Lysdioder, motstånd.. Blir galen på detta..

Permalänk
Medlem

Lysdioder, motstånd.. Blir galen på detta..

Jag har en fråga om dom här (censur) lysdioderna. Jag har letat runt på flera hemsidor och forum, försökt räkna med Ohms lag och mycket mer så därför e jag så desperat att jag lägger in en ny tråd här *vet att det inte är så uppskattat* Men vore mycket tacksam om ni kunde hjälpa till ändå.

Jag har tre st 1.6 volts Lysdioder, jag vet inte vad dom har för Ampere. Men jag hade tänkt o koppla dom till en 5V-pinen på Molex Kablen. Förklara precis hur jag ska göra, vilka motstånd? jordning? Allt som man måste veta!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ohms lag kan du nog.. men iallfall:

U
------
I*R

U=volt
I= ampere
R=resistans

du behöver koppla motståndet till ena benet, vilket kvittar(?).

ta gärna ett lite större motstånd än vad som ohms lag säjer.

sen koppla lysdioden, den kopplar du ena benet till motståndet, sen kopplar du den långa benet till den röda kabeln på molex kontakten och det korta benet till en av de svarta..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Men han vet ju inte hur mycket ström lysdioderna vill ha.. Då blir det svårt att räkna med ohms lag, om man nu inte gissar på t.ex. 20mA

Permalänk
Medlem

vart jätte fel på detta

Permalänk
Medlem

När man inte vet strömen en LED ska ha så antar man att det är 20mA om det inte är en väldigt liten ytmonterad LED, då kan man behöva gå ner till 10mA

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Seriekoppla LED´sen med ett 10ohms motstånd

Formel: seriekoppling 1,6x3=4,8Volt vilket LED´sen behöver.

för att få ut rätt motstånd ska du räkna spänningsfallet över motståndet altså

5-4,8=0,2V sen blir ohms lag R=U/I 0,2/0,02 Motståndet ska vara på 10ohm.

Man kan även parallellkoppla LED´sen då blir det 3x0,02=0,06 det är strömmen som LED´sen kräver sen tar man 5-1,6=3,4V sen ohms lag 3,4/0,06=56,66 motståndet ska vara på 56,66 ohm man väljer det motstånd som är närmast högre.

//Viper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viper0
Seriekoppla LED´sen med ett 10ohms motstånd

Formel: seriekoppling 1,6x3=4,8Volt vilket LED´sen behöver.

för att få ut rätt motstånd ska du räkna spänningsfallet över motståndet altså

5-4,8=0,2V sen blir ohms lag R=U/I 0,2/0,02 Motståndet ska vara på 10ohm.

Man kan även parallellkoppla LED´sen då blir det 3x0,02=0,06 det är strömmen som LED´sen kräver sen tar man 5-1,6=3,4V sen ohms lag 3,4/0,06=56,66 motståndet ska vara på 56,66 ohm man väljer det motstånd som är närmast högre.

//Viper

Där rekomenderar jag paralellkopplingen eftersom det kan bli svårt att få stabil ström genom LEDsen med seriekopplingen, motståndet bör ta runt 10-30% av spänningen för att få stabil ström om man inte har tillgång till mätinstrument och kan mäta upp exakt vilka spänningar det rör sig om.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!