Projekt hemmabio (bygge av 2 chassin samt av 5kanals effektsteg) massa bilder

Permalänk

snyyyyygt! Börjar lukta riktigt proffsbygge!,
Du har inte funderat på att lägga ut en projekt
tråd på Bit-Tech?

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sqrewdriver
snyyyyygt! Börjar lukta riktigt proffsbygge!,
Du har inte funderat på att lägga ut en projekt
tråd på Bit-Tech?

Nja kanske det kanske, får se. gör det isf när bygget är klart så tar jag bara o översätter den här loggen :). Lat som man är.

Permalänk

jisse du var snabb på att svara!

Men allvarligt, ditt chassi bygge passar
sig där det med Tycker liten jag.

Har du nån hantverksutbildning?

du är en Grym inspiration! Kliar i Moddtarmen nu... du vet en sån där konstig känsla som när när man är röksugen ungefär.

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sqrewdriver
jisse du var snabb på att svara!

Men allvarligt, ditt chassi bygge passar
sig där det med Tycker liten jag.

Har du nån hantverksutbildning?

du är en Grym inspiration! Kliar i Moddtarmen nu... du vet en sån där konstig känsla som när när man är röksugen ungefär.

hehe vet tyvärr inte, röker inte själv. Men jag vet ju hur det känns när det rycker i öltarmen :).

Jag har ingen hantverksutbildning mer än att vi hade nån kurs i gymnasiet där vi fick lära oss o svarva o fräsa i metall. Läser 3dje året på Elektroteknik i Linköping.

Permalänk
Medlem

Varför fläktarna?

De flesta slutsteg är passiva. Man vill ju höra ljudet från filmen också.
Annars ser det bra ut.
Skall lägga upp mitt projekt arbete som blir nästa år.
Ett par HFLS-1 och kanske en HFTA( www.hififorum.nu )

Keep the good work up!!

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes P
Kommer väll antagligen bara att bygga det här steget av den här typen. Hamnar den på marknaden så är det bara för att jag gått vidare till nya projekt o behöver pengar, men det är inget jag har planerat.

Fast det skulle va kul o bygga ett PWM steg. Har läst på lite om det och det verkar intressant.

Bara att önska dig lycka till!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Snygg! gillar! vill ha!

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Varför fläktarna?

De flesta slutsteg är passiva. Man vill ju höra ljudet från filmen också.
Annars ser det bra ut.
Skall lägga upp mitt projekt arbete som blir nästa år.
Ett par HFLS-1 och kanske en HFTA( www.hififorum.nu )

Keep the good work up!!

Fäktarna låter nästan ingenting ADDAs tysta, De här stegen har som dom flesta ordinära MOSFET steg en effektivitet på ca 50%, dvs hälften av all effekt går ut i värme medans andra hälften går till att mata högtalarna.

I mitt fall handlar det alltså vid fullt ös (vilket man typ alldrig kör, men det är ett maximalt mått) om nästan 250W värme. Och som du ser på korten så är det inte dom kraftigaste kylflänsarna jag har använt :). så då är det bra om det fläktar lite oxå.

Ska dock exprimentera sen när jag har fått igång allt hur varma stegen egentligen blir och om jag då kan tex köra fläktarna på halva matningsspänningen eller nått om dom nu skulle väsnas för mkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes P
Men jag vet ju hur det känns när det rycker i öltarmen :).

That´s the Feeling!

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på mer bilder.

Permalänk

Haja då har man varit igång o småpillat på bygget igen. Läste igenom hela loggen nu o
garvade lite åt mina gamla tidsplaner, får nog hävda att det va typo i början där på 1-2v
som skulle nog va 1-2 år.

Men men, nu har jag iaf kommit igång lite igen o byggt o lött. Nu spelar samtliga
förstärkarkort och det har kommit en bit till i monteringen, det mesta som är kvar
nu är att bygga lådan och fronten snyggt.

Här är iaf lite bilder på det stadiet projektet är nu i.

Förstärkaren sedd frammifrån. Lilla nätdelen som är åvanför kondingarna är till
för fläktarna, inte säker än på om jag skall använda den dock.

Förstärkaren sedd från sidan.

Bild på min snygga nätdel.

Närbild på kopplingarna för signalingång samt högtalarterminaler, här ser man
även lite bättre hur slowstarten är ihopkopplad.

Hopkopplingen av förstärkarekorten ses tydligt här, notera strömförsörjningen
till korten, m3 stång så man slipper 3 kablar till varje kort.

Förstärkare sedd bakifrån

Jag kommer att pilla vidare med bygget och blir föhoppningsvis helt färdig med
själva förstärkaren under juli månad. Så förhoppningsvis så blir det inte så stora
glapp mellan uppdateringar den närmaste tiden.

Permalänk

Jävla massivt arbete. Jag kan stolt berätta att jag gjorde en digital tärning på tekniken i nian för något år sen. Det var lite lättare än detta men lite likt är det iallafall.
Byt ut fläktgallret snälla.

Annars ser det bra ut och kommer bli skitbra är jag helt övertygad om.
Lycka till!

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk

hehe fläktgallret skall bytas, vart på nån butik (kommer inte ihåg vad den hette) o handlade när jag köpte den, dom vanliga standardgallrerna va tokdyra där och denna hade dom väll svårt o få sålt så den va billig

Permalänk
Medlem

Vilka kondensatorer är det som du använder dig av? Jag själv ska göra ett nätagg till mitt projekt på 600VA. Det ska dock användas till peltierelement.
Har du några förslag på Elfa nummer?

