får telias 24mbit bredband om 10 dagar ;)

Permalänk

får telias 24mbit bredband om 10 dagar ;)

tjena, hade en lite fråga om telias bredband. just nu har jag 8mbit och tankar max i ca 800kb/s. hur mycket borde jag då tanka i när jag får mitt telia 24mbit?

tack på förhand

edit: vad har ni för erfarenhet av telias 24mbit bredband? saker som är bra, och saker som är mindre bra osv?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

15-19mbit kanske

Permalänk
Medlem

fick 96.9% ner och 100% upp i tptest just nu

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt 24 häromdan. När jag hade Telia 8000 så kom jag upp i ca 870 kb/s, nu med 24 ligger det stabilt på ca 2300kb/s. Har 680 meter till telestationen.

Permalänk
Medlem

Tjänst: Telia 24Mbit
Modem: ZyXEL Prestige 660H Triple Play
Router: D-Link 604
Avstånd till telefonstationen: 1300meter

Utrustning:

TP TEST:

Ping TV4.se:

Ping Warezone Shory Walley CS server (Comhem 10/10Mbit):

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Tjänst: Telia 24Mbit
Modem: ZyXEL Prestige 660H Triple Play
Router: D-Link 604
Avstånd till telefonstationen: 1300meter

Utrustning:
http://web.telia.com/~u31441900/utrustning3.JPG

TP TEST:

http://web.telia.com/~u31441900/tptest.bmp

Ping TV4.se:

http://web.telia.com/~u31441900/ping_tv4.JPG

Ping Warezone Shory Walley CS server (Comhem 10/10Mbit):

http://web.telia.com/~u31441900/ping_comhem.JPG

Kan ju upplysa dig om att comhem 10/10 inte finns.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson

Vet inte exakt vad det är för Comhem lina men trace:ar du ip:it så ligger den på Comhem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson

så klart det finns men kanske inte till privat eller något

Permalänk

Re: får telias 24mbit bredband om 10 dagar ;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
tjena, hade en lite fråga om telias bredband. just nu har jag 8mbit och tankar max i ca 800kb/s. hur mycket borde jag då tanka i när jag får mitt telia 24mbit?

Som vanligt när det gäller xDSL så beror det på avståndet till telestationen.
Själv tankar jag i 2.8MB/s om jag lyckas få tag i 3 BBB 10/10-linor de tider på dygnet som BBB har tillräcklig kapacitet ut mot Internet...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag får iaf ut 5mbit från mitt telia 24mbit:)

Visa signatur

| ASUS A7N8X-X | AMD Athlon xp3200+ 400fsb | 2x512 pc2700 333MhZ | 160 gb HDD Seagate |
| 200 gb HDD Seagate | GeForce FX5600 256 Mb | Creative Soundblaster Audigy LS | Creative T5400 5.1 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Vet inte exakt vad det är för Comhem lina men trace:ar du ip:it så ligger den på Comhem.

100Mb är linan dom ligger på.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

Är det någon som kör 24mbit med zyxel triple play OCH har modemet ställt som router?!

Var det inte nån begränsning att när man körde modemet som router att man bara fick ut 8mbit?!

En annan fråga är, hur är det med firmware för den, har det kommit något nytt?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattekarla
Är det någon som kör 24mbit med zyxel triple play OCH har modemet ställt som router?!

Var det inte nån begränsning att när man körde modemet som router att man bara fick ut 8mbit?!

En annan fråga är, hur är det med firmware för den, har det kommit något nytt?!

JA om du ändrar den till router så får du bara ut 8 mbit

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

fean fattar inte hur ni får såna bra ping tider...
själv ligger man runt 30 ms : /
har bbb 24 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo
har bbb 24 mbit

Hehe

Permalänk

Någon som kan tipsa om en bra router till Telia 24mbit? Så att man verkligen får ut max kapaciet?

Min gamla router klarar inte högre än 8 så jag behöver köpa ny.. Har fått några tips, men någon mer som kan rekomendera en router till 24mbit?

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb

Permalänk
Medlem

Jag kommer alltid köra och rekommendera en dator som router.
Telias 24 blir sjukt stadig hastighet med Cfosspeed installerat.

Under flera dagar har jag fått hastiigheter på ca 150 kb/s genom ftp upload, det är rätt hyfsat !

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo
har bbb 24 mbit

Samma här, jäkligt taskig ping sen jag skaffade BBB.

Permalänk
Medlem

Själv får jag äkta 24/8 imorrn! Chellos bredband.
ping , mellan 5 - 20.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad det är med alla, verkar helt uppskruvade över 24 men det är ju upload man vill ha och den suger ALLTID när det är xDSL så varför vill man ha 24/1 med telia anyway ? räcker någon pingar en så går linan ner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Fattar inte vad det är med alla, verkar helt uppskruvade över 24 men det är ju upload man vill ha och den suger ALLTID när det är xDSL så varför vill man ha 24/1 med telia anyway ? räcker någon pingar en så går linan ner

Men nu glömmer du VDSL och SHDSL.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog föredragit redigt LAN iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan

Med Telia 24Mbit får man ruskigt bra ping för att vara ADSL.
Jag har en inkommnade 10/10Mbit lina också.

"räcker någon pingar en så går linan ner :)"
Haha det var verkligen funny.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutisNågon som kan tipsa om en bra router till Telia 24mbit? Så att man verkligen får ut max kapaciet? Min gamla router klarar inte högre än 8 så jag behöver köpa ny.. Har fått några tips, men någon mer som kan rekomendera en router till 24mbit?

Jag får ut full speed med min D-Link 604.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 24Mbit och har problem med min hastighet. UDP är helt okej, medans TCP kan ligga på extremt lågt(har inte värdena framför mig). Vet itne vad jag ska göra, Telia sa att det var fel på min hårdvara, säkert något de ofta kör med. Har stängt av brandväggen, bytat telejack, startat om datorn X antal gånger och dragit ut min bärbara telefon(de sa att den kunde störa). Använder deras korta kablar så jag sitter i hallen nu men har ändå dålig hastighet. De skumma är att hastigheten sänks enormt om jag sätter igång något program.......... Jag behöver verkligen hjälp med detta, lite surt att betala 450:- i månaden och så når man inte den hastigheten man betalar för.........

Visa signatur

c:\>format c:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norpan84
Jag har Telia 24Mbit och har problem med min hastighet. UDP är helt okej, medans TCP kan ligga på extremt lågt(har inte värdena framför mig). Vet itne vad jag ska göra, Telia sa att det var fel på min hårdvara, säkert något de ofta kör med. Har stängt av brandväggen, bytat telejack, startat om datorn X antal gånger och dragit ut min bärbara telefon(de sa att den kunde störa). Använder deras korta kablar så jag sitter i hallen nu men har ändå dålig hastighet. De skumma är att hastigheten sänks enormt om jag sätter igång något program.......... Jag behöver verkligen hjälp med detta, lite surt att betala 450:- i månaden och så når man inte den hastigheten man betalar för.........

Vad får du för hastighet på TP TEST?
Vad har du för modem? Har du provat med annat modem/splitter? Provat med annan dator? Provat utan routern? (om du har det?)

Permalänk
Medlem

Hastigheten kan jag inte kolla här nu(sitter på jobbet)
Jag har ett ZyXEL modem, har bara ett modem. Har inte provat med en annan dator, men en granne till mig ha samma fel och vi har samma grejer och 24Mbits internet. Jag har ingen router....

Visa signatur

c:\>format c: