Permalänk
Medlem

Telia 8mbit värt?

Är Telias 8mbit värt 450kr/mån? Och får man verkligen 8mbit?

Permalänk
Medlem

hmmm, asso det beror på vad du ska använda din lina till och hur ofta du använder den till DLs.

Nej dom kan inte garantera 8mbit och de flesta får väll runt 6mbit, vilket enligt mig är helt OK.

Det som jag personligen tycker motiverar sin dyrare tjänst är att du pingar oftast väldigt brta till servrar när du spelar online, oavsett om de ligger utomlands eller inte. De är väldigt sällan ditt internet går ner, och om det skulle gå ner så kommer det oftast upp väldigt fort.

Det som kan vara lite irreterande är det faktum att de inte allt för ofta skulle gå i spetsen för något. De väntade med att erbjuda 2mbit tills flera andra ISP erbjöd den tjänsten. Samma sak med 8mbit. Deras prissäkningar kommer oftast efter att andra sänker sina priser först. detta kan enligt mig vara en smula irreterande.

Betyg på telia: 7,5/10

Blev lite mer info än du behövde.... jag var uttråkad

Tillägger at tall denna information bygger på mina egna erfarenheter och speglar inte alla telia kunders uppfattning av företaget. De får skriva sina inlägg själva

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Ja det är värt det!
tankar i 1megabyte/sekunden som max och det tycker jag är klart godkänt och värt pengarna ! men sen spelar det visst ganska stor roll hur nära du bor en telestation (?) , eller något sådant ...

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem

För en fungerande lina och bra ping är pengarna väl värda.
Kan du få 24Mbit så är det ju för densamma summa.

Jag får ut ca 7,2Mbit och jag är nöjd helt enkelt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Re: Telia 8mbit värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wille90

Nu svarar jag iofs inte på din fråga, men jag har för mig att de skulle sänka priset då Telia 24 kostar lika mycket. Jag har själv 24 och är nöjd.

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd, maxar runt 750kb/sec, och har över 2000 meter till stationen...

Permalänk
Medlem

bor i skellefteå och man kan visst inte få 24mbit här än.

Permalänk
Medlem

dom kommer förmodligen sänka priset på deras 8mbit. Men vad jag tror så kommer det ta ett halvår innan dom sänker. Dom vill nog bygga ut så många stationer som möjligt men 24 mbit och sen locka över folk från 8mbit tjänsten för samma pris. Och sen när massor har gått över så sänker dom priset. Det här håller ungefär alla företag med. Ett annat exempel är att jc och alla dom andra klädbutikerna beställer in mer kläder till mellandags rea. Och inte rear ut det gammla som ligger kvar efter jul

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hegge
Ja det är värt det!
tankar i 1megabyte/sekunden som max och det tycker jag är klart godkänt och värt pengarna ! men sen spelar det visst ganska stor roll hur nära du bor en telestation (?) , eller något sådant ...

1megabyte/sekunden är inte 8Mbits !! 970kb/sek är max på 8... då har du över 8mbits

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

jag tankar ofta i 950

Visa signatur

Expert på ALLT
anm. pga omreg

Permalänk
Medlem

Jag tankar i regel runt 890-940 Kilobyte i sekunden, vilket jag anser som helt godkänt. Jag får alltså ner semesterfilmer på DVD på ca 1 h och 40 min, vilket jag gladeligen betalar 450 spänn för. Lägg sedan till en stabil tjänst utan avbrott, bra peering mot utlandet samt relativt låg ping och du har en dyr, men riktigt bra internettjänst. Det enda negativa är deras kundtjänst, man får ringa många gånger innan man hamnar hos någon som är kompetent nog att säga något att än "Skriv in IPCONFIG /ALL i ditt kommandofönster, vad ser du?".

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

tycker det är bra maxar runt 800kb vilket jag är nöjd med även väldigt lite "downtime"

Visa signatur

2800+@3200+ - 2x 512mb 3200 samsung - club3d 9800pro 128mb - A7N8Xdeluxe gd - Antec sonata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
1megabyte/sekunden är inte 8Mbits !! 970kb/sek är max på 8... då har du över 8mbits

970kiB/s = 7,76Mbit/s
1MiB/s = 8,0Mbit/s (8192/8=1024)

Men sen är det ju klart, ingen kommer upp i 1MiB/s med Telia 8000, utan ligger någonstans på 6-7Mbit för de flesta p.g.a kvalitet på kopparledningarna, längd till telestation o.s.v.

Visa signatur

must!

Permalänk

asså är det bara jag som råkade ut för att ha laddat från gamers hell i 5mb/s med telia8000.
Ja telia8000 är värt 450 i månaden!

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersRock
asså är det bara jag som råkade ut för att ha laddat från gamers hell i 5mbit/s med telia8000.
Ja telia8000 är värt 450 i månaden!

Nej, det är säkert 95% av alla som har Telia 8000 som tankat i 5Mbit/s ifrån Gamers Hell. Eller vad menar du?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Re: Telia 8mbit värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wille90

Nej, det är verkligen inte värt 449:-/mån.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Telia 8mbit värt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej, det är verkligen inte värt 449:-/mån.

Håller med dig!!! Varför ta dom när dom e dyrast o med en härlig bindningstid, Ne fy farao...

http://www.eurobell.se/webb.asp?menu=2&smenu=1&umenu=2&page=i...

Pris för Eurobell Bredband 8 Mbit/s:
Månadsavgift 235 kr/månad *)

*) Månadsavgiften förutsätter att du är telefonikund hos Eurobell. Om du inte är telefonikund är månadsavgiften 285 kr.

http://www.adamo.se/bredband/adsl.html

Du får 8Mbit/s för 297kr per månad

Finns mycket mer... Googla...

Ta vad du kan förutom Telia...

Permalänk
Medlem

där jag bor är de enda alternativen

Telia 8mbit
Telia 0.5mbit
Skellefteåkraft 1mbit (har det nu)

Permalänk
Medlem

Wille90: Då tar du Telia 8000 med det samma tycker jag.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Men telia är ju dom är bäst..bra ping,tankar stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

mitt telia 8 mb har maxat 3 mb/s stabilt när man laddar ner !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZippeJinx
mitt telia 8 mb har maxat 3 mb/s stabilt när man laddar ner !

k

Visa signatur

win me.