Permalänk
Medlem

Netgear RP614

Är en Netgear RP614 bättre än en D-Link 604? min 604 har nyss gått sönder, powerlampan bara lyser hela tiden.

Har den bättre "inställningar" än 604:an?

spelar de olika versionerna på Netgear RP614 nån roll?

Permalänk
Medlem

har en rp614v3 och den är bättre en v2.

I mitt fall tycker jag att Netgear har himla bra suport, har bytt ut routrar etc. och det är inte mycket sjafs utan det är bra service

Permalänk
Medlem

RP614v3 klarar ~90 MB/s WAN->LAN
RP614v2 klarar ~20 MB/s.
Rp614v1 klarar ~8MB/s.

Som du ser ligger RP614v3 riktigt bra till, inte många routrar som klarar av så mycket bandbredd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

jag har då haft en skyhelvetes många jävla problem med min Netgear RP614 då mång av dem verkar vara värmekänsliga och kan totalt tappa kontakt ibland då detta hänt för mig samt även andra många jag hört som kommenterat denna produkten, usch... När den tappade kontakt var man tvungen att starta om den genom att resetta och därigenom ställa in alla portar och öppningar på nytt varje gång vilket är ganska jobbigt när det ska hända ett par gånger..

Jag skulle INTE köpa en Netgear igen ifall det inte var för att dem gav mig en.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

har en rp614 V2 ---> firmware V3 . och den har funkat Prima . Jag riktigt älskar den !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
jag har då haft en skyhelvetes många jävla problem med min Netgear RP614 då mång av dem verkar vara värmekänsliga och kan totalt tappa kontakt ibland då detta hänt för mig samt även andra många jag hört som kommenterat denna produkten, usch... När den tappade kontakt var man tvungen att starta om den genom att resetta och därigenom ställa in alla portar och öppningar på nytt varje gång vilket är ganska jobbigt när det ska hända ett par gånger..

Jag skulle INTE köpa en Netgear igen ifall det inte var för att dem gav mig en.

Har inte haft problem med min v2:a sedan jag uppdaterade fw.

Sedan kan man faktiskt göra backup på sina inställningar så man slipper ställa in allt igen som du påpekar.

Dock bör man vara medveten om att det är en 'billig' router som man kanske inte skall klassa som högkvalitativt.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Har inte haft problem med min v2:a sedan jag uppdaterade fw.

Sedan kan man faktiskt göra backup på sina inställningar så man slipper ställa in allt igen som du påpekar.

Dock bör man vara medveten om att det är en 'billig' router som man kanske inte skall klassa som högkvalitativt.

Bra punkt där, många köper det billigaste de kan hitta. Sen fattar dom inte att det blir problem om man har en 100mbits lina rakt in i kåken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

okok 100 mbit lina är en sak, att ladda ner i 100 mbit är ännu en sak, och att köra MELLAN datorer samtidigt allt på samma gång är ju ännu mer krävande.. så klart behöver man lite bättre grejor..
men nog skall man kunna klara av dagens "24 mbit hög bandbredskopplingar" och ladda ner it 15-16 mbit??
tyvärr verkar vissa av netgears, och även dlinks routrar, strypa eller till och med dö.. det är ju en jäkla skillnad och borde inte hända även fast något är billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirez
okok 100 mbit lina är en sak, att ladda ner i 100 mbit är ännu en sak, och att köra MELLAN datorer samtidigt allt på samma gång är ju ännu mer krävande.. så klart behöver man lite bättre grejor..
men nog skall man kunna klara av dagens "24 mbit hög bandbredskopplingar" och ladda ner it 15-16 mbit??
tyvärr verkar vissa av netgears, och även dlinks routrar, strypa eller till och med dö.. det är ju en jäkla skillnad och borde inte hända även fast något är billigt

Rp614v2 ligger precis på gränsen för en 24mbits uppkoppling. Men en v3 klarar det utan problem. Sen om du kör igång 5 torrents så finns det inte många routrar som hänger med oavsett prisklass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Rp614v2 ligger precis på gränsen för en 24mbits uppkoppling. Men en v3 klarar det utan problem. Sen om du kör igång 5 torrents så finns det inte många routrar som hänger med oavsett prisklass.

jahaaa... det beror på hur man definerar "klarar"

Jag har testat med v3 att: ladda ner from server i 12 mbit, köra 3 torrents i ca. 200 Kbytes per sec, samtidigt som jag laddar upp i ca. 50 Kbit. alltså nästan använde polarns 24 mbit fullt ut (han får max 15 mbit ner).

DET är en bra router, så fort han slutade att ladda ner från server åkte torrents upp til hela 500 Kbytes, allså flera mbit förflyttades från server (ftp) till torrents.. och den totala använda bandbredden var nästan maxad konstant..

SOM sagt, när den funkar, så är netgear himla bra... dock har några dött som för mig tyvärr.. och nej, det är inte för att jag någon gång testat att maxa linan några timmar utan efter HELT vanligt surfande.. men men..den blir bättre och bättre och V3 är defenitivt värt att titta på

vad mycket blaj det blev men detta är min uppfattning iaf.

edit: dock vet jag inte vad som händer om man SAMTIDIGT försöker flytta filer över nätverket.. shit.. det måste testas om ett tag!! någon som vet? det är nog DÄR de riktiga grejorna märks av tror jag.

