ ett M-audio - Revolution 7.1] och audiophile kortet samtidigt, hur gör jag? Vad ska man tänka på och grejer. Jag är ingen total soptipp när det handlar om att ställa in BIOS utan har en viss koll......

Jorå.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Testa först att bara aktivera det pålödda ljudkortet samtidigt som att du har ditt Audiophile i och installerat. Det kommer antagligen funka finfint.

Eventuella IRQ-konflikter uppstår oftast om man har två PCI-ljudkort som inte mår bra av att hamna på konstiga IRQ:er (Creatives tidigare kort har t.ex. trasslat en del med detta, så även tidiga Hercules-kort), och då kan man bli tvungen att fiffla lite. Låt oss dock korsa den bron om vi kommer till den

Permalänk
Medlem

Teetow vet du om det är någon uppföljare till gigaworks påväg?
(Maffiga ljudeffekter och passande anonym musik i riddick spelet bra jobbat Teetow)

Permalänk

Är det någon som vet något bra stereo-ljudkort med rejäla RCA utgångar och helst en 3,5 mm hörlursutgång också?

Permalänk
Medlem

Hercules har ju kommit med ett nytt kort i Fortissimo serien (Fortissimo 4). Är den något att ha?

Det verkar ha bättre specs än mitt Game theater XP 7.1, men är mitt bättre?

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Funderar på ett E-MU 0404, vad jag hört ska det vara bättre än m-audio audiophile 2496 vad gäller ljudkvaliteten.

Någon som har hört eller har det?

kostar 1295 på http://www.halmenmusik.se/shop/

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

gahhh

hmm funderar på

ett sb audig 2 nx eller ett sb extigy

va ja verkar ha fattat så är extigy att föredra men får inte ihopp de för audigy 2 är väll beteckning för deras värsta kort. eller ja de var väl de när extegy blev lanserat i allafall nu finns de väll audigy 4, men skit samma

vilket av dom 2 externa ljudkorten är att föredra eller finns de enu bättre ?

ska användas som converter eller va man nu vill kalla de mellan laptop och surround reciever

mvh//matte

Permalänk
Hedersmedlem

Re: gahhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av electronen
Är det någon som vet något bra stereo-ljudkort med rejäla RCA utgångar och helst en 3,5 mm hörlursutgång också?

Låter nästan som att du vill ha ett M-Audio Fasttrack. Visserligen är det ett USB-kort, men det ger dig det du vill ha. Sen är väl "rejäla RCA-utgångar" lite av en oxymoron, RCA är RCA.

Dock finns det ju frontpanel på många Creative-kort, så om du vill ha något lite mer consumervänligt är det bara att välja och vraka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Hercules har ju kommit med ett nytt kort i Fortissimo serien (Fortissimo 4). Är den något att ha?

Det verkar ha bättre specs än mitt Game theater XP 7.1, men är mitt bättre?

Svårt att säga. Hercules verkar ju fortsätta sin klanfejd med Terratec om vem som kan skeppa bäst kort med uslast drivrutin Skämt åsido, kan du ge lite länkar? Jag kikade på Hercules hemsida men den verkade inte uppdaterad (och renderades skitfel i Firefox)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Funderar på ett E-MU 0404, vad jag hört ska det vara bättre än m-audio audiophile 2496 vad gäller ljudkvaliteten.

Någon som har hört eller har det?

kostar 1295 på http://www.halmenmusik.se/shop/

Skulle gärna vilja se lite tester på det. Frågar du mig anser jag att dom är ungefär jämnbra - framförallt så långt ett vanligt öra kan avgöra. Anledningen till att köpa en 0404 är om du har extremt klen CPU och vill använda den pålödda DSP:n. Enda anledningen till att den finns är ju att 0404 delar arkitektur med Audigyt - det är samma DSP som omförpackats i det häftigifierade EAX-systemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av griml0ck
hmm funderar på

ett sb audig 2 nx eller ett sb extigy

va ja verkar ha fattat så är extigy att föredra men får inte ihopp de för audigy 2 är väll beteckning för deras värsta kort. eller ja de var väl de när extegy blev lanserat i allafall nu finns de väll audigy 4, men skit samma

vilket av dom 2 externa ljudkorten är att föredra eller finns de enu bättre ?

ska användas som converter eller va man nu vill kalla de mellan laptop och surround reciever

mvh//matte

Extigy - Audigy 2 NX.

Det var väl inte så svårt? Extigyn var det första försöket att skapa en ny serie med USB-ljudkort, men man gav upp och började inkorporera USB-korten i den vanliga Audigy-serien istället för att undvika förvirring - vilket bevisligen sket sig gravt eftersom det förvirrat åtminstone dig

Vilket kort som passar dig bäst avgör du väl bäst själv. Specifikationerna finns på sidorna jag länkade till. Som för övrigt var Creatives officiella hemsida. Som för övrigt är väldigt lättmanövererad.

Permalänk
Medlem

Får man bättre ljud om man köper bättre kablar till tex gigaworks eller z5500??

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: gahhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow

Skulle gärna vilja se lite tester på det. Frågar du mig anser jag att dom är ungefär jämnbra - framförallt så långt ett vanligt öra kan avgöra. Anledningen till att köpa en 0404 är om du har extremt klen CPU och vill använda den pålödda DSP:n. Enda anledningen till att den finns är ju att 0404 delar arkitektur med Audigyt - det är samma DSP som omförpackats i det häftigifierade EAX-systemet.

Tester och tester :D.. vill du höra lite subjektiva omdömen så
http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?t=98724&highlig...

aja har ett E-mu 0404 på ingående, så jag återkommer med mina egna tankar

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: gahhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban15
Får man bättre ljud om man köper bättre kablar till tex gigaworks eller z5500??

Nej - förutsatt att du inte körde med förnicklad tandtråd innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Här har du länk till Fortissimo 4:
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=104&f=1&b=1
Game theater Xp 7.1:
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=57&f=1&b=0

Tjahapp, det där vart man ju inte klokare på. Ser ut som att Fortissimot är ett lite simplare film- och spelkort, medans GameTheaterXP med frontpanel och allt är en äldre men biffigare modell. Skulle gissa att Fortissimot ersätter GTXP:t i många avseenden. Hur ligger priserna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Tester och tester :D.. vill du höra lite subjektiva omdömen så
http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?t=98724&highlig...

aja har ett E-mu 0404 på ingående, så jag återkommer med mina egna tankar

Sa inte mycket, mest det sedvanliga HiFi-dravlet om "clarity", "transparence" och "attacks" (där den korrekta termen för övrigt är "transients", om man nu ska utge sig för att veta vad man pratar om). Jag håller mig nog till mitt M-Audio, och jag är helt övertygad om att du kommer gilla ditt 0404. Snygga kurvor i RMAA, dock.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: gahhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Nej - förutsatt att du inte körde med förnicklad tandtråd innan.

Bara en snabb fråga. Anser du att allt glorifierande av dyra kablar som förekommer inom Hi-Fi-världen vara bluff och båg? Intresserad av att veta vad du tycker eftersom du jobbar inom området.