Visa signatur

XP M 2400+@2000mhz 9800se@9800pro 400/740 Epox NF7-S V2 2*256 pc 3500 Twinmos
3Dmark03: 5732 3Dmark05: 2171
/ ])i])ar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av didar
Vilka kondensatorer är det som du använder dig av? Jag själv ska göra ett nätagg till mitt projekt på 600VA. Det ska dock användas till peltierelement.
Har du några förslag på Elfa nummer?

jag har Rifa peh 169 men det va mest för att jag råka komma över ett par billigt. Du får fundera över hur stabilspänning du behöver och sen ta ett par som passar ba.

Permalänk
Medlem

Såg på transformatorn (bild n3) att du hade jävlit klena sladdar varför? och varför har du 2 stycken transformatorer? :S

Men jävlar vilket monster bygge må jag säja här sitter man själv o e nöjd då man lödat ett kretskort för första gången (fan controller) o nu börjar man bli litta sugen på förstärkare

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Sjysst bygge:)
Skall bli intresant att se slutprodukten.

Keep up the good work:cool:

Visa signatur

Mmm........Marabou

Permalänk

ojoj
du vet verkligen vad du håller på med
ser bra ut och de kommer säkert bli ännu bättre

keep up the good work

Visa signatur

\\vestling

Permalänk

mummmms

Fy fasiken va fint roligt med folk som lägger sin tid och pengar på hifi
själv ska man börja med subwooffer bygge till hemmabion nu till hösten, tänkte först bygga HFSL-1 men då skulle jag vara tvungen o bygga egen förstärkare också

Permalänk
Inaktiv

riktigt snyggt må jag säga!!! hoppas att designen på utsidan blir lite het och trevlig som insidan

Permalänk
Inaktiv

Ah det blir riktigt snyggt , man kan lungt säga att du vet vad du gör
Proffsbygge så att säga

tummen upp

Permalänk
Medlem

Tips på fläktgaller:

Finns överallt för en billig peng.
Bla här: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=221&session=f8ed3e...

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Re: mummmms

Shyst o få så mkt positiva kommentarer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Såg på transformatorn (bild n3) att du hade jävlit klena sladdar varför? och varför har du 2 stycken transformatorer? :S

Vilka av sladdarna syftar du på?, dom till den lilla trafon driver bara fläktarna så det är
ordinarie kabel för ADDA fläktarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Tips på fläktgaller:
http://www.gtek.se/img_prod/gxx.jpg

Finns överallt för en billig peng.
Bla här: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=221&session=f8ed3e...

Jo va sånna jag va ute efter. En polare sa att han hade några liggandes så jag snor en av dom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedFreek
Fy fasiken va fint roligt med folk som lägger sin tid och pengar på hifi
själv ska man börja med subwooffer bygge till hemmabion nu till hösten, tänkte först bygga HFSL-1 men då skulle jag vara tvungen o bygga egen förstärkare också

MM subwoofer ska man väll oxå ha här är min lilla jag sitter o slipar på nu medans jag
funderar på vad hur jag ska fixa förstärkan utseendemässigt.

Lådan är tillsågad ur 22 mm mdf skiva.

Den är nu limmad o skruvad (tog nog i lite mkt med skruvarna) och
jag håller nu på o spackla o slipa den för vidare ytbehandling.

10" Basen som skall sitta i den.

Basen testmonterad.

Som ni kanske ser så är det en passiv bas i en helt sluten låda, valde detta för att
den är otroligt enkel o bygga samt att den blir liten. Blir provspelning av den imorn
när färgen har torkat.

Permalänk
Medlem

jo det var ju inte lite skruv massor på sidan och ingen i fronten, var 10 cm är ungefär lagom på en baslåda och på fronten har du ju 25 och sidan 5...
Har du limmat kommer det nog låta bra ändå.
Sen tycker jag att det är kul att du kör slutet, finns inget som går upp mot en sluten baslåda.
BTW vad är det för ett element du kör på ser ut som ett lite exlusivare alla fall.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Fy Fa*! Vilket bygge! Nästan värre än Wolverins å gotall å dom jue!

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk

Detta är värre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
jo det var ju inte lite skruv massor på sidan och ingen i fronten, var 10 cm är ungefär lagom på en baslåda och på fronten har du ju 25 och sidan 5...
Har du limmat kommer det nog låta bra ändå.
Sen tycker jag att det är kul att du kör slutet, finns inget som går upp mot en sluten baslåda.
BTW vad är det för ett element du kör på ser ut som ett lite exlusivare alla fall.

hehe va lite otålig med o få se hur det skulle se ut med basen i. Framsidan och baksidan
är inte färdigskruvade på bilderna. Körde 5 per sida på dom sidorna efter jag fotat.

Permalänk
Medlem

Jävlar en som kan sina grejjor gillar extrema byggen keep up

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Får säga att ditt bygge ser riktigt bra ut än så länge.
Hur har du tänkt att koppla in insignalen? Kör du med rca-honkontakter direkt i chassit?

Fortsätt du att bygga så fortsätter jag att titta in! Lycka till!

Visa signatur

"There is no light in the end of the tunnel, only darkness. Accept it!"

Permalänk

Jag ska också börja bygga på min förstärkare snart som är en crescendo den ger 137 watt vid 4ohm och den har två sånna där stora transormatorer och fyra stora elektrolytkondensatorer.
Har bara handlat dom dyra sakerna änn så länge en transformator gick på 700kr på elfa!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+, 2.6 GHz Winchester, 510W Chill Innovation, Asus A8N-SLI Deluxe, Kingston HyperX (2x512 matchad par), Seagate 200GB, XFX GeForce 6600 GT Dual-DVI, Thermaltake shark, PlextorPX-712A DVD brännare, 19" TFT Acer 12ms, Zalman S7700, Zalman Grafikkortsfläkt 3Dmark: 01: 21000 03: 10116