Permalänk

nån som vet var man kan få tag på RP614v3 ?

Permalänk
Medlem

webhallen eller mycom..

dem brukar också gå under namnet, Platinum Edition (men det står rp614 först)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Svampbob

Permalänk
Medlem
Citat:

jahaaa... det beror på hur man definerar "klarar"

Jag har testat med v3 att: ladda ner from server i 12 mbit, köra 3 torrents i ca. 200 Kbytes per sec, samtidigt som jag laddar upp i ca. 50 Kbit. alltså nästan använde polarns 24 mbit fullt ut (han får max 15 mbit ner).

DET är en bra router, så fort han slutade att ladda ner från server åkte torrents upp til hela 500 Kbytes, allså flera mbit förflyttades från server (ftp) till torrents.. och den totala använda bandbredden var nästan maxad konstant..

SOM sagt, när den funkar, så är netgear himla bra... dock har några dött som för mig tyvärr.. och nej, det är inte för att jag någon gång testat att maxa linan några timmar utan efter HELT vanligt surfande.. men men..den blir bättre och bättre och V3 är defenitivt värt att titta på

vad mycket blaj det blev men detta är min uppfattning iaf.

edit: dock vet jag inte vad som händer om man SAMTIDIGT försöker flytta filer över nätverket.. shit.. det måste testas om ett tag!! någon som vet? det är nog DÄR de riktiga grejorna märks av tror jag.

v3 har som sagt ett mycket kraftigt chip. Men det är när man har många anslutning igång samtidigt som det kan börja krångla. Det märks främst på routrar som inte har lika bra prestanda som denna.

Vad du överför i den switchade delen har inget med routing att göra så det påverkar inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jaha... menar du att wan porten klara av lika mycket genom interna nätverket oberoende av hur mycket jag laddar ner externt??

Permalänk
Medlem
Citat:

jaha... menar du att wan porten klara av lika mycket genom interna nätverket oberoende av hur mycket jag laddar ner externt??

Hmm.

Hänger inte med på vad du menar.
Men grejen är den att trafik som går lokalt inte belastar routingdelen i routern.

Så om du tankar stora filer lokalt mellan två datorer och sedan tankar från internet på den tredje så kommer inte den att bli lidande på nått sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se, 370 kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunder tuppen
nån som vet var man kan få tag på RP614v3 ?

Permalänk
Medlem

jag köpte nyligen en på dg, finns på inet också

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite.. jag har lite problem med min Netgear rp614v3.
Eftersom jag är nybörjar med routrar så vet jag inte riktigt om jag gör rätt.. så jag undrar om det är fel på min router eller om det är jag som är helt sne i hövet.

Varje gång jag öppnar en port i routorn så slutar något annat att fungera. Och det programet som jag öppnar en port till... händer inget direkt.
Har gogglat lite.. o jag tror jag gör allting rätt.. men jag kan inte svära på det.
Är det någon som har varit med om något liknande?

Tacksam för svar!
Jonnie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glomer
Jag lånar tråden lite.. jag har lite problem med min Netgear rp614v3.
Eftersom jag är nybörjar med routrar så vet jag inte riktigt om jag gör rätt.. så jag undrar om det är fel på min router eller om det är jag som är helt sne i hövet.

Varje gång jag öppnar en port i routorn så slutar något annat att fungera. Och det programet som jag öppnar en port till... händer inget direkt.
Har gogglat lite.. o jag tror jag gör allting rätt.. men jag kan inte svära på det.
Är det någon som har varit med om något liknande?

Tacksam för svar!
Jonnie

Tanka ner den senaste mjukvaran, ftp://downloads.netgear.com/files/rp614v2_and_v3_6_0_na.bin

Logga in på routern, 192.168.0.1 admin/password
Router upgrade - > Bläddra -> Filen du laddade ner -> Upload.

Låt den jobba klart. Tryck sedan in reset-knappen på baksidan av routern i 20-30sek med strömkabeln ansluten. Sedan får du ställa in inställningarna för din ISP igen.

Då ska det fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en fråga, måste man verkligen hålla inne reset knappen etc?
JAg har bytt min firmware många gånger och det verkar helt okej utan.. bara undrar

Permalänk
Medlem

Det är väl inget krav egentligen. Iaf inte på den här modellen, men vissa andra modellerna kan krångla om man inte gör det. Speciellt om det är nya funktioner som implementeras i samband med uppgraderingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har fått min nu, den är helt ok, förutom som en annan skrev att man tappar kontakten med den, lite jobbigt nu när jag gör inställningar och sånt

Permalänk

Jag har massa problem med min RP614v3, man måste ofta starta om den å krångla med den för att få allt att funka. Jag har Firmware Version V6.0NA Sep 03 2004, den som länkades här över, är den nyare?

Visa signatur

Ät inte gul snö