Hur länge "håller" Linux för dig innan format?

Permalänk

ganska ofta, men det beror på att jag leker så mycket med mina installation när jag har tråkigt

Dock har jag haft Fedora Core1 på morsans dator ett bra tag utan att ha behövt ändra något, dvs snart ett år nu tror jag.

Permalänk
Medlem

Modifierar nog för mycket för att jag ska våga installera om... inte roligt.

Permalänk
Medlem

Har väl ingen jätteimponerande livstid på någon av mina installationer, men sedan jag började använda debian har det inte berott på systemet i sig, utan snarare att jag har partionerat dåligt, bytt ut maskiner osv.

Permalänk
Medlem

Brukar funka en vecka innan jag sabbar någonting. Nu har jag dock haft det i över en månad och är nöjd.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Debian för första gången för cirka två år sen och har inte behövt installera om. Planerar inte att installera om heller, omformatering är för Windowsanvändare.

Allt på mjukvarusidan funkar ultrastabilt, det är bara mitt moderkort som muppar sig lite och det ska bytas ut förr eller senare för att uppnå maximal stabilitet. Jag har aldrig upplevt en total systemkrash med Linux, bara ett par X-krasher som åtgärdades genom att stänga X med ctrl-alt-backspace och starta allt igen, klart på mindre än en halv minut.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller just nu på att installera om på min bärbara. Innan var det gentoo, tror den installationen hängt med sen 2002, inte säker. Böt nyligen från 2.4 till 2.6, och allt bestämde sig för att inte vilja vara med längre (böt från apm till acpi och lite annat i samma veva också). Lagbart antar jag, bara att konfigurera om allt som gått sönder egentligen, men jag tog det som ett tillfälle att byta till en binärdist istället. Testar ubuntu nu, får se om det går att rensa upp lite efter installation, ser ut som den installerar en herrans massa paket som jag inte vill ha helften av :p.

Annars håller installationerna. Gamla webservern ska dock installeras om. Det har blivit så skräpigt då den gått som allt möjligt (ws, testdator, lek-och-lär, alla möjligt sorters servrar mm). Enklare att börja från början än att sortera ut allt skit :D. Hela websystemet är ett jävla hack också.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Kör fortfarande Irix 6.5.11 på min kontorsmaskin...men skall strax uppgradera till 6.5.28 tror jag...å ny maskin då såklart.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Finns egentligen inget som kan "sabbas" i en linuxinstall på det vis det kan ske i windows. Eftersom allt är såpass löst sammanhängande och eftersom man har total kontroll går det ju alltid att fixa problem vartefter.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem

Även om jag inte kör GNU/Linux så gåller lite då och då för samtliga datorer, brukar nämligen "leka sönder" dem och sen försöka fixa det med lärande som syfte.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Hedersmedlem

Installerade om WS:en för typ 5 månader sen, bytte filsystem på /...
Servern bytte jag OS på för 3 månader sen, FreeBSD till OpenBSD. Helt klart mysigare system.

Laptopen är nyinstallerad för idag. Inte för att den kraschade utan för att jag har testat en massa olika system på den.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Jag byter efter 6 månader när det kommer en ny version av antingen Fedora eller Ubuntu.

Samma här, fast SuSE och Mandrake (-iva), jag vet att det det förmodligen inte behövs men jag tycker att det är ett bra sätt att bli av med alla program man installerar och sedan glömmer bort att man har. Sen har jag en ClarkConnect-server som jag inte ens har bootat om det senaste året.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

När det gäller Solaris brukar det vara omformatering någon gång första dagen mest pga. av det har gått åt skogen med någon av drivrutinerna.

Sedan brukar jag inte formatera alls. Burken kör tills den slängs som sopor.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

Kör FreeBSD. Följer RELENG_5 på mina datorer och behöver därför aldrig installera om.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att expremtera så det blir att byta kanske varannan månad

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

vad är syftet med denna tråd? är nog bara windows som imploderar av sig själv efter x månader, såvida man inte sabbar *nix operativet av egen klantighet.

Permalänk
Medlem

installerar om när Slackware släpper nytt.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst