Problem att installera drivrutin SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Problem att installera drivrutin SB Audigy 2 ZS

Jo nu ligger det till så att jag sitter med en personalhyrdator från HP, en Pavillion d4090se.. I denna sitter ett Soundblaster Audigy 2 ZS 7.1 installerat.
Efter det att jag formatterade och installerarade om windows så började det krångla en del, bla hade jag lite problem att få igång kortet, och när jag väl fick igång det funkade det sådär. Brydde mig inte så mkt just då eftersom det iaf gav ljud ifrån sig.
Nu tänkte jag dra igång Doom3 för att se hur nya dattan skötte sig, men stötte på en bugg som jag misstänkte hade med ljudkortets drivrutiner att göra.
Det skall ju tydligen finnas kända buggar Doom3 <--> mitt ljudkort så jag tänkte fine, jag uppdaterar dem väl då.
Vilket inte gick så bra, varken Creatives automatiska uppdatering eller manuell installation fungerar, jag får meddelande om att jag inte har någon kompatibel produkt installerad.
Nåväl, jag avinstallerar väl drivrutinen och börjar om på nytt då.
Vilket misstag det var
Nu efterfrågar installationsprogrammet en fil vid namn ctac32k.sys som skall finnas på installationsskivan, vilken HP ej varit snälla nog att förse mig med.
Efter lite googlingar och sök på Driverguide.com (vilken jävla rövarsite) ger jag upp att finna den på nätet.
Så nu vänder jag mig till er för lite nya uppslag (jag vet inte hur sjutton jag lyckades få igång det förra gången, nybörjartur kanske )

Är det kanske någon här med ett sådant ljudkort som skulle vilja vara så vänlig att rippa skivan med drivrutiner åt mig (jag utgår från att det är en legitim förfrågan eftersom drivrutiner väl knappast kan anses vara upphovsrättsskyddat material?!) så skulle jag vara väldigt tacksam!
Eller om ni har några andra ideer att dela med er utav.

Gaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhh...................

Tänkte att jag skulle göra ett sista försök såhär mitt i natten innan sängen skulle övervägas.. naturligtvis hittar jag då filen på en partition mitt ute i ingenstans.
s.u.c.k.
Dock kvarstår problemet med att uppdatera drivrutinen, den vill helt enkelt inte hitta ljudkortet.
Idéer anyone?

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Har du testat att avinstallera drivrutinerna helt och hållet och sedan installera dom igen från skivan som du antagligen har fått med?
(Har du säkert gjort, men jag frågar i alla fall).

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennax
Har du testat att avinstallera drivrutinerna helt och hållet och sedan installera dom igen från skivan som du antagligen har fått med?
(Har du säkert gjort, men jag frågar i alla fall).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_One

Nåväl, jag avinstallerar väl drivrutinen och börjar om på nytt då.
Vilket misstag det var
Nu efterfrågar installationsprogrammet en fil vid namn ctac32k.sys som skall finnas på installationsskivan, vilken HP ej varit snälla nog att förse mig med.

Däri ligger mitt dilemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_One
Däri ligger mitt dilemma.

Ojdå, jag skyller på att jag är lite trött.

Har du varit inne på denna sida och laddat hem drivrutinerna då?
http://www.softwarepatch.com/utilities/audigyzs.html

"It can be used to update an existing driver or during a new installation of the sound card."

Om du nu installerar filen från adressen ovan, så avinstallera dom gamla först. Men det fattar du redan antar jag...

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

Där har jag inte varit, men filnamnet säger mig att det är Creatives senaste, som man kan dra ner från deras oficiella hemsida också. Och det var den som inte gick att installera trots att jag avinstallerade den tidigare rutinen
Men tackar för försöket iaf

Nu börjar sängen kalla här, fick iaf igång ljudet enl min edit i ursprungsposten.
Får kika vidare på detta imorrn (idag), om jag ids dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Då vet jag inte vad problemet är, så jag bollar över till någon annan.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ah, den där killen verkar lida av exakt samma probem som jag. Jag lyckades iallafall också få igång enheten till slut, men liksom han har jag heller inga möjligheter att ändra några användaregenskaper.
Börjar misstänka att mitt ljudkort är brandat för HP eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OFT:
Har också en HP Pavillion, kanske inte exakt samma system men det sitter iaf. ett SB Audigy ZS 2 i. Har även här problem att installera drivrutinerna. Har testat de senaste som finns på den officiella sida och då uppstår det problem.
"Setup could not detect any Sound Blaster Audigy 2 on your system"

För övrigt så funkar allt men inte att installera nya drivrutiner? Det kanske är så att det är låst genom HP.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att ni antingen mejlar Creative eller HP eller frågar i Creatives forum:
http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=soundb...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett audigy 2 zs som jag inte fick med nån drivrutins-skiva till så jag blev tvungen att hämta dem på dc. Gick bra till slut efter ganska mycket hårslitande, har snabb lina så hade ju kunnat skicka dem till dig om inte min dator vart sönderplockad i bitar

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennax
Jag föreslår att ni antingen mejlar Creative eller HP eller frågar i Creatives forum:
http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=soundb...

Mailar eller ringer man HP så säger de "kör i recoveryskivan så blir det bra", och för att maila Creative så måste man uppge sitt serienr på kortet, och jag har inte orkat gräva mig in i burken för att leta på det än.

ESS Du har inget minne av var du hittade skivan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste lite på Creatives forum och det var många som hade samma problem. Flera som skrev att man var tvungen att ladda ner drivrutiner från Hp:s sida. Och självklart så hittade iaf inte jag några där.

Ni vet inte om det går att flasha om det på något vis? Bör ju gå tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag mailade Creative utan att veta mitt serienummer. Jag skrev bara "vet inte" i rutan med serienummer och jag fick svar ändå. Värt att prova kanske.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag mailade Creative utan att veta mitt serienummer. Jag skrev bara "vet inte" i rutan med serienummer och jag fick svar ändå. Värt att prova kanske.

Det skall jag göra, tackar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog precis upp min skiva med drivisar för audigy 2 serien på den så hittar jag
ctac32k.sys filen du söker.

Permalänk
Medlem

ESS Du har inget minne av var du hittade skivan? [/B][/QUOTE]

av någon okänd snubbe på dc
ska installera windows nu så får se om jag får igång burken.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Kanske inte gäller här men har hört att det kan bli problem om man försöker installera ljudkortet och har SP2, testa att installera/uppdatera ljudkortet innan du kör in SP2 om du har möjlighet till det.

Permalänk

jag verkar ha samma dator som du.. HP hyrdator med audigy.. skulle ladda hem nya drivisar idag eftersom högtalarna fortfarande ljöd när jag kopplat in hörlurar..
gick väl sådär.. till en början när jag testade creatives drivrutiner fick jag samma felmeddelande som nämnts ovan.. att jag inte har rätt kort blabla..
men envis som man är försöker man på olika sätt, testade bla. att köra KX lr vad de heter som finns att ladda här på swec, vilket bara skaffade mig problem.. bla gick winamp inte att få ljud ur, men en låt på typ 4 min spelades igenom på kanske 20 sekunder körde en syst.återställning, så nu funkar ju allt någorlunda, men det verar ju fan som att HP har låst kortet för uppdatering lr nått.. vilka idioter isf...

Visa signatur

Metal Way, The Only Way!

Permalänk

Ni kanske kan ha nytta av den här sidan, pojkar och flickor!

http://search.hp.com/query.html?hpvc=US+-+English&cc=us&lang=...

Titta på den översta punkten

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky_MediuM
Ni kanske kan ha nytta av den här sidan, pojkar och flickor!

http://search.hp.com/query.html?hpvc=US+-+English&cc=us&lang=...

Titta på den översta punkten

hoppas den här fungerar nu..

har suttit o letat igenom HPs sida nu.. till slut hittade jag en jävla fin funktion där man faktiskt fick chatta med ett "proffs" utan att uppge nå användarnamn lr så.. men självklart hann explorer krasha innan jag fått nått vettigt svar o nu hittar jag inte tillbaka till chatten

EDIT: tjae.. drivrutinen fungerar fint att installera o fungerar för mig. Men den löste inte mitt problem med hörlursuttaget.. nån fler som upplevt detta?

Visa signatur

Metal Way, The Only Way!