Hur länge "håller" Linux för dig innan format?

Permalänk

Hur länge "håller" Linux för dig innan format?

Ja, hur stabilt är ditt linux? Hur länge har du kört med ett och samma för att du är nöjd och det funkar felfritt? Beskriv gärna vad du kört för dist osv.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Har kört med denna installationen av gentoo i c:a 2 år nu. Lite småproblem har det väl varit (speciellt vid en uppdatering av gcc nångång för nåt år sen), men inget allvarligt.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk

Jag byter efter 6 månader när det kommer en ny version av antingen Fedora eller Ubuntu. På testdatorn körs alltid någon instabil utvecklarversion av nämnda distar.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coll
Har kört med denna installationen av gentoo i c:a 2 år nu. Lite småproblem har det väl varit (speciellt vid en uppdatering av gcc nångång för nåt år sen), men inget allvarligt.

Låter ju jäkligt bra

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag formaterar / varje gång jag installerar en ny version av SUSE(varje halvår). /home har jag däremot haft i flera år.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk

Kör Debian, körde först stable i ca ett år men nu har jag kört testing/unstable i mer än ett år, och övergången kräver ingen formatering bara att man kan hantera apt-get/dpkg. Enda som skulle få mig att formatera om är att jag har partionerat lite knasigt, /var är lite för liten, man ska inte alltid lita på installationsguider mao...
Men annars ser jag ingen som helst anledning till att formatera, apt-get håller reda på alla filer i systemet, vill jag ha in något så bakar jag ett eget paket (med hjälp av http://vemod.net/slask/software/quickpackage) eller så hamnar det i /usr/local.
Debfoster (http://packages.debian.org/testing/admin/debfoster) är trevligt om man vill hålla i ordning på alla paket.

Permalänk

Kör Mandrake... det hade fungerat felfritt i sex veckor när något hände.. gick itne starta x.. formaterade om det å försökte med debian. samma fel där.. nu ska jag installera mandrake 10.1 och se om det fungerar bättre.

Visa signatur

//Noname

Permalänk
Medlem

Något år sedan jag installerade om, känns jävligt onödigt att installera om, den går som web/mailserver och patchas när den behöver det. Kör Debian på min enda linuxdator.

Permalänk
Medlem

det får gå till jag vill köra något annat eller behöver disken till annat ändamål

jag byter os ofta på mina andra burkar men det som körts längst är XP på arbetsdatorn

fn kör jag en diskless webbserver på ett epiakort

http://undcon2.no-ip.com

men det sitter även en 60gb hdd i den lådan som jag kan koppla in vid behov och den är det fn Debian och w2k3server(180dagars) på

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem

Drygt 2 år sen jag installerade gentoo nu, inga tecken på problem alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag installerar om mitt gentoo lite då och då, men inte för att det kraschar eller något, utan för att det kommer en ny vesrion eller för att jag helt enkelt har tråkigt. Det är alltid lika skönt med ett nyinstallerat OS. Få bort massa skräp man samlat på sig och börja om från scratch. Mysigt.

Min gateway/firewall tuggat på ett tag. Sen 29 mars 2004, så snart ett år, och mer lär det bli. Det är ju dock OpenBSD, men ändå.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Om man bortser från min första Debianinstallation, som bara varade i kanske sex till nio månader eller något sånt eftersom jag lekte sönder den för att lära mig, så har jag aldrig funnit något behov att installera om ett *nix-OS.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coll

Samma sak med min laptop. Jag installerade om gentoo på min arbetsstation för något år sedan eftersom jag ville ändra storleken på ett antal partitioner och det gick snabbare att installera om än att flytta runt mina partitioner. Hade jag inte gjort den ominstallationen hade jag haft ett gentoosystem som var strax över 3 år nu, ursprungligen installerat innan gentoo 1.0.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Har kört slackware på servern i typ 2.5 år nu. Har ju givetvis hållit mig upptaderad vad gäller kärnan och diverse programvaror. Någon format har det dock inte varit tal om.
På en arbetsstation kan jag tänka mig att detta inte är så lämpligt, iaf inte om man kör slackware

Permalänk
Medlem

Kört slackware på min server i 2.5år också, bara uppdaterat lite program och lagt in php-stöd..

Visa signatur

Asus P5KPL, 8800gt 512mb, E4500 2.2ghz, 4gb ram

Permalänk

Tyvärr, jag använder inte Linux, men det är extremt sällan jag installerar om något på någon av maskinerna hemma. Jag följer aktivt RELENG_5 / RELENG_4 & HEAD i FreeBSD, så jag behöver aldrig "installera om".

Fast det är väl en sanning med modifikation kanske, min arbetsstation brakar ihop extremt ofta, eftersom jag kör buildworld med senaste såsen från FreeBSD flera gånger i veckan, men det räknas ju inte...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Installerade Gentoo i slutet av 2003, fungerar fortfarande hur bra som helst! Känner inget direkt behov av att formattera heller.

Permalänk

Jag provar nya distros hela tiden, så mitt system har inte varit igång länge.

Permalänk
Medlem

Jag brukar installera om kanske var 3e månad, men det är inte för att det pajjar, utan för att jag inte har något annat att göra =D. Tex provar jag ibland nya distar osv.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Inte heller Linux, men jag brukar installera om OpenBSD vid 1a maj och 1a nov, varje år.

Permalänk
Medlem

Min linuxinstallation har alltid "hållit" mrn jag uppdaterar då och då. Då rycker rootpartitionen men homepartitionen kör jag backup på och den har hållt i flera år!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Körde Slack 9.0 utan några som helst problem i över ett år ända tills jag formaterade / , /usr och /var nyligen när jag uppgraderade till Slack 10.1

Är dock inte helt nöjd med den senaste installationen. Fick nyligen en Kernel Panic fast jag inte gjorde något speciellt. Lite oroväckande.

Jag skulle hursomhelst byta till OpenBSD bara jag skulle få Quakeworld och Quake2 dedicated server att funka i OpenBSD.

Permalänk

Jag har som mål att min Power Macintosh 9600/200MP ska behålla sin Debianinstallation till döddagar. Hittills har den fungerat fint i ett par veckor i alla fall.

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem

För min del så brukar ominstallation beror på att man byter ut väsentliga delar av hårdvaran annars brukar det räcka med att uppgradera eller reparera systemet.

Min gamla PC nynstallerades 1998 och har uppgraderats ett par gånger sedan dess. Installerade Redhat 5.2 på den från början, nu är den närmast en redhat 9. Man har ju pillat på en hel del under årens lopp så den har på sätt och vis blivit en helt egen distribution.

Jag kan visserligen förstå de som installerar om titt som tätt för att prova olika distributioner. Däremot är det ett tecken på svaghet om man installerar om för att rätta till ett fel man inte begriper sig på.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Röstade: Snart ett år

Har kört Linux i snart ett år på "riktigt". Innan det var det bara att man la in det och försökte i några dagar sen tröttnade man.

Använder datorn som WS.
Slackware med Fluxbox som wm.
Har bara råkat ut för att X har krånglat och stängts av utan anledning 1 gång på hela tiden. Var bara att starta det igen.
Förutom det så har det aldrig varit några problem med systemet.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Körde Slackware i ca 1.5 år, innan jag började testa runt lite olika distar. Min första erfarenhet av Linux blev alltså genom Slack och jag gav mig fan på att jag skulle få det att fungera. Vid flytten till Gentoo för... något halvår sedan, så gick allt som smort, eftersom jag hade lärt mig läsa dokumentation och var tillräckligt insatt i Linux-världen för att hantera systemet.

Sen dess har det rullat felfritt, om man inte räknar med att hela datorn hängde sig om jag försökte nå min gamla cdrom som tydligen inte klarade av DMA, vilket automatiskt aktiverades vid varje uppstart. Det är väl egentligen det enda stora fel jag någonsin haft.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prodhe
Körde Slackware i ca 1.5 år, innan jag började testa runt lite olika distar. Min första erfarenhet av Linux blev alltså genom Slack och jag gav mig fan på att jag skulle få det att fungera. Vid flytten till Gentoo för... något halvår sedan, så gick allt som smort, eftersom jag hade lärt mig läsa dokumentation och var tillräckligt insatt i Linux-världen för att hantera systemet.

Sen dess har det rullat felfritt, om man inte räknar med att hela datorn hängde sig om jag försökte nå min gamla cdrom som tydligen inte klarade av DMA, vilket automatiskt aktiverades vid varje uppstart. Det är väl egentligen det enda stora fel jag någonsin haft.

Går ju att kompilera kernel så den bara aktiverar dma för disakrna.

Sedan är ju en dist som gentoo helt onödig att isntallera om eftersom man får senaste versionen om man gör en uppgradering av alla packet. kört gentoo på min dual opteron sedan slutet av 2003 utan att isntalera om. Bakupade bara alla filer när jag bytte s ystemdisk sedan fixade jag fstab och grub så det fungerade med nya scsi disken. Fan mö smidigare.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Gentoo på min laptop för någon månad sen, och det funkar perfekt hittils.

Permalänk
Medlem

Installationen på servern har rullat nu i 2 år, har rebootat en gång för kernel uppdatering, kör en halv gammal kernel men enbart med vissa lokala exploits, det är 3 personer som har skal på burken och alla dem känner jag, så det är ingen fara. Kör förövrigt Debian GNU/Linux "Sarge", på arbetsstationen så installeras det om titt som tätt, men det beror snarare på att jag har lite tråkigt och vill testa lite nya saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerade FreeBSD 4.8 sommaren 2003 på min filserver, och den har inte blivit ominstallerad efter dess, bara uppdaterad. Den kör för tillfället FreeBSD 4.11

De andra burkarna kör FreeBSD 5.3 och OpenBSD 3.6, webbserver respektive gateway. Gatewayn installerade jag om i november. Och webbservern i Januari.