Nytt MSI 6800GT / Datorn bootar inte

Permalänk
Medlem

Nytt MSI 6800GT / Datorn bootar inte

Okaj idag fick jag mitt nya Grafikkort från Komplett (MSI 6800GT), frid och fröjd tänkte jag och drog ut mitt gamla GF4Ti4400 och satte in nya kortet. Men självklart och inte helt till min förvåning (har alltid otur) så bootade inte datorn, kom inte ens så långt som till Bios. Skärmen förblir avstängd och moderkortet visar postcode 25 :
Early PCI Initialization:
-Enumerate PCI bus number.
-Assign memory & I/O resource
-Search for a valid VGA device & VGA BIOS, and put it into C000:0

Först och främst ska jag säga att jag för några månader sedan köpte ett X800Pro och fick _exakt_ samma problem. Då testade jag en hel del och utgick till slut att det bara var något skumt kompabilitets problem mellan moderkortet och grafikkortet. Så i det fallet sålde jag grafikkortet till en polare och fick leva vidare med mitt GF4.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45716...

Så utifrån detta är grafikkortet antagligen felfritt, utan snarare är det något annat. Frågan är vad, kan det vara en enkel BIOS inställning, nätagget eller processorn?
Minnen kan det nog inte vara iaf, har testat byta ut dom och byta platser också. Men allt är väldigt konstigt eftersom datorn fungerar felfritt just nu, men när man stoppar in ett nytt grafikkort flippar den ur.

Tack på förhand för varje idé eller tips.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt AI7 kort också men bara ibland konstigt nog. Mitt har problem med alla typer av olika kort men får man det att funka så kommer det inte tillbaka tills man byter kort igen. Har du provat att dra ur AC kontakten till nätagget? Det kan hjälpa ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mutt
Har samma problem med mitt AI7 kort också men bara ibland konstigt nog. Mitt har problem med alla typer av olika kort men får man det att funka så kommer det inte tillbaka tills man byter kort igen. Har du provat att dra ur AC kontakten till nätagget? Det kan hjälpa ibland.

Vet inte vad jag ska göra faktiskt, problemet är så ologiskt bara. Har också testat att dra ut AC från nätagget som du säger. Även resettat CMOS utan lycka :/

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som moderkortet, har du flashat till senaste BIOS?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Låter som moderkortet, har du flashat till senaste BIOS?

Indeed, kör senaste (v19) versionen av BIOS. Känns lite jobbigt om man ska behöva köpa ett nytt socket478 moderkort som inte direkt är billiga. Sedan vet jag inte ens om det är moderkortet som är fel på ;>

Får göra lite mera tester nu helt enkelt ;/

Permalänk
Hedersmedlem

303kr är inte så mycket men om moderkortet inte är felet så är det det.

http://www.databyggarna.se/shop/info.asp?EP4PDA3I-3

Fast den har ju inte raid...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
303kr är inte så mycket men om moderkortet inte är felet så är det det.

http://www.databyggarna.se/shop/info.asp?EP4PDA3I-3

Fast den har ju inte raid...

Känns dock som en aning nedgradering ;p

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att kortet drar mer ström än vad ditt nätagg fixar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Kan inte vara så att kortet drar mer ström än vad ditt nätagg fixar?

Har ett Antec 430W nätagg, tycker det borde räcka rätt bra. Provade precis också att plugga ur precis allt ur moderkortet utom grafikkortet, 1st minne och processorn. Och får fortfarande samma Postcode 25 felmeddelande och inget händer.
Tror att det är moderkortet som strular, men inte så kul att punga ut en tusenlapp för ett nytt mobo som inte heller garanterar att det fungerar sedan :/

Permalänk
Avstängd

Köp nytt moderkort...

Permalänk

Kommer det funka med mitt MSI NEO2 Platinum NForce 3 moderkort ?
Vore skumt om 2 msi produkter krockar me varandra.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Kommer det funka med mitt MSI NEO2 Platinum NForce 3 moderkort ?
Vore skumt om 2 msi produkter krockar me varandra.

Det ska funka utmärkt med de flesta moderkort, dock är det alla mjukvaror som ställer till det.
Jag har läst en del tips på hur man ska göra ifall det krånglar med nf3-baserade moderkort. Sök här på sweclockers så ska du nog hitta lite lösningar ifall du nu skulle få problem.

Permalänk
Medlem

Så nu var jag inne på databutiken som ligger nära hem. De kunde inte heller svara på vad det kunde vara, möjligen nätagget eller moderkortet bara.
Kan det vara nätagget? Det fungerar normalt annars, och 430W borde klara av ett grafikkort om all annan hårdvara är urkopplad också. Börjar bli lite frustrerad här när man lagt ut 2.6k på ett grafikkort som bara ligger :/

Testade även att byta Bios version idag till äldre versioner, också uta lycka.

Permalänk
Medlem

jag må säga att jag fick samma problem idag när jag tog ut å byte fläkt på mitt 9800pro kör nu med 9200 =( jävla ai7!!

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cempa
jag må säga att jag fick samma problem idag när jag tog ut å byte fläkt på mitt 9800pro kör nu med 9200 =( jävla ai7!!

Fixat det nu btw, men bra att du tog upp det. Lösningen var att köpa nytt mobo

Permalänk
Medlem

tyvärr testa jag mitt kort på en annas mobo och det funka inte där heller, verkar som om mitt kort är dött får la köpa ett 6800gt =P

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cempa
tyvärr testa jag mitt kort på en annas mobo och det funka inte där heller, verkar som om mitt kort är dött får la köpa ett 6800gt =P

Tycker jag du ska göra, absolut prisvärt kort. Du lär iaf inte få samma problem som mig med tanke på att ditt 9800pro fungerade på ditt Ai7 mobo.

Permalänk
Medlem

hoppas bara jag får pengar tillbaka på garantin annars blir det dyrt för med =(

Visa signatur