Permalänk
Medlem

Lägre hastihet med router

Hej

Äger en SMC baricade "SMC 7004BR EU".
Har lite problem med min uppkoppling då jag får ut ca 4/4mb (ej duplex) upp och ner istället för 8/8mb. Så jag har pratat med supporten och allt ser bra ut enligt dom, singnalen är stark osv.

Testade med TPtest utan routern och fick då 7,8mb mottagning (sändning är fortfarande lika seg) istället för 4mb. Jag har haft telia 8/1 förut och det har fungerat utan problem med min router. Supportkillen nämde, när jag berättade om telia, att deras paket "packas" lite annorlunda, låter lite lustigt? Jag kör med fasta IP, windows firewall med XPpro och SP1.

Finns det någon bra router som klarar 8/8 FD utan problem, till en något hyffsat pris?

Permalänk
Medlem

Har du testat utan router?

Vad får du för värden då?

Permalänk
Medlem

Med router;
4/4mb-5/5mb (beror när på dygnet, natten/tidigt morgon ger 5/5)
Utan router;
7,8/4mb (togs 05:45)

Permalänk

Har du flera datorer kopplade till routern ?
Om du har det snor dom ju lite hastighet.

Permalänk

Kan det vara throughput'en på routern som begränsar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Kan det vara throughput'en på routern som begränsar?

låter lite som det... men en sak som är säker det är ju i alla fall att det är routern som spökar.....
testa en annan router om du så gärna vill köra med router....
annars så kör du med en switch vilket är bättre (så länge du har brandvägg i datorn) för jag antar att det är chello du har...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag och min tjej använder samma lina, hennes dator är utdragen ur nätverket när testerna tas. Annledningen till att jag kör med denna router är att den är gammal som gatan, brosan köpte den för typ 5-6 år sedan, så den har mest hängt med av bara farten.

Jag har chello ja, öhh med risk att låta som en idiot, vad är den största skillnaden mellan en router och en switch? Kan du rekomendera något speciellt bra märke, modell eller kan jag forsätta med SMC?

Duger tex en sån här?
SMC
Tack för svaren btw, är helt lost när det gäller nätverk

Permalänk
Medlem

Re: Lägre hastighet med router

Det verkar stämma att man inte får ut mer än ca 4 Mbit/s WAN-LAN hastighet med denna äldre modell av router. Se

http://www.practicallynetworked.com/review.asp?pid=377

Trots att man här testat en lite nyare variant av routern (SMC 7004AWBR med WLAN-funktion) ger den ändå inte bättre prestanda än ca 4 Mbit/s WAN-LAN.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Hej

Äger en SMC baricade "SMC 7004BR EU".
Har lite problem med min uppkoppling då jag får ut ca 4/4mb (ej duplex) upp och ner istället för 8/8mb. Så jag har pratat med supporten och allt ser bra ut enligt dom, singnalen är stark osv.

Testade med TPtest utan routern och fick då 7,8mb mottagning (sändning är fortfarande lika seg) istället för 4mb. Jag har haft telia 8/1 förut och det har fungerat utan problem med min router. Supportkillen nämde, när jag berättade om telia, att deras paket "packas" lite annorlunda, låter lite lustigt? Jag kör med fasta IP, windows firewall med XPpro och SP1.

Finns det någon bra router som klarar 8/8 FD utan problem, till en något hyffsat pris?

Permalänk
Medlem

Patchat nyaste firmware?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Ska man sattsa på en switch istället? Jag har 4 dynamiska IP så det borde ju fungera, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Ska man sattsa på en switch istället? Jag har 4 dynamiska IP så det borde ju fungera, eller?

Ja det skall funka

